Παναγιώτης Ανδριανόπουλος (Planning S.A.): Το 5G φέρνει την εφοδιαστική αλυσίδα στα όρια της αντοχής της

Ο τομέας των logistics θεωρείται (μαζί με την αυτοκινητοβιομηχανία και την υγεία) αυτός που θα ευνοηθεί περισσότερο από το 5G. Είναι όμως τα logistics προετοιμασμένα ώστε να «αντέξουν» τη δύναμη του 5G; Και πώς μπορούν να επωφεληθούν από τις νέες εξελίξεις που φέρνει;

Άρθρο του κ. Παναγιώτη Ανδριανόπουλου, προέδρου και  διευθύνοντος συμβούλου της PLANNING ΑΕ (τεύχος Ιανουαρίου 2021)

Δύναμη G: Στη φύση το μέγεθος των δυνάμεων συγκρίνεται με τη βαρύτητα (G – Gravity) για να φανεί η σημαντικότητά τους. Ένας άνθρωπος αντέχει γύρω στα 5G πριν λιποθυμήσει και τότε αισθάνεται το σώμα του να ζυγίζει 5 φορές περισσότερο. Οι οδηγοί της Φόρμουλα 1 δέχονται 6G όταν επιβραδύνουν και οι αστροναύτες 3G όταν απογειώνονται ή επανεισέρχονται στην ατμόσφαιρα. Τα μαχητικά αεροσκάφη περιορίζουν τους ελιγμούς τους στα 9G. Συγκριτικά, η Bugatti Veyron που επιταχύνει από 0-100km/h σε 2,4 sec, ασκεί στον οδηγό της 1,5G.

Ωστόσο το 5G για το οποίο συζητούμε ευρέως πλέον και που αποτελεί το αντικείμενο αυτού του άρθρου, δεν έχει σχέση με το πόσο αντέχει ο άνθρωπος τις δυνάμεις της φύσης αλλά με το πόσο θα επηρεαστεί ο ίδιος από τη «δύναμη» της τεχνολογίας. Το 5G είναι η νέα δύναμη της τεχνολογίας. Αφορά ουσιαστικά βελτιωμένες τεχνολογίες ασύρματων δικτύων έως και 100 φορές γρηγορότερες από τις υπάρχουσες 4G.

Οι τομείς των logistics που θα ωφεληθούν

  • Last mile delivery. Στη διανομή προς τον τελικό παραλήπτη το 5G μπορεί να συνεισφέρει στην πολυπόθητη ιχνηλάτηση. Σε σχετική έρευνα της Moor Insights & Strategy, το 90% από τους 315 παρόχους υπηρεσιών logistics που ερωτήθηκαν, είπε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι η έλλειψη ορατότητας των εμπορευμάτων (visibility). Μάλιστα θεωρούν πως σήμερα έχουν πληροφόρηση μόνο για το 50% της πορείας των αποστολών τους προς τους παραλήπτες. Σε πρόσφατη έρευνα benchmarking που διεξήγαγε η Planning μεταξύ 280 επαγγελματιών της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας, μόνο το 6% δήλωσε πως έχει συνεχή on-line πρόσβαση για την παρακολούθηση του φορτίου, ενώ το 11% έχει πράγματι ελλιπή πληροφόρηση. Έτσι, σε επίπεδο PΟD (Proof of Delivery) και ιχνηλάτησης δεν φάνηκε να έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με τις αντίστοιχες μετρήσεις του 2011 που είχαμε πραγματοποιήσει. Πέρασε, δηλαδή, μία δεκαετία χωρίς βελτίωση. Το 5G όμως είναι πιθανό να φέρει την αλλαγή και να καλύψει αυτές τις «μαύρες τρύπες». Η ιχνηλάτηση των εμπορευμάτων αφορά τη real time γνώση της τοποθεσίας τους αλλά πέρα από αυτό αφορά και την ταυτοποίηση και την ποιότητά τους. Με το 5G η πληροφορία της ταυτότητας ενός εμπορεύματος μπορεί να το συνοδεύει «ζωντανά» σε μία αλυσίδα blockchain (ασφαλής αλυσίδα διάδοσης της πληροφορίας με χρήση πραγματικά μοναδικών κλειδιών πρόσβασης και ταυτοτήτων των χρηστών). Η ποιότητα του εμπορεύματος (θερμοκρασία, υγρασία, αντοχή σε πίεση κλπ.) μπορεί να καταγράφεται μέσω αισθητήρων και να μεταδίδεται «ζωντανά» στους ενδιαφερόμενους, εμφανίζοντας σχετικά μηνύματα όταν ενεργοποιηθούν οι αντίστοιχες συνθήκες ελέγχου.
  • Αυτοοδηγούμενα οχήματα. Για τα αυτοοδηγούμενα οχήματα έχει γίνει λόγος και έχουν πραγματοποιηθεί πιλοτικές εφαρμογές αρκετά χρόνια τώρα. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο ΜΙΤ στη Βοστώνη διαπιστώσαμε ότι το νούμερο 1 πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα logistics στην Αμερική είναι η έλλειψη οδηγών φορτηγών. Η νέα γενιά δεν επιθυμούσε να πιάσει το τιμόνι. Η λύση που προωθήθηκε με τα καλύτερα και πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, ήταν η χρήση αυτοοδηγούμενων οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους. Αυτό όμως απαιτούσε τη χαρτογράφηση των διαδρομών. Η μεγάλη αλλαγή έρχεται τώρα με το 5G, καθώς πλέον θεωρητικά παύει η ανάγκη προχαρτογράφησης των διαδρομών των αυτοοδηγούμενων οχημάτων και επικοινωνίας τους με το δορυφόρο μέσω GPS για την εύρεση της πορείας τους. Χωρίς το 5G, μία μικρή καθυστέρηση του σήματος στη διαδικασία αυτή θα μπορούσε να προκαλέσει παρέκκλιση από την πορεία και ενδεχόμενο κίνδυνο. Με το 5G όμως οι καθυστερήσεις σήματος εξαλείφονται και δημιουργούνται οι συνθήκες για πραγματικά αυτόνομα οχήματα που μπορούν να λειτουργήσουν σε αχαρτογράφητες διαδρομές ακόμη και μέσα στις πόλεις, στους αυτοκινητόδρομους, για την τελική διανομή και όχι μόνο. Ήδη στο Jönköping της Σουηδίας δοκιμάστηκε το πρώτο φορτηγό (15 παλετών) χωρίς οδηγό σε δημόσιους δρόμους. Πολύς λόγος έχει γίνει και για τη διανομή με drone, τα οποία μάλιστα μέσω του 5G μπορούν να «εφορμούν» ακόμη και από κινούμενα φορτηγά για την παράδοση των εμπορευμάτων στις περιοχές που κινείται το φορτηγό βάσης τους. Σίγουρα πάντως η χρήση αυτοοδηγούμενων οχημάτων στους δρόμους και στον αέρα των πόλεων απαιτεί κυβερνητική παρέμβαση και πάνω από όλα κοινωνική αποδοχή. Το παράδειγμα των Τρικάλων με τα αυτοοδηγούμενα μίνι λεωφορεία το 2015 δείχνει το δρόμο. Παρά το περιστατικό δυσλειτουργίας τους, η τοπική κοινωνία είναι έτοιμη να υποδεχθεί ξανά τα αυτοοδηγούμενα λεωφορεία.
  • Αποθήκευση και αποθέματα. Στην αποθήκη είναι αλήθεια ότι πολλές φορές συναντάς την τεχνολογία του μέλλοντος σήμερα. Τα αυτοοδηγούμενα οχήματα, για παράδειγμα, λειτουργούν στις αποθήκες χρόνια τώρα, όπως, για παράδειγμα, τα αυτοκινούμενα ρομπότ που προσομοιάζουν σε ανθρώπους και καταφθάνουν από την Boston Dynamics και άλλες εταιρείες. Οι αποθήκες και στη χώρα μας αυξάνουν διαρκώς το βαθμό αυτοματοποίησής τους και το 5G έρχεται να συμπληρώσει τις εξελίξεις αυτές. Οι αυτοματισμοί και τα διάφορα συστήματα των αποθηκών θα επικοινωνούν πλέον πραγματικά ζωντανά, τα κολλήματα (lags) θα απουσιάζουν, τα συστήματα (WMS κλπ.) θα αποκρίνονται άμεσα στο χρήστη, τα σκάνερ το ίδιο, το voice picking το ίδιο, το vision picking το ίδιο. Η εισαγωγή της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στην καθημερινότητα του εργαζομένου στην αποθήκη θα γίνει πραγματικότητα, προσφέροντας οδηγίες (π.χ. κατεύθυνση προς τη θέση picking) και πληροφορίες (π.χ. επιδιόρθωση βλαβών σε εξοπλισμό) μέσω σχημάτων που δεν θα υπάρχουν στην πραγματικότητα αλλά θα τα αντιλαμβάνεται ο χρήστης από τη συσκευή του. Η διαχείριση των αποθεμάτων θα απλουστευτεί, καθώς με το 5G θα υπάρχει το visibility που προανέφερα, άρα θα μειωθούν οι ανάγκες για απόθεμα ασφαλείας, το just in time (JIT) θα αυξηθεί, η ποιότητα του αποθέματος θα αυξηθεί (βάσει της δυνατότητας έγκαιρου και έγκυρου ελέγχου), ενώ θα μπορεί πλέον να γίνεται πραγματικά ζωντανή ενημέρωση του αποθέματος της εταιρείας και συγχρονισμός μεταξύ των αποθηκών και των καταστημάτων της (συμπεριλαμβανομένου και του e-commerce).

Παρόλα τα θετικά του 5G, δύο βασικά ερωτήματα είναι που μένει να απαντηθούν και τα οποία θα κρίνουν βασικά την επιτυχία του στα logistics: Πρώτον, πόσο οικονομικό θα είναι το 5G και, δεύτερον, εάν τελικά οι επιχειρήσεις θα το εκμεταλλευθούν ή αν θα «μείνει στα κουτιά» ως χαμένη ευκαιρία.

Δεδομένα πραγματικά πραγματικού χρόνου

Τα νέα δεδομένα που φέρνει το 5G θα επηρεάσουν κυρίως και έντονα τον τρόπο με τον οποίο θα λαμβάνονται πλέον οι αποφάσεις σε διάφορους τομείς, μεταξύ των οποίων και τα logistics. Λόγω της υψηλότατης ταχύτητας με την οποία θα διακινούνται τα δεδομένα αλλά και χάρη στην αξιοπιστία των δικτύων που υπόσχονται 99,9% συνδεσιμότητα χωρίς downtimes, μπορούμε πλέον να κάνουμε λόγο για δεδομένα πραγματικά πραγματικού χρόνου (really real time data). Παράλληλα, το 5G υπόσχεται ευρύτερη γεωγραφική κάλυψη από τη σημερινή και δυνατότητα χειρισμού πολλών δεδομένων ταυτόχρονα.

Αυτά τα νέα δεδομένα σημαίνουν πρακτικά ότι η τεχνολογία έχει κάνει ό,τι μπορεί από τη μεριά της για να προσφέρει την πληροφορία άμεσα. Όλο το παιχνίδι επαφίεται πλέον στις επιχειρήσεις για το πώς θα καταφέρουν να συλλέξουν την πληροφορία αυτή (αισθητήρες, εξοπλισμός κλπ.) και κυρίως πώς θα μπορέσουν να την επεξεργασθούν και να ωφεληθούν από τη γνώση της.

 

Ελέγξτε επίσης

Διονύσης Γρηγορόπουλος (ΕΒΨ&L): Σε αχαρτογράφητα νερά η ψυχρή αλυσίδα αξίας του εμβολίου

  Πλήθος ζητημάτων εγείρει η διεθνής κοινότητα της ψυχρής εφοδιαστικής αλυσίδας, σχετικά με το εμβόλιο …

Τα Περιοδικά μας