Δρ Μάρκους Μάου (αντιπρόεδρος ELA): Μοιραία πλέον η αποσύνδεση του παγκόσμιου εμπορίου

Ο νέος αντιπρόεδρος του European Logistics Association μιλάει αποκλειστικά στο «L&M» για τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου, αλλά και για την Ελλάδα, λίγο πριν από την απονομή των φετινών ELA Awards, στις 10 Νοεμβρίου.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση και στον Απόστολο Ρουμπάνη

Για την επόμενη μέρα, τα διδάγματα και την αναδιαμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου και της εφοδιαστικής αλυσίδας παγκοσμίως μιλάει στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο δρ. Μάρκους Μάου, ο οποίος πρόσφατα εξελέγη παμψηφεί αντιπρόεδρος του ELA –μέσω τηλεδιάσκεψης, βεβαίως, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία.

Αρμόδιος για τα ευρωπαϊκά project και για τις δραστηριότητες του ELA που σχετίζονται με την Ε.Ε., ο δρ. Μάου εκφράζεται με ενθουσιασμό για τους Έλληνες logistician, όπως και για τις προοπτικές της Ελλάδας. Αναφέρεται στις συντελούμενες και στις επικείμενες αλλαγές στον κλάδο διεθνώς και απευθύνει μήνυμα αισιοδοξίας για τις θετικές προκλήσεις που μπορούμε να αναγνωρίσουμε από τα σημεία των καιρών.

LM: Δρ. Μάου, το 2020 θα μείνει στην ιστορία των logistics ως μια χρονιά-ορόσημο, λόγω του κρίσιμου ρόλου τους στη διαχείριση της πανδημίας. Λίγο πριν από την απονομή των φετινών ELA Awards, ποιο μήνυμα θα θέλατε να απευθύνετε στον κλάδο της εφοδιαστικής;

Δρ. Μάρκους Μάου: Η σημασία της ανθεκτικότητας και της ευελιξίας του κλάδου της εφοδιαστικής έγινε πασιφανής, λόγω ακριβώς των προκλήσεων που προέκυψαν καθ’ όλη τη διάρκεια αυτού του έτους. Τα σημεία συμφόρησης και οι απρόβλεπτοι παράγοντες, μεταξύ άλλων, ανέδειξαν την ανάγκη για εξέλιξη και διαρκή βελτίωση των δομών της εφοδιαστικής, καθώς οι απαιτήσεις μεταβάλλονται τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα. Αυτό, λοιπόν, είναι το μήνυμά μου: Να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις!

– Αναλυτές διεθνούς κύρους, αλλά και η αγορά, διαπιστώνουν πως η πανδημία επιταχύνει την ψηφιακή μετεξέλιξη της εφοδιαστικής και τα Logistics 4.0 Πού πρέπει να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα ο κλάδος; Υπάρχουν παγίδες ή μυστικά επιτυχίας;

– Προφανώς η συζήτηση για την εξάλειψη της φυσικής παρουσίας του ανθρώπινου δυναμικού από τις διαδικασίες logistics ενθαρρύνεται από το γεγονός ότι ο κορονοϊός δεν λυπάται οδηγούς φορτηγών και υπαλλήλους αποθηκών. Υπάρχει ήδη συζήτηση και κινητικότητα μεταξύ των οργανισμών-μελών του ELA σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence [ΑΙ])σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής και η προοπτική αυτή είναι εξαιρετικά θετική. Εξάλλου, η τάση εξατομίκευσης των αναγκών των πελατών, που φτάνει μέχρι την παρτίδα της μονάδας, μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της ψηφιοποίησης, της δικτύωσης και του αυτοματισμού.

– Ποια είναι η νέα τάση που θα επικρατήσει στην παραγωγή και στα logistics κατά τη μετά την Covid-19 εποχή;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους πιστεύουμε ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα γνωρίσει την αποσύνδεση (decoupling) και όχι την απο-παγκοσμιοποίηση (deglobalization) των αλυσίδων εφοδιασμού. Αυτό απαιτεί προσαρμογές στην παραγωγή και ασφαλώς σε πολλές άλλες πτυχές των logistics. Ο κόσμος θα αλλάξει, λόγω όσων πρέπει να αντιμετωπίσουμε με την πανδημία. Αυτές οι αλλαγές θα πάνε πέρα από τα logistics, ενώ θα έχουν επιπτώσεις στη δομή και στο κόστος τους.

Μερικές από αυτές τις επιπτώσεις θα έχουν τοπικά χαρακτηριστικά, όπως είναι για παράδειγμα η αυξανόμενη προτίμηση για online αγορές από τα σουπερμάρκετ. Θα υπάρξουν όμως και προκλήσεις στην παραγωγή και στην εφοδιαστική σε ευρωπαϊκό ή παγκόσμιο επίπεδο, όπως είναι η διασφάλιση της παραγωγικής ικανότητας και η διατήρηση αποτελεσματικού επιπέδου απογραφής σε κρίσιμα αγαθά.

– Οι αριθμοί καταγράφουν παγκόσμια έκρηξη του e-commerce και άνοδο των city logistics. Συμμερίζεστε την επικρατούσα άποψη ότι η τάση αυτή εδραιώνεται;

– Ασφαλώς η πανδημία ενίσχυσε σημαντικά το e-commerce. Ωστόσο, πρέπει να επαληθευθεί η σταθερότητα αυτής της τάσης. Αυτό πρέπει να ιδωθεί σε σχέση με τις προσπάθειες που γίνονται για «έξυπνες πόλεις», δηλαδή για «έξυπνη» κινητικότητα και οικονομία.

Όλα αυτά όμως είναι ακόμα σε αρχικό στάδιο. Εάν και ποιοι περιορισμοί θα προκύψουν από το e-commerce ή ποιες προσπάθειες και πρωτοβουλίες μπορεί να αναζωογονήσουν τις αγορές στο κέντρο των ευρωπαϊκών πόλεων, δεν είναι ακόμα σαφές. Υπάρχει βέβαια και η δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης των city logistics.

– Το e-commerce οδηγεί αναγκαστικά στην ανάγκη βελτιστοποίησης του customer experience. Πώς επηρεάζεται η εφοδιαστική αλυσίδα και κυρίως οι υπηρεσίες «last mile»;

– Υπάρχουν αλυσίδες εφοδιασμού πολύ υψηλού επιπέδου στο σύνολο των διαδικασιών τους, από το κέντρο διανομής μέχρι την παράδοση του προϊόντος στο σημείο πώλησης. Στην αγορά, αυτό που ζητούσαν πάντα οι logistician είναι να αμείβονται βάσει του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Επομένως, οφείλουμε πλέον να διασφαλίσουμε ότι οι αποδοχές των εργαζόμενων στις υπηρεσίες του last mile και της αποθήκης, καθώς και ο βαθμός ικανοποίησής τους από αυτές, δεν θα επηρεάσουν την τελική εμπειρία του καταναλωτή.

Ας μην ξεχνάμε ότι στις επιχειρήσεις logistics εργάζονται ακόμα πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι πρέπει να ζουν με αξιοπρέπεια από τις απολαβές τους, ώστε να μην επηρεάζεται η απόδοσή τους.

– Υπηρεσίες courier και logistics: Πώς αλληλεπιδρούν; Παράγοντες της αγοράς μιλούν ήδη για αναγκαστική συγχώνευση των δύο δραστηριοτήτων, τουλάχιστον στο πεδίο του retail και των city logistics, ενώ πολλές 3PL ή απλές μεταφορικές επιχειρήσεις ήδη αναλαμβάνουν δραστηριότητα και στον τομέα αυτό.

– Μπορείς να έχεις το ένα χωρίς το άλλο. Ωστόσο, όπου οι συνέργειες δείχνουν να έχουν προοπτική, αξίζει να εξεταστούν οι πιθανότητες συγχώνευσης. Όσον αφορά τα city logistics, είχαμε στο παρελθόν προσπάθειες συγχώνευσης που δεν έδωσαν αποτελέσματα. Όμως οι πρόσφατοι περιορισμοί στη διανομή σε αστικές περιοχές ασκούν μεγαλύτερη πίεση σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, γι’ αυτό και εξετάζονται διάφορες στρατηγικές.

– Τι θα συμβουλεύατε, λοιπόν, έναν logistician αυτήν την περίοδο; Σε τι θα εφιστούσατε περισσότερο την προσοχή του;

– Όπως πάντα, δεν υπάρχει μόνο μία απάντηση ή λύση για όλα τα διαφορετικά ζητήματα που αγγίζουμε σε αυτή τη συνέντευξη. Όμως θα ήθελα να ενθαρρύνω το επιχειρηματικό πνεύμα στην ελληνική κοινότητα των logistics, τονίζοντας ότι οι Έλληνες logistician πρέπει να εκλάβουν όλα τα σημεία των καιρών ως θετικές προκλήσεις.

– Εξαιτίας της φυσικής αποστασιοποίησης, έχουμε αυξημένη συγκέντρωση data, ενώ τα data analytics αποκτούν πρωταγωνιστικό ρόλο. Πώς θα προστατεύσουμε τα data από τους κινδύνους υποκλοπών, παραβίασης προσωπικών δεδομένων ή ακόμα και κυβερνοεπιθέσεων;

– Η μεγάλη ευκαιρία και πρόκληση των data φάνηκε για πρώτη φορά στην αυτοκινητοβιομηχανία, τις ασφαλιστικές εταιρείες, τις φαρμακευτικές εταιρείες και τις βιομηχανίες χημικών. Οι επιχειρήσεις logistics είναι αρκετά πίσω στη συνολική διαχείριση και ανάλυση των δεδομένων, αλλά αρχίζουν γενικά να κερδίζουν έδαφος. Όπου προκύπτει θέμα ασφάλειας στη ροή των αγαθών, η προσθήκη διαδικασιών blockchain μπορεί να προσφέρει ενδιαφέρουσες λύσεις, που να ταιριάζουν απόλυτα στους διαχειριστές logistics.

– Ας μιλήσουμε, σας παρακαλώ, και για το μείζον θέμα των μεταφορών, η συμβολή των οποίων αυτή την περίοδο είναι ανεκτίμητη, όπως ανεκτίμητο είναι και το οικονομικό πλήγμα που έχουν δεχθεί.

– Είναι μια σημαντική ερώτηση, και επιτρέψτε μου να απαντήσω διαχωρίζοντας το cargo από τη διακίνηση επιβατών. Όσο γρηγορότερα λύσουμε το θέμα του κορονοϊού, τόσο συντομότερα θα επιστρέψουμε σε φυσιολογικές συνθήκες.

Σχετικά με τους επιβάτες, δεν έχουμε να πούμε περισσότερα από όσα έχουν ήδη ειπωθεί –και ο κλάδος γνωρίζει καλά τι πρέπει να κάνει. Η μαζική διέλευση (transit) θα παραμείνει η μεγάλη πρόκληση μέχρι το εμβόλιο. Ουδείς γνωρίζει ποια διδάγματα θα αντλήσουμε από τη σημερινή κατάσταση, όπως για παράδειγμα από την κατάργηση της υπερσυγκέντρωσης ανθρώπων.

Όσον αφορά το cargo, έχουμε λίγες περιπτώσεις όπου τα υλικά συσκευασίας είχαν μολυνθεί από σωματίδια κορονοϊού. Η ενδεδειγμένη απολύμανση μπορεί να γίνει και είναι απλή, προσθέτοντας βέβαια κόστος στην αλυσίδα εφοδιασμού και καθυστερώντας τους χρόνους επεξεργασίας.

– Γράφονται πολλά για τις διαδικασίες logistics που θα εφαρμοστούν όταν βρεθεί το πολυαναμενόμενο διεθνώς εμβόλιο κατά του κορονοϊού: για το κόστος, τους τρόπους και χρόνους μεταφοράς, τις απώλειες φορτίου κλπ. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση;

– Δεν πρέπει να ανησυχούμε ιδιαίτερα γι’ αυτό το ζήτημα. Φυσικά θα υπάρξει έλλειψη εφοδιασμού στην αρχή, αλλά έχουμε όλα τα εργαλεία για την ασφάλεια, την προστασία και την αξιόπιστη διανομή του στην Ευρώπη. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας πρέπει να βρίσκεται η παραγωγή του εμβολίου και όχι τα logistics που το αφορούν.

– Την τελευταία πενταετία, το ετήσιο βραβείο «Professional of the Year» απονεμήθηκε σε τέσσερις Έλληνες logistician (κατά χρονολογική σειρά στους κ. Αν. Παρταλίδη, Μιχ. Ζιγλή, Χρ. Καραϊσαρίδη και Κων. Χολέβα). Πολύ μεγάλη τιμή για μια τόσο μικρή χώρα όπως είναι η Ελλάδα, και μάλιστα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Πώς βλέπετε αυτή την επιτυχία;

– Έχετε δίκιο· πρόκειται για εξαιρετικό επίτευγμα! Μεγάλη ή μικρή χώρα, δεν παίζει ρόλο στην κοινότητα του ELA. Επιθυμία μας είναι να στηρίζουμε κάθε δραστηριότητα στην κατεύθυνση της αριστείας και του επαγγελματισμού στα logistics. Είμαστε χαρούμενοι που το βραβείο «Professional of the Year» απονεμήθηκε σε τέσσερις Έλληνες logistician. Μακάρι αυτό να ενθαρρύνει και για περαιτέρω επιτεύγματα logistics στην Ελλάδα και να φέρει βραβεύσεις για περισσότερους Έλληνες επαγγελματίες!

– Στο φετινό διαγωνισμό δίνεται έμφαση στα project. Τι οδήγησε τον ELA σε αυτή την αλλαγή; Πρόκειται για οριστική στροφή;

– Ο ELA θα μπορούσαμε να πούμε ότι φιλοξενεί το Champion΄s League των καλύτερων ευρωπαϊκών project στα logistics της χρονιάς. Το κάνουμε εδώ και πολλά χρόνια και το κύρος των βραβείων είναι εξαιρετικό, δεδομένης και της παγκόσμιας αναγνώρισης.

Μία από τις ιδιαίτερες πτυχές των βραβείων ELA για τα καλύτερα logistics projects είναι ότι μόνο νικητές σε εθνικό επίπεδο μπορούν να λάβουν μέρος. Έχουμε μία εξαιρετική κριτική επιτροπή με ειδικούς από όλη την Ευρώπη που διαθέτουν τεράστιο εύρος γνωστικού πεδίου, ώστε να κάνουν την καλύτερη και πληρέστερη επιλογή. Ανεξάρτητα από αυτό, θα υπάρξουν και φέτος «Professionals of the Year».

– Ποια είναι η γνώμη σας για το επίπεδο της ελληνικής επιχειρηματικότητας και κυρίως του κλάδου των logistics; Συμφωνείτε ότι η Ελλάδα πρέπει και μπορεί να αξιοποιήσει το γεωπολιτικό πλεονέκτημά της για την ανάδειξή της σε logistics hub μεταξύ Ανατολής και Δύσης;

– Οι φυσικές αλυσίδες εφοδιασμού έχουν γεωγραφικούς περιορισμούς. Συνδυάζοντας όμως τις ευκαιρίες που αντικατοπτρίζονται στην πρωτοβουλία για το λεγόμενο νέο «Δρόμο του Μεταξιού» (Belt and Road) αλλά και στην ανάγκη για αξιόπιστες, ανθεκτικές και ευέλικτες εφοδιαστικές αλυσίδες, οφείλουμε να δεχτούμε ότι όντως υπάρχει ένα φυσικό πλεονέκτημα για μια ελληνική υποδομή hub.

Οι Έλληνες logistician και οι υπεύθυνοι για τη χάραξη της πολιτικής στην Ελλάδα οφείλουν να εργαστούν για να αναδείξουν αυτό το πλεονέκτημα. Η ελληνική υποδομή πρέπει να είναι η πρώτη επιλογή για τη δημιουργία hub στο νοτιοανατολικό άκρο της Ε.Ε.!

Ελέγξτε επίσης

«Τhe next normal» με οδηγό τον καταναλωτή

Η βιομηχανία της συσκευασίας βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι εν μέσω Covid-19 και δομικών αλλαγών …