Το 2024 αυξήθηκε ο όγκος του συνολικού φορτίου κατά 34,8% συγκριτικά με το 2023, ενώ θετικές είναι οι πρώτες ενδείξεις και για την τρέχουσα χρονιά
Σημαντική αύξηση στη διακίνηση φορτίου και ταχυδρομείου συνεχίζει να καταγράφει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για τις δραστηριότητες του 2024 και δόθηκαν στη δημοσιότητα.
Το πρώτο συμπέρασμα που εξάγεται αφορά την εντυπωσιακή άνοδο του έργου που παρήχθη την προηγούμενη χρονιά συγκριτικά με το 2023, ενώ τα αποτελέσματα των πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους μαρτυρούν ότι οι ανοδικές τάσεις συνεχίζονται. Παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν μάλιστα ένα νέο ρεκόρ στις εξυπηρετήσεις διακίνησης φορτίων κατά το 2025.
Διακίνηση φορτίου
Το 2024, το συνολικό φορτίο (freight) που διακινήθηκε μέσω του αεροδρομίου ανήλθε σε 121.298.000 κιλά, σημειώνοντας αύξηση 34,8% σε σχέση με το 2023, όταν ο αντίστοιχος όγκος ήταν 89.994.000 κιλά. Τα εισερχόμενα φορτία ανήλθαν σε 54.282.000 κιλά, ενώ τα εξερχόμενα σε 67.015.000 κιλά. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη ήταν η αύξηση στη μεταφόρτωση και διαμετακόμιση, η οποία σχεδόν διπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 15.886.000 κιλά.
Το 2025 ξεκίνησε επίσης με θετικούς ρυθμούς. Κατά τους πρώτους δύο μήνες (Ιανουάριος – Φεβρουάριος), το συνολικό φορτίο ανήλθε σε 15.822.000 κιλά, εκ των οποίων 7.728.000 κιλά ήταν εισερχόμενα και 8.093.000 κιλά εξερχόμενα. Αν αυτή η τάση διατηρηθεί, το 2025 ενδέχεται να καταγράψει νέα αύξηση στον συνολικό όγκο φορτίου, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2024.
Ανάλυση ταχυδρομείου
Το 2024, το συνολικό ταχυδρομικό φορτίο (mail) ανήλθε σε 3.663.000 κιλά, σημειώνοντας μικρή πτώση σε σχέση με τα 4.006.000 κιλά του 2023. Οι εισερχόμενες ποσότητες έφτασαν τα 1.608.000 κιλά, ενώ οι εξερχόμενες διαμορφώθηκαν στα 2.054.000 κιλά.
Για το 2025, οι πρώτοι δύο μήνες καταγράφουν συνολικό ταχυδρομικό φορτίο 504.000 κιλών (239.000 κιλά εισερχόμενα και 263.000 κιλά εξερχόμενα). Παρόλο που το πρώτο δίμηνο αποτελεί μικρό δείγμα, αν η τάση συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, οι τελικοί αριθμοί θα κυμανθούν σε παρόμοια ή αυξημένα επίπεδα σε σχέση με το 2024.
Συνολικό φορτίο
Το 2024, το συνολικό φορτίο (freight & mail cargo) έφτασε τα 124.961.000 κιλά, σημειώνοντας αύξηση 32,9% σε σχέση με το 2023 (94.000.000 κιλά). Τα εισερχόμενα φορτία διαμορφώθηκαν στα 55.891.000 κιλά, ενώ τα εξερχόμενα στα 69.070.000 κιλά.
Το 2025, με βάση τις επιδόσεις του πρώτου διμήνου, αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική πορεία. Αν η ίδια αναλογία διατηρηθεί, το συνολικό φορτίο θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 130.000.000 κιλά, επιφέροντας αύξηση που θα προσεγγίζει το 50% στην διετία.
Διεθνές φορτίο
Η διεθνής διακίνηση φορτίου (international flown cargo) το 2024 έφτασε τα 119.563.000 κιλά, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση σε σχέση με τα 88.559.511 κιλά του 2023. Η τάση δείχνει ότι το αεροδρόμιο συνεχίζει να ενισχύει τη θέση του ως βασικό σημείο διεθνούς διαμετακόμισης.
Τα συμπεράσματα και οι προοπτικές
Η σταθερή αύξηση του όγκου φορτίου στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τα τελευταία χρόνια καταδεικνύει τη σημασία του ως κόμβου εμπορευματικών μεταφορών. Η ενίσχυση των υποδομών, η βελτίωση των logistics και η αυξανόμενη διεθνής συνδεσιμότητα αναμένεται να συμβάλουν περαιτέρω στη διατήρηση αυτής της ανοδικής τάσης.
Τα δεδομένα του πρώτου διμήνου του 2025 υποδεικνύουν ότι η χρονιά θα συνεχίσει την αυξητική πορεία των προηγούμενων ετών. Αν η αναλογία των πρώτων μηνών διατηρηθεί, το 2025 ενδέχεται να καταγράψει νέο ρεκόρ διακίνησης φορτίου, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη θέση του αερολιμένα στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών.
Τα δεδομένα αυτά και η ισχυρή αύξηση της επιβατικής κίνησης συνδέονται και με την ανακοίνωση που έγινε από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σχετικά με την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασης αεροδρομίου, ώστε αρχικά να επιτευχθεί η δυναμικότητα εξυπηρέτησης 33 εκατ. επιβατών ετησίως (νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό). Η προοπτική είναι έως το 2032 να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την εξυπηρέτηση 40 εκατ. επιβατών.
Όπως ανακοινώθηκε, η επέκταση του αεροδρομίου θα χρηματοδοτηθεί μερικά με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για επενδύσεις αεροπορικών δραστηριοτήτων, επιτρέποντας απόδοση σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την εταιρεία. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα πραγματοποιηθεί μέσω ενός προαιρετικού Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024, και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών. Μέσω της επιτάχυνσης του προγράμματος επέκτασης του αεροδρομίου, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, θα επιτευχθεί επίσης η επίσπευση της ανάπτυξης των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων, δημιουργώντας πρόσθετη αξία για τους μετόχους.