Αντώνης Βενιέρης: «No man is an island»

Ίσως ο καλύτερος τρόπος να αποδοθεί η σχέση της ναυτιλίας με τις εφοδιαστικές αλυσίδες και το αντίστροφο είναι οι στίχοι από το ποίημα «No man is an island» του John Donne (17ος αιώνας):

«No man is an island,

entire of itself;

every man is a piece of the continent,

a part of the main».

Άρθρο του κ. Αντώνη Βενιέρη, προέδρου Δ.Σ. τους Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης (έντυπο τεύχος Μαΐου 2021).

Στη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών ζήσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις, από τη σταδιακή εξάπλωση της Covid-19 στην υφήλιο έως το πρόσφατο κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ από το container ship «Ever Given».

Η πανδημία κατέδειξε –με τον πιο μελανό τρόπο– πώς η διαταραχή της πρωτογενούς παραγωγής δημιουργεί άμεσες επιπτώσεις στις ναυτιλιακές μεταφορές και καθηλώνει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Παράλληλα, βιώσαμε έντονα το τι μπορεί να συμβεί όταν τα δύο άκρα της εφοδιαστικής αλυσίδας παρουσιάζουν απότομες εξάρσεις: Η ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση συγκεκριμένων αγαθών εν μέσω πανδημίας συνέπεσε με την επανεκκίνηση της παραγωγής στο μάξιμουμ στην Άπω Ανατολή, η οποία εξήλθε πρώτη των lockdown και των περιορισμών. Εξαιτίας του γεγονότος αυτού, τα ενδιάμεσα κομμάτια αυτής της αλυσίδας, δηλαδή η ναυτιλία, τα λιμάνια και τα logistics, έφτασαν στα όρια της κατάρρευσης.

Είναι ακόμα νωπές οι εικόνες με δεκάδες container ship όλων των χωρητικοτήτων να περιμένουν τη σειρά τους έξω από τα λιμάνια της δυτικής ακτής των Η.Π.Α., τα οποία λιμάνια αδυνατούσαν να διαχειριστούν τον απότομο όγκο φορτίου. Επίσης, όλοι θυμόμαστε τις ουρές από τις νταλίκες στις πύλες των λιμανιών και το logistic nightmare που δημιουργήθηκε στα κέντρα διανομής.

Αυτή η ανωμαλία στην εφοδιαστική αλυσίδα προκάλεσε σοβαρές επιπλοκές στη ροή των κενών εμπορευματοκιβωτίων, με δεκάδες χιλιάδες container να παραμένουν εγκλωβισμένα στις Η.Π.Α.

Ως άμεσο butterfly effect των προαναφερθέντων καταγράφεται η κατακόρυφη αύξηση του εισαγωγικού κόστους μεταφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο, με επταπλασιασμό των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων στο διάστημα Νοεμβρίου 2020 – Μαΐου 2021 από τα βασικά λιμάνια της Κίνας προς τα κύρια λιμάνια της Μεσογείου και της βόρειας Ευρώπης.

Είναι εύκολα αντιληπτό λοιπόν από τα πρόσφατα γεγονότα, ότι η ναυτιλία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επηρεάζει αλλά και επηρεάζεται άμεσα από τους υπόλοιπους «κρίκους» της, σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο ιστορικός ρόλος της Δ.Ν.Ε.

Η ίδρυση της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης (Δ.Ν.Ε.) το 1922 υπαγορεύθηκε από την ανάγκη συμβολής στην επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετώπιζε το λιμάνι του Πειραιά: Χωρίς κρηπιδώματα για την πλεύριση των πλοίων και με παροχές σε πρωτόγονη κατάσταση, ο Πειραιάς είχε γίνει ένα λιμάνι προς αποφυγή για ελληνικά και ξένα πλοία.

Με τη συμπαράσταση του τότε προέδρου της «Επιτροπείας Λιμένος» και ιδρυτικού μέλους της Δ.Ν.Ε. κ. Περικλή Καλλιμασιώτη, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και των εμπορικών και βιομηχανικών επιμελητηρίων, η Δ.Ν.Ε. πρωταγωνίστησε στις προσπάθειες για τη δημιουργία ενός αυτόνομου οργανισμού, οι οποίες καρποφόρησαν το 1930 με τη σύσταση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Από την ίδρυσή της αποτέλεσε πυλώνα ανάπτυξης του λιμένα και τα μέλη της εισφέρανε τα μέγιστα στην αλματώδη αύξηση προσέγγισης πλοίων και διαχείρισης φορτίων, αναδεικνύοντας τον Πειραιά, επί των ημερών μας, σε έναν από τους κορυφαίους λιμένες της Ευρώπης.

Σήμερα η Δ.Ν.Ε. εξακολουθεί τη δυναμική πορεία της με συνεχή και γόνιμη παρουσία στο ναυτιλιακό στίβο. Ως επαγγελματικό σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εκπροσωπεί θεσμικά ελληνικές εταιρείες πρακτόρευσης διεθνών ναυτιλιακών γραμμών, κρουαζιεροπλοίων και ποντοπόρων πλοίων, ενώ είναι τακτικό μέλος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ναυλομεσιτών και Ναυτιλιακών Πρακτόρων  (Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents [FONASBA]).

Ελέγξτε επίσης

Γιάννης Πλακιωτάκης στο L&M: «Εργαζόμαστε για την ενδυνάμωση της ελληνικής σημαίας»

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποτιμά το κυβερνητικό έργο σε έναν από τους σημαντικότερους …

Τα Περιοδικά μας