EUROLOG 2021 Σπύρος Ολύμπιος: «Τώρα είναι η ευκαιρία για το “Balkan Express”»*

Με μια στρατηγική ανάλυση για την πολυδιάστατη δυναμική των Βαλκανίων, συμμετείχε ως keynote speaker ο κ. Σπύρος Ολύμπιος (επίτιμος πρόεδρος του ILME και επιχειρηματίας) στο φετινό συνέδριο του European Logistics Association (ELA), το οποίο διεξήχθη 15-17 Σεπτεμβρίου στη Σλοβενία, με μοναδικό media partner από την Ελλάδα το «Logistics & Management».

Η ομιλία του κ. Ολύμπιου στο Eurolog 2021 είχε θέμα «Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της περιοχής των Βαλκανίων για επενδύσεις στην Industry 4.0 μετά την Covid-19 εποχή». Αξίζει τον κόπο να σταθούμε στα κύρια σημεία της, όπως τα συνοψίζει ο ίδιος παρακάτω:

«Μετά από μια διετία αυξημένης οικονομικής ανάπτυξης στις περισσότερες χώρες των Βαλκανίων, και ύστερα από την ύφεση που προκάλεσε το 2020 η πανδημία, τα επόμενα χρόνια αναμένεται πιο ισχυρή ανάπτυξη στην περιοχή αυτή.

»Τα Βαλκάνια περιλαμβάνουν την Αλβανία, τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη, τη Βουλγαρία, την Κροατία, την Ελλάδα, το Κοσσυφοπέδιο, το Μαυροβούνιο, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Σλοβενία. Η συνολική έκτασή τους εκτιμάται συνήθως στα 666.700 km2 και ο πληθυσμός τους σε πάνω από 60.000.000 άτομα.

»Η επιτάχυνση της ανάπτυξης θα εξαρτηθεί καθοριστικά από το ρυθμό των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που μπορούν να ενισχύσουν τις επενδύσεις, την παραγωγικότητα και τον ανταγωνισμό, προστατεύοντας ταυτόχρονα τμήματα της οικονομίας που είναι ευάλωτα σε κλιματικές κρίσεις. Παράλληλα, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα επιτρέψουν τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

»Τα logistics παίζουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία αξίας για πρωτοποριακές επενδύσεις, για την τυποποίηση και για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, προσφέρουν νέες λύσεις και διαφορετική προσέγγιση απέναντι στην κοινωνία, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των ανθρώπων και προστατεύοντας το περιβάλλον.

»Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προκειμένου ο τομέας της εφοδιαστικής να υποστηρίξει τις αυξανόμενες ανάγκες στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στις διαδικτυακές πωλήσεις και διανομές, αναγκάστηκε να εφαρμόσει μια τεράστια γκάμα ψηφιακών τεχνολογιών, καθώς και μερική ή πλήρη αυτοματοποίηση στις αποθήκες και στις παραδόσεις του τελευταίου μιλίου. Τα επόμενα χρόνια, αυτές οι μεγάλες προκλήσεις θα επηρεάσουν διεθνώς το καθεστώς λειτουργίας και ανάπτυξης των περισσότερων επιχειρήσεων του τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής.

»Οι εταιρείες logistics και μεταφορών που δραστηριοποιούνται στα Βαλκάνια –εκτός των πολυεθνικών– είναι σε μεγάλο βαθμό μικρομεσαίες και οικογενειακές, με αξιόλογα μερίδια στην τοπική αγορά αναφοράς τους. Οι ίδιες πλέον καλούνται να ανταποκριθούν και να επαναπροσδιορίσουν τα μοντέλα λειτουργίας τους, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα τους. Για να εφαρμόσουμε, όμως, τα νέα μοντέλα λειτουργίας και να ενταχθούμε στην εποχή του customer experience, είναι αναπόφευκτες οι ριζικές αλλαγές στους οργανισμούς αυτούς, τόσο στο δυναμικό τους όσο και στις υποδομές τους.

»Πόσοι, αλήθεια, θα μπορέσουν να επενδύσουν στην αλλαγή, έτσι ώστε από την παραδοσιακή, “χειρωνακτική” (manual) λειτουργία τους να περάσουν στην ημιαυτόματη, στην αυτόματη ή στην πλήρως ρομποτική λειτουργία; Είναι το ανθρώπινο δυναμικό –και ειδικά η ηγεσία– επαρκώς εξοπλισμένο για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της εποχής της ψηφιοποίησης και των data analytics;

»Παρουσιάζονται, λοιπόν, μεγάλες προκλήσεις στην αγορά και ειδικά στην περιοχή μας, τα Βαλκάνια. Τα logistics και οι μεταφορές έχουν πάρει τη μεγαλύτερη προβολή που ανέμενε ο κλάδος την περίοδο της πανδημίας, και είναι ευκαιρία για το “Balkan Express” να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στους νέους δρόμους του εμπορίου και της κυκλικής οικονομίας».

Επενδύσεις, εξωστρέφεια και εξειδίκευση

«Στο Eurolog της Αθήνας το 2019 –δηλαδή στην εποχή πριν από την Covid-19– παρουσιάστηκαν αποτελέσματα έρευνας της διεθνώς κορυφαίας ερευνητικής και συμβουλευτικής εταιρείας Gartner, σύμφωνα με τα οποία, μέχρι το 2021 το 80% των παραδοσιακών επιχειρήσεων θα χάσουν έως και το 10% από το μερίδιό τους στην αγορά, εξαιτίας είτε του ανταγωνισμού στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού είτε της ανικανότητάς τους να μετασχηματιστούν ψηφιακά.

»Επίσης, η παγκόσμια εταιρεία εκτελεστικών συμβούλων αναζήτησης και ηγεσίας Odgers Berndtson, σε έρευνα που διεξήγαγε στην περιοχή Ασίας – Ειρηνικού μεταξύ διευθυνόντων συμβούλων (CEO) ή περιφερειακών CEO σε 70 πολυεθνικές, κατέγραψε τα εξής:

  • Το 71% των CEO δήλωσαν ότι τουλάχιστον τα μισά μέλη της ηγετικής τους ομάδας δεν έχουν τη σωστή προσέγγιση και εμπειρία για να ανταποκριθούν σε ένα ραγδαία μεταλλασσόμενο περιβάλλον.
  • Το 63% σημείωσαν ότι αντί να προβλέψουν τις δυναμικές της ψηφιοποίησης, απλώς αντιδρούν σε αυτές χωρίς να τις αντιμετωπίζουν με σχέδιο.
  • Το 11% περιγράψανε τους εαυτούς τους ως παθητικούς, καθώς καταλαβαίνουν τι είναι η ψηφιοποίηση, αλλά πιστεύουν ότι μέχρι στιγμής δεν τους επηρεάζει.

»Αν, λοιπόν, είναι αυτές οι θέσεις των διευθυνόντων συμβούλων των πολυεθνικών, καταλαβαίνει κανείς πόσο δύσκολη καθίσταται, μοιραία, η κατάσταση για τις μικρομεσαίες εταιρείες, οι οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες όχι μόνο με τον ανταγωνισμό, αλλά και με τη διόλου απλόχερη πρόσβαση σε ρευστότητα κα πόρους.

»Επομένως, κρίνεται αναγκαίο να υπάρχει πλάνο για την επόμενη ημέρα όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εμπειρία του πελάτη. Πώς; Με ενίσχυση των επενδύσεων, προσαρμογή του ανθρώπινου δυναμικού και ένταση της εξωστρέφειας, είτε με τη δημιουργία μεγαλύτερων εταιρικών σχημάτων –με αγορές ή συγχωνεύσεις– είτε γενικά με την ανεύρεση στρατηγικών εταίρων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων και των υπηρεσιών τους.

»Ειδικότερα στην Ελλάδα, η στρατηγική αυτή φαίνεται να λαμβάνει σάρκα και οστά το τελευταίο διάστημα. Ενδεικτικά, ξεχωρίζουν δύο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα:

  • Το πρώτο αφορά την είσοδο του επενδυτικού fund “HIG Capital” στην εταιρεία “Μακιός Logistics”.
  • Το δεύτερο έχει σχέση με την εξαγορά της “Αθηναϊκής Μεταφορικής & Logistics” από την “FDL Group”, με την “Orion Capital” να ενεργεί ως σύμβουλος για την εξαγορά».

*(Από το έντυπο τεύχος Οκτωβρίου 2021)

 

 

 

Ελέγξτε επίσης

ΕΕΒΨ&L: Οι νέες τάσεις διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας στη βιομηχανία και στην καλλιέργεια τροφίμων

Μετά από μια δύσκολη περίοδο, με την αγορά να προσπαθεί να επιχειρήσει κάτω από άγνωστες …

Τα Περιοδικά μας