Κυριακή, 26 Οκτωβρίου, 2025
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΚωνσταντίνος Χανιώτης: «Οι logisticians έμαθαν περισσότερα από την πανδημία, αλλά και δίδαξαν...

Κωνσταντίνος Χανιώτης: «Οι logisticians έμαθαν περισσότερα από την πανδημία, αλλά και δίδαξαν τη διοίκηση»

Κωνσταντίνος Χανιώτης Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Logistics & Management Ελλάδας (ILME) μιλάει για τις απώλειες του κλάδου, αλλά και για τις ικανότητες των logisticians που εξυπηρέτησαν με φιλότιμο  την ελληνική κοινωνία τις μέρες της ελέω Covid-19 καραντίνας.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (L&M 196, τεύχος Απριλίου-Μαΐου 2020)

Στις ανάγκες εκσυγχρονισμού των αλυσίδων εφοδιασμού, που ήταν ήδη γνωστές αλλά ξαφνικά έγιναν επιτακτικές εξαιτίας της πανδημίας, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ILME κ. Κωνσταντίνος Χανιώτης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Logistics & Management. Ο κ. Χανιώτης εξηγεί γιατί και πώς εκείνοι που θα επιβιώσουν από τις απώλειες θα έχουν ισχυρότερη ανάπτυξη μετά το πέρας της υγιειονομικής κρίσης, ενώ δηλώνει πώς οι πιστοποιήσεις που παρέχει το ινστιτούτο μέσω του European Logistics Association (ELA) θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Τονίζει δε, ότι η εκπόνηση σχεδίων αντιμετώπισης κρίσεων αναδεικνύεται πλέον σε απαραίτητο και όχι προαιρετικό εργαλείο management για κάθε επιχείρηση, οργανισμό ή φορέα.

Ως πρόεδρος, παράλληλα, και του Ελληνικού Οργανισμού Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών (ITS Hellas), ο κ. Χανιώτης επισημαίνει ότι, ειδικά την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε, εάν δεν εφαρμόζονταν τα ευφυή συστήματα μεταφορών, πάνω στα οποία στηρίχθηκε η ίδια η δυνατότητα λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, τότε το όλο σύστημα θα είχε καταρρεύσει.

–       Κύριε Χανιώτη, κανονικά θα έπρεπε να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη αυτή με μια ερώτηση σχετική με τις νέες δράσεις που προγραμματίζετε μετά την πρόσφατη εκλογή σας στην προεδρία του ILME. Ωστόσο η επικαιρότητα, όσο και η μακρά πείρα και το κύρος σας στην αγορά, με υποχρεώνουν να σας ρωτήσω καταρχάς τη γνώμη σας για τον τρόπο που ανταποκρίνεται και για τις πιέσεις που δέχεται ο κλάδος των logistics και των μεταφορών στην πρωτόγνωρη υγιεινομική κρίση που βιώνουμε τους τελευταίους τρεις μήνες. 

Κωνσταντίνος Χανιώτης H πρόσφατη κρίση έφερε στο προσκήνιο τα προβλήματα που ήδη γνωρίζαμε ότι υπήρχαν, μετά από 10 χρόνια κρίσης. Οι ανάγκες εκσυγχρονισμού όλων των παραγόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα ήταν γνωστές, ξαφνικά όμως έγιναν πιεστικές. Ταυτόχρονα η κρίση ανέδειξε για άλλη μια φορά το ελληνικό δαιμόνιο των logistician, οι οποίοι κάτω από πολύ πιεστικές συνθήκες, με ελάχιστα βοηθήματα, αλλά με μεγάλη θέληση και φιλότιμο, κατόρθωσαν να κρατήσουν τη ροή των εμπορευμάτων σε πολύ καλό επίπεδο.

–       Με ποιον τρόπο μπορεί να συμβάλει το ILME στην αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής; 

Το ILME συμβάλλει στην ανάδειξη της σημασίας των logistics στην ελληνική οικονομία, προσφέρει γνώση, διαχέει εμπειρίες, φέρνει κοντά τους επαγγελματίες του χώρου, αναλύει τεχνολογίες, δίνει την ευκαιρία σε νέα στελέχη να μάθουν τι είναι τα logistics. Όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου είναι επαγγελματίες του χώρου. Έχουμε πάθος με τα logistics και φυσικά πιστεύουμε ότι πίσω από κάθε επιτυχημένη επιχείρηση υπάρχει ένας logistician που έχει φροντίσει για να γίνει αυτή επιτυχημένη.

–       Πιστεύετε ότι οι πιστοποιήσεις κατά τα πρότυπα του European Logistics Association που παρέχει το ILME ως εκπρόσωπος και στρατηγικός συνεργάτης του στην Ελλάδα, θα χρειαστεί να εμπλουτιστούν με νέα δεδομένα εξαιτίας της πανδημίας;

Τα πρότυπα του ELA είναι όπως ένας ζωντανός, εξελισσόμενος οργανισμός. Η πανδημία δημιουργεί νέες συνθήκες, οι τεχνολογίες δημιουργούν νέες συνθήκες, όλα αυτά δίνουν ερεθίσματα που η επιστημονική επιτροπή λαμβάνει υπόψη της για τον καθορισμό των προτύπων, και αυτό γίνεται συνεχώς. Συνεπώς ναι, στο βαθμό που θα απαιτηθούν νέες δεξιότητες διαχείρισης κρίσεων τέτοιας μορφής, θα εμπλουτιστούν και τα πρότυπα.

–       Θα μπορούσαν να είναι καλύτερα προετοιμασμένες οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου για μια κρίση αυτού του είδους και τέτοιου μεγέθους;

Ασφαλώς και θα μπορούσαν. Το σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων, η τεχνολογική επάρκεια, η γνώση, η εμπειρία, όλα αυτά είναι τα βασικά υλικά για καλύτερη προετοιμασία. Σε αυτά τα σχέδια η αρχική ερώτηση είναι απλή: «Εάν συμβεί το Χ, τι συνέπειες θα έχει και πώς το αντιμετωπίζουμε»; Οι απαντήσεις σε τέτοιες ερωτήσεις δεν είναι απλές, ούτε εύκολες. Έχουν ρίσκο και κόστος, θέλουν γνώση, τεχνολογία και εμπειρία για να απαντηθούν. Αυτό όμως ασφαλώς και θα βελτίωνε το βαθμό ετοιμότητας, γι’ αυτό και πρέπει να μάθουμε να το κάνουμε. Ίσως να μη δούμε ποτέ άλλη πανδημία, όμως είναι βέβαιο ότι θα δούμε άλλους κινδύνους

–       Σεμινάρια, συνέδρια, συζητήσεις, εκπαίδευση, εργασία, ακόμα και εκθέσεις (στο εξωτερικό για την ώρα) γίνονται πλέον διαδικτυακά. Πιστεύετε ότι η νέα αυτή πραγματικότητα ήρθε για να μείνει και να κυριαρχήσει;

Τα συνέδρια και οι συζητήσεις από κοντά δεν μπορούν να υποκατασταθούν από την ψηφιακή επικοινωνία. Το ανθρώπινο είδος έχει ανάγκη από φυσική επαφή. Τα πλέον ενδιαφέροντα πράγματα σε ένα συνέδριο συμβαίνουν στα διαλείμματα του καφέ ή του φαγητού. Από την άλλη, υπάρχουν συναντήσεις που κάλλιστα θα μπορούσαν να μεταφερθούν στον ψηφιακό κόσμο, οι οποίες αφορούν ενημερώσεις, εμπορικές συζητήσεις, εκπαιδεύσεις κλπ.

Δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει υποκατάσταση των φυσικών συναντήσεων, πιστεύω όμως ότι θα δούμε μια μείωσή τους. Αυτή ήταν μια υπάρχουσα τάση ούτως ή άλλως, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιήσαμε ήταν εδώ αρκετά χρόνια και κάποιοι ήδη τη χρησιμοποιούσαν. Στο βαθμό που θα είναι αποτελεσματικότερο, η τεχνολογία των απομακρυσμένων συναντήσεων θα παίξει το ρόλο της και ταυτόχρονα θα βελτιώνεται.

–       Θεωρείτε ότι οδεύουμε προς ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο;

Είμαι βέβαιος ότι θα δούμε αλλαγές στις επιχειρησιακές πρακτικές στο εγγύς μέλλον, καθώς έχουμε μια ομάδα στελεχών στα logistics που μέσα σε αυτές τις συνθήκες πήρε αρκετά μαθήματα, αλλά και δίδαξε τη διοίκηση για νέες πρακτικές, με περισσότερη ψηφιοποίηση, διαφάνεια και ευελιξία. Σήμερα έχουμε στελέχη πολύ υψηλής ποιότητας στο χώρο, έτοιμα να κάνουν το ψηφιακό άλμα, γιατί έχουν πίστη στον εαυτό τους και γνωρίζουν ότι μπορούν.

–       Πώς και πόσο μπορούν να συμβάλουν τα ευφυή συστήματα μεταφορών στην αντιμετώπιση της παρούσας κρίσης, αλλά και μακροπρόθεσμα;

Τα ευφυή συστήματα μεταφορών προσφέρουν ένα μεγάλο οπλοστάσιο για αυτόν που έχει ανάγκη να οργανώσει, να εκτελέσει και να παρακολουθήσει – πιστοποιήσει οποιαδήποτε μεταφορά. Ειδικά σε περιόδους κρίσεων, όπου δρόμοι αποκλείονται, αποθήκες κλείνουν ή υπολειτουργούν, οχήματα παγιδεύονται, οδηγοί αναζητούν πληροφορίες, υπάρχουν κρίσιμες παραδόσεις κλπ., τα συστήματα αυτά δεν προσφέρουν απλώς αποτελεσματικότητα, προσφέρουν την ίδια τη δυνατότητα λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Εάν δεν υπάρχουν αυτά, τότε το όλο σύστημα θα καταρρεύσει. Πάνω στα ευφυή συστήματα έχουν δημιουργηθεί νέοι τεχνολογικοί κολοσσοί στον τομέα των logistics από εταιρείες που 20 χρόνια πριν θα ήταν αστείο να έλεγες ότι θα γίνουν οι αναμορφωτές των logistics.

Τα ευφυή συστήματα μεταφορών όμως δεν αφορούν μόνο τις μεγάλες εταιρείες, αφορούν όλους. Είναι όπως και το internet: Ο καθένας έχει το δικό του μερίδιο και το δικό του ρόλο να παίξει, όμως θα πρέπει να έχει κάποια από τα όπλα αυτά για να το κάνει, διαφορετικά θα μείνει στο χθες.

–       Εξειδικεύεστε επαγγελματικά σε καινοτόμα τεχνολογικά συστήματα με εφαρμογή σε πάρα πολλούς τομείς, μεταξύ των οποίων τα logistics  και οι μεταφορές. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για σας σήμερα;

Η τεχνολογία είναι μια πρόκληση από μόνη της. Ποτέ δεν μπορείς να πεις ότι την κατέχεις. Μπορεί να την ερωτευτείς, να τρέχεις από πίσω της, αλλά ποτέ δεν θα καταφέρεις να την κάνεις κτήμα σου. Όμως, μην ξεχνάμε, η τεχνολογία είναι χρήσιμη όσο προσφέρει απαντήσεις στην ανάγκη. Στην καθημερινή ανάγκη των ανθρώπων, για αποτελεσματικότερη, ασφαλέστερη και φιλικότερη στο περιβάλλον διακίνηση.

Συνεπώς, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να είμαστε άξιοι συνεργάτες εκεί που η ανάγκη των ανθρώπων μάς καλεί, να βοηθήσουμε τη φαντασία των logisticians να γίνει πραγματικότητα, να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες, να βοηθήσουμε στην αλλαγή των ελληνικών logistics, σε έναν από τους παραγωγικότερους και φιλικότερους στο περιβάλλον κλάδους στην Ελλάδα, να είμαστε περήφανοι που θα γινόμαστε καλύτεροι κάθε μέρα, να γίνουμε παράδειγμα προς μίμηση. Γνωρίζω ότι έχουμε μια ομάδα από logisticians που έχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες, όπως γνωρίζω κι ότι έχουμε μια ομάδα από εταιρείες που έχουν ξεκινήσει το ταξίδι για το «άριστο». Η δική μου πρόκληση είναι να φανώ αντάξιός τους, και να τους βοηθήσω στην επιτυχία σε αυτό το ταξίδι αριστείας.

«Ισχυρότεροι και παραγωγικότεροι όσοι επιβιώσουν»

–       Θα μπορούσατε να προβλέψετε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της νέας κρίσης στον κλάδο, αλλά και στην εθνική οικονομία; Τι πιστεύετε ότι θα έχει αλλάξει όταν αφήσουμε ολοκληρωτικά πίσω μας αυτήν την περιπέτεια –ποιος ξέρει πότε- και τι θεωρείτε ότι ούτως ή άλλως πρέπει να αλλάξει;

Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι βραχυπρόθεσμα οι επιδράσεις θα είναι εξαιρετικά αρνητικές. Θα υπάρξουν κλάδοι της οικονομίας όπου οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές και κλάδοι που θα έχουν μια πιο διαχειρίσιμη μείωση του κύκλου εργασιών τους. Μεσοπρόθεσμα, με την υπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέα αρνητικά γεγονότα, οι εταιρείες που θα επιβιώσουν θα έχουν γίνει ισχυρότερες και παραγωγικότερες, ενώ θα έχουν μπροστά τους μια αναμενόμενη ισχυρή ανάκαμψη. Το πόσο ισχυρή και πόσο γρήγορη θα είναι η ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από τη δημοσιονομική πολιτική που τελικά θα επικρατήσει στην Ευρώπη  και στην Ελλάδα.

Η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης σε όλους σχεδόν τους τομείς της ζωής μας, αποτελεί ένα πρώτο αποτέλεσμα μόνιμου χαρακτήρα. Ξαφνικά όλος ο πληθυσμός εξοικειώθηκε με τη χρήση διάφορων ψηφιακών βοηθημάτων και αντικατέστησε πρακτικές βαθιά ριζωμένες, με νέες.

Οι επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, έμαθαν ότι η μετάβαση σε έναν άλλο, πιο ψηφιακό τρόπο λειτουργίας, είναι αναγκαιότητα για την επιβίωση. Σίγουρα αυτές που θα μπορέσουν να ενσωματώσουν την ψηφιοποίηση μέσα στα logistics θα γίνουν καλύτερες και αποτελεσματικότερες.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ