Συγγραφέας: Στυλιανός Κακατσάκης
Εκδόσεις: Αυτοέκδοση 2013
Πριν λίγες ημέρες, παρουσιάστηκε το νέο σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική? κι αν ρίξει κανείς μια ματιά στο κείμενο και το συνοδευτικό δελτίο Τύπου, θα διαπιστώσει την ανάγκη του νομοθέτη να προσδιορίσει –πριν απ’ όλα– παρεξηγημένες, διφορούμενες ή δυσνόητες έννοιες.
Κάπως έτσι, με τη διευκρίνιση όρων δηλαδή, ξεκινάει το βιβλίο του λογιστή και κοστολόγου μεταφοράς Στυλιανού Κακατσάκη, επαγγελματία ο οποίος κουβαλάει στις πλάτες του εμπειρία σχεδόν μισού αιώνα και υπερασπίζεται με πάθος τη μεταφορά αναζητώντας τη θέση που της αξίζει μέσα στον κόσμο που την περιβάλλει.
Ο συγγραφέας μας εισάγει στο θέμα του με τα απολύτως απαραίτητα για την κατανόηση των ιδιαίτερων θέσεων του που θα παρουσιάσει στη συνέχεια. Ξεκινάει λοιπόν με τη διευκρίνιση των σύνθετων εννοιών της μεταφοράς, με ιστορική αναδρομή στην εμφάνιση των χερσαίων μεταφορών στην Ελλάδα και, φυσικά, με έναν πρώτο σχολιασμό για το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Η επιμονή του συγγραφέα στον ορθό προσδιορισμό των όρων που περιγράφουν το μεταφορικό φαινόμενο δεν είναι «υπερβολή» ή «ιδιοτροπία» ενός λεπτολόγου αναλυτή. Η επιμονή του έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο Στ. Κακατσάκης βλέπει τα logistics με τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες: ως απλή μεταφορά, ως μεταφορά με λογιστική, ως μεταφορά με λογισμό. Η διεισδυτική του ανάλυση έχει συνεχείς αναφορές σε ζητήματα οργανωτικού χαρακτήρα, κι αυτό διότι «οργάνωση σημαίνει να εκτελεί ο κάθε εμπλεκόμενος στη μεταφορά την εργασία του και να προετοιμάζει ταυτόχρονα και την εργασία τού αμέσως επόμενου εμπλεκόμενου».
Το βιβλίο είναι ένας ποταμός πληροφοριών και ιδεών, καθώς ο συγγραφέας καλύπτει τη χερσαία εμπορευματική μεταφορά από όλες τις δυνατές πλευρές: ως μια τεχνική διαδικασία, ως ένα νομικό ζήτημα, ως μια οικονομική πράξη αλλά και ως ένα εμπορικό – επιχειρηματικό γεγονός. Και η χρήση παραδειγμάτων είναι συνεχής.
Ο συγγραφέας προσφέρει πολύτιμο υλικό σε θεσμικούς φορείς, επιστήμονες και στελέχη μεταφορικών εταιρειών που θα ήθελαν να εμβαθύνουν σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ανθρώπινες πράξεις. Πολύ περισσότερο όμως από ένα πανεπιστημιακού επιπέδου σύγγραμμα, το βιβλίο του Στ. Κακατσάκη επιθυμεί διακαώς να πάρει θέση στα τεκταινόμενα στον κλάδο της μεταφοράς και να λειτουργήσει «τροχιοδεικτικά» στη μετά την απελευθέρωση των μεταφορών εποχή.
«Ο σκόρπιοι Έλληνες μεταφορείς έχουν ελπίδα να συμμετέχουν και αυτοί στον ανταγωνισμό για την ανάληψη μεριδίου της αγοράς μόνο αν ιδρύσουν εταιρείες και σταματήσουν να εργάζονται ατομικά» σημειώνει. Και με βάση τα όσα διαδραματίζονται τις τελευταίες εβδομάδες, είναι τραγικά επίκαιρος.