Λουκάς Παπαχαραλάμπους (Elikon  Logistics ΙΚΕ): Διαφάνεια ή αλλιώς, τέρμα το κρυφτούλι…

Τα πράγματα αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό τα τελευταία είκοσι χρόνια. Τη δε τελευταία δεκαετία ο ρυθμός έχει επιταχυνθεί τόσο, που κάθε χρόνο κάτι καινούργιο ξεκλειδώνει. Η διαφάνεια στις διαδικασίες της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί ζήτημα αιχμής.

Άρθρο του κ. Λουκά Παπαχαραλάμπους, Managing Director της Elikon  Logistics ΙΚΕ (τεύχος Ιανουαρίου 2021)

Προερχόμενος από οικογενειακό περιβάλλον με σταθερή ενασχόληση στις διεθνείς μεταφορές, θυμάμαι, νεαρός φοιτητής, τα φορτηγά του ιδιόκτητου στόλου μας να ξεκινούν το δύσκολο τότε ταξίδι τους προς τη βόρεια Ευρώπη κάθε Παρασκευή και να δίνουν σημεία ζωής από τον προορισμό τους συνήθως την Τετάρτη. Σκότος βασίλευε στη διαδρομή και ενδιάμεσα δεν υπήρχαν επαφές.

Άπειρα τα περιστατικά αναπάντεχης καθυστέρησης, με αιτία σαφείς δυσκολίες του ταξιδιού ή ακόμα και αβλεψίες του οδηγού. Όλα τα κάλυπτε το πέπλο της έλλειψης επικοινωνίας και αυτό μπάλωνε μαζί και κάθε ενδιάμεση παράλειψη, καθυστέρηση ή ολιγωρία  του μεταφορέα.

Η έλευση του κινητού τηλεφώνου έφερε την πρώτη επανάσταση, ενώ το δορυφορικό σύστημα εντοπισμού ήρθε να μας προσφέρει τη διαρκή ροή πληροφορίας σχετικά με τη θέση οχήματος, οδηγού και εμπορεύματος.

Τελείωσε λοιπόν το κρυφτούλι –«σου τηλεφωνώ από την Ουγγαρία αλλά στην πραγματικότητα είμαι ακόμη στην Ελλάδα σε κάποιο χωριό, όπως τον παλιό καλό καιρό»!

Η πελατεία τού αύριο κινείται σε ρυθμούς live απεικόνισης των αποστολών, θέλει να γνωρίζει πού είναι τα πράγματά της και να προβλέπει την παράδοσή τους στους πελάτες, οι οποίοι τίθενται πλέον στο κέντρο του ενδιαφέροντος.

Πλατφόρμες διαμοιρασμού δεδομένων

Ήδη οι πολύ μεγάλοι του παγκόσμιου εμπορίου μοιράζονται τα δεδομένα των αποστολών με τους εργολάβους τους σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια. Όμως οι κρίκοι είναι πολλοί στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πώς το καταφέρνουν αυτό;

Όλοι οι κρίκοι ανεβάζουν τα δεδομένα τους σε μεγάλες πλατφόρμες ανταλλαγής δεδομένων, ανεξάρτητα από τον πάροχο GPS  που μπορεί να έχει ο καθένας. Έτσι, ο κεντρικός πύργος έχει την εικόνα θέσης που τον ενδιαφέρει, ανεξάρτητα  από το πόσοι και ποιοι υπεργολάβοι εμπλέκονται σε αυτό το σύνθετο έργο της μεταφοράς.

Η αλλαγή στην παράδοση που δηλώνει ο τελευταίος φαίνεται αυτόματα στον πρώτο, με τους ενδιάμεσους κρίκους να διευκρινίζουν κυρίως τις λεπτομέρειες και τα νέα δεδομένα παράδοσης. Το θέμα  δεν είναι μόνο να είμαστε γρήγοροι, αλλά κυρίως να γνωρίζει ο παραλήπτης τις αλλαγές που μπορεί να συμβούν κατά τις ημερομηνίες των παραδόσεων, δηλαδή να μην ενημερώνεται εκ των υστέρων.

Ένα άλλο θέμα που βελτιώνεται με αυτόν τον τρόπο είναι η ασφάλεια των φορτίων, καθώς εντοπίζονται εύκολα στάσεις σε επικίνδυνα μέρη και έτσι ενισχύονται τα προληπτικά μέτρα. Επειδή πλέον κλοπές φορτίων συμβαίνουν συχνά σε όλη την Ευρώπη, ο διαμοιρασμός δεδομένων επιταχύνεται μεταξύ των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, ενισχύοντας όλο και περισσότερο τη διαφάνειά της.

Παραδοσιακά επιφυλακτικοί ή ακόμα και ανίδεοι

Οι Έλληνες μεταφορείς καθυστέρησαν να εξοικειωθούν με τα συστήματα διαχείρισης στόλου. Οι μικροί στόλοι, με τους ιδιοκτήτες στο τιμόνι συνήθως, η ταυτόχρονη τεχνολογική υστέρηση και η έλλειψη καλά οργανωμένων επιχειρήσεων, κάνουν τα συστήματα διαχείρισης να φαντάζουν από περιττά έως ασύμφορα για τους Έλληνες μεταφορείς.

Επιπλέον, επειδή  είμαστε λαός με δυσκολία στις αλλαγές, υπάρχει πάντα η νοσταλγία του κρυφτού, ξεχνώντας ότι όλα γίνονται πλέον διάφανα για χάρη τού πελάτη. Έτσι υπάρχουν αντιστάσεις στη  συμμετοχή  σε πλατφόρμες διαμοιρασμού δεδομένων, λες και η Amazon ή ο κάθε πελάτης ενδιαφέρεται να μάθει εάν ο οδηγός πίνει καφέ στα Μέγαρα ή σταμάτησε να φάει σουβλάκια στη Λιβαδειά.

Όσο πιο γρήγορα γίνει κτήμα μας η ψηφιακή αλλαγή και η συμμετοχή μας σε αυτή, τόσο πιο ενεργά θα συμμετέχουμε ως επιχειρήσεις στη νέα εποχή της εφοδιαστικής. Ας τρέξουμε για να προλάβουμε!

 

 

Ελέγξτε επίσης

Ιωσήφ Αρμάος (Schneider Electric): «Γεφυρώνουμε το χάσμα μεταξύ προόδου και βιωσιμότητας»

Ο Customer Satisfaction & Quality Business Partner της Schneider Electric Greece, κ. Ιωσήφ Αρμάος, μιλάει …

Τα Περιοδικά μας