Ο Country Manager Ελλάδας της «EKOL Logistics» περιγράφει την επιτυχημένη πολιτική που ακολουθεί η εταιρεία διεθνώς και αναλύει τα σχέδιά της για την εγχώρια αγορά της εφοδιαστικής.
Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση
Φωτογραφίες: Logistics & Management
Στις μεγάλες προκλήσεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και της πράσινης ανάπτυξης αναφέρεται στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «L&M» ο κ. Δημήτρης Μπατάκης, Country Manager Ελλάδας της κορυφαίας τουρκικής εταιρείας «EKOL Logistics» που δραστηριοποιείται με επιτυχία στη χώρα μας περίπου εδώ και μια δεκαετία.
Ο κ. Μπατάκης δίνει έμφαση στην επικράτηση των νέων τεχνολογιών και των αυτοματισμών στα green logistics –που αποτελούν κεντρικό άξονα στη διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής της μητρικής τουρκικής– αλλά και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο Country Manager Ελλάδας θεωρεί ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αλλάξει τον παγκόσμιο χάρτη της εφοδιαστικής και των μεταφορών, αλλά επισημαίνει ότι στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμα σε «εμβρυϊκό στάδιο». Αναλύει επίσης το ρόλο που μπορεί να παίξει η χώρα μας –και ειδικά η Θεσσαλονίκη– στο διαμετακομιστικό εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Ευρώπης, από τη στιγμή που οι ροές προς την Τουρκία σταδιακά μειώνονται εξαιτίας της εσωτερικής πολιτικής και οικονομικής αστάθειας.
– Κύριε Μπατάκη, την τελευταία διετία δεχόμαστε καταιγισμό εξαγγελιών και δηλώσεων περί ανάπτυξης και προσέλκυσης ξένων επενδύσεων. Κατά τη γνώμη σας, πώς συνδέεται αυτή η προοπτική με τον κλάδο της εφοδιαστικής και των μεταφορών;
– Συνδέεται, και μάλιστα έχει άμεση σχέση και με τις ξένες επενδύσεις. Από τις κινήσεις αυτές θα ωφεληθεί όχι μόνο το μεταφορικό έργο αλλά όλο το φάσμα των 3PL εταιρειών. Το αποτέλεσμα αναμένεται να είναι η αύξηση της «πίτας» με την είσοδο των «potential» νέων πελατών. Θεωρώ ότι αυτοί θα είναι οι «μεγάλοι πελάτες» στην αγορά, λόγω της φιλοσοφίας που επικρατεί στις πολυεθνικές εταιρείες για συνεργασία με αντίστοιχα μεγάλες ή πολυεθνικές 3PL με σκοπό την κάλυψη όλων των αναγκών τους.
– Είστε ευχαριστημένος από τα βήματα που έχουν γίνει και όσα δρομολογούνται τώρα; Ποια από αυτά θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα ειδικά για τον κλάδο σας;
– Θεωρώ ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε η θέληση αλλά ενδεχομένως όχι η εμπειρία και η τεχνογνωσία για να προχωρήσουν γρήγορα αυτές οι διαδικασίες, προκειμένου να προσελκυσθούν νέα κεφάλαια στη χώρα. Ευελπιστώ ότι –σύμφωνα με τις εξαγγελίες που έχουν γίνει από την κυβέρνηση– το θέμα αυτό έχει προτεραιότητα και θα υπάρξουν γρήγορα και σωστά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Η μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων και κάποια ανταγωνιστικά οφέλη που ενδεχομένως θα δοθούν είναι από τα σημαντικότερα θέματα που θα επηρεάσουν και τον κλάδο των logistics.
– Σύμφωνα με τον πρόεδρο της μητρικής «Ekol Logistics AS» κ. Αχμέτ Μούσουλ, η Industry 4.0 είναι μια ανθρωποκεντρική εποχή εξοπλισμένη με τεχνολογίες πληροφοριών. Με ποιον τρόπο η εταιρεία σας εφαρμόζει στη χώρα μας τις αρχές της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και των logistics 4.0;
– Το βασικό χαρακτηριστικό στοιχείο της «Ekol AS» είναι ο πελάτης. Ο πελάτης βρίσκεται πάντα στο κέντρο του κόσμου μας, και όλες οι διαδικασίες, οι επενδύσεις, οι ενέργειες και γενικά όλη η φιλοσοφία μας βασίζονται επάνω σε αυτή την ιδέα.
Με την είσοδο στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης ο στόχος φυσικά δεν έχει αλλάξει. Η Industry 4.0 είναι μια εξελιγμένη μορφή βιομηχανοποίησης, που σκοπό έχει να ενώσει τα ποιοτικά κριτήρια του ατόμου με τις αυτοματοποιημένες συνέργειες των μέσων, είτε πρόκειται για μηχανές, είτε για κτίρια, φορτηγά ή συστήματα επικοινωνίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η μητρική εταιρεία δείχνει το δρόμο και υλοποιεί έργα από τα οποία η γνώση και η εμπειρία μεταβιβάζονται στις εταιρείες της στην Ευρώπη. Ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε χώρα, τα έργα αυτά αναπτύσσονται άμεσα ή λιγότερο άμεσα, και ανάλογα με τον τομέα στον οποίο ειδικεύεται η κάθε «Ekol AS».
Οι τεχνολογίες της επικοινωνίας (Cloud Computing & Communications Technologies), τα Internet & Mobile applications, τα συστήματα παρακολούθησης φορτίων σε real time, οι αλλαγές routing ή μέσων (για την ολοκλήρωση με τον ποιοτικότερο τρόπο, την καλύτερη τιμή και τη συνέπεια στο χρόνο παράδοσης) είναι πρότζεκτ που ήδη «τρέχουν» στην «Ekol AS» Ελλάδας. Τα επόμενα δύο χρόνια θα δοθεί έμφαση στην αυτοματοποίηση των αποθηκών και στη διανομή προϊόντων με «green logistics».
– Η απαιτούμενη εξειδίκευση, στο πλαίσιο αυτό, θεωρείτε ότι μπορεί να επηρεάσει τους δείκτες της ανεργίας;
– Αν κάνουμε μια ιστορική αναδρομή, θα δούμε ότι οι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν –ειδικά από την πρώτη βιομηχανική επανάσταση– δεν ήταν χωρίς συγκρούσεις και αντιμαχόμενα στρατόπεδα. Η πρόοδος της βιομηχανίας επηρέασε άμεσα και σκληρά την επιβίωση των τότε εργατών, και τους οδήγησε σε συνθήκες εξαθλίωσης τα πρώτα χρόνια. Η ανάγκη για μεγαλύτερο καταναλωτισμό –και κέρδος– ήταν αναπόφευκτο να επιφέρει μεγάλες αλλαγές στον τότε τρόπο ζωής, ειδικά της εργατικής τάξης.
Στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης που διανύουμε τώρα, οι συνθήκες δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες της πρώτης. Το επίπεδο του εργατικού δυναμικού (χαμηλών, μεσαίων και υψηλών στελεχών) έχει ανέβει κατακόρυφα, και η εξάρτηση της βιομηχανίας από τον ανθρώπινο παράγοντα είναι κάτι που δε νομίζω ότι μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση? τουλάχιστον εγώ ως άνθρωπος θέλω να πιστεύω κάτι τέτοιο. Θεωρώ ότι η απαιτούμενη εξειδίκευση θα απορροφήσει στελέχη από άλλους τομείς, όπου ενδεχομένως θα μειωθεί ο αριθμός των εργαζομένων λόγω της αυτοματοποίησης, και θα τους μεταφέρει σε νέους τομείς με καλύτερες απολαβές και συνθήκες εργασίας.
Πιστεύω ότι η επόμενη γενιά, τα παιδιά μας, είναι ήδη μυημένα στον καινούργιο κόσμο της τεχνολογίας, και η προσαρμογή τους στις νέες τεχνολογίες θα είναι πολύ φυσιολογική. Κατά τη γνώμη μου, σε μια γενική τοποθέτηση περί δεικτών ανεργίας θα υπάρξουν συνέπειες τουλάχιστον σε αυξητική τάση.
– Η πράσινη οικονομία βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο των εξελίξεων παγκοσμίως. Ποια είναι η στρατηγική της «Ekol AS» στον τομέα αυτό;
– Ο πρόεδρος της «Ekol AS» κ. Αχμέτ Μούσουλ έχει μια φιλοσοφία η οποία εστιάζει στον άνθρωπο και στο περιβάλλον και έχει περάσει στην κουλτούρα της εταιρείας. Ξέρω ότι ακούγεται κοινότυπο, αλλά στην περίπτωσή του δεν είναι. Η εταιρεία μας είναι ανθρωποκεντρική, είτε αυτό αφορά πελάτες είτε μέλη της οικογένειάς μας. Δομές υπάρχουν φυσικά, αλλά η αμεσότητα ακόμα και του τελευταίου εργάτη με τον πρόεδρο είναι χαρακτηριστική.
Στην περίπτωση του περιβάλλοντος η «Ekol AS» δείχνει έμπρακτα την αγάπη της σε αυτό, κάτι που μαρτυρούν όλες οι κινήσεις που έχουν ξεκινήσει εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον, με τις επενδύσεις στη συνδυασμένη μεταφορά.
Φανταστείτε πολύ απλά το καυσαέριο και την κίνηση στους οδικούς άξονες της Ευρώπης με 2.000 φορτηγά επιπλέον, που εξυπηρετούν τον όγκο που διακινούμε σε εβδομαδιαία βάση στην ευρωπαϊκή αγορά. Αυτός ο όγκος μεταφέρεται μέσω τρένων και καραβιών από τις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της εταιρείας μας έως τον τελικό τους προορισμό. Φυσικά και άλλες μεγάλες εταιρείες υλοποιούν το ίδιο πρότζεκτ.
Αν η βιομηχανία και οι κυβερνήσεις των G20 αντιμετώπιζαν το πρόβλημα με τον ίδιο ζήλο, θεωρώ ότι δε θα υπήρχε πρόβλημα για να συζητήσουμε. Αντιλαμβάνεστε βέβαια τις επενδύσεις που έχουν γίνει για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Θεωρώ ότι σε κρατικό επίπεδο –και δεν αναφέρομαι στην Ελλάδα φυσικά– θα έπρεπε να υπάρχει υποστήριξη σε όλες αυτές τις εταιρείες όπως η «Ekol AS», για να προβαίνουν σε τέτοιες ενέργειες.
Τα τελευταία δύο χρόνια η «Ekol AS» έχει προχωρήσει και στα City Logistics με Green distribution. «Τρέχει» στην Κωνσταντινούπολη πρότζεκτ με 180 van ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, με τα οποία παραδίδονται καθημερινά 9.000 αποστολές. Το μεγάλο στοίχημα για εμάς στην Ελλάδα είναι να κάνουμε μια μικρογραφία του πρότζεκτ αυτού εδώ και να καλύψουμε όλη τη χώρα με ένα «πράσινο δίκτυο», ξεκινώντας τουλάχιστον από τις πέντε – έξι μεγαλύτερες πόλεις εντός του 2020.
– Η «Ekol AS» διακρίθηκε πρόσφατα για το έργο Ekolity, σκοπός του οποίου είναι η προώθηση των γυναικών στα «ανδρικά» –κατά την εταιρεία– πόστα της εφοδιαστικής. Πιστεύετε ότι η πρωτοβουλία αυτή αφορά κυρίως την τουρκική συντηρητική κοινωνία ή και την ελληνική και γενικότερα την ευρωπαϊκή;
– Η γενικότερη φιλοσοφία της «Ekol AS» προάγει την ισότητα σε όλα τα επίπεδα. Η πρωτοβουλία αυτή δεν αφορά μόνο την τουρκική κοινωνία, την οποία δεν θεωρώ συντηρητική, αλλά όλες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως στην Ελλάδα οι γυναίκες αποτελούν το 46% του ανθρώπινου δυναμικού μας και βρίσκονται σε όλα τα επίπεδα της δουλειάς μας, από την αποθήκη έως τη διοίκηση.
– Πώς έχει επηρεάσει τις δραστηριότητές σας η παγκόσμια άνοδος του e-commerce και με ποιον τρόπο ανταποκρίνεστε στην πρόκληση αυτή;
– Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα σε εμβρυικό στάδιο όσον αφορά το e-commerce. Παρ’ όλα αυτά θεωρώ ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο πρότζεκτ που θα «τρέξει» στη χώρα την επόμενη πενταετία, με τρομερούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με άρθρα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, εταιρείες όπως η Amazon σκοπεύουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα μέσα στον επόμενο χρόνο.
Το e-commerce θα οδηγήσει την αγορά του «parcel logistics» σε ραγδαία ανάπτυξη. Μια e-platform με ολοκληρωμένες υπηρεσίες θα οδηγήσει σε μερίδια αγοράς όπου ακόμα και το 5 ή 7% θα αντιπροσωπεύει ένα τζίρο 25 εκατομμυρίων ευρώ. ʼρα, έχουν νόημα κινήσεις για επενδύσεις στον τομέα των μεταφορικών μέσων ή στην αυτοματοποίηση των cross docks, προκειμένου να αντεπεξέλθουν οι εταιρείες στη ζήτηση που δημιουργείται. Η διαμόρφωση δικτύων θα είναι κάτι αναγκαίο, και θα πρέπει να υπάρξουν στη χώρα χιλιάδες σποτ για να ικανοποιήσουν σωστά τις απαιτήσεις αυτού του εγχειρήματος.
Πώς η βόρεια Ελλάδα μπορεί να γίνει οδηγός των εξελίξεων
– Η στρατηγική της «Ekol AS» στηρίζεται επίσης σημαντικά στις επενδύσεις στο σιδηρόδρομο. Εθνικά υστερούμε έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών, παρά τα όποια βήματα έχουν γίνει. Ποιοι άξονες θεωρείτε ότι πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα, προκειμένου να αποτελέσει η Ελλάδα κόμβο για το διατροπικό δίκτυο της εταιρείας;
– Η Ελλάδα είναι σημαντική για το δίκτυο της «Ekol AS», καθώς πρόκειται για την πύλη της Ευρώπης προς Ανατολάς. Προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε τη σιδηροδρομική ένωση από τη βόρεια Ελλάδα προς την Τουρκία και την κεντρική Ευρώπη, αλλά οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες πριν από μία πενταετία.
Το πλάνο με τις θαλάσσιες συνδέσεις φυσικά και ισχυροποιεί πολύ τη θέση μας στο δίκτυο, ειδικά τώρα που η οικονομική κρίση στην Τουρκία μάς δίνει το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση να συνδράμουμε όσο μπορούμε, ειδικά στα φορτία από Ευρώπη προς Ελλάδα, μια και η κρίση στη γείτονα έχει μειώσει τις ροές προς αυτήν.
Ο σιδηρόδρομος θα μπορούσε να αποτελεί μια δεύτερη πύλη εισόδου και εξόδου από τη χώρα και μια πολύ καλή εναλλακτική λύση για τα φορτία προς και από την Ευρώπη. Η Θεσσαλονίκη ως διαμετακομιστικό κέντρο θα μπορεί να παίξει σημαντικότατο ρόλο στη μεταφορά των τουρκικών εξαγωγών με τελικό προορισμό την Ουγγαρία, τη Γερμανία ή τη Σλοβενία, για να εξυπηρετήσει όμορες χώρες όπως η Βοσνία, η Ιταλία, η Αυστρία και η Σλοβενία.
Σε συνδυασμό με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορεί πράγματι να δημιουργηθεί ένα super hub που να καλύπτει είτε groupage φορτία transit με προορισμό την Ιταλία και αλλού, αλλά φυσικά και πλήρη φορτία προς όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό, βέβαια, θα παίξει η πολιτεία, αν θέλει πραγματικά να καταστήσει τη βόρεια Ελλάδα κέντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου.




