Έρη Τόκα (ΑΠΘ): Logistics start-up για «έξυπνα» και βιώσιμα δίκτυα

Οι συνέπειες από τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγιναν παραπάνω από εμφανείς στην παγκόσμια οικονομία, ενώ πρόσφατα οι ζημίες αποτυπώθηκαν σε οικονομικά μεγέθη από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Άρθρο της κ. Έρης Τόκα, δρ. μηχανολόγου μηχανικού στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μέλους Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος (από το έντυπο τεύχος Απριλίου 2022)

Σύμφωνα με τη μελέτη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) που δημοσιοποιήθηκε το Φεβρουάριο του 2022, η μεταποιητική παραγωγή της Ευρωζώνης το 2021 θα είχε αυξηθεί κατά 6% και το ΑΕΠ κατά 2%, εάν δεν υπήρχαν οι περιορισμοί στην ικανοποίηση της ζήτησης, ενώ η αύξηση των τιμών πρώτων υλών για τη βιομηχανία θα ήταν έως και 50% χαμηλότερη.

Την τελευταία διετία, η ανθεκτικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων δοκιμάστηκε έντονα και οι εκρήξεις ζήτησης σε πολλά προϊόντα της αγοράς (υπό το φόβο ελλείψεων) αποσυντόνισαν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό τους διεθνείς προμηθευτές, οι οποίοι δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις μεταβολές αυτές (φαινόμενο bullwhip).

Παρόλο που οι ανισότητες προσφοράς και ζήτησης φαίνεται ότι σε βάθος χρόνου τείνουν να εξισορροπηθούν και παρότι η ροή των δικτύων εφοδιασμού στη χώρα μας επιστρέφει σταδιακά στην προηγούμενη κατάσταση, διαπιστώνεται ότι είναι επιτακτική η ανάγκη για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος καινοτομίας στον ελληνικό χώρο των logistics και της εφοδιαστικής, μέσω πρωτοποριακών ιδεών και εφαρμοσμένων λύσεων.

Θέματα κρίσιμων υποδομών στην Ελλάδα, όπως είναι –για παράδειγμα– η αναβάθμιση των οδικών αξόνων και του σιδηροδρομικού δικτύου, φαίνεται να βρίσκουν τη λύση τους, τοποθετώντας σε νέα βάση τη δυναμική του κλάδου στη χώρα. Ενδεικτική της αλλαγής του τοπίου της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι η σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο –δεδομένου ότι η δημιουργία Logistics Hub στην Ελλάδα αποτελεί αντικείμενο διαβούλευσης εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον.

Παράλληλα, η θεσμοθέτηση του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς και τα σύγχρονα εργαλεία χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων του κλάδου μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου, συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας νέας εποχής για τις μεταφορές και την αποθήκευση στη χώρα μας.

Νέο οικοσύστημα

Είναι σημαντική η ευκαιρία που προσφέρεται για την ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος επιχειρηματικότητας το οποίο θα υποστηρίζει τις «έξυπνες» συνδυασμένες μεταφορές με νέες τεχνολογίες, με σύγχρονες πολιτικές διαχείρισης και με καινοτόμες υπηρεσίες που προσδίδουν ανθεκτικότητα στα εθνικά εφοδιαστικά δίκτυα. Ειδικά η ψηφιοποίηση παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση της Supply Chain 4.0.

Κάθε εταιρεία του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας χρειάζεται να υιοθετήσει νέες τεχνολογίες και διαδικασίες ψηφιακής διαχείρισης, ώστε να ενσωματωθεί ομαλά στο κύκλωμα των σύγχρονων εφοδιαστικών αλυσίδων και να αυξήσει την κερδοφορία της με τον πιο βιώσιμο τρόπο. Όλες αυτές οι καινοτομίες μπορούν δυνητικά να αυξήσουν σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων logistics, αλλά και την κερδοφορία των μεγάλων που διακινούν τα προϊόντα τους σε όλο τον κόσμο.

Νέες spin-off (εταιρείες «τεχνοβλαστοί») αναπτύσσουν λύσεις υψηλής τεχνολογίας, και με ολοκληρωμένες προτάσεις έρχονται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά ή ακόμα και καθοριστικά στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων των εφοδιαστικών αλυσίδων.

Γνωρίζουμε πολύ καλά πλέον ότι η διασύνδεση δύο διαφορετικών κόσμων, της έρευνας και της αγοράς, μπορεί να φέρει μία μεγάλη αλλαγή συνολικά στην ελληνική οικονομία, ενώ ειδικά στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να ενισχύσει την προοπτική της χώρας να γίνει κόμβος για το διαμετακομιστικό εμπόριο της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπης.

Χρηματοδότηση 5,6 εκατ. ευρώ

Στο ερώτημα εάν έχουμε στην Ελλάδα εταιρείες που παράγουν καινοτόμες λύσεις στον κλάδο της εφοδιαστικής απαντά το νέο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων «Elevate Greece», στο οποίο έχουν γίνει μέχρι στιγμής περισσότερες από 500 εγγραφές.

Η κινητικότητα στο ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας αποτυπώθηκε το 2021 και σε αριθμούς: Το εννεάμηνο του 2021 οι επενδύσεις σε νεοφυείς εταιρείες στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 320 εκατ. ευρώ –κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2020 οι επενδύσεις του είδους αυτού ήταν πάνω από 145 εκατ. ευρώ.

Από τις εγγεγραμμένες εταιρείες, στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών αντιστοιχεί το 2,8%, με χρηματοδότηση 5,6 εκατ. ευρώ –έναντι ποσοστού 13,75% στο οποίο αντιστοιχούν οι επιστήμες ζωής και υγείας, οι οποίες κατέχουν την πρώτη θέση στο μητρώο και έχουν χρηματοδοτηθεί με 52,2 εκατ. ευρώ.

Στο εθνικό μητρώο συναντούμε νεοφυείς επιχειρήσεις που αναπτύσσουν λύσεις στον τομέα της διακίνησης υλικών, αξιοποιώντας τις τεχνολογίες του αυτοματισμού, της ρομποτικής επιστήμης και των έξυπνων αλγορίθμων. Πρόκειται για εταιρείες που υποστηρίζουν την «έξυπνη» διαχείριση των εφοδιαστικών αλυσίδων αγροτικών προϊόντων μέσω τεχνολογιών ανάλυσης δεδομένων και Internet of Things, καθώς και επιχειρήσεις που αναπτύσσουν καινοτόμα πληροφοριακά συστήματα βασισμένα σε τεχνολογίες μηχανικής μάθησης, που βρίσκουν διάφορες εφαρμογές, όπως είναι –για παράδειγμα– η πρόβλεψη της ζήτησης.

Μεταξύ των εταιρειών που έχουν λάβει την υψηλότερη χρηματοδότηση το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 στην Ελλάδα, περιλαμβάνεται η αυστριακή start-up Byrd (που δραστηριοποιείται στο χώρο των Logistics με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του ελληνικού VC VentureFriends), η οποία άντλησε 19 εκατ. δολάρια.

Παράλληλα, τα ερευνητικά εργαστήρια των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων της χώρας παράγουν πλήθος καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών με βάση νέες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως είναι η artificial intelligence, το blockchain και η data analysis.

Ελέγξτε επίσης

Λουκάς Παπαχαραλάμπους (Elikon Logistics, ΣΒΘΣΕ): Ήδη καταγράφονται ζημίες στον κλάδο των μεταφορών

Φτάνει να είναι σουρεαλιστικό, αλλά είναι γεγονός πως ό,τι συζητούσαμε ή προγραμματίζαμε πριν από δυο …

Τα Περιοδικά μας