Γιάννης Σαμολαδάς (Truck & Cargo Insurance – I.R.M.): «Ο σωστός επαγγελματίας δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του»

Για τις επιχειρήσεις της εφοδιαστικής και των μεταφορών, το όνομα του ιδρυτή των εταιρειών Truck & Cargo Insurance και I.R.M. είναι ταυτισμένο με την ασφάλιση κάθε κινδύνου, από το πρώτο ως το τελευταίο μίλι, από τον πρώτο έως τον τελευταίο κρίκο.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Φεβρουαρίου 2021)

Ως supply chain insurance specialist, ο κ. Γιάννης Σαμολαδάς είναι ο άμεσος συνεργάτης κάθε επιχείρησης η οποία εκτιμά τα κεκτημένα της (την περιουσία της, το ανθρώπινο δυναμικό και τους πελάτες της) και το αποδεικνύει ασφαλίζοντάς τα έναντι κάθε πιθανού –ή και απίθανου, πλέον– κινδύνου.

Κατά τη συνέντευξη του κ. Σαμολαδά στο L&M, διαπιστώσαμε ότι ο ιδρυτής των εταιρειών «Truck & Cargo Insurance» και «I.R.M.» δεν είναι μόνο ο κλασικός επιχειρηματίας με τη γραβάτα, αλλά ο συνεργάτης που σηκώνει μανίκια όποτε χρειαστεί. Συνδέεται προσωπικά και συναισθηματικά με τους επαγγελματίες του χώρου, γνωρίζει καλά τις ανάγκες τους και σέβεται τη δύσκολη καθημερινότητά τους στους δρόμους, χάρη στην άμεση επαφή του μαζί τους, στο backstage των εθνικών οδών.

LM    Κύριε Σαμολαδά, ποια είναι η εικόνα που έχετε για την ασφαλιστική κάλυψη της εφοδιαστικής αλυσίδας ύστερα από ένα χρόνο υγειονομικής –και οικονομικής– κρίσης;

– Η εικόνα που έχω είναι πολύ καλύτερη απ’ ό,τι θα αναμέναμε. Κι αυτό γιατί η εφοδιαστική αλυσίδα δούλεψε με όλους της τους κρίκους δυνατούς, έτσι ώστε να εξυπηρετήσει άριστα το καταναλωτικό κοινό. Η ασφάλιση έδωσε το «παρών» κυρίως στην αποθήκευση αλλά και στη μεταφορά των προϊόντων, ως ένα πολύ σημαντικό εργαλείο διαχείρισης κινδύνων στη σύγχρονη επιχείρηση.

Νομίζω ότι και η ασφαλιστική βιομηχανία έδειξε πολύ καλά αντανακλαστικά! Οι ασφαλιστές προσαρμοστήκαμε γρήγορα, δουλεύοντας απομακρυσμένα και αξιοποιώντας την τεχνολογία. Οι εταιρείες της εφοδιαστικής υπερέβαλαν εαυτούς· και είδαμε το αποτέλεσμα, αφού τίποτα δεν έλειψε από το σπίτι ή την επιχείρησή μας!

– Υπάρχουν «αγκυλώσεις» στην αγορά σε σχέση με την ασφαλιστική κάλυψη;

– Σήμερα δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν αγκυλώσεις σε σχέση με την ασφαλιστική κάλυψη, ή τουλάχιστον δεν υπάρχει καμία σχέση με τις αγκυλώσεις που υπήρχαν πέντε χρόνια πριν. Πλέον, για τον Έλληνα επιχειρηματία της εφοδιαστικής είναι όλο και περισσότερο αυτονόητη η σημασία της ασφάλισης σε όλα τα στάδια.

Πριν από πέντε χρόνια, το cyber insurance έμοιαζε με επιστημονική φαντασία. Σήμερα, με τη ραγδαία εξάπλωση του e-commerce, βλέπουμε ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να ενδιαφέρονται για την ασφάλιση του συγκεκριμένου κινδύνου.

– Βλέπετε πλέον να αλλάζει και η νοοτροπία των επαγγελματιών της μεταφοράς;

– Σίγουρα ναι! Ο επαγγελματισμός έχει ενισχυθεί σε όλα τα επίπεδα. Κατά τη γνώμη μου, τα τελευταία δύο χρόνια η εικόνα των επαγγελματιών της μεταφοράς έχει αναβαθμιστεί 100%. Βλέπω περιποιημένους οδηγούς σε πολλά οχήματα, οι εγκαταστάσεις βελτιώνονται συνεχώς, και συναντώ γιλέκα ασφαλείας σχεδόν παντού. Για μένα είναι μία ευχάριστη έκπληξη, πολλά υποσχόμενη!

– Τι καλύπτουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια σχετικά με την πανδημία; Έχουν προστεθεί νέες καλύψεις;

– Η πανδημία έδειξε σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο ότι υπάρχουν κίνδυνοι που πολλές φορές δεν μπορεί να τους φανταστεί κανείς. Οι επαγγελματίες κατάλαβαν ότι έχουν πάρα πολλούς απλούς και καθημερινούς κινδύνους να ασφαλίσουν, μέχρι και να προστατευτούν με ένα συμβόλαιο διακοπής εργασιών και διαφυγόντων κερδών σε περίπτωση πανδημίας.

– Γενικότερα στον ασφαλιστικό κλάδο, πού δίνουν μεγαλύτερη έμφαση οι επιχειρήσεις;

– Σίγουρα, ο βασιλιάς στον τζίρο των ασφαλίστρων είναι ο κλάδος των οχημάτων, λόγω της υποχρέωσης που υπάρχει από το νόμο. Την τελευταία διετία όμως βλέπουμε μεγάλη αύξηση του ενδιαφέροντος για έξτρα καλύψεις, όπως είναι η μεικτή, πιθανότατα γιατί τα φορτηγά σύγχρονης τεχνολογίας έχουν υψηλό κόστος επισκευής.

Όσον αφορά την ασφάλιση της αποθήκευσης, παραδοσιακά καλύπτεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις μεγάλες εταιρείες· και ήδη έχει μπει και στις μικρότερες. Υπάρχουν ωστόσο πολλές επιχειρήσεις που δυστυχώς δεν μπορούν να ασφαλίσουν τις αποθήκες τους, γιατί έχουν προβλήματα με τις άδειες λειτουργίας, τα πιστοποιητικά της Πυροσβεστικής καθώς και τις χρήσεις γης.

Όσον αφορά την ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων και της ευθύνης του μεταφορέα, έχει μπει πλέον στην καθημερινότητά μας, αλλά χρειάζεται ακόμα αρκετό δρόμο. Από το Σεπτέμβριο του 2010 ο νόμος 3887, όπως τροποποιήθηκε με το νόμο 4070, προβλέπει ότι η ασφάλιση της μεταφοράς εμπορευμάτων στο εσωτερικό της χώρας είναι υποχρεωτική. Εντούτοις, σήμερα υπολογίζω ότι καλύπτεται μόλις το ένα τρίτο των μεταφορέων. Κύριος λόγος είναι η άγνοια που επικρατεί και όχι το κόστος, καθώς υπάρχουν συμβόλαια στην αγορά που καλύπτουν αυτή την ανάγκη από 110 ευρώ ανά όχημα. Κι αυτό συμβαίνει τη στιγμή που ο νόμος ορίζει να αφαιρείται η άδεια του μεταφορέα που δεν έχει το σχετικό ασφαλιστήριο, για ένα χρόνο!

– Εξακολουθούν να ασφαλίζουν τα οχήματά τους οι επιχειρήσεις που πλέον έχουν ακινητοποιημένο το στόλο τους εξαιτίας του lockdown;

– Ευτυχώς, στην εφοδιαστική δεν είδαμε φαινόμενα όπως αυτά της τουριστικής βιομηχανίας, δηλαδή να ακινητοποιούνται στόλοι εξαιτίας του lockdown. Απεναντίας, οι επιχειρηματίες προχωρούν σε αγορά ή μίσθωση επιπλέον οχημάτων για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση τροφίμων, φαρμάκων και ηλεκτρονικών ειδών. Βέβαια, τον περασμένο Ιούνιο υπήρξαν και μεμονωμένες περιπτώσεις μεγάλων μεταφορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται μόνο σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, οι οποίες επέλεξαν να «κατεβάσουν» τις μπαταρίες των οχημάτων τους.

– Σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό των επιχειρήσεων, υπάρχει ζήτηση για ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια;

– Για τις μεγάλες επιχειρήσεις της εφοδιαστικής το ομαδικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο προσωπικού είναι must. Έχουμε όλοι πλέον καταλάβει ότι το μεγαλύτερο asset μιας επιχείρησης είναι το προσωπικό της.

Δυστυχώς, όμως, στα 21 χρόνια που πορεύομαι σε αυτό το χώρο, μόλις πέρυσι κάναμε το πρώτο ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε μεταφορική εταιρεία! Ίσως έχουμε μερίδιο ευθύνης κι εμείς οι ασφαλιστές. Ίσως δεν έχουμε καταφέρει να πείσουμε τη συγκεκριμένη αγορά για τα οφέλη από τα ομαδικά ασφαλιστήρια, όπως είναι, για παράδειγμα, οι φορολογικές ελαφρύνσεις.

– Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο ιδρύσατε την εταιρεία διαχείρισης ασφαλίσιμων κινδύνων I.R.M. Πώς ανταποκρίνεται η αγορά; Η κρίση έχει ενισχύσει το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων;

– Η ίδρυση της I.R.M., η οποία πήρε όνομά της από τα αρχικά του «insurable risk management», ήταν για μένα μια φυσιολογική εξέλιξη της δουλειάς μου, που έρχεται να συμπληρώσει τις υπηρεσίες που παρέχουμε στο supply chain.

Ενώ με την «Truck & Cargo Insurance» κάνουμε ασφαλιστική διαμεσολάβηση και αμειβόμαστε με προμήθεια, στην I.R.M. συζητάμε με τον επιχειρηματία και τα στελέχη του, βρίσκουμε και ιεραρχούμε τους κινδύνους και προτείνουμε λύσεις μέσω μίας εξατομικευμένης μελέτης για την οποία αμειβόμαστε ανάλογα με το εύρος της. Τη μελέτη αυτή η επιχείρηση μπορεί να την αξιοποιήσει λαμβάνοντας μέτρα ή κλείνοντας ασφαλιστήρια συμβόλαια με οποιονδήποτε διαμεσολαβητή.

Είμαι βέβαιος ότι η αγορά πάει προς τη συμβουλευτική σε όλα τα επίπεδα, αναγνωρίζοντας την πολυπλοκότητα των κινδύνων και την ανάγκη για στρατηγικούς συνεργάτες και ειδικούς.

– Από την πείρα σας, τι θα συμβουλεύατε τους επιχειρηματίες που δεν διαθέτουν σήμερα εξειδικευμένο ασφαλιστικό σύμβουλο;

– Θα τους έλεγα συγχαρητήρια που έφτασαν την επιχείρηση τους έως εδώ! Σίγουρα το έκαναν παίρνοντας πολλά ρίσκα. Η εποχή όμως προστάζει να πάνε πλέον σε safe mode και να διασφαλίσουν αυτά που δημιούργησαν. Βλέπουμε τι γίνεται γύρω μας και πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στο επιχειρείν και στην έκταση των κινδύνων: φυσικές καταστροφές, φωτιές, σεισμοί, κυβερνοεπιθέσεις.

Τα ασφαλιστήρια των επιχειρήσεων αυτών βρίσκονται σε κάποιο κλασέρ του λογιστηρίου τους, χωρίς να γνωρίζει κανένας τι καλύπτουν. Θα τους έλεγα να αναζητήσουν –σήμερα κιόλας– όλα τα ασφαλιστήριά τους και να κάνουν μία συνάντηση με τον ασφαλιστή τους για να τους τα εξηγήσει και να τα επικαιροποιήσει. Κάνοντάς του απλές ερωτήσεις θα καταλάβουν εάν είναι ο κατάλληλος. Σίγουρα, ο ασφαλιστικός σύμβουλός τους πρέπει να γνωρίζει περισσότερα από τους ίδιους, να τους δίνει πειστικές απαντήσεις και να προτείνει σύγχρονες λύσεις.

– Πόσο σημαντικό είναι για μια επιχείρηση το risk management; Εξαρτάται από το μέγεθός της;

– Η πανδημία ήρθε να μας δείξει ότι το risk management είναι απαραίτητο για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους! Σκεφτείτε το μοναδικό παράδειγμα του Γουίμπλετον, που είχε ασφαλιστεί για απώλεια κερδών 140 εκ. ευρώ λόγω πανδημίας. Αυτό βεβαίως πιστώνεται στους εξαιρετικούς risk managers που έχει.

Στη χώρα μας είδαμε ξεκάθαρα ότι όσες επιχειρήσεις είχαν έστω και ένα υποτυπώδες πλάνο δράσης σε περίπτωση που κάτι δεν θα πήγαινε καλά, ανταποκρίθηκαν και προσαρμόστηκαν πολύ γρηγορότερα, αυξάνοντας έτσι τη βιωσιμότητά τους.

Βέβαια, όσο μεγαλύτερη είναι μία επιχείρηση, τόσο πιο αναλυτικό risk management plan πρέπει να κάνει. Τίποτα δεν μπορεί να αφήνεται στην τύχη του. Πάντα πρέπει να υπάρχει ένα backup plan.

Η γνώμη μου όμως είναι να ξεκινήσουμε όλοι με ένα βασικό risk management plan, καθώς υπάρχουν πάρα πολλά να καλύψουμε πριν φτάσουμε σε ρίσκα όπως αυτό της πανδημίας.

– Έχει αλλάξει κάτι στη ζήτηση για ασφάλιση πιστώσεων;

– Όσο αυξάνονται οι επισφάλειες επί των πωλήσεων, τόσο περισσότερο έδαφος θα κερδίζουν οι ασφάλειες πιστώσεων. Τον τελευταίο χρόνο αυξήθηκαν οι επισφάλειες σε σχέση με τον προηγούμενο. Σύμφωνα με την ICAP, το 2020 οι επισφάλειες ξεπέρασαν το 5% επί των συνολικών πωλήσεων, φτάνοντας στο 33%, έναντι 26% το 2019. Οι ασφαλίσεις πιστώσεων έχουν αυξηθεί και μπορούν να δώσουν λύσεις σε μια επιχείρηση στους τομείς πρόληψης, αποζημίωσης ή διεκδίκησης μιας πληρωμής.

– Ποιες επιχειρήσεις δείχνουν ενδιαφέρον για Cyber Insurance και για ποιους λόγους;

– Οι κυβερνοεπιθέσεις τοποθετούνται πλέον στους πρώτους κινδύνους της παγκόσμιας κατάταξης. Λόγω της ραγδαίας αύξησης του e-commerce, οι επιχειρήσεις του είδους αυτού χρειάζονται επιπλέον προστασία, καθώς αποτελούν χρυσωρυχείο για τους κυβερνοεγκληματίες. Η ασφάλιση βέβαια δεν μπορεί να εμποδίσει μία παραβίαση. Μπορεί όμως να καλύψει τις οικονομικές επιπτώσεις της, να βοηθήσει σε ένα καλύτερο πλάνο αντιμετώπισης και να μειώσει τις επιπτώσεις της παραβίασης όσον αφορά τη σχέση της εταιρείας με τους πελάτες της και τη φήμη της στην αγορά.

– Ποιους κινδύνους ενέχει η μεταφορά – διαμεταφορά των εμβολίων για τον κορονοϊό και πώς αντιμετωπίζονται αυτοί από τον ασφαλιστικό κλάδο;

– Αντιλαμβάνεστε ότι στο συγκεκριμένο θέμα, όπως όλοι οι χώροι έτσι και η ασφαλιστική βιομηχανία πλέει σε αχαρτογράφητα ύδατα. Ενώ υπάρχει τεράστια εμπειρία στην ασφάλιση των φαρμάκων, οι ιδιαιτερότητες της μεταφοράς των εμβολίων έχουν αυξήσει τα rate κατά 30%! Οι μεταφορές γίνονται κυρίως με αεροπλάνα. Αλλά και στον τομέα της οδικής μεταφοράς υπάρχουν εξαιρετικές μεταφορικές εταιρείες με εξειδίκευση στη μεταφορά φαρμάκων, οι οποίες είμαι σίγουρος ότι θα ανταποκριθούν και σε αυτή την πρόκληση.

– Ψηφιακός μετασχηματισμός, 5G, νέες τεχνολογίες: Πώς επηρεάζουν τον ασφαλιστικό κλάδο;

– Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι εδώ, και είναι πλέον απαραίτητος για όσες επιχειρήσεις θέλουν να υπάρχουν και αύριο. Τα ασφάλιστρα στο εξής θα βγαίνουν μέσω τηλεματικής και έξυπνων αλγορίθμων. Το internet of things θα παίξει σπουδαίο ρόλο, καθώς τα πάντα θα είναι μεταξύ τους διασυνδεδεμένα: οχήματα, φορτία, αποθήκες, παλέτες, περονοφόρα, ακόμα και οι πεζοί! Συνολικά, η McKinsey εκτιμά ότι η χρήση 5G στις μεταφορές θα αυξήσει κατά περίπου 200 δισ. δολάρια το παγκόσμιο ΑΕΠ έως το 2030.

Τα V2N (Vehicle to network communication), V2V (Vehicle to vehicle communication), V2I (Vehicle to infrastructure communication) και V2P (Vehicle to pedestrian communication) θα είναι ακρωνύμια που θα συναντάμε συχνά σε ένα νέο διασυνδεδεμένο κόσμο μεταφορών. H «αυτόνομη οδήγηση» θα προσθέσει αξία στις επιχειρήσεις. Αλλά και εμείς οι ίδιοι, σε ένα μέλλον πλήρους αυτονομίας, θα μπορούμε να αγοράζουμε την ασφάλισή μας από την Google και όχι από την ασφαλιστική εταιρεία μας!

– Η εταιρεία σας έχει στο ενεργητικό της σημαντικές διακρίσεις, με πιο πρόσφατη τη διπλή βράβευσή της στα Supply Chain Awards 2020, με Gold για τις συνεργατικές πρακτικές και Silver για τα green logistics και την εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα. Τι σημαίνουν αυτές για σας αλλά και για τους πελάτες σας;

– Είναι γεγονός ότι τόσο αυτές που αναφέρετε όσο και εκείνες που δεχτήκαμε τα προηγούμενα χρόνια, είναι διακρίσεις που μας κάνουν υπερήφανους για την αναγνώρισή μας από τον κλάδο των μεταφορών και της εφοδιαστικής. Εντούτοις, ανθρώπινα μιλώντας, το σπουδαιότερο «παράσημο» για μας είναι και θα είναι η εμπιστοσύνη των πελατών και των συνεργατών μας, σε κάθε μας βήμα.

Νέες καλύψεις, ακόμα και για τα ψώνια μας!

– Ταχυμεταφορές και ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσονται ραγδαία εξαιτίας των αλλεπάλληλων lockdown. Τι σημαίνει αυτό για τον ασφαλιστικό κλάδο; Προσφέρετε ή σας ζητούν νέου τύπου καλύψεις;

– Νομίζω ότι είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναπτυχθεί ο ασφαλιστικός κλάδος και να δείξει αντανακλαστικά, δημιουργώντας ευέλικτα και κατάλληλα προϊόντα. Εμείς ήμασταν έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πελατών μας και να ασφαλίσουμε το ηλεκτρονικό τους εμπόριο, καθώς και τις μεταφορές τους έως και τον τελικό παραλήπτη.

Προσαρμοστήκαμε βάσει των αναγκών τους και της αγοράς, δημιουργώντας –για παράδειγμα– το πρώτο ασφαλιστήριο συμβόλαιο μεταφοράς ειδών σουπερμάρκετ στο σπίτι με van για μεγάλη αλυσίδα.

Επίσης, λόγω της αύξησης των αντικαταβολών, προσφέραμε ασφαλιστήριο συμβόλαιο «απώλειας χρημάτων και εμπιστοσύνης υπαλλήλων». Τέλος, καλύψαμε εταιρείες κούριερ για μεταφορές ηλεκτρονικών ειδών πολύ μεγάλης αξίας, ακόμα και στις 200.000 ευρώ ανά van.

«Γνωρίζω τον αγώνα των οδηγών backstage»

– Τον περασμένο Μάρτιο αναρτήσατε στις γέφυρες των εθνικών οδών πανό, για να ευχαριστήσετε τους οδηγούς που κράτησαν την αγορά χωρίς ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης. Τι σας οδήγησε σε αυτή την πρωτοβουλία; Το συναίσθημα ή το marketing;

– Ήταν μία αυθόρμητη και συναισθηματική κίνηση, καθώς, όταν όλοι εμείς ήμασταν στα σπίτια μας, οι άνθρωποι αυτοί κράτησαν την οικονομία μας ανοιχτή, εξασφαλίζοντας γεμάτα ράφια και δίνοντάς μας την άνεση του καναπέ.

Το marketing τέτοιου είδους, εάν δεν το νιώθεις και δεν το πιστεύεις, ειδικά σε μία τέτοια αγορά, σίγουρα θα σου γυρίσει σαν μπούμερανγκ. Ο σεβασμός μου προς τους ανθρώπους αυτούς είναι απεριόριστος, γιατί τους έχω ζήσει από κοντά και γνωρίζω τον αγώνα τους backstage!

 

 

Ελέγξτε επίσης

Δημήτρης Κιούσης (ΠΕΕΔ): Παρέμβαση για την όζουσα πληγή του Ελαιώνα

Περίπου 400 επιχειρήσεις εθνικών διαμεταφορών εδρεύουν σε μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής, …

Τα Περιοδικά μας