Λουκάς Παπαχαραλάμπους (Elikon Logistics, ΣΒΘΣΕ): Ήδη καταγράφονται ζημίες στον κλάδο των μεταφορών

Φτάνει να είναι σουρεαλιστικό, αλλά είναι γεγονός πως ό,τι συζητούσαμε ή προγραμματίζαμε πριν από δυο – τρεις μήνες, έχει πεταχτεί ήδη στον κάλαθο των άχρηστων. Τα σχέδια και η χαρά για τη μετά την Covid-19 εποχή σβήσανε από την απίστευτη κρίση που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Άρθρο του κ. Λουκά Παπαχαραλάμπους, CEO – Managing Director της Elikon Logistics, αντιπροέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας (ΣΒΘΣΕ) και οικονομικού επόπτη του Επιμελητηρίου Βοιωτίας (έντυπο τεύχος Μαρτίου 2022)

Το καύσιμο και η ενέργεια που θεωρούσαμε δεδομένα για να τροφοδοτήσουμε την πολυαναμενόμενη ανάπτυξη ύστερα από δύο χρόνια καραντίνας, έχει γίνει θηλιά στο λαιμό μας. Το άνοιγμα του φακέλου του λογαριασμού ρεύματος θέλει πια αρκετά ψυχικά αποθέματα, ενώ οι ημερήσιες ανατιμήσεις στα καύσιμα δεν προσφέρονται για ανθρώπους με καρδιολογικές παθήσεις!

Δυστυχώς ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν η χειρότερη εκδοχή εν αναμονή αναθέρμανσης της παγκόσμιας οικονομίας, η οποία ήταν ήδη εξουθενωμένη από την πανδημία. Κι αυτό διότι σε έναν διασυνδεμένο κόσμο η ευημερία του καθενός εξαρτάται από την ευημερία του άλλου και από υλικά και ανθρώπινους πόρους που μπορεί να βρίσκονται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.

Δεδομένων όλων αυτών, η εφοδιαστική αλυσίδα (τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο) θα περάσει δύσκολες μέρες για ακόμα μία φορά μέσα σε δύο χρόνια. Στο ήδη υπάρχον θέμα της έλλειψης οδηγών μεγάλων αποστάσεων και στις ήδη πληθωριστικές τιμές της ενέργειας και λοιπών υλικών που αντιμετωπίζαμε, προστίθεται τώρα και το υψηλό κόστος των καυσίμων.

Ζούμε σε μια ήπειρο με πολύ μεγάλη ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία –και κυρίως η πιο μεγάλη της οικονομία, η γερμανική. Έτσι πάμε να εγκλωβιστούμε σε μια τρισδιάστατη κρίση (με έλλειψη οδηγών, πληθωρισμό και ακριβά καύσιμα) που θα φέρει μεγάλες ανακατατάξεις και οι συνέπειες της οποίας θα είναι: η αθέτηση συμβολαίων από εταιρείες μεταφορών, οι διακοπές στις παραδόσεις, οι καθυστερήσεις σε απομακρυσμένους προορισμούς και σύντομα οι ελλείψεις σε προϊόντα!

Η πίεση προς τις εταιρείες μεταφορών είναι καθημερινή και η συγκράτηση των τιμών γίνεται με συγκινητική προσπάθεια όλων των ενδιάμεσων κρίκων. Ο κόσμος της εφοδιαστικής μηχανεύεται ήδη πολλά για να συγκρατεί τις τιμές κόστους, αλλά τα περιθώρια πια είναι στενά.

Θεωρώ ότι από την ημέρα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και μετά, οι εταιρείες logistics και μεταφορών δουλεύουν με σημαντικές ζημίες. Για το λόγο αυτό αναμένεται να αυξηθούν στο άμεσο μέλλον οι χρεοκοπίες επιχειρήσεων του χώρου και όχι μόνο, εκτός και αν συγκρατηθούν γρήγορα, με κάποιον τρόπο, τα έξοδα για πρώτες ύλες όπως το πετρέλαιο.

Ο ρόλος της Ε.Ε.

Εάν η Ε.Ε. και οι λοιπές χώρες έρθουν σύντομα σε κάποιας μορφής πρόσκαιρη συμφωνία με άλλες χώρες τροφοδοσίας, ώστε να μετριαστεί το κενό που προκαλεί η εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, τότε η αγορά ενδέχεται να σταθεροποιηθεί κάπως το επόμενο τρίμηνο.

Πάντοτε θεωρούσα ότι οι εταιρείες logistics είναι βασικός βραχίονας στην προσπάθεια κάθε επιχείρησης να συμμετέχει στη διεθνή αλυσίδα αξίας. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι ειλικρινείς και άρρηκτες σχέσεις μεταξύ όλων των τμημάτων της αλυσίδας εφοδιασμού μπορούν να οδηγήσουν στην αλλαγή.

Ας ενισχύσουμε λοιπόν, ο καθένας από τη θέση του (και οι εταιρείες με τους άμεσους συνεργάτες τους), τις αλυσίδες εφοδιασμού μας. Μόνο όταν ο ένας συμπαρασταθεί στον άλλο θα ξεπεράσουμε τον πόλεμο με τις μικρότερες δυνατές απώλειες.

Ελέγξτε επίσης

Ιώ Βλάχου (Διακίνησις Α.Ε.): «Η εποχή δεν επιτρέπει στασιμότητα και ακαμψία»

Η commercial director της «Διακίνησις Α.Ε.» μάς μιλάει για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται …

Τα Περιοδικά μας