Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΣυνεντεύξειςΔρ. Γεώργιος Χαραλαμπόπουλος (Group Science): «Οδηγούμε πρώτοι το όχημα της ασφάλειας»

Δρ. Γεώργιος Χαραλαμπόπουλος (Group Science): «Οδηγούμε πρώτοι το όχημα της ασφάλειας»

Ο General Manager & Founder του ομίλου Group Science μιλάει για τα εμβληματικά έργα και τις εξατομικευμένες υπηρεσίες που προσφέρει η εταιρεία στον τομέα του safe cargo, της ασφάλειας και της ακουστικής.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Ιουνίου 2024).

Από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και τη βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» του Πανεπιστημίου Κύπρου, μέχρι την εγκατάσταση custom μέσων ανύψωσης φορτίων σε μεγάλα εργοστάσια και το εξειδικευμένο οn line λογισμικό για τη διαχείριση επικίνδυνων εμπορευμάτων, ο όμιλος Group Science έχει να επιδείξει σειρά μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών έργων, ως σύμβουλος, μελετητής και κατασκευαστής.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Logistics & Management ο ιδρυτής και γενικός διευθυντής του ομίλου δρ. Γεώργιος Χαραλαμπόπουλος, περιγράφει την παράλληλη προσωπική και εταιρική πορεία του, που ξεκίνησε με ένα σπάνιο για την εποχή του διδακτορικό και συνεχίστηκε με τη συμμετοχή του στα νομοπαρασκευαστικά όργανα του ΟΗΕ, της Ε.Ε. και της Ελλάδας για τη διακίνηση επικίνδυνων εμπορευμάτων, ενώ παράλληλα εξελίχθηκε και εξακολουθεί να αναπτύσσεται με την εκπλήρωση όλο και πιο σύνθετων έργων.

LM Κύριε Χαραλαμπόπουλε, πώς συνδυάζετε δύο καταρχάς διαφορετικά αντικείμενα δραστηριότητας, της ακουστικής ηχομόνωσης και του safe cargo, και μάλιστα σε μεγάλα δημόσια και ιδιωτικά έργα;

– Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για τη δυνατότητα και την ευκαιρία που μου δίνετε να παρουσιάσω το όραμα αλλά και τη θέση της εταιρείας μας στο χώρο. Πάντα είχαμε ως πυξίδα μας την πρωτοπορία και επιλέγαμε αντικείμενα και τομείς με ιδιαιτερότητα σπάνια –τολμώ να πω– στην αγορά.

Το στοιχείο αυτό φάνηκε ήδη από την επιλογή του θέματος «Active noise control» για τη διδακτορική μου διατριβή, το οποίο ήταν πρωτοποριακό εν έτει 1996, δηλαδή σχεδόν 30 χρόνια πριν.

Τα δύο φαινομενικά ασύνδετα αντικείμενα δραστηριότητάς μας στεγάζονται κάτω από την ομπρέλα της δημιουργίας ασφαλών συνθηκών εργασίας σε παραγωγικούς –  βιομηχανικούς χώρους. Με εχέγγυο την επιτυχημένη πορεία μας στην καταπολέμηση του θορύβου και των δονήσεων στη βιομηχανία και με τόσους ευχαριστημένους πελάτες, το 2004 επεκταθήκαμε στον τομέα της ασφαλούς φορτοεκφόρτωσης και μεταφοράς, έχοντας σχετική συμβουλευτική – νομοθετική εμπειρία και προϋπηρεσία σε φορείς της Ε.Ε. και του ΟΗΕ.

– Ποια είναι, λοιπόν, η προσωπική σας πορεία στο χώρο της ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων;

– Η δική μου ενασχόληση προέκυψε από τη συνειδητοποίηση της τεράστιας υστέρησης –νομικά αλλά και πρακτικά– που υπήρχε σε αυτόν το χώρο στην Ελλάδα στις αρχές του 2000, και μάλιστα σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη.

Αρχικά διατέλεσα σύμβουλος της Διεύθυνσης Τεχνολογίας Οχημάτων (ΔΤΟ) του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (ΥΜΕ) την περίοδο 2002 – 2005. Παράλληλα ήμουν μέλος της ειδικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε. Transport and Energy (TR.EN.) και της ομάδας εργασίας WP15 (ADR [Accord european relatif au transport international des merchandises Dangereuses par Route]) του OHE για τη σύνταξη του τεχνικού εγχειριδίου – κανονισμού ασφαλούς οδικής μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (European Cargo Guidelines).

Σε επόμενο / παράλληλο επίπεδο συμμετείχα στο σχετικό φορέα του ΟΗΕ για την αναμόρφωση / ανανέωση των κανονισμών ADR και RID (Regulation concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Rail), αντίστοιχα. Ακόμη, ήμουν μέλος της συγγραφικής ομάδας του τεχνικού εγχειριδίου του ΥΜΕ με τίτλο «Οδηγίες για την ασφάλιση των φορτίων», το οποίο καταρτίστηκε έπειτα από το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών το 2003 και αποτελεί το τεχνικό παράρτημα της υφιστάμενης νομοθεσίας για την ασφαλή οδική μεταφορά εμπορευμάτων.

– Από εκείνο το πρώτο δυστύχημα των Τεμπών μέχρι σήμερα υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές στην ελληνική πραγματικότητα;

– Το τραγικό συμβάν του 2003 ήταν η αφορμή για να συνταχθεί η σχετική νομοθεσία και να θεσπιστούν οι απαραίτητοι κανόνες ελέγχου από τους κρατικούς μηχανισμούς.

Συγκεκριμένα, με το νόμο 3443/2006 δημιουργήθηκαν τα Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου (ΜΚΕ) που είναι αρμόδια για την τήρηση της νομιμότητας των εγχώριων οδικών μεταφορών, ενώ ορίστηκαν αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες. Με την πλήρη εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή, το 2017, ορίστηκαν τα σημεία ελέγχου για την τήρηση της καλής λειτουργίας των επαγγελματικών οχημάτων αλλά και για την ασφαλή μεταφορά φορτίων.

Συγκρίνοντας το τότε με το τώρα, λοιπόν, και προσυπολογίζοντας την τεράστια πρόοδο στον τομέα των υποδομών την τελευταία 20ετία, διαπιστώνουμε ότι οι οδικές μεταφορές έχουν κάνει τεράστια βήματα ασφάλειας και συνθέτουν συνολικά έναν άλλο πλανήτη.

Βέβαια, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης σε θέματα νοοτροπίας των επαγγελματιών του χώρου και σε συγκεκριμένους τομείς, καθώς και νομικά και πρακτικά κενά τα οποία πρέπει να καλυφθούν.

– Αναφέρατε ότι είστε ένας από τους πρωτεργάτες και τους «νομοπαρασκευαστές» του ADR σε διεθνές και σε εθνικό επίπεδο. Με τόση συσσωρευμένη πείρα, λοιπόν, τι παραπάνω προσφέρει η εταιρεία σας σήμερα στους πελάτες της;

– Χάρη σε αυτή την πολυετή εμπειρία μου, όπως και στην εμπειρία των συνεργατών μου, στην Group Science είμαστε ικανοί, εκτός της κάλυψης της νομοθετικής υποχρέωσης για σύναψη συμβολαίου με Σύμβουλο Ασφαλούς Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ΣΑΜΕΕ), να παρέχουμε ένα πλήρες «πακέτο» συμβουλευτικών υπηρεσιών στις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στη μεταφορά, στη φορτοεκφόρτωση, στην πλήρωση ή και στη συσκευασία επικινδύνων.

Η οργάνωση και η διαχείριση του στόλου των οχημάτων, τα εκπαιδευτικά σεμινάρια για το εμπλεκόμενο προσωπικό και η διαμόρφωση ολοκληρωμένου συστήματος οδηγιών διακίνησης είναι μόνο μερικές από τις υπηρεσίες που παρέχουμε, με τελικό στόχο την όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμόρφωση με τις επιταγές του ADR.

Παράλληλα, μετά από ενδελεχή έρευνα και σχεδιασμό διαθέτουμε –για πρώτη φορά στην Ελλάδα– ένα custom εργαλείο ελέγχου και σχεδιασμού ADR μεταφορών, το ADRanalysisSoftware-GS-ADRsoft-02, το οποίο παρέχεται σε όποιον ενδιαφέρεται, είτε είναι ήδη πελάτης μας είτε όχι.

Είναι ένα εξαιρετικά προσεγμένο, λειτουργικό και φιλικό στο χρήστη εργαλείο, το μοναδικό ελληνικό εξειδικευμένο λογισμικό το οποίο παρέχεται στην ελληνική γλώσσα, οn line και χωρίς καν εγκατάσταση (δηλαδή λειτουργεί ακόμα και από το κινητό τηλέφωνο).

Επίσης είναι παραμετροποιήσιμο σε μεγάλο βαθμό, έτσι ώστε μια επιχείρηση να μπορεί με ελάχιστο αρχικό κόστος εγγραφής και ετήσιας συνδρομής να απλοποιήσει και να επιταχύνει τη διενέργεια μιας πλειάδας διαδικασιών.

Το ADRanalysisSoftware-GS-ADRsoft-02 μπορεί να κάνει τον έλεγχο των μεταφερόμενων ουσιών, της νομιμότητας αλλά και των απαιτήσεων της συνολικής μεταφοράς, να προσδιορίσει τις ειδικές διατξδάξεις που πρέπει να εφαρμοστούν και να εκδώσει τα απαραίτητα έγγραφα μεταφοράς στα ελληνικά και στα αγγλικά.

H Βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Πρόκειται μάλιστα για το εργαλείο που χρησιμοποίησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τους online οδικούς ελέγχους.

– Και πώς ανταποκρίνεται η Group Science στην εξίσου κρίσιμη ανάγκη της διαχείρισης των επικινδύνων εντός διαφόρων εγκαταστάσεων, η οποία προηγείται ή έπεται της μεταφοράς τους;

– Πρόκειται όντως για μια δραστηριότητα που μπορεί να προκαλέσει ανασφάλεια, λόγω τόσο της φύσης των υλικών όσο και του σύνθετου νομοθετικού πλαισίου που τα διέπει.

Έχοντας έμπειρους και εξειδικευμένους συμβούλους η εταιρεία μας μπορεί να αναπτύξει σύστημα ασφαλούς αποθήκευσης και διαχείρισης, προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης και πλήρως εναρμονισμένο με τις νομοθετικές επιταγές.

Μέσω της αξιολόγησης, προτείνουμε είτε ορθές πρακτικές χωροθέτησης και διαχείρισής τους (λαμβάνοντας υπόψη κρίσιμους παράγοντες όπως είναι η συμβατότητα των υλικών, οι τύποι συσκευασίας κτλ.) είτε κινήσεις για τη βελτίωση των υλικοτεχνικών και κτιριακών υποδομών, με σκοπό την εκπλήρωση των απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών.

Τέλος, αναπτύσσουμε διαδικασίες πρόληψης έναντι τόσο των τραυματισμών των εργαζομένων όσο και των υλικών φθορών που μπορούν να προκληθούν μετά από ατύχημα.

– Γενικότερα, θα θέλατε να μας μιλήσετε για τους σημαντικότερους πελάτες σας και για το πώς ακριβώς δουλεύετε μαζί τους.

– Είναι γεγονός ότι στα πάνω από 28 χρόνια δραστηριοποίησης της Group Science στους τομείς της ακουστικής και του safe cargo, έχουμε συνεργαστεί με μερικές από τις σημαντικότερες επιχειρήσεις και φορείς της χώρας, όπως είναι το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», η DHL, τα Πλαστικά Κρήτης, η DB Schenker, ο όμιλος Sunlight και τα IHG Hotels & Resorts, ενώ διατηρούμε στενή συνεργασία με τα περισσότερα εργοστάσια του ομίλου Viohalco – Sidenor.

Η συνεργασία με κάθε έναν από τους πελάτες μας είναι ξεχωριστή, και προσπαθούμε να ανταποκριθούμε κατάλληλα στις ανάγκες που ανακύπτουν, όσο μικρές ή μεγάλες κι αν είναι. Από τη σύνταξη των σχεδίων φόρτωσης ή ανύψωσης συγκεκριμένων φορτίων και τις απορίες για τη διαχείριση επικίνδυνων χημικών έως τις μελέτες αξιολόγησης κινδύνου φορτώσεων και την εκπόνηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων για τη χρήση γερανογεφυρών – περονοφόρων, η GroupScience και οι συνεργάτες της εργάζονται πάντοτε με μεθοδικότητα και με στόχο το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Να σας δώσω ένα εμφατικό και επίσης «πρωτοποριακό» παράδειγμα: Ο σχεδιασμός και η εγκατάσταση custom made λύσεων διαχείρισης φορτίων για τη βιομηχανία είναι μία από τις κύριες ενασχολήσεις μας, η οποία απαιτεί πολλά στάδια ανάπτυξης και σχεδιασμού. Ξεκινά με τη συστηματική καταγραφή των δεδομένων (διαχειριζόμενων φορτίων, υφιστάμενου εξοπλισμού εγκατάστασης κτλ.) αλλά και των απαιτήσεων του πελάτη, με επισκέψεις στις εγκαταστάσεις του, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.

Έπειτα οι σύμβουλοι μηχανικοί μας, σε συνεργασία με διακεκριμένους προμηθευτές μας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, χρησιμοποιούν τα συλλεχθέντα στοιχεία για να προχωρήσουν στο σχεδιασμό ειδικών εργαλείων εξοπλισμού, μοναδικών για κάθε περίπτωση και σύμφωνων πάντα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Εντυπωσιακά παραδείγματα αυτών των custom made λύσεων είναι οι ηλεκτρομαγνήτες φόρτωσης και ανύψωσης / διαχείρισης φορτίων που σχεδιάστηκαν και εγκαταστάθηκαν στο εργοστάσιο της Dojran Steel του ομίλου Sidenor, οι οποίοι ανυψώνουν και μετακινούν δέματα μεταλλικών φορτίων του εργοστασίου.

Έχουν δυνατότητα μεταβλητού μεγέθους μαγνητισμού για να σηκώνουν δέματα από 1 έως 5 τόνους με το ίδιο εργαλείο / εξοπλισμό, χωρίς καμία αλλαγή ή ανθρώπινη παρέμβαση, εκτός μόνο από ένα dimmer μεταβολής έντασης ηλεκτρισμού για διέγερση του ηλεκτρομαγνήτη.

Έτσι εξοικονομούνται χρόνος διεργασίας και ανθρώπινα χέρια –αλλιώς θα χρειάζονταν δύο εργαζόμενοι για «σαμπανιάρισμα» και λύσιμο κάθε δέματος– σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας.

Όλα αυτά τα εργαλεία είναι τελευταίας τεχνολογίας και λογικής smart, η οποία πλέον είναι το ζητούμενο. Υπάρχει δηλαδή δυνατότητα ελέγχου, παραμετροποίησης, συντήρησης και προγραμματισμού από απόσταση.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Τέλος, εγκαθίστανται από ειδικό προσωπικό, ενώ οι εμπλεκόμενοι εργαζόμενοι εκπαιδεύονται στην ορθή χρήση του εξοπλισμού.

– Ποια έργα σας θεωρείτε ότι αποτελούν ορόσημα στην εξέλιξη του ομίλου;

– Στον τομέα της ακουστικής, δύο μεγάλα έργα απέδειξαν πως έχουμε την ικανότητα να ανταπεξέλθουμε με επιτυχία στις προκλήσεις πραγματικά μεγάλων κατασκευαστικών project, με τα υψηλότερα τεχνικά και ποιοτικά standard: Το ένα ήταν η συμβολή της Group Science ως acoustic consultant και επιβλέπουσας στην κατασκευή της βιβλιοθήκης «Στέλιος Ιωάννου» του Πανεπιστημίου Κύπρου στη Λευκωσία, ενώ το δεύτερο ήταν η παροχή στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» υπερσύγχρονων πυράντοχων και ηχομονωτικών θυρών, όπως και συστημάτων louvers για την απαγωγή / προσαγωγή αέρα σε όλα τα συστήματα αερισμού και κλιματισμού.

Από την άλλη, στον τομέα του safe cargo, ο σχεδιασμός και η εγκατάσταση custom made μέσων ανύψωσης και διαχείρισης φορτίων σε μεγάλα εργοστάσια ήταν και είναι κάτι που υπογραμμίζει την υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία που διαθέτουμε, αλλά και τις δυνατότητές μας στην κατασκευή εξειδικευμένου εξοπλισμού για κάθε περίσταση.

Τέλος, σημαντικό βήμα για την εταιρεία μας ήταν η ανάπτυξη ενός πρωτοποριακού μοντέλου αξιολόγησης – ανάλυσης κινδύνου (risk assesement) με επιστημονική μεθοδολογία, για τις φορτώσεις και την εσωτερική διαχείριση φορτίων. Το συγκεκριμένο παρέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την εταιρεία μας τα τελευταία χρόνια, σε πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως είναι για παράδειγμα ο όμιλος Sidenor – Viohalco.

– Έχετε «ζηλέψει» έργα «ανταγωνιστών» σας; Υπάρχει κάτι που θα επιθυμούσατε διακαώς να αναλάβετε στο μέλλον, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;

– Με ταπεινότητα αλλά και με ειλικρίνεια θα σας εκμυστηρευτώ πως προσωπικά εγώ αλλά και συνολικά η ομάδα του ομίλου Group Science αντί να ζηλεύει τον ανταγωνισμό, κοιτάζει πάντα μπροστά, επιδιώκοντας να ανοίξει νέους δρόμους, με καινοτομία και πρωτοπορία.

Και το όμορφο σε όλο αυτό είναι ότι δεν γίνεται επιτηδευμένα· γίνεται αυτόματα και αυθόρμητα. Μας επιλέγουν οι συνεργάτες από το εξωτερικό λόγω εμπειρίας και εξειδίκευσης, κι έτσι γινόμαστε κοινωνοί όλων των εξελίξεων και οδηγούμε πρώτοι το όχημα της ασφάλειας και των προσφερόμενων λύσεων στον τομέα μας.

Ας μην ξεχνάμε ότι πρώτοι ξεκινήσαμε το safe cargo σε Ελλάδα και Ευρώπη (ως συγγραφείς του πρώτου εγχειριδίου ευρωπαϊκά και στην επικράτειά μας), ενώ ήμασταν οι πρώτοι που προσφέραμε οργανωμένες υπηρεσίες ΣΑΜΕΕ το 2000, αμέσως μετά την ένταξη της Ελλάδας στο ευρώ και τη θεσμοθέτηση του ΣΑΜΕΕ στη χώρα μας το 1999.

Έτσι, με απόλυτη ειλικρίνεια σας καταθέτω πως δεν έχουμε να ζηλέψουμε απολύτως τίποτα από τον εγχώριο ανταγωνισμό. Η αγορά μάς τοποθετεί στις πιο αξιόπιστες εταιρείες στο χώρο και μας εμπιστεύεται σε όλα τα σημαντικά έργα προβολής και στους δύο τομείς, λόγω ποιότητας, υποστήριξης και προσφερόμενων λύσεων.

Προσωπικό μου όραμα και της εταιρείας θα ήταν να φτάσουμε στα επίπεδα τεχνολογίας, τεχνογνωσίας και προσφερόμενων υπηρεσιών του γερμανικού ομίλου Dekra.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ