Στα γραφεία της DB Schenker δίπλα στον παλαιό Ιππόδρομο στις Τζιτζιφιές επικρατεί απόλυτη ησυχία, η εταιρεία που εδρεύει εκεί όμως βρίσκεται σε συνεχή δράση 24 ώρες το 24ωρο κάθε μέρα της εβδομάδας. Ο γενικός διευθυντής Θωμάς Αρβανίτης είναι ένας δραστήριος manager που με δυσκολία -αλλά με αίσθημα ευθύνης- κατάφερε να ξεκλέψει 40 λεπτά της ώρας για να μας μιλήσει.
Η ιστορία που κουβαλάει ο ίδιος ως στέλεχος στον κλάδο των μεταφορών είναι μακρά, εκτείνεται σε τρεις δεκαετίες, η ιστορία της εταιρείας που διευθύνει όμως εκτείνεται σε τρεις αιώνες. Η μητρική εταιρεία Schenker ιδρύθηκε τον 19ο αιώνα και το πρώτο γραφείο της στον ελλαδικό χώρο ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1889 στην Θεσσαλονίκη. Η DB Schenker είναι μια εμβληματική για τον κλάδο των μεταφορών και logistics εταιρεία: μακρόχρονη ιστορία, σημαντικές επενδύσεις, προσαρμογή στις απαιτήσεις των καιρών, ουσιαστικές, ολοκληρωμένες και καινοτόμες λύσεις σε όλο το φάσμα των μεταφορών και, κάποια στιγμή, πέρασμα στον έλεγχο της μητρικής, των γερμανικών σιδηροδρόμων. Σήμερα η DB Schenker διαθέτει παγκόσμιο δίκτυο, 94.600 εργαζόμενους σε 2.000 σημεία του πλανήτη.
Ο ίδιος ξεκίνησε στην Schenker το 1988, εργάστηκε για τρία χρόνια εκτός μεταφορών κι επέστρεψε και πάλι αρχές του ‘93. Την περίοδο 2003- 2004 ήταν Επικεφαλής Διευθυντής του Ολυμπιακού έργου της DB Schenker ως διεθνούς χορηγού του 'Αθήνα 2004' και της Δ.Ο.Ε. Υπήρχε τότε τόσο διεθνές όσο και τοπικό έργο logistics για διεθνείς πελάτες της εταιρείας (Visa, Kodak, Neoset, NBC, κ.α). Στο peak του πολύ μεγάλου εκείνου έργου απασχολούνταν 70 συνεργάτες (επαγγελματίες SCHENKER) από 17 χώρες και τοπικά περίπου 600 εργάτες, υπεργολάβοι, οδηγοί φορτηγών κ.ά.
Οι αποθηκευτικοί χώροι της εταιρείας
Η μεγάλη εικόνα
Η έντονη εξωστρέφειά της αλλά και η εποπτική εικόνα που εκ των πραγμάτων διαθέτει ο επικεφαλής της DB Schenker μας προτρέπει να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από το μείζον ζήτημα των ελληνικών εξαγωγών. «Βλέπουμε τόνωση των εξαγωγών τις οποίες θεωρούμε σημαντικό μοχλό ανάπτυξης. Δημιουργούν θετικό εμπορικό ισοζύγιο και συμβάλλουν σε καλύτερα εθνικά αποτελέσματα. Υπάρχουν στρεβλώσεις όμως στο θέμα των ισοζυγίων και των εργαλείων» μας λέει ο Θ. Αρβανίτης εξηγώντας παράλληλα ότι την τελευταία περίοδο του 2011 αυξήθηκαν μεν οι εξαγωγές αλλά συρρικνώθηκαν οι εισαγωγές, με αποτέλεσμα το ισοζύγιο να μην είναι το επιθυμητό.
Κοιτώντας τη συνολική ευρωπαϊκή αγορά από τη θέση του επικεφαλής του τοπικού καταστήματος μιας εταιρείας που ‘οργώνει’ τον κόσμο εδώ και τρεις αιώνες, ο συνομιλητής μας βλέπει με καθαρό μάτι τις αλλαγές που διαδραματίζονται στις ευρωπαϊκές μεταφορές. «Είναι σαφές ότι μεταφέρεται έργο από τις οδικές μεταφορές στις συνδυασμένες σιδηροδρομικές μεταφορές κι αυτό είναι πιο έντονο σε ορισμένους διεθνείς πελάτες μας από τον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων» μας λέει.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που τον συναρπάζει καθώς τόσο από οικολογικής όσο και από κοστολογικής άποψης, θεωρεί ότι είναι πιο συμφέρουσα η συνδυασμένη μεταφορά. «Σύμφωνα με υπολογισμούς μας, ο αριθμός εξοικονόμησης κόστους μεταφοράς μπορεί να είναι μέχρι και διψήφιο ποσοστό» υποστηρίζει και συμπληρώνει: «Σε μεγαλύτερους χρόνους συνολικής εκτέλεσης της μεταφοράς βέβαια, αλλά με σημαντική μείωση του κόστους». Αντίστοιχα κέρδη καταγράφουν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του και οι θαλάσσιες μεταφορές με εμπορευματοκιβώτια τα οποία κερδίζουν μερίδιο αγοράς τα τελευταία χρόνια. «Η εξέλιξη δεν είναι άσχετη με την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά που φαίνεται πως κάνει καλή και αξιόπιστη δουλειά» σχολιάζει και δεν είναι η μοναδική φορά στη συζήτησή μας που θα μιλήσει με θετικά λόγια για τους Κινέζους και το λιμάνι του Πειραιά.
Ο συνομιλητής μας εκτιμάει ότι μια νέα πλατφόρμα μεταφορών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναπτύσσεται πανευρωπαϊκά. «Πρέπει να αποσυμφορηθούν οι δρόμοι, η Ευρώπη το θέλει και γι΄ αυτό το λόγο έχει επιβάλλει σειρά οικολογικών φόρων και θα συνεχίσει να το κάνει. Τα δίκτυα έχουν φορτωθεί υπερβολικά…» σχολιάζει.
Πληροφορική των μεταφορών
Σύμφωνα με τον Θ. Αρβανίτη, η πληροφορική με όλες τις εφαρμογές που διαθέτει είναι κομβικό στοιχείο στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων στις μεταφορές και logistics. Πέρα από τη φυσική εκτέλεση του μεταφορικού έργου, το να μετακινηθεί δηλαδή ένα φορτίο με κάποιο μέσο από έναν τόπο σε έναν άλλο, κεντρικό κομμάτι του έργου είναι, κατά την άποψή του και εκείνο του ελέγχου των διαφόρων σταδίων της μεταφοράς, άρα χρειάζεται η πληροφορική.
«Όταν ο πελάτης θέλει ανά πάσα στιγμή να γνωρίζει αν αυτό στο οποίο έχει ήδη συμφωνήσει εκτελείται με τις προδιαγραφές που έχουν δηλωθεί, πρέπει αυτή την πληροφορία να την έχει προκειμένου να παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου. Πάνω σε αυτή την αξία κινούνται σήμερα οι μεταφορές» υποστηρίζει. Η εταιρεία του έχει τις λύσεις οι οποίες επιτρέπουν την παρακολούθηση των αποστολών, την διαχείριση του έργου από το δικό της γραφείο υποστήριξης είτε πριν είτε μετά τη μεταφορά.
«Όταν η αποστολή έχει φτάσει στον προορισμό της, οι πελάτες που είναι συνδεδεμένοι (on line) μαζί μας, λαμβάνουν μήνυμα ότι μέσα σε συγκεκριμένες ώρες θα παραλάβουν το εμπόρευμά τους στο σημείο και την ακριβή ώρα που έχει ορίσθεί. Ούτε τηλέφωνα, ούτε έγγραφες ταχυδρομικές ειδοποιήσεις. Προδιαγράφεις τη διαδικασία και χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ενημερώνεις με SMS ή με mail, το ίδιο γίνεται μάλιστα με την πληροφορία ανάθεσης/αποδοχής του έργου, στην έναρξη της διαδικασίας μεταφοράς» μας εξηγεί.
Οι συνδυασμένες μεταφορές είναι το μέλλον. Η διαχείρισή τους, όμως, απαιτεί οργάνωση.
Απελευθέρωση μεταφορών
Ο συνομιλητής μας διάκειται θετικά προς την έννοια της ‘απελευθέρωσης των μεταφορών’, έχει όμως τις ενστάσεις του σχετικά με τη διαδικασία υλοποίησης. Πιστεύει ότι η αγορά των οδικών μεταφορών είναι ιδιαίτερα κερματισμένη αγορά με πολλούς μικρούς επιχειρηματίες ιδιοκτήτες μικρών στόλων. «Για να έχεις οικονομίες κλίμακας, για να διεκδικήσεις κεφάλαια, επενδύσεις και τις καλώς εννοούμενες επιχορηγήσεις μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων πρέπει να έχεις ένα μέγεθος» υποστηρίζει και εξηγεί «Θα πρέπει να μπορείς να λειτουργήσεις σε ένα ευρύτερο κομμάτι του δικτύου διαχείρισης των οδικών μεταφορών, στην επαρχία για παράδειγμα κι όχι μόνο στις δύο μεγάλες πόλεις».
Ο επικεφαλής της DB Schenker στην Ελλάδα θεωρεί ότι στο νόμο υπήρξε πρόνοια για τη δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων, έγιναν μάλιστα κάποιες προσπάθειες, αλλά το τελικό κείμενο ήταν πολύπλοκο και βάζει ορισμένες ‘μπαριέρες’. «Δεν λειτουργήσαμε με πιο πρακτικό τρόπο για την αξιοποίηση του άυλου περιουσιακού στοιχείου των ιδιοκτητών που είχε δημιουργηθεί με το πέρασμα των χρόνων- τις άδειες. Η γνώμη μου είναι ότι θα έπρεπε να δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας αξίας ή απόσβεσης της όποιας επένδυσης αλλά με τρόπο γρήγορο και εύκολο. Έτσι θα μπορούσε να διευκολυνθεί η αγορά, να υπάρξει αν θέλετε μια πρώτη …μαγιά» σχολιάζει.
Όπως και πολλοί άλλοι συνάδελφοί του, στην Ελλάδα και την Ευρώπη, εκτιμάει ότι η δυσκολία των κατακερματισμένων αγορών έγκειται στη δημιουργία εταιρειών με ένα στοιχειώδες management κι ένα επιχειρησιακό πλάνο καθώς στην υφιστάμενη αγορά η οποία χαρακτηρίζεται από τρομερή συμπίεση των τιμών είναι να κινητοποιηθούν δυνάμεις.
Είναι ακριβές οι μεταφορές; Στο μέγα αυτό ερώτημα που απασχολεί όλους όσους ασχολούνται με τον κλάδο, η απάντησή του δεν είναι μονοσήμαντη, καθώς λαμβάνει υπόψη του διάφορες παραμέτρους. «Ισχυρίζονται κάποιοι ότι οι μεταφορές – ειδικά στην επαρχία- είναι ακριβές, ξεχνάνε όμως τα κενά τονοχιλιόμετρα των φορτηγών στις επιστροφές. Αν δεν γυρίζεις φορτωμένος, ουσιαστικά η επιστροφή είναι κόστος, πληρώνεις το κάθε χιλιόμετρο. Επίσης οι μεταφορές και οι παραδόσεις μέσα στον αστικό και ημιαστικό ιστό διενεργούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες. Όσο σύγχρονο αυτοκίνητο κι αν έχεις, ξοδεύεις περισσότερα καύσιμα. Τι κάνουμε;» αναρωτιέται.
Η προοπτική φρεσκαρίσματος του επαγγέλματος με νέες κοινωνικές δυνάμεις είναι μια μάλλον δύσκολη υπόθεση. «Δεν είδα μέσα από αυτή την απελευθέρωση μια κίνηση τόνωσης του επαγγέλματος, δεν είδα να μπαίνουν π.χ. 1.000 νέα παιδιά στο επάγγελμα. Με ποια κίνητρα και ποια προοπτική να μπούνε αυτά τα παιδιά; Με πτώση του διακινούμενου έργου κατά 25%; Με τη λιανική τροφοδοσία να έχει γκρεμιστεί;» μας λέει υψώνοντας, μια και μοναδική φορά στη συζήτησή μας τον τόνο της κατά τα άλλα ήρεμης φωνής του.
Κρίση και Schenker
H DB Schenker στην Ελλάδα έχει επωφεληθεί από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην ελληνική αγορά και στο παραδοσιακό κομμάτι όπου δραστηριοποιείται αλλά και σε νέους τομείς όπου εκμεταλλεύτηκε τα κενά που προέκυψαν στην αγορά. «Ο κλάδος μας είναι μεταξύ Συμπληγάδων: μεγάλο μέρος των εταιρειών που διαλύθηκαν και χάθηκαν είχαν και έργο ‘άρρωστο’, έργο που δεν μπορούσε να σε πληρώσει και, ξέρετε, σημαντικό μέρος του μεταφορικού έργου στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι άρρωστο» μας λέει με έναν τόνο απογοήτευσης καθώς ο ίδιος είναι πλέον πολύ επιφυλακτικός σε θέματα πιστώσεων και επισφαλειών. «Ποιο είναι το όφελος να κερδίσεις ένα μεταφορικό έργο της τάξης των 5 ή 10 εκατ. ευρώ αν αυτό σου δημιουργήσει επισφάλειες της τάξης του ενός εκατ. ευρώ;» αναρωτιέται
«Μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων μας σε όλα τα επίπεδα έχουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση ενώ τουλάχιστον το 10% των συναδέλφων μου είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού. Έχουμε μονοετή και διετή προγράμματα εκπαίδευσης των συνεργατών μας στο εξωτερικό» μας λέει με υπερηφάνεια και κλείνει τη συζήτησή μας με μια καλή κουβέντα για τους συνεργάτες του: « Εδώ στην Ελλάδα έχουμε γερές βάσεις, έχουμε μια πολύ καλή ομάδα περίπου 120 ατόμων». Αυτό ίσως κάνει τη διαφορά…
DB Schenker στην Ελλάδα
Η εταιρεία στην Ελλάδα έχει ευρύ φάσμα μακροχρόνιων και ικανοποιημένων πελατών από ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων: εταιρείες ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, βιομηχανικούς πελάτες, μεγάλα έργα, μεταποιητές εξαγωγείς και εισαγωγείς. Αξιοποιεί όλο το φάσμα των εργαλείων μεταφορών ενώ ασχολείται επίσης με ειδικά έργα, με μεταφορές εκθέσεων, με sport events και με logistics για την κάλυψη των εφοδιαστικών αναγκών της τοπικής αλυσίδας των πελατών από τους χώρους του λιανεμπορίου, των ηλεκτρικών ειδών κ.ά.
Η DB Schenker έχει τα συστήματα και την τεχνογνωσία, υλική και ανθρώπινη, να υποστηρίξει την πλήρη γκάμα υπηρεσιών της τοπικής εφοδιαστικής αλυσίδας, στα κέντρα αποθηκών και διανομής Αυλώνος και Σίνδου / Θεσσαλονίκης. Την τελευταία δεκαετία λειτουργούμε για λογαριασμό ελληνικών και ξένων ομίλων, καλύπτοντας πλήρως τις εν λόγω ανάγκες σε τομείς λιανικού εμπορίου, καταναλωτικών και υψηλής τεχνολογίας προϊόντων. Ειδικές ομάδες μελετούν από κοινού με τους ενδιαφερόμενους πελάτες πρωτού, καταλήξουμε στο πλάνο συνεργασίας. Οι εν λόγω υπηρεσίες είναι αλληλένδετες και πλήρως εξαρτημένες και για τα δύο μέρη, αναφορικά με την επιτυχία του επιχειρησιακού πλάνου-έργου, οπότε και απαιτούν υψηλή εξειδίκευση και γνώσεις έργου Logistics.