Λουκάς Παπαχαραλάμπους (ΣΒΘΣΕ, Elikon Logistics): Έξοδος από την καραντίνα, με ελλείψεις αγαθών και οδηγών

Σε γρίφο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η κατάσταση που  διαμορφώνεται στο δρόμο προς την έξοδο από την υγειονομική κρίση και κυρίως από τις οικονομικές επιπτώσεις της. Η πανδημία δείχνει σιγά σιγά να υποχωρεί, ενώ επανερχόμαστε σε μια κανονικότητα με αρκετές αλλαγές σε σχέση με την έναρξη της υγειονομικής κρίσης.

Αυτό που ζήσαμε –και που ζούμε ακόμη– είναι ένα παγκόσμιο κύμα που μας έφερε εξελίξεις με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα απ’ ό,τι είχαμε υπολογίσει. Όλοι βλέπαμε τη ραγδαία ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά αυτό που ζούμε σήμερα είναι η επέλασή της.

Άρθρο του κ. Λουκά Παπαχαραλάμπους, αντιπροέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας (ΣΒΘΣΕ), οικονομικού επόπτη του Επιμελητηρίου Βοιωτίας και CEΟ & managing director της Elikon Logistics (Στο έντυπο τεύχος Οκτωβρίου 2021)

Εν μέσω πληθώρας αλλαγών, το ζήτημα που τίθεται επιτακτικά για τους επιχειρηματίες είναι ποιος θα προλάβει τις εξελίξεις! Σε ό,τι έχει να κάνει με την αλυσίδα εφοδιασμού εντός της Ε.Ε., τα πράγματα εξελίσσονται με τεράστιο volatility (μεταβλητότητα).

Να θυμίσω ότι πέρυσι την άνοιξη όλοι χαιρόμασταν που οι τιμές των καυσίμων κατέρρεαν, συμπαρασύροντας και τα ναύλα των μεταφορών –τουλάχιστον των οδικών. Τώρα όμως πάμε στο άλλο άκρο, όπου οι τιμές των καυσίμων και της ενέργειας γενικότερα τραβούν την ανηφόρα. Με αρκετό χρήμα από τις αγορές να έχει τοποθετηθεί σε χρηματιστηριακά προϊόντα και με την οικονομία να παίρνει μπροστά αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό παντού, τα πράγματα μεταμορφώνονται σε ένα παζλ για δυνατούς λύτες.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε ό,τι έχει να κάνει με τα ναύλα των οδικών μεταφορών, ευτυχώς οι μεταβολές είναι ακόμη ελεγχόμενες, αν και σημαντικές, χωρίς να έχουμε φτάσει να αντιμετωπίζουμε προβλήματα όπως αυτό του container sea traffic, όπου οι τιμές έχουν φτάσει κυριολεκτικά στον ουρανό, εξανεμίζοντας πολλές εμπορικές συμφωνίες.

Μπορεί χάρη στην ενιαία αγορά να επικρατεί λιγότερος πανικός, οι τιμές όμως χαρακτηρίζονται από σημαντικές διακυμάνσεις από βδομάδα σε βδομάδα, με αποτέλεσμα πολλά συμβόλαια να μην μπορούν να εκτελεστούν. Παρατηρείται μάλιστα το φαινόμενο σε κάποιες περιοχές, ανά εβδομάδα, να μην υπάρχει καθόλου διαθεσιμότητα φορτηγών, ανεξαρτήτως της τιμής των ναύλων!

Στο νοτιοανατολικότερο άκρο της Ευρώπης η μεταβλητότητα επηρεάζει επίσης τις διαδικασίες και τις εμπορικές συμφωνίες. Το συνηθισμένο σε μια σταθερότητα κοινό, βρίσκεται πλέον μπροστά σε εβδομαδιαίες αναταράξεις. Παράλληλα, αρκετές εταιρείες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις εισαγωγές από την Κίνα, στρέφονται τώρα στην ευρωπαϊκή αγορά, αναζητώντας πρώτες ύλες και υλικά, αλλά δημιουργώντας και θέματα capacity!

Το πρόβλημα με τις εταιρείες του κλάδου αλλά και γενικότερα των επιχειρήσεων της χώρας έγκειται στο ότι είναι πολύ μικρές και δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις εξελίξεις και να απορροφήσουν μεγάλους κραδασμούς. Προσωπικά, θα σύστηνα συγκρατημένες κινήσεις και υπομονή, μέχρι να αποκατασταθεί η ομαλότητα.

Επαγγελματικός αναπροσανατολισμός στους δρόμους

Στις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας έρχεται να προστεθεί το πρόσφατο φαινόμενο της μεγάλης έλλειψης οδηγών. Είναι ιδιαίτερα έντονο στη Μεγάλη Βρετανία εξαιτίας του Brexit, ωστόσο και η ηπειρωτική Ευρώπη δεν πάει πίσω.

«Καλομελέτα κι έρχεται», που λένε, και για τη Γερμανία, από την οποία λείπουν 60.000 οδηγοί κάθε χρόνο, καθώς και για την Πολωνία (τον βασικό προμηθευτή οδηγών στην Ευρώπη), η οποία μέχρι τώρα ματαίως αναζητά 100.000 άτομα το έτος –το επάγγελμα του οδηγού μάλλον δεν είναι πια ελκυστικό.

Εξάλλου, η ανάπτυξη του e-commerce και του customized delivery έχει ωθήσει πολύ κόσμο να δουλεύει στο last mile delivery, «τραβώντας» έτσι ανθρώπινο δυναμικό από τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων εντός Ε.Ε.

Με δεδομένο, μάλιστα, ότι έχουν πληθύνει οι υποχρεώσεις των οδηγών αλλά και των μεταφορικών εταιρειών για συμμόρφωση στα κανονιστικά πλαίσια κάθε χώρας, πολλοί επαγγελματίες επιλέγουν συνειδητά να αλλάξουν αντικείμενο. Εύλογα, λοιπόν, το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών θα μας απασχολήσει γενικότερα στο μέλλον.

Ελέγξτε επίσης

Νίκος Παπαθανάσης: Η εφοδιαστική ως μοχλός της εθνικής και της διεθνούς συνδεσιμότητας

  H ελληνική οικονομία έχει μπει σε τροχιά ανάκαμψης, αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου και δημιουργίας …

Τα Περιοδικά μας