Κυριακή, 20 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΕιδήσειςΤο όγδοο θαύμα γίνεται στα Logistics!

Το όγδοο θαύμα γίνεται στα Logistics!

ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΥΠΟΔΟΜΗ – Πρωτοποριακό κέντρο Logistics ανοικοδομεί η Κίνα χιλιάδες λεύγες κάτω από την επιφάνεια της Σινικής Θάλασσας

Ένα από τα πιο φιλόδοξα κατασκευαστικά έργα όλων των εποχών ανακοινώθηκε πρόσφατα από επιστημονική ομάδα που ανέλαβε την εκπόνηση της μελέτης και την έναρξη των κατασκευαστικών προετοιμασιών από την κινεζική κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε η πρόθεση να κατασκευαστεί ένας υποθαλάσσιος ερευνητικός σταθμός σε βάθος σχεδόν 2.000 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα σε ξένα περιοδικά, το έργο δεν αφορά αποκλειστικά την ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας, αλλά αναδεικνύεται σε ένα παγκόσμιο πείραμα υποθαλάσσιων Logistics, που σχετίζεται με τη διαχείριση πόρων, την ενεργειακή ασφάλεια και τη γεωπολιτική επιρροή.

Ο σταθμός θα λειτουργεί ως κέντρο για τη μελέτη των «ψυχρών εκροών» και των τεκτονικών κινήσεων, ενώ παράλληλα θα επιτρέπει την παρακολούθηση και πιθανή εξόρυξη υδρίτη του μεθανίου, ενός στερεού υλικού που σχηματίζεται σε χαμηλές θερμοκρασίες στο βυθό της θάλασσας (υπό την επίδραση και της υψηλής πίεσης του νερού) και που αποτελεί  ενεργειακό πόρο με τεράστιες δυνατότητες.

 

Τι σημαίνει για την εφοδιαστική αλυσίδα

Το έργο παρουσιάζει μοναδικές προκλήσεις στο σχεδιασμό και στη λειτουργία αλυσίδων εφοδιασμού σε απολύτως απομονωμένο περιβάλλον.

Η μεταφορά υλικών και εξοπλισμού σε τέτοιο βάθος απαιτεί ειδικά υποβρύχια και τεχνολογία υψηλής ακρίβειας, ενώ η υποστήριξη των επιστημόνων που θα διαμένουν στον σταθμό προϋποθέτει μια σταθερή, αυτοματοποιημένη και αξιόπιστη ροή προμηθειών.

Η διαχείριση της ροής του μεθανίου απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής εξόρυξη, αποφεύγοντας ενδεχόμενους περιβαλλοντικούς κινδύνους.

Η λειτουργία του σταθμού αναμένεται να δοκιμάσει τα όρια των θαλάσσιων logistics, της αποθήκευσης πόρων σε υποθαλάσσιο περιβάλλον και της ψηφιακής παρακολούθησης εφοδιαστικών ροών μέσω αισθητήρων και τηλεκατευθυνόμενων υποβρύχιων οχημάτων (Remotely Operated Vehicles [ROV]).

Η Κίνα στοχεύει να αξιοποιήσει αυτό το έργο για να ενισχύσει τη θέση της ως ηγετική δύναμη στη διαχείριση θαλάσσιων πόρων και να αποκτήσει μεγαλύτερο έλεγχο στις εμπορικές και στρατηγικές μεταφορές στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Με τον υποθαλάσσιο σταθμό της Κίνας εικάζεται ότι θα ενισχυθεί η ασφάλεια μεγάλων κινεζικών λιμένων όπως είναι το Χονγκ Κονγκ.

Τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις

Η κατασκευή ενός τέτοιου υποθαλάσσιου σταθμού αποτελεί μια από τις πιο σύνθετες μηχανικές προκλήσεις που έχουν αντιμετωπιστεί μέχρι σήμερα. Σε αυτό το βάθος, η υδροστατική πίεση είναι περίπου 200 φορές μεγαλύτερη από την ατμοσφαιρική πίεση στην επιφάνεια.

Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν πρέπει να είναι ανθεκτικά στη συντριπτική δύναμη του νερού, αποτρέποντας την κατάρρευση των δομών.

Η μεταφορά, εγκατάσταση και συντήρηση ενός τέτοιου σταθμού απαιτεί την ενεργοποίηση μιας νέας μορφής ναυτιλιακής αλυσίδας, που θα πρέπει να βασίζεται σε εξειδικευμένα οχήματα και συστήματα logistics βαθέων υδάτων.

Η έλλειψη φυσικού φωτός και οι ακραίες συνθήκες περιορίζουν την ανθρώπινη παρέμβαση, καθιστώντας απαραίτητη την απομακρυσμένη διαχείριση όλων των εργασιών μέσω υποθαλάσσιων ρομπότ.

Μεγάλο προβληματισμό προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο θα τροφοδοτείται ο σταθμός με ενέργεια. Αν και υπάρχουν διάφορες πιθανές λύσεις (όπως υποθαλάσσια καλώδια τροφοδοσίας ή ανανεώσιμες πηγές) υπάρχει επίσης η πιθανότητα χρήσης πυρηνικής ενέργειας, γεγονός που εντείνει τη σημασία της διαχείρισης κινδύνου εντός της αλυσίδας υποστήριξης.

Εικόνες από τις πρώτες έρευνες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, χωρίς ωστόσο να δίδεται από τις κινεζικές αρχές το ακριβές στίγμα του σχεδιαζόμενου σταθμού.

Εξειδικευμένη μεταφορά

Όλα τα τμήματα του σταθμού θα πρέπει να μεταφερθούν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και να συναρμολογηθούν κάτω από το νερό.

Όλα τα υλικά (από μεταλλικά κράματα υψηλής αντοχής έως τους σταθμούς ελέγχου και τα ενεργειακά συστήματα) θα πρέπει να μεταφερθούν με εξειδικευμένα πλοία βαθέων κατασκευών, ενώ γερανοφόρα σκάφη βαθέων υδάτων θα χρησιμοποιηθούν για την προσεκτική κατάδυση και τοποθέτηση των δομικών στοιχείων στο βυθό.

Η υποβρύχια συναρμολόγηση εισάγει ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο “assembly logistics”, στο οποίο τηλεκατευθυνόμενα (Remotely Operated Vehicles [ROV]) και αυτόνομα υποβρύχια οχήματα (Autonomous Underwater Vehicle [AUV])αντικαθιστούν τα ανθρώπινα συνεργεία, απαιτώντας ακριβή σχεδιασμό, τηλεχειρισμό και προσομοιώσεις.

Η μεταφορά και εγκατάσταση καλωδίων υψηλής τάσης και υποθαλάσσιων οπτικών ινών είναι απαραίτητη για τη σύνδεση του σταθμού με την ηπειρωτική Κίνα.

Η συνεχής αποστολή τροφίμων, οξυγόνου και προμηθειών για τις επιστημονικές ομάδες προϋποθέτει καλά οργανωμένο σύστημα υποστήριξης αποστολών, με συγκεκριμένα logistics windows, προβλέψεις και διαδικασίες ελέγχου ποιότητας.

Εικόνες από τις πρώτες έρευνες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, χωρίς ωστόσο να δίδεται από τις κινεζικές αρχές το ακριβές στίγμα του σχεδιαζόμενου σταθμού.

Ενέργεια με logistics προδιαγραφές

Η διαχείριση του υδρίτη μεθανίου αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προσδοκίες του έργου. Πρόκειται για μια εξαιρετικά πολύτιμη πηγή ενέργειας, αλλά και πιθανή περιβαλλοντική απειλή.

Ο σταθμός εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιεί ένα σύστημα παρακολούθησης 4D, το οποίο περιλαμβάνει υποθαλάσσιους αισθητήρες και δορυφορικά δεδομένα, δημιουργώντας στην ουσία ένα δίκτυο IoT logistics για ενεργειακούς πόρους.

Τα εκτιμώμενα αποθέματα υδρίτη μεθανίου ανέρχονται σε 70 δισεκατομμύρια τόνους και η επιτυχής εκμετάλλευσή τους θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά την εξάρτηση της χώρας από εισαγωγές φυσικού αερίου και πετρελαίου. Η δυνατότητα αποθήκευσης, μεταφοράς και εξαγωγής μεθανίου ενισχύει την Κίνα όχι μόνο ως καταναλωτή αλλά ως δυνητικό hub στην εφοδιαστική της παγκόσμιας ενέργειας.

Ο σταθμός πιθανότατα θα χρησιμοποιεί πυρηνική ενέργεια για να καλύψει τις τεράστιες ανάγκες του. Η ενεργειακή παροχή θα πρέπει να είναι αξιόπιστη, χωρίς διακοπές που θα έθεταν σε κίνδυνο τις εργασίες. Παράλληλα, η αυτονομία σε τρόφιμα, νερό και οξυγόνο εντάσσεται στο πεδίο της “ενεργειακής και λειτουργικής αυτάρκειας”, που αποτελεί βασικό δείκτη απόδοσης (key performance indicators [KPI])στις υποθαλάσσιες logistics επιχειρήσεις.

Οι αποστολές πληρώματος θα είναι περιοδικές, με επιστήμονες που θα παραμένουν στο σταθμό έως 30 ημέρες, και η συνολική χωρητικότητα του σταθμού θα είναι έως έξι άτομα.

Η επικοινωνία με τον εξωτερικό κόσμο θα βασιστεί σε προηγμένο δορυφορικό σύστημα επικοινωνίας, ενισχύοντας το υβριδικό σχήμα φυσικής και απομακρυσμένης διοίκησης επιχειρήσεων.

Εικόνες από τις πρώτες έρευνες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, χωρίς ωστόσο να δίδεται από τις κινεζικές αρχές το ακριβές στίγμα του σχεδιαζόμενου σταθμού.

Έλεγχος εφοδιαστικών ροών και γεωπολιτική

Πέρα από τεχνολογικό επίτευγμα, ο σταθμός αποτελεί και ένα στρατηγικό πλεονέκτημα με γεωπολιτικές διαστάσεις, όπως επισημαίνεται σε δημοσιεύματα γερμανικών περιοδικών. Η εγκατάσταση μπορεί να συλλέγει κρίσιμα ωκεανογραφικά δεδομένα, ενισχύοντας την ικανότητα της Κίνας να παρακολουθεί υποβρύχιες δραστηριότητες και να ελέγχει κρίσιμους θαλάσσιους εμπορικούς διαδρόμους.

Η παρουσία αυτής της βάσης τροφοδοτεί τη δυνατότητα για αυξημένη ναυτική δραστηριότητα, ενώ η διαχείριση των logistics αυτών των επιχειρήσεων ενισχύει το αποτύπωμα της Κίνας ως δύναμης που επενδύει όχι μόνο στην άμυνα, αλλά και στην κυριαρχία των ροών και των υποδομών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ