Στη συνεισφορά των Logistics στο ΑΕΠ της χώρας, στα θέματα στρατηγικής και στις δράσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη του κλάδου αναφέρονται τα αποτελέσματα της 6ης πανελλήνιας έρευνας για τον κλάδο των Logistics, τα οποία παρουσιάστηκαν στο ιδιαίτερα επιτυχημένο 25ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εφοδιαστικής Αλυσίδας που διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics στις 1-2 Νοεμβρίου (https://25theelcongress.slide2open.net/conference2024/omilites/).
Η παρουσίαση και η ανάλυση της έρευνας έγινε από τον πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics δρ. Βασίλη Ζεϊμπέκη, ο οποίος είναι αναπληρωτής καθηγητής στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σημαντικές διαπιστώσεις
Η Ελλάδα παρουσιάζει σημαντική άνοδο στην παγκόσμια αγορά Logistics (19η θέση LPI), σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2023, παρουσιάζοντας σημαντική βελτίωση στις υποδομές και στην ανταγωνιστικότητα. Στοίχημα αποτελεί η Ελλάδα να αναρριχηθεί στο Top-10 της κατάταξης.
- Ο κλάδος των logistics συνεισφέρει με €23,5 δις (11,4%) στο ελληνικό ΑΕΠ και με €12,4 δις στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία.
- 5,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας εργάζεται στον κλάδο των μεταφορών και της αποθήκευσης. Αυτό μεταφράζεται σε 231 χιλ. εργαζόμενους.
Η υφιστάμενη κατάσταση στον κλάδο
Η οδική μεταφορά αποτελεί το κυρίαρχο μέσο (67% μερίδιο) παρόλα αυτά ο στόλος είναι γηρασμένος και περιορισμένης χωρητικότητας. Είναι αναγκαίες οι συνέργειες στις οδικές μεταφορές & η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών (με χρήση σιδηροδρομικής μεταφοράς).
- Ο λιμένας του Πειραιά κυριαρχεί στην Μεσόγειο αν και έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις αναταραχές στην Ερυθρά θάλασσα. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει σημαντικές προοπτικές να αποτελέσει hub των Βαλκανίων.
- Οι αποθηκευτικοί χώροι των 3PL αυξάνονται σημαντικά παρόλα αυτά η ανάθεση σε τρίτους παρουσιάζει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.
- Οι εταιρίες 3PL προσφέρουν ευρεία γκάμα υπηρεσιών αλλά θα πρέπει να επενδύσουν σε αυτοματισμούς και σε εκπαίδευση των εργαζομένων ώστε να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές μειώνοντας το λειτουργικό τους κόστος και αυξάνοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών τους.
Μελλοντικές τάσεις και ανάγκες
Η νομοθεσία αναφορικά με την αδειοδότηση των ΚΑΔ, η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων και η ανάπτυξη του σιδηρόδρομου εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τομέα των Logistics.
- Απαιτείται η δημιουργία Ειδικής / Γενικής Γραμματείας Εφοδιαστικής για το συντονισμό και την υποστήριξη της ανάπτυξης του εν λόγω τομέα.
- Κερδίζεται σημαντικό έδαφος στην υιοθέτηση τεχνολογιών αιχμής. Οι εταιρίες έχουν αντιληφθεί τη σημασία του ψηφιακού τους μετασχηματισμού. Το μέγεθος της εταιρίας επηρεάζει τον ρυθμό υιοθέτησης νέων τεχνολογιών.
- Η αειφόρα ανάπτυξη είναι προτεραιότητα των εταιρειών αφού μέσω αυτής μειώνουν το λειτουργικό τους κόστος, προσελκύουν νέους πελάτες και αυξάνουν την οικονομική τους αποτίμηση.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας η Ελληνική Εταιρεία Logistics είχε ως επιστημονικό συνεργάτη της το Εργαστήριο Συστημάτων Σχεδιασμού, Παραγωγής και Λειτουργιών του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στην ομάδα του έργου συμμετείχαν ο δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης και οι κ.κ. Μαρίνα Αλπογιάννη και Αναστάσιος Γιαλός.
Δείτε αναλυτικά: 6η Πανελλήνια Έρευνα της EEL