Ιώ Βλάχου (Διακίνησις Α.Ε.): «Η εποχή δεν επιτρέπει στασιμότητα και ακαμψία»

Η commercial director της «Διακίνησις Α.Ε.» μάς μιλάει για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία τις σύγχρονες και τις μελλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο χώρος των 3PL.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Φεβρουαρίου 2022).

Τονίζοντας ότι η «Διακίνησις Α.Ε.» είναι η παλαιότερη και η μεγαλύτερη εταιρεία logistics στην Ελλάδα, η commercial director κ. Ιώ Βλάχου αναλύει, μεταξύ άλλων, τη στρατηγική που ακολουθείται από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα. Δίνοντας έμφαση στη διαρκή εξέλιξή της, η κ. Βλάχου δηλώνει στο Logistics & Management ότι η επιχείρηση θα συνεχίσει τις τολμηρές επιλογές της για ανάπτυξη, καινοτομία και αριστεία, μέσα από την ψηφιακή μετάβαση, την αυστηρή «πράσινη» πολιτική της και τη διαρκή επένδυση στην τεχνολογία και στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της.

– LM Κυρία Βλάχου, στο πελατολόγιό σας συναντούμε πολλά γνωστά brand και μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές επιχειρήσεις. Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά σας;

– Ιώ Βλάχου: Το πρώτο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι ακριβώς αυτό: Η αλληλεπίδραση με μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές εταιρείες, η οποία μας προσφέρει την άμεση γνώση των σύγχρονων τάσεων της αγοράς. Η ικανοποίηση των αυξημένων απαιτήσεών τους οφείλεται στη διαρκή εξέλιξή μας, κι αυτό τελικά μας καθιστά πρωτοπόρους.

Τα πλεονεκτήματά μας είναι οι άριστες καθολικές υπηρεσίες, το εκτεταμένο δίκτυο διανομής, οι σύγχρονοι τρόποι διαχείρισης αποθήκης –σε επίπεδο διαδικασιών αλλά και υποδομών– και, πάνω απ’ όλα, η ευελιξία σε συνδυασμό με τη συνεχή και ουσιαστική επαφή με τους πελάτες μας.

– Η ιστορία της εταιρείας ξεκινάει το 1977. Ποια ήταν η πορεία της «Διακίνησις Α.Ε.» στο χρόνο;

– Η «Διακίνησις Α.Ε.» ήταν πρωτοποριακή από την ίδρυσή της, δεδομένου ότι ήταν η πρώτη εταιρεία logistics στην Ελλάδα, και πρόσφερε καινοτομικές λύσεις που διαρκούν και λειτουργούν ακόμη και σήμερα. Αντιμετωπίζουμε πάντα με τον ίδιο ζήλο όλους τους πελάτες μας, όποιο κι αν είναι το μέγεθος και η πολυπλοκότητά τους, και προσπαθούμε διαρκώς να εξελισσόμαστε μαζί τους. Βεβαίως, την ίδια τακτική εφαρμόσαμε και με τους ανθρώπους αλλά και με τους συνεργάτες μας, δεδομένου ότι η παροχή υπηρεσιών είναι εξ ορισμού ανθρωποκεντρική.

Για να βρίσκεται μια εταιρεία τόσα χρόνια στην κορυφή, πρέπει να στοχεύει πάντα ψηλά, να μην εφησυχάζει, να είναι πιστή στις αξίες της και να διαθέτει ομάδα ικανή να υλοποιεί –και συχνά να ξεπερνά– τις όποιες προσδοκίες.

– Ποια από τις υπηρεσίες σας έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση σήμερα;

– Το περιβάλλον των logistics μεταβάλλεται συνεχώς, οπότε και οι υπηρεσίες μας προσαρμόζονται σε αυτό. Εκείνη που ζητείται περισσότερο πλέον είναι η παραδοσιακή υπηρεσία της μεταφοράς.

Η έγκαιρη και με ακρίβεια μεταφορά είναι πλέον ακόμη πιο απαραίτητη. Ο πελάτης επιθυμεί να λάβει την παραγγελία του στο μικρότερο δυνατό χρόνο, να ενημερώνεται συνεχώς για το στάδιο όπου βρίσκεται, καθώς και για την εκτίμηση της χρονικής εξέλιξής της και, τέλος, να έχει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης και παρέμβασης.

Όσο παραδοσιακή υπηρεσία και αν θεωρείται η μεταφορά, λοιπόν, παραμένει στο επίκεντρο της ζήτησης, αλλά με μεγαλύτερες απαιτήσεις και αυξημένες υποχρεώσεις.

– Σε ποιους τομείς της αγοράς απευθύνεστε;

– Ένας από τους σημαντικότερους λόγους της εξέλιξής μας είναι η δυνατότητα να δραστηριοποιούμαστε σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, όπως είναι αυτοί των τροφίμων και ποτών, των φαρμάκων, των ειδών οικιακής χρήσης και προσωπικής υγιεινής, της ένδυσης, των ηλεκτρικών συσκευών, των καπνικών προϊόντων κλπ.

Η διάχυση των καλών πρακτικών μας στην οργάνωση κάθε κατηγορίας έχει αναπτύξει το σύνολο των δραστηριοτήτων μας και έχει βελτιώσει το γνωστικό επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού μας, ενώ έχει δημιουργηθεί μια δεξαμενή ενημέρωσης για τις νέες εξελίξεις στον κλάδο.

– Τι μέσα, εγκαταστάσεις και δυναμικό διαθέτετε;

– Η «Διακίνησις Α.Ε.» είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τόσο σε επίπεδο εγκαταστάσεων όσο και σε δίκτυο διανομής. Εκμεταλλεύεται 15 αποθήκες συνολικής επιφάνειας 160.000 τ.μ. και λειτουργεί με ένα δίκτυο που αποτελείται από 12 hub (στρατηγικά εγκατετεστημένα στην επικράτεια) και περίπου 300 οχήματα.

Η εταιρεία απασχολεί περίπου 500 εργαζόμενους και ενισχύεται κατά περίπτωση σε περιόδους αιχμής. Η αναπτυξιακή στρατηγική μας για τα επόμενα χρόνια προϋποθέτει περαιτέρω επέκταση των εγκαταστάσεων και του δικτύου διανομής.

– Βάσει ποιων αρχών επιλέγετε το ανθρώπινο δυναμικό σας;

– Η ερώτησή σας μου δίνει τη δυνατότητα να αναφέρω ότι ένα από τα προβλήματα του χώρου είναι η δυσκολία εύρεσης ικανού ανθρώπινου δυναμικού. Δυστυχώς η ταχεία ανάπτυξη του κλάδου των logistics δεν έχει την αντίστοιχη ακαδημαϊκή υποστήριξη, με αποτέλεσμα την έλλειψη καταρτισμένου δυναμικού που θα υποστηρίξει το σύνολο των δραστηριοτήτων μας.

Γι’ αυτό επιλέγουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας βάσει soft skills. Η κριτική σκέψη, η δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων, η ομαδικότητα, η ικανότητα αντίληψης στη χρήση νέων τεχνολογιών, η αποδοχή των αλλαγών και η ηγετική φυσιογνωμία είναι χαρακτηριστικά απαραίτητα για τους σημερινούς manager.

Φυσικά, η διαρκής εκπαίδευση είναι εξίσου απαραίτητη για τη βελτίωσή τους, γι’ αυτό και έχουμε επικεντρωθεί σε αυτή, με σεβασμό στο ανθρώπινο δυναμικό μας.

– Πώς ανταποκρίνεστε στις προκλήσεις της ψηφιακής μετάβασης και των νέων τεχνολογιών και πώς αυτές επηρεάζουν το έργο σας;

– Οι εταιρείες logistics οφείλουν να ακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και να ανταποκριθούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η εποχή δεν επιτρέπει οργανωτική στασιμότητα και επιχειρησιακή ακαμψία. Αν και μοιάζουν ιδιαίτερα κοστοβόρες στην αρχή της υλοποίησής τους, οι επενδύσεις αποδεικνύονται αναγκαίες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων στον κλάδο μας και έχουν γρηγορότερη απόδοση (Return on Investment [ROI]).

Η προσαρμογή του ανθρώπινου δυναμικού στην ψηφιακή μετάβαση είναι όντως η μεγαλύτερη πρόκληση, γιατί –ας είμαστε ειλικρινείς– δεν είναι εύκολο να ανταποκριθούν όλοι στις νέες τεχνολογίες με τον ίδιο ρυθμό.

Η «Διακίνησις Α.Ε.» επενδύει τόσο σε νέες τεχνολογίες όσο και σε εκπαίδευση των ανθρώπων της. Στοχεύουμε στην ανάπτυξη μέσω της τεχνολογικής εξέλιξης, προσπερνάμε τους παραδοσιακούς τρόπους ακόμη και στις βασικές υπηρεσίες και εκπαιδεύουμε μεθοδικά τους ανθρώπους μας για να μπορέσουν να ανταποκριθούν.

– Πώς επηρέασε τη δραστηριότητά σας η πανδημία που ενέσκηψε, την ώρα που η χώρα υφίστατο ακόμα τις επιπτώσεις από τη μακροχρόνια οικονομική κρίση;

– Η πανδημία αδιαμφισβήτητα προκάλεσε ένα παγκόσμιο σοκ σε όλους τους κλάδους. Οι απρόβλεπτες και ταχύτατες αλλαγές αντιμετωπίστηκαν με άμεση αναδιάρθρωση των οργανωτικών ροών και των επιχειρησιακών πλάνων μας. Έτσι υλοποιήσαμε πλήρως και στο μέγιστο βαθμό το στόχο για αδιάλειπτη τροφοδοσία της αγοράς.

Η στρατηγική μας δεν προέβλεπε οικονομία δυνάμεων ούτε συντηρητική αντιμετώπιση. Στοχεύσαμε σε περαιτέρω ανάπτυξη. Δραστηριοποιηθήκαμε σε νέες αγορές, αναπτύξαμε νέες υπηρεσίες και υλοποιήσαμε πλήθος πρότζεκτ για νέες τεχνολογίες και βιωσιμότητα.

Όσες εταιρείες κατάφεραν να προσαρμοστούν εξαντλώντας την ευελιξία τους, κατάφεραν και να διαφύγουν από τους κινδύνους ή να περιορίσουν τις απώλειες. Εκείνες που υπήρξαν διστακτικές ή δύσκαμπτες, δυστυχώς βίωσαν έντονα τις επιπτώσεις της πανδημίας.

– Πλέον βιώνουμε παράλληλα μια μεγάλη ενεργειακή κρίση, με επακόλουθο την ακρίβεια και τον πληθωρισμό. Ποιες είναι οι συνέπειες για την εταιρεία;

– Όπως σε όλες τις εταιρείες, η ενεργειακή κρίση, η αύξηση της τιμής των καυσίμων και ο πληθωρισμός επηρεάζουν αρνητικά τα οικονομικά μας μεγέθη. Οφείλουμε να αναπροσαρμόσουμε τους στόχους μας, να εξαντλήσουμε την ευελιξία μας και να προβούμε σε βελτιωτικές ενέργειες για να μειώσουμε τις επιπτώσεις. Ωστόσο, συνεχίζουμε να στοχεύουμε σε αύξηση μεγεθών μέσω της ανάπτυξής μας.

– Γενικότερα, ποια είναι η εικόνα που έχετε για τον κλάδο των logistics στην Ελλάδα και ποιο πιστεύετε ότι θα είναι –ή ότι πρέπει να είναι– το μέλλον του;

– Ο κλάδος των logistics συνεισφέρει περίπου το 10% του ΑΕΠ, ενώ η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του αγγίζει τα 11 δισ., με καθαρά ανοδικές τάσεις. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι η αγορά είναι κατακερματισμένη και συμπεριλαμβάνει πληθώρα μικρών και μη δομημένων εταιρειών.

Οφείλουμε ως κράτος να επενδύσουμε στα logistics και να αναπτύξουμε τις υποδομές, να εξορθολογήσουμε το νομικό πλαίσιο και να δώσουμε τη δυνατότητα και τα εργαλεία στις εταιρείες logistics να αναπτυχθούν.

Προσωπικά πιστεύω ότι το μέλλον των logistics αποτελεί σημαντικό παράγοντα για το μέλλον της Ελλάδας, και εύχομαι να λάβει την προσοχή και την εκτίμηση που του αναλογεί.

– Επηρέασε το έργο σας η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου;

– Επηρέασε συνολικά τον κλάδο των logistics. Εμείς το αντιμετωπίσαμε ως ευκαιρία κι όχι ως πρόβλημα. Επενδύσαμε σε νέες υπηρεσίες και νέα μικρότερα οχήματα, προσαρμόσαμε κι αναπτύξαμε το δίκτυο διανομής μας, και πετύχαμε να συνεργαστούμε με πρωτοπόρες εταιρείες στην κατηγορία του B2C. Η ανάπτυξη των παραδόσεων B2C αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα της «Διακίνησις Α.Ε.», και είμαι σίγουρη ότι θα πετύχουμε ακόμα περισσότερα στο μέλλον.

– Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το μέλλον και ποιος είναι ο μεγαλύτερος στόχος της για το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε;

– Τα δύο τελευταία χρόνια διαπιστώσαμε ότι σε καιρούς με τόσο γρήγορες αλλαγές είναι επικίνδυνο να στηρίζεσαι μόνο στην εμπειρία και στα επιτεύγματα του παρελθόντος. Σε αυτό βασίζεται και η στρατηγική μας για το μέλλον. Θα συνεχίσουμε τις τολμηρές επιλογές μας για ανάπτυξη, καινοτομία και αριστεία. Ο απόλυτος στόχος μας είναι να παραμείνουμε η καλύτερη εταιρεία logistics στην Ελλάδα!

Ελέγξτε επίσης

Δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης (EEL): Οι επιπτώσεις της ρωσοουκρανικής κρίσης στο παγκόσμιο εφοδιαστικό κύκλωμα

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, κι ενώ υπήρξαν κάποια ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης από την πανδημία, ο …

Τα Περιοδικά μας