Βασιλική Ατματζίδου (Intertruck): «Με το βλέμμα στο “last mile” και στις αγορές της Ανατολής»

Για τη γενική διευθύντρια και μέλος του Δ.Σ. της Intertruck, κ. Βασιλική Ατματζίδου, η συνταγή επιτυχίας της γνωστής επιχείρησης έχει δύο βασικά συστατικά: την πελατοκεντρική φιλοσοφία και την ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού της σε κάθε επίπεδο.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (τεύχος Ιανουαρίου 2021)

Με πλούσια δραστηριότητα στις διεθνείς μεταφορές και τα logistics, η Intertruck ετοιμάζεται πλέον για ανοίγματα σε νέες αγορές, πέραν της Ευρώπης, τονίζει η γενική διευθύντρια και μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας κ. Βασιλική Ατματζίδου, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Logistics & Management.

Η κ. Ατματζίδου δίνει έμφαση στο ισχυρό δίκτυο διανομών  της επιχείρησης, το οποίο, σε συνδυασμό με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του μοντέλου διαδικασιών που ακολουθεί από τον πρώτο έως τον τελευταίο κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, εξασφαλίζει την ικανοποίηση ακόμα και των πιο απαιτητικών πελατών της.  Η ίδια τονίζει πως στα σχέδια περαιτέρω ανάπτυξής της η εταιρεία λαμβάνει πολύ σοβαρή υπόψη της τον εκσυγχρονισμό των χερσαίων συγκοινωνιακών αξόνων και των λιμένων της βόρειας Ελλάδας, όπως και τις νέες τάσεις που επέβαλε στο παγκόσμιο εμπόριο η πανδημία, οι οποίες φέρνουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τον τελικό καταναλωτή και την ανάπτυξη πιο green logistics.

LM Κυρία  Ατματζίδου, η Intertruck έχει μακρά ιστορία στο χώρο των διεθνών μεταφορών και των logistics. Πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στην Ελλάδα;

Ξεκινώντας ως μια μικρή, οικογενειακή επιχείρηση παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών διανομής και αποθήκευσης εμπορευμάτων, η Intertruck ιδρύθηκε το 2004. Από τα πρώτα βήματά της διαμόρφωσε ένα δυνατό πελατολόγιο στην ευρωπαϊκή αγορά. Με αυτό το μοντέλο εξασφάλισε αποστολές σε εβδομαδιαία και σε μηνιαία βάση με σταθερούς και αξιόπιστους προμηθευτές. Κλειδί για τη θέση που κατέχει σήμερα η Intertruck υπήρξε το ισχυρό δίκτυο διανομής που έχει αναπτύξει σε στρατηγικούς κόμβους, με πέντε αποθηκευτικά κέντρα, συμπεριλαμβανομένης μίας τελωνειακής αποθήκης. Η οικονομική θέση της εταιρείας, σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς, παραμένει ισχυρή και η πορεία της είναι ανοδική. Ο πιο σημαντικός κρίκος για μας είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Επενδύουμε συνεχώς στην εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα εργασίας αλλά και σε κοινωνικά θέματα, διατηρώντας παράλληλα ανταγωνιστικά εργασιακά προνόμια και ουσιαστικές σχέσεις εμπιστοσύνης.

  • Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των υπηρεσιών που προσφέρετε;

Με βάση τη δική μου οπτική, το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η εφαρμογή της στρατηγικής διαφοροποίησης σε πεδίο ευρείας έκτασης. Προσπαθούμε να επιτύχουμε υπηρεσίες που ξεχωρίζουν από τις αντίστοιχες των ανταγωνιστών μας σε πολλούς τομείς,  όπως είναι η ποιότητα, η τιμολογιακή πολιτική, η οικονομική φερεγγυότητα, η χρονική συνέπεια στην παράδοση και η συμμόρφωση με τις βασικές αρχές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητάς μας είναι η πελατοκεντρική προσέγγιση. Η άρτια, συνεχής και άμεση επικοινωνία και εξυπηρέτηση των πελατών μας, έχει δομήσει μέσα στα χρόνια σχέσεις εμπιστοσύνης και σταθερές συνεργασίες.

  • Πώς επηρέασε τις δραστηριότητές σας, τόσο σε λειτουργικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο, η πρωτοφανής κατάσταση που διαμορφώθηκε τον τελευταίο χρόνο εξαιτίας της πανδημίας;

Είναι αλήθεια ότι η πανδημία προκάλεσε μια  πρωτόγνωρη κατάσταση για την ανθρωπότητα και για τον κλάδο και διατάραξε τη ροή και τους τρόπους λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθιστώντας μας αδύναμους, μέχρι ενός σημείου, να προβλέψουμε το τι μέλλει γενέσθαι. Η επίπτωση βέβαια δεν είναι πάντα αρνητική, καθώς σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες δημιουργούνται ευκαιρίες ή/και επεκτείνονται δραστηριότητες που ήταν περιορισμένες. Συγκεκριμένα, το μοντέλο του e-επιχειρείν αναπτύχθηκε εντατικά και σίγουρα πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι περιμέναμε, οδηγώντας μας σε μια αναπροσαρμογή της ροής εργασιών μας, δηλαδή σε μικρότερες παραγγελίες με μικρότερο lead time. Θεωρώ ότι ο χώρος των μεταφορών ανταποκρίθηκε ικανοποιητικά σε αυτή την πρόκληση, και όχι με τόσες καθυστερήσεις όσο ο κλάδος των city logistics.

Σε καθημερινό, λειτουργικό επίπεδο, ενσωματώθηκαν οι απαραίτητες πρακτικές που επιτάσσει το τρέχον υγειονομικό πρωτόκολλο σχετικά με την προστασία των υπαλλήλων μας και την ασφαλή διεκπεραίωση των υπηρεσιών μας.

  • Η αγορά βιώνει ήδη τις οικονομικές επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Διαπιστώνετε απώλειες στον κύκλο εργασιών σας;

Αδιαμφισβήτητα η πανδημία αποτέλεσε μεγάλο πλήγμα για τη διεθνή και την ελληνική επιχειρηματικότητα και ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε μία περίοδο που το ελληνικό επιχειρείν είχε αρχίσει να ανακάμπτει από την προηγούμενη οικονομική κρίση. Συνεπώς, παρατηρήθηκε μείωση και στο δικό μας κύκλο εργασιών, ιδιαίτερα το πρώτο εξάμηνο του 2020, με τις εξαγωγές να πλήττονται στο μέγιστο. Παρόλα αυτά «το εμπόριο δεν σταματά ποτέ» και ο κλάδος κατάφερε να αντεπεξέλθει στις ανάγκες και να επιβιώσει. Στα θετικά συγκαταλέγεται ότι διατηρήθηκε η υγιής επιχειρηματικότητα: Δεν παρατηρήθηκε αισχροκέρδεια, οι τιμές δεν είχαν ραγδαία πτώση και στο δικό μας εταιρικό επίπεδο διατηρήσαμε την ποιότητά μας ακέραιη. Καταλυτικό ρόλο διαδραμάτισε η στήριξη του κράτους και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • Μία από τις δραστηριότητες που εντάξατε στη δυναμική σας τα τελευταία χρόνια, είναι οι θαλάσσιες μεταφορές. Τι σας ώθησε στην κατεύθυνση αυτή και πώς συνέβαλε το εν λόγω αντικείμενο στην ανάπτυξη της εταιρείας;

Η διεύρυνση των δραστηριοτήτων μας αποτελεί μια κίνηση εξωστρέφειας προς την Ευρώπη για νέες συνεργασίες. Σίγουρα, δεδομένου του ότι οι συνδυαστικές μεταφορές είναι το μέλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας, το άνοιγμα προς τις θαλάσσιες μεταφορές έχει  στόχο την ολιστική βελτίωση των υπηρεσιών μας. Εν αναμονή και της ολοκλήρωσης των αναπτυξιακών έργων στο λιμένα Θεσσαλονίκης, προσδοκούμε την ενίσχυση του εξαγωγικού εμπορίου και την ανάδειξη του δυναμικού τής βόρειας  Ελλάδας γενικότερα.

  • Δραστηριοποιείστε έντονα στο εξωτερικό. Πώς βλέπετε τα πράγματα αυτήν την περίοδο;

Η κινητικότητα είχε σίγουρα παρουσιάσει μια ύφεση, όπως εξήγησα νωρίτερα. Ο κλάδος όμως αντέδρασε πολύ γρήγορα στις νέες συνθήκες, η δραστηριότητα των μεταφορών μπήκε σε νέα γραμμή, οπότε αυτή την περίοδο τα πράγματα κυλούν με καλή ροή. Ζωτικής σημασίας ήταν για εμάς η στενή επικοινωνία μας με συνεργαζόμενες εταιρείες του εξωτερικού, οι οποίες μας μετέδιδαν τον παλμό και τις ανάγκες ανά την κεντρική Ευρώπη.

  • Έχετε στρατηγικό πλάνο περαιτέρω ανάπτυξης; Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το μέλλον;

Ολοένα και αυξανόμενο φαίνεται το ενδιαφέρον για επενδύσεις στη βόρεια Ελλάδα, με τα αναπτυξιακά έργα στο θαλάσσιο, στο σιδηροδρομικό και στο αεροπορικό δίκτυο να βρίσκονται εν εξελίξει. Βασιζόμενοι λοιπόν στις νέες δυνατότητες που αναδεικνύονται στον τόπο ίδρυσής μας, στρατηγική μας είναι κυρίως η επέκταση της εξαγωγικής δραστηριότητάς μας τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στην αναπτυσσόμενη αγορά της Ανατολής, αποκτώντας  νέους αποθηκευτικούς χώρους.

  • Πρόσφατη έρευνα της Ernst & Young κατέδειξε ότι μόλις το 2% των επιχειρήσεων διεθνώς ήταν προετοιμασμένες για τη διατάραξη των εφοδιαστικών αλυσίδων τους. Ωστόσο ο ίδιος ο κλάδος των logistics και των μεταφορών άντεξε, εξασφαλίζοντας την επάρκεια αγαθών πρώτης ανάγκης και υγειονομικού εξοπλισμού. Πώς μπορεί να επανέλθει η ισορροπία;

Καταρχήν, το γεγονός ότι αναπτύχθηκαν τόσο άμεσα resilience plan από τις εταιρείες μεταφορών, καταδεικνύει τις δυνατότητες του κλάδου, που ίσως ούτε εμείς πιστεύαμε ότι είχαμε. Για μένα, το κλειδί είναι ο σχεδιασμός ενός βραχυπρόθεσμου πλάνου πρόβλεψης, το οποίο καλούμαστε να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο. Προϋπόθεση αποτελεί η έμπρακτη κρατική υποστήριξη στις επιχειρήσεις και στον τομέα των επενδύσεων, η οποία ευελπιστούμε να πραγματωθεί ορθώς μέσα από το χρηματοδοτικό πακέτο 2021-2027 που έχει εξαγγελθεί.

  • Ποια είναι η άποψή σας για την ορατότητα και την ανθεκτικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων που βρίσκονται πλέον στο προσκήνιο του δημόσιου διαλόγου;

Προσωπικά υποστηρίζω ότι αν ξεπεράσεις μια κρίση, μπορείς να αντιμετωπίσεις κάθε κρίση. Σήμερα η ανθεκτικότητα της  εφοδιαστικής αλυσίδας βασίζεται στην ευελιξία και στην προσαρμογή: αυτοματοποίηση,  συχνότητα αποστολών, αύξηση του warehouse capacity, ανάπτυξη συστημάτων άμεσης παρακολούθησης αποστολών. Η εφοδιαστική αλυσίδα καλείται πλέον να πλησιάσει πιο πολύ τον πελάτη. Καλείται όμως να πλησιάσει και τον πλανήτη. Θεωρώ ότι με το πέρας της πανδημίας, η χάραξη πολιτικής για green μεταφορές θα ξαναέρθει στο προσκήνιο και εύχομαι να αναπτυχθεί άμεσα και στην Ελλάδα.

  • Πιστεύετε πως οδεύουμε προς δομικές αλλαγές στο παραγωγικό και επιχειρηματικό μοντέλο, επομένως και στο μοντέλο της εφοδιαστικής όπως το γνωρίζουμε σήμερα;

Στην πραγματικότητα, οι αλλαγές έχουν ήδη ξεκινήσει την τελευταία δεκαετία, με τον εκσυγχρονισμό τόσο στα συστήματα διαχείρισης αποθεμάτων εντός των εγκαταστάσεων logistics, στα λεγόμενα «warehousing systems», όσο και στα συστήματα διαχείρισης αποστολών. Ακόμα, χαρακτηριστικό των ημερών μας είναι η μετάβαση από την εποχή της παλέτας στην εποχή του δέματος λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του e-commerce. Οι αποστολές τείνουν να είναι μικρότερες σε μέγεθος, με  απαίτηση μείωσης και του lead time. Αυτό μας έχει οδηγήσει ως  εταιρεία στην ανάπτυξη του cross docking, της σχεδόν άμεσης δηλαδή μεταφόρτωσης των προϊόντων, μειώνοντας την παραμονή τους σε κάποια αποθήκη.

  • Ψηφιοποίηση των πάντων, τεχνητή νοημοσύνη, IoT, ρομποτική, data collection και data analytics: Στην αιχμή της Industry0 (και των Logistics 4.0 επομένως), με την πανδημία σε ρόλο επιταχυντή. Σε ποιο βαθμό είναι η εταιρεία σας «συντονισμένη» στο ρυθμό αυτό και τι σχεδιάζετε για το μέλλον στο συγκεκριμένο τομέα;

Διανύοντας την 4η βιομηχανική επανάσταση, αυτή των data, η αυτοματοποίηση και η ψηφιοποίηση είναι αναπόφευκτες. Να σημειωθεί ότι στην pre–Covid-19 εποχή η ίδια η ελληνική γραφειοκρατία αποτελούσε τροχοπέδη στην ψηφιακή ανάπτυξη, στάση που ευτυχώς έχει μερικώς αρθεί. Αν και ο κλάδος μας λειτουργεί παραδοσιακά με φυσικά έντυπα, εμείς διανύουμε την εποχή της παράλληλης χρήσης ψηφιακών και φυσικών εντύπων, με το σταδιακό αποχωρισμό των δεύτερων όσον αφορά το κομμάτι των μεταφορών. Επόμενος στόχος μας, το επονομαζόμενο «last mile» με την αυτοματοποίηση του warehousing.

  • Οι νέες τεχνολογίες απαιτούν προσωπικό με αυξημένες δεξιότητες. Πώς διαχειρίζεστε το ανθρώπινο δυναμικό σας στον τομέα της κατάρτισης και της εκπαίδευσης;

Εν μέσω πανδημίας, ένα από τα πρώτα βήματά μας ήταν η κατάρτιση του προσωπικού μας για το νέο υγειονομικό πρωτόκολλο εργασίας και για τη χρήση των νέων συστημάτων. Το ανθρώπινο δυναμικό της Intertruck είναι υψίστης σημασίας, γι’ αυτό και διατηρούμε υποδειγματικές εργασιακές συνθήκες και προωθούμε τις ίσες ευκαιρίες απασχόλησης με συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού μας.

  • Θεωρείτε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα επηρεάσει τους δείκτες ανεργίας; Με ποιον τρόπο μπορούμε να διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίες;

Ένας μετασχηματισμός συνοδεύεται πάντα από αλλαγές και διαταράξεις στην απαρχή του. Προοδευτικά όμως, θεωρώ – και ευελπιστώ- ότι η ανάγκη εκσυγχρονισμού θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας για επαγγελματίες του τεχνολογικού κλάδου, ενώ ταυτόχρονα θα δώσει περιθώριο για αύξηση του κύκλου των δραστηριοτήτων. Προσωπικά υποστηρίζω ότι η εμπιστοσύνη και η ικανοποίηση των πελατών –ως διαβατήριο επιτυχίας μιας εταιρείας– βασίζονται στην ανθρώπινη προσωπική σχέση, η οποία δεν μπορεί να υποκατασταθεί.

Εντατικό supply planning & forecasting

–        Εάν δούμε την πανδημία ως πρόκληση για άντληση διδαγμάτων, θεωρείτε ότι θα χρειαστεί να τροποποιήσετε τις επιχειρησιακές διαδικασίες σας, όταν με το καλό βγούμε από αυτή την περιπέτεια;

Η πανδημία μάς απέδειξε ότι το διαβατήριο για την επιβίωσή μας είναι η προσαρμοστικότητα. Το πρώτο μας μεγάλο βήμα ήταν η ψηφιοποίηση πολλών πρακτικών (π.χ. έκδοση ηλεκτρονικών εντύπων, τιμολογίων) και διαδικασιών (π.χ. ψηφιακή καταχώρηση των αποθεμάτων), ενώ ήδη αναπροσαρμόζουμε τα λογισμικά μας με στόχο την περαιτέρω αυτοματοποίηση. Επιπρόσθετα, υπάρχει ανάγκη για εντατικό supply planning & forecasting. Το τελευταίο εξάμηνο παρατηρήθηκε έλλειψη αποθεμάτων κάποιων προϊόντων (π.χ. βασικών αγαθών) και αντιστρόφως πλεόνασμα άλλων προϊόντων στις αποθήκες. Αυτό οδήγησε σε αναπροσαρμογή του πλάνου παραγωγής και ακολούθως σε αναπροσαρμογή του πλάνου εφοδιασμού. Η Intertruck έχει προβεί ήδη σε αύξηση των δρομολογίων της για τη μεταφορά των απαραίτητων προμηθειών, ενώ πρόκειται να ενισχύσει και το κομμάτι του warehousing ανά την Ευρώπη για να καλύψει τις ανάγκες αποθήκευσης προμηθειών.

Λύσεις άμεσης διανομής, το επόμενο βήμα

–        E-commerce, αστική διανομή και ταχυμεταφορές, σαν επάλληλοι       αλυσιδωτοί κρίκοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτήν την περίοδο, με επιτυχίες, αλλά και δυσκολίες ή προβλήματα. Τι προτείνετε για την ομαλοποίηση της κατάστασης στον κλάδο; Ειδικότερα η εταιρεία σας, πώς οργανώνεται στο κομμάτι αυτό;

Ο κλάδος καλείται να εμπλακεί σε ένα κομμάτι που μέχρι πρότινος ανήκε στα city logistics. Βασική αλλαγή θα επέλθει στη σχέση μεταξύ προμηθευτή και πελάτη, που πλέον γίνεται όλο και πιο άμεση, χωρίς μεσάζοντες. Ως αποτέλεσμα, το κομμάτι της παράδοσης δεν θα σταματάει στις αποθήκες αλλά θα κληθούμε να αναπτύξουμε λύσεις άμεσης διανομής στους τελικούς παραλήπτες. Φυσικά, οι Β2C υπηρεσίες αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος και την πολυπλοκότητα των αποστολών. Η Intertruck διευρύνει ήδη τον κύκλο συνεργατών της σε τοπικό επίπεδο, ώστε οι παραδόσεις να γίνονται σε μικρότερο χρόνο χωρίς να αυξάνεται σημαντικά το κόστος.

 

 

Ελέγξτε επίσης

Μάτσεϊ Γκλαντίγκα (ERFA): «Περιμένουμε μείωση όγκου και εσόδων και το 2021»

Ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, σε έναν πρώτο απολογισμό της δύσκολης χρονιάς που τελειώνει, …

Τα Περιοδικά μας