Βασίλης Κορκίδης (ΕΒΕΠ): Αλλάζει η σημασία της ιδιοκτησίας για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας

Βασικές αρχές λειτουργίας των μεταφορών, των συνδυασμένων μεταφορών, των κόμβων διανομής, ακόμα και του «τελευταίου μιλίου» τελούν υπό αναθεώρηση, ενώ πολυεθνικές εταιρείες αλλάζουν την πολιτική τους, υιοθετώντας μια «just in case» αντί για την παραδοσιακή «just in time» μέθοδο παραδόσεων. Αιτία των φαινομένων αυτών είναι τα πολύτιμα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τις διακοπές της αλυσίδας εφοδιασμού κατά την πανδημία.

Άρθρο του κ. Βασίλη Κορκίδη, προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (έντυπο τεύχος Φεβρουαρίου 2022).

Οι τελευταίοι 18 μήνες έχουν αποκαλύψει τα μειονεκτήματα των μεγάλων, διασυνδεδεμένων εφοδιαστικών αλυσίδων και την ανάγκη να συντομευθούν, φέρνοντας τα αγαθά πιο κοντά στον τελικό προορισμό τους. Η διαπίστωση αυτή όμως οδηγεί εκ νέου στη συνειδητοποίηση της σημασίας που έχει η περιορισμένη χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων. Είναι προφανές ότι μια υγιής, ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού αποτελείται όχι μόνο από τα κινούμενα μέρη της, αλλά και από αξιόπιστες, προσβάσιμες και συνδεδεμένες λύσεις αποθήκευσης.

Ένα θεμελιώδες πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο επιχειρηματικός κόσμος είναι η εντεινόμενη έλλειψη χώρων αποθήκευσης. Η αυξημένη κατανάλωση και η δημογραφική ανάπτυξη, σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανάγκες εκπλήρωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επέκταση του αποθέματος ασφαλείας, έχουν ως αποτέλεσμα να πιέζεται η κατανομή των χώρων αποθήκευσης. Οι τρέχουσες τάσεις δείχνουν πως οδηγούμαστε σε περαιτέρω ελλείψεις σε διαθέσιμους χώρους αποθήκευσης.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, οι εταιρείες αντιμετώπισαν έντονη ανάγκη για μεγαλύτερη ικανότητα αποθήκευσης, τάση που αναμένεται να αυξηθεί σε όλη τη διάρκεια του 2022. Η πίεση στους λιανοπωλητές και στους χονδρέμπορους να προσεγγίσουν περισσότερους καταναλωτές, σε συνδυασμό με την επιθυμία των κατασκευαστών να αυξήσουν την ευελιξία των αλυσίδων εφοδιασμού τους, καθώς και να προσθέσουν περισσότερες επιλογές προμήθειας, αποτελούν βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης της ανάγκης για περισσότερο χώρο αποθήκευσης από ποτέ.

Σύμφωνα με στοιχεία αναλύσεων, οι ανάγκες θα οδηγήσουν σε διψήφια ανάπτυξη στον παγκόσμιο τομέα αποθήκευσης και διεκπεραίωσης κατά την επόμενη πενταετία, ενώ οι περισσότερες από τις μισές αποθήκες πρόκειται να κατασκευαστούν στην Κίνα, στην Ινδία, στη Γερμανία, στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ. Μάλιστα ειδικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι οι διευρυμένες υπηρεσίες κάλυψης του ηλεκτρονικού εμπορίου σε συνδυασμό με τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, αποτελούν βασικούς λόγους για τους οποίους χρησιμοποιείται πλήρως ο τρέχων διαθέσιμος χώρος αποθήκευσης –και θα συνεχίσει έτσι και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.

Κύριο αποτέλεσμα της συγκεκριμένης τάσης είναι η ανάπτυξη του real estate των logistics. Στην κεντρική Ευρώπη, μέσα στην πρώτη εικοσαετία του 21ου αιώνα που έτρεξε, είδαμε να συμβαίνει μία μικρή κοσμογονία με την ανάπτυξη inland port σε στρατηγικά επιλεγμένες περιοχές, οι οποίες μάλιστα κάλυπταν τις απαιτήσεις για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και φυσικά των logistics. Οι αξίες εκτινάχθηκαν και περιοχές ολόκληρες αναπτύχθηκαν, με το cluster των υπηρεσιών να συμπαρασύρει τις αξίες και στο ευρύτερο real estate.

Στην ελληνική πραγματικότητα φαίνεται ότι αργήσαμε να συνειδητοποιήσουμε στο επιχειρησιακό πεδίο τη δυναμική που έκρυβαν και κρύβουν τα πολυθρύλητα «πάρκα». Πολύ δε περισσότερο καθυστερήσαμε να αντιληφθούμε την αξία των αποθηκευτικών χώρων και της ανάπτυξής τους με βάση τα νέα δεδομένα, δηλαδή τα ψηφιακά δεδομένα που προέκυψαν ως αναγκαιότητα εξαιτίας της πανδημίας.

Σήμερα στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου πεδίου ευελπιστούμε να συμβεί μία «σιωπηλή κοσμογονία», καθώς ήδη η εγκατάσταση με τις σιδηροδρομικές, τις οδικές αλλά και τις λιμενικές καλύψεις της έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών σχημάτων. Μην ξεχνάμε ότι η γειτνίαση με τα λιμάνια της Ελευσίνας και του Πειραιά, αλλά και η σιδηροδρομική κάλυψη – σύνδεση με τον άξονα Πειραιά – Θεσσαλονίκης, παράγει νέα δεδομένα που θα ανανεώσουν το real estate των logistics τόσο σε τοπικό όσο και σε υπερτοπικό επίπεδο.

Αν ζητούσαμε από κάποιον στην αυγή του 21ου αιώνα να περιγράψει μια αποθήκη, πιθανότατα θα απαντούσε ότι είναι ένας «περιορισμένος, σκοτεινός και σκονισμένος χώρος». Στα σημερινά δεδομένα, αυτή η απάντηση απέχει πολύ από την αλήθεια. Στην σημερινή πραγματικότητα το μέγεθος της αποθήκης «μετράει».

Κυρίαρχη η τάση της ενοποίησης χώρων

Η επικρατούσα τάση αναζήτησης μεγαλύτερων χώρων οφείλεται σε διάφορους λόγους. Οι κατασκευαστές και οι εταιρείες διανομής ενοποιούν τις δραστηριότητές τους σε λιγότερα ακίνητα, για να εξοικονομήσουν κόστος. Συγκεντρώνοντας τις λειτουργίες εφοδιαστικής, οι εταιρείες είναι προφανές ότι μπορούν να πετύχουν μεγαλύτερη αποδοτικότητα κόστους, εξυπηρετώντας περισσότερους πελάτες από ένα κέντρο διανομής.

Η πρόοδος της τεχνολογίας και του εξοπλισμού διευκολύνει την ενοποίηση. Ακόμα και όταν η οικονομία ενισχυθεί, οι ειδικοί αναλυτές δεν αναμένουν να σταματήσει η τάση ενοποίησης. Οι εταιρείες μπορούν να εξοικονομήσουν λειτουργικά έξοδα συνδυάζοντας αρκετές αποθήκες σε μία, εξακολουθώντας να εξυπηρετούν τις ίδιες αγορές με βελτιωμένα ή νέα τεχνολογικά συστήματα και δίκτυα μεταφορών.

Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι οι συνθήκες άλλαξαν, ενδεχομένως βίαια λόγω της πανδημίας. Σήμερα η αγορά έχει αναδείξει σε πρωταγωνιστική την παράμετρο της κινητικότητας. Οι εταιρείες θέλουν να είναι σε θέση να μετακινούνται μέσα και έξω από τις αγορές γρήγορα. Έτσι, οι όροι της βραχυχρόνιας μίσθωσης βρίσκονται πλέον στη μόδα. Πολλοί ενοικιαστές θέλουν μισθώσεις τριών έως πέντε ετών ή μεγαλύτερες, αλλά με δικαίωμα πρόωρης ακύρωσης. Αυτή είναι μία νέα πραγματικότητα για το real estate των logistics.

Όσον αφορά το «τελευταίο μίλι», και στον τομέα αυτό έχουμε μία νέα πραγματικότητα. Η ύπαρξη ικανών αποθηκευτικών χώρων κοντά στις μεγάλες συγκεντρώσεις πληθυσμού αποτελεί κρίσιμο θέμα. Οι εταιρείες διανομής χρειάζονται εγκαταστάσεις κοντά στις πόλεις, σε απόσταση τέτοια ώστε τα φορτηγά να μπορούν να παραδώσουν αγαθά εντός 24 ωρών (το πολύ), ενώ έχουν ανάγκη από τα ανάλογα μέσα και το κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό διανομής.

Ελέγξτε επίσης

Δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης (EEL): Οι επιπτώσεις της ρωσοουκρανικής κρίσης στο παγκόσμιο εφοδιαστικό κύκλωμα

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, κι ενώ υπήρξαν κάποια ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης από την πανδημία, ο …

Τα Περιοδικά μας