Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου
Η διευθύντρια supply chain στην αλυσίδα καταστημάτων «Γρηγόρης Μικρογεύματα» μας παρουσιάζει το καλοκουρδισμένο και πάντα on time σύστημα προμηθειών κι εφοδιασμού σε μια από τις κορυφαίες εταιρείες του κλάδου.
Το 2009 ο «Γρηγόρης» υιοθέτησε μια νέα στρατηγική στον κλάδο και ενοποίησε τις διευθύνσεις Προμηθειών και Logistics σε μία διεύθυνση Supply Chain. Έχοντας ως βάση τη σημαντική αυτή οργανωτική αλλαγή, ο «Γρηγόρης» κατάφερε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να βελτιστοποιήσει τις υπηρεσίες του, παρέχοντας στους συνεργάτες franchisees και στους προμηθευτές του υψηλή ποιότητα υπηρεσιών.
Παράλληλα κατάφερε να διατηρήσει σε χαμηλά επίπεδα το κόστος, βελτιώνοντας παράλληλα τρεις βασικούς άξονες: α) το υψηλό επίπεδο service level δικτύου, β) τον έλεγχο και το χαμηλό επίπεδο αποθεμάτων με μηδενικές ελλείψεις και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης ροής των αγαθών από την αγορά μέχρι την τελική διάθεσή τους.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο «Γρηγόρης», που ξεπέρασε τις 4 δεκαετίες επιτυχημένης παρουσίας στην αγορά, έχει αναπτύξει δίκτυο ποιοτικών προμηθευτών, με μακροχρόνιες εμπορικές σχέσεις, που στηρίζονται σε αμοιβαία κερδοφόρες συνεργασίες, στον επαγγελματισμό και τον αμοιβαίο σεβασμό στα συμφωνηθέντα. Ταυτόχρονα, όμως, η εταιρεία παραμένει ανοικτή σε νέες προτάσεις και εξετάζει με προσοχή κάθε νέα ιδέα.
Η Κορίννα Αγγελιδάκη, ένα από τα πλέον έμπειρα στελέχη των logistics, με μακρά παρουσία σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, είναι τα τελευταία χρόνια επικεφαλής αυτής της προσπάθειας. Στη συνέντευξη που ακολουθεί μάς μεταφέρει ένα σύγχρονο μοντέλο και την εμπειρία από την πρώτη γραμμής της μάχης για την εξυπηρέτηση του πελάτη και την ανάπτυξη της επιχείρησης.
Έχετε κεντρικές αποθήκες διανομής;
Ο «Γρηγόρης» έχει επιλέξει να μη διαθέτει ιδιόκτητες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις. Ο όμιλος εφαρμόζει τη λογική του third – party logistics provider, λαμβάνοντας εξειδικευμένη παροχή υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής των ειδών που εμπορεύεται απόλυτα προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες του δικτύου του. Σε αυτό το πλαίσιο, ο «Γρηγόρης» από το Μάιο του 2011 συνεργάζεται με την εταιρεία «Διακίνησις». Η συγκεκριμένη επιλογή, μαζί με την ανάπτυξη προηγμένων τεχνολογιών και συστημάτων logistics, έχει βελτιώσει περαιτέρω τους τρεις βασικούς δείκτες service level: case fill – order fill – on time deliveries, που σήμερα αγγίζουν το 99,5%.
Πόσο ασφαλής από την άποψη του εφοδιασμού είναι μια τέτοια επιλογή και πόσο σταθερή από την άποψη της ποιότητας;
Η στρατηγική επιλογή του «Γρηγόρη» να αναπτυχθεί μέσω franchising χωρίς να διατηρήσει ιδιόκτητη παραγωγική δραστηριότητα, αλλά να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων της αλυσίδας, πάρθηκε πριν από αρκετά χρόνια. Έτσι, ο «Γρηγόρης» δρα πάντα με γνώμονα την ανεύρεση εξαιρετικών προϊόντων και τη διαφύλαξη των αυστηρών ποιοτικών κριτηρίων που έχει θεσπίσει και οφείλει να τηρεί απαρέγκλιτα το δίκτυο των συνεργατών του, προκειμένου να συνεχίζει να διαθέτει προϊόντα και υπηρεσίες αρίστης ποιότητας, που προτιμούν καθημερινά χιλιάδες καταναλωτές. Αξίζει να τονίσουμε ότι αρκετοί από τους κωδικούς που διαθέτει ο «Γρηγόρης» στην γκάμα των προϊόντων του αποτελούν δικές του συνταγές, τις οποίες εμπιστεύθηκε σε επιλεγμένους και πιστοποιημένους προμηθευτές.
Το τελευταίο διάστημα η μάχη για τη μείωση του κόστους θεωρείται η σημαντικότερη στην Ελλάδα. Ποια είναι τα μέτρα που έχετε λάβει, ποια τα μικρά «μυστικά» σας για μια πιο «λεπτή» διαδικασία και ποια τα μέχρι τώρα κέρδη μιας τέτοιας προσπάθειας;
Η ιδιαίτερα δύσκολη περίοδος που διανύουμε οικονομικά χαρακτηρίζεται από έντονες πιέσεις προμηθευτών που ζητούν αυξήσεις βάσει του αυξημένου κόστους αγοράς πρώτων υλών. Τις περισσότερες φορές κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο και δικαιολογημένο, βάσει της παγκόσμιας αύξησης που διαπιστώνεται στις πρώτες ύλες, αλλά και των απαιτητικών όρων προπληρωμής των αγαθών που εισάγονται στην Ελλάδα.
Σε αυτή τη ζοφερή πραγματικότητα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε πελάτες και προμηθευτές , δημιουργείται ένα οξύμωρο σχήμα, ειδικά όταν επιβάλλεται να προχωρήσουμε σε μειώσεις τιμών λιανικής για να διατηρήσουμε –και στην καλύτερη περίπτωση να ενισχύσουμε– την κατανάλωση, έχοντας παράλληλα να αντισταθμίσουμε το ιδιαίτερα μεγάλο βαρίδι του 23% ΦΠΑ στην εστίαση –που παρ’ όλες τις αντιρρήσεις του κλάδου δυστυχώς παραμένει σε ισχύ.
Η προσπάθεια να διατηρήσουμε την κατανάλωση ενεργή και την αγορά ζωντανή είναι κοινή για όλους? και δυστυχώς αυτή η μάχη δεν θα έχει νικητές και ηττημένους, αλλά επιζώντες. Σε αυτό το πλαίσιο, όλοι εμείς στον «Γρηγόρης» παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, καθώς και τις τάσεις καταναλωτών και αγορών, και φυσικά επαναπροσδιορίζουμε το κόστος μας στο βέλτιστο δυνατό βαθμό ανά περίπτωση.
Ίσως θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως ένα από τα μικρά μυστικά του «Γρηγόρη» είναι ότι θεωρούμε κάθε αγορά σημαντική, ανεξάρτητα από το ύψος της, γιατί η εξοικονόμηση κόστους αποτελεί μια πολύ δύσκολη σύνθεση puzzle που το κάθε κομματάκι έχει και αυτό τη δική του σημασία –όσο μικρό ή ασήμαντο κι αν φαντάζει σε πρώτη ανάγνωση.
Όσον αφορά προϊόντα που αναπτύσσουν μεγάλους όγκους κατά τη διάρκεια του έτους, συμφωνούμε καταρχάς τις τιμές αγοράς συγκεκριμένων ποσοτήτων σε full truck παραδόσεις με τους προμηθευτές και έτσι εξασφαλίζουμε την καλύτερη τιμή ανά εμπορική μονάδα. Και οι προμηθευτές από την άλλη, γνωρίζοντας το δικό τους capacity παραγωγής, μπορούν να προχωρήσουν σε μαζική αγορά των πρώτων υλών πετυχαίνοντας με τη σειρά τους καλύτερες τιμές.
Τέλος, το logistic cost αναθεωρείται ετησίως, βάσει της μονάδας περιεχομένου των κιβωτίων διακίνησης, προκειμένου να καλύπτει τις ανάγκες του δικτύου των καταστημάτων «Γρηγόρης» και να αποδίδει τη μέγιστη σχέση κόστους – μονάδας αποθήκευσης – διακίνησης.
Όπως όλες οι πιστοποιημένες διαδικασίες του «Γρηγόρη», έτσι και η παράδοση προϊόντων είναι καταγεγραμμένη στο εταιρικό manual του κάθε καταστήματος? και η τήρησή της από όλους διασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά των προϊόντων.
Ποια θεωρείται ως τη μεγαλύτερη δυσκολία του καθημερινού εφοδιασμού;
Με δεδομένες τις κυκλοφοριακές δυσκολίες, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας, η όλη προσπάθεια αποτελεί μία δύσκολη υπόθεση καθημερινά? ειδικά όταν επιβαρύνεται από αστάθμητους παράγοντες όπως είναι οι διαδηλώσεις ή/και οι απεργιακές κινητοποιήσεις. Αυτός είναι και ένας από τους κύριους λόγους –μαζί με τις υψηλές θερμοκρασίες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες– που επιλέγουμε οι διανομές μας να ξεκινούν τις πρώτες πρωινές ώρες.
Από την άλλη, στην επαρχία, το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στην μορφολογία της χώρας, που σε συνδυασμό με το ελλιπές σε αρκετές περιοχές εθνικό οδικό δίκτυο και το υψηλό κόστος κίνησης, καθιστά την πρόσβαση δύσκολη και κοστοβόρα για τις επιχειρήσεις. Όπως όλες οι πιστοποιημένες διαδικασίες του «Γρηγόρη», έτσι και η διαδικασία παράδοσης προϊόντων είναι καταγεγραμμένη στο εταιρικό manual του κάθε καταστήματος, και η τήρησή της από όλους τους εμπλεκόμενους διασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά των προϊόντων.
Υπάρχουν και ποιες είναι οι τυχόν ιδιαιτερότητες του εφοδιασμού καταστημάτων στο εξωτερικό ή σε πολύ απομακρυσμένα σημεία;
Το συγκεκριμένο δίκτυο ανεφοδιάζεται περίπου μια φορά τον μήνα με πλήρη φορτία. Ιδιαιτερότητα αποτελεί το κατάστημα στις Μπαχάμες που παραλαμβάνει 2-4 φορές το χρόνο, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα αποστολής μεμονωμένων παλετών παρά μόνο ολόκληρου κλειστού container. ʼλλη σημαντική ιδιαιτερότητα σε κάθε χώρα είναι τα συνοδευτικά έγγραφα των προϊόντων που αποστέλλονται, κάτι που εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τη νομοθεσία της κάθε χώρας.
Παρ’ όλες τις δυσκολίες, η παρουσία μας στο εξωτερικό αποτελεί στρατηγική απόφαση, και εξετάζουμε την επέκτασή μας σε νέες χώρες όπου το concept καταστήματος που αναπτύσσουμε θα έχει απήχηση, καθώς πιστεύουμε πως υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες σε όσες επιχειρήσεις δρουν με σύνεση και εξωστρέφεια, ειδικά αυτές τις εποχές, με στόχο την περαιτέρω, υγιή ανάπτυξη.
Ποιες είναι οι επιδράσεις της τεχνολογίας στην οργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας;
Στο «Γρηγόρη» η τεχνολογία αποτελεί έναν σημαντικό σύμμαχο για τη διατήρηση του αυστηρού συστήματος ελέγχων που εφαρμόζουμε σε όλα τα στάδια παρακολούθησης των ειδών που διακινούμε, προκειμένου να είμαστε σίγουροι ότι διαθέτουμε ασφαλή προϊόντα σε χιλιάδες καταναλωτές καθημερινά. Ο «Γρηγόρης» παραμένει ένθερμος υποστηρικτής της υιοθέτησης σύγχρονων τεχνολογικών συστημάτων, όπως για παράδειγμα το WMS.
Παράλληλα, ο «Γρηγόρης» επενδύει σε ανθρώπινο δυναμικό κατά τη διαδικασία παραλαβής του 3PL, έχοντας ορίσει εξειδικευμένο συνεργάτη από το τμήμα Ποιοτικού Ελέγχου της εταιρείας ο οποίος είναι παρών σε κάθε παραλαβή (εκφόρτωση). Έτσι ο «Γρηγόρης» μπορεί και ελέγχει τις θερμοκρασίες και την κατάσταση των ειδών που παραλαμβάνει, τη σήμανση των κιβωτίων, καθώς και την κατάσταση των εμπορευμάτων, και να αποστέλλει δείγματα για τη διεξαγωγή ελέγχων (όπως είναι π.χ. baking test και οργανοληπτικοί έλεγχοι).
Στις περιπτώσεις που διαπιστωθούν οι οιποιεσδήποτε διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με τις συμφωνημένες προδιαγραφές, τα εμπορεύματα είτε δεν παραλαμβάνονται από την αποθήκη είτε δεσμεύονται και επιστρέφονται στον προμηθευτή ως ακατάλληλα.
Όλα τα ευρήματα των παραλαβών καταγράφονται από το τμήμα Ολικής Ποιότητας της εταιρείας και αποτελούν σημαντική παράμετρο στην ετήσια αξιολόγηση, όπου κρίνονται συνολικά οι προμηθευτές από τη Διεύθυνση Supply Chain και QC. Παράλληλα, η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων για το replenishment των αποθεμάτων γίνεται εβδομαδιαία, μέσω του ΒΙ, του επιχειρησιακού συστήματος της SAP, που βασίζεται σε στατιστικά στοιχεία και στο trend πωλήσεων του κάθε κωδικού.
Επιπροσθέτως, λαμβάνονται υπόψη βασικοί παράμετροι όπως ο καιρός και τα γεγονότα της επικαιρότητας, που ενδέχεται να επηρεάσουν την ζήτηση και ως εκ τούτου την επάρκεια των αποθεμάτων. Για παράδειγμα, ενώ ακόμα είναι εποχή για ζεστό καφέ, λόγω κάποιας ξαφνικής αλλαγής στην θερμοκρασία, οι πελάτες αποφασίζουν να επιλέξουν έναν καφέ Coffeeright Freddo Cappuccinο, που σημαίνει αυξημένη ζήτηση σε ποτήρια και καπάκια κρύων ροφημάτων.
Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν έντονα τον εφοδιασμό των καταστημάτων. Ενώ ακόμα είναι εποχή για ζεστό καφέ, λόγω κάποιας ξαφνικής αλλαγής στην θερμοκρασία, οι πελάτες αποφασίζουν να επιλέξουν έναν καφέ Coffeeright Freddo Cappuccinο, που σημαίνει αυξημένη ζήτηση σε ποτήρια και καπάκια κρύων ροφημάτων. Φωτογραφία της εταιρείας Τσακιρέλης από κατάστημα στην Κρήτη.
Έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση –κι αν ναι πώς;– τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας στη «Γρηγόρης», όσον αφορά προϊόντα, αριθμό παραγγελιών, μέρες κι ώρες αιχμής κ.ά.;
Πέρα από τις πιέσεις προμηθευτών για αυξήσεις λόγω κόστους αγοράς πρώτων υλών, σημαντικό θέμα για το δικό μας τμήμα Προμηθειών αποτελεί η πιθανή έλλειψη αποθεμάτων –από μικρούς κυρίως προμηθευτές– λόγω οικονομικής στενότητας. Στο σύστημα του «Γρηγόρη» το κάθε είδος αποκτά έναν μοναδικό κωδικό, κάτι που σημαίνει ότι το κατάστημα δεν έχει –εάν εμείς δεν ορίσουμε– εναλλακτική λύση σε περίπτωση out-of-stock της αποθήκης.
Για παράδειγμα, μπορεί η κατανάλωση της οδοντογλυφίδας να είναι μικρή σε κάθε κατάστημα, αλλά η πιθανή έλλειψή της θα δημιουργήσει πρόβλημα στην παρασκευή του Club S/W. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ως εφοδιαστική αλυσίδα θα πρέπει να έχουμε διασφαλίσει ότι υπάρχει διαθέσιμος ένας επιλεγμένος εναλλακτικός κωδικός, προκειμένου να καλύψουμε την έλλειψη και να διατηρήσουμε υψηλό το service level που παρέχουμε στους συνεργάτες franchisees.
Από την πλευρά της αποθήκευσης εκτιμούμε τώρα, όσο ποτέ άλλοτε, το κόστος των εμπορευμάτων, και η ελαχιστοποίηση του ύψους των αποθεμάτων αποτελεί για εμάς μονόδρομο. Στόχος μας είναι να διατηρούμε αποθέματα όχι για περισσότερο από 10 ημέρες. Κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται με συστηματικό καθημερινό έλεγχο και με προσεχτική ανάγνωση των καταναλώσεων του δικτύου, εβδομαδιαίως, μηνιαίως και ετησίως.
Από την πλευρά του δικτύου καταστημάτων, η υψηλή συχνότητα παραδόσεων διευκολύνει τους συνεργάτες μας να διαχειρίζονται καλύτερα τη λειτουργία του καταστήματός τους, διατηρώντας χαμηλό το κόστος των αποθεμάτων, ειδικά στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία.