ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΜΕ ΕΓΧΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΗΓΜΕΝΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ, Η BSH ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΜΕ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΤΗΝ ΥΦΕΣΗ ΚΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΝΕΙ ΤΑ LOGISTICS. Ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΣ ΕΞΗΓΕΙ ΤΟ ΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ…
Ο μηχανολόγος μηχανικός διοίκησης παραγωγής Στέργιος Γερογιάννης είναι σήμερα Business Administration Sales και Logistics Director στην BSH, διαθέτει δηλαδή ευρεία γκάμα καθηκόντων και …παραστάσεων.
Ξεκίνησε την καριέρα του αμέσως μετά τις σπουδές του στο ΕΜΠ, από την εταιρεία συμβούλων Planning (1996), και συνέχισε ως Logistics Export Coordinator στην Colgate Palmolive (1999) πριν ενταχθεί στο δυναμικό της BSH (2001), όπου σήμερα έχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο στο οποίο περιλαμβάνονται το credit risk management, το sales accounting, το sales controlling, η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας ασφαλώς, αλλά και λειτουργίες εισαγωγών, εξαγωγών, προμηθειών, ανακύκλωσης κ.ά.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί το στέλεχος της BSH μας δίνει μια εκ των έσω ματιά στα logistics ενός ιδιαίτερου κλάδου, αυτού των ηλεκτρικών συσκευών.
L&M Πώς έρχονται τα προϊόντα στην Ελλάδα; Φαντάζομαι ότι θα δουλεύετε πολύ με την Ασία…
Στέργιος Γερογιάννης Όχι και τόσο, διότι είμαστε η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα στον κλάδο μας η οποία εκτός από εισαγωγική λειτουργία έχει και παραγωγή, στο εργοστάσιό μας στο Ρέντη? στο ιστορικό εργοστάσιο της Pitsos, όπου παράγονται κουζίνες κυρίως υπό τα σήματα Bosch, Siemens, Pitsos κ.ά. Εκεί παράγεται ένα κομμάτι των προϊόντων μας, το οποίο στη συνέχεια μετακινείται στην κεντρική αποθήκη μας στον Ασπρόπυργο. Κάνουμε ασφαλώς εισαγωγές, με θαλάσσια μεταφορά, με συνδυασμένη (intermodal) μεταφορά κοντέινερ σε τρένα καθώς και με φορτηγά αυτοκίνητα. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο κύριος όγκος των εισαγωγών μας γίνεται από την Ευρώπη κι όχι από την ʼπω Ανατολή. Όλα τα προϊόντα διοχετεύονται στο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, έναν νοικιασμένο χώρο τον οποίο κατασκεύασε για μας η εταιρεία «Καρπάθιος».
Πώς είναι οργανωμένη η αποθήκη εκεί;
– Διαθέτουμε WMS της SAP κι έχουμε οργανώσει κατά τέτοιο τρόπο το σύστημα, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες της εταιρείας με τον καλύτερο τόπο. Δε συνεργαζόμαστε με χονδρεμπόρους αλλά απευθείας με καταστήματα του λιανικού εμπορίου ή κεντρικές αποθήκες μεγάλων πελατών. Οι παραγγελίες συλλέγονται είτε απευθείας από τα καταστήματα (τα οποία επικοινωνούν άμεσα με τα τμήματα παραγγελιών) είτε από πωλητές, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα της on line παραγγελίας απευθείας στο κεντρικό σύστημα (SAP), στο οποίο υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης. Εκεί, οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να δουν το απόθεμα, να καταχωρήσουν την παραγγελία τους και την επόμενη ημέρα η παραγγελία εκτελείται. Ό,τι παραγγέλλεται σήμερα, εκτελείται –δηλαδή αποστέλλεται– αύριο.
Να περάσουμε, μια και το ’φερε η κουβέντα, στη διανομή. Ήμαστε μια «δύσκολη» χώρα. Έτσι δεν είναι;
– Η νησιωτική χώρα και ειδικά τα μικρότερα νησιά είναι πράγματι δύσκολα σημεία? εμείς διανέμουμε σε περίπου 35 νησιά. Οι υποδομές είναι πολύ κακές? υπάρχουν ορισμένα δίκτυα όπως αυτό της Πελοποννήσου και της Ηπείρου της Δυτικής Μακεδονίας που παραμένουν σε κακή κατάσταση.
Έχετε δικό σας στόλο;
– Δεν υπάρχει ιδιόκτητος στόλος, με αποτέλεσμα να συνεργαζόμαστε με μεταφορικές ή διαμεταφορικές εταιρείες. Είμαστε υπέρ των μακροχρόνιων συνεργασιών?απλώς τις επιβεβαιώνουμε κάθε ένα ή δυο χρόνια με διαγωνισμούς. Σε γενικές γραμμές είμαστε ικανοποιημένοι από τους συνεργάτες μας.

Η αποθήκη της BSH στον Ασπρόπυργο. Τροφοδοτείται τόσο από τις εισαγωγές που πραγματοποιεί η εταιρεία όσο και από την εγχώρια παραγωγή του εργοστασίου στο Ρέντη.
Εσείς δεν έχετε κάποιο προϊόν ευπαθές, ψυχόμενο ή ευαίσθητο στη μεταφορά. ʼρα υπολογίζω ότι δεν υπάρχει κάποια ιδιαιτερότητα που να δημιουργεί επιπλέον προβλήματα ή προβληματισμό.
– Μην το λέτε αυτό. Στις ηλεκτρικές συσκευές δεν ισχύουν τα δεδομένα των συσκευασιών που έχουμε στα άλλα προϊόντα. Δεν έχουμε δηλαδή παλέτα, αλλά η ίδια η συσκευασία του προϊόντος είναι και το μέσο μεταφοράς του. Είναι μια ιδιαίτερη συσκευασία που αποτελείται από EPS, θερμοσυρρικνούμενο φιλμ, χαρτόνια, ξύλα και άλλα υλικά. Η αποθήκευση των προϊόντων δεν γίνεται με περονοφόρα αλλά με λαβίδες και λαβιδοφόρα οχήματα, ενώ στο στοίβαγμα δεν έχουμε ράφια, αφού στοιβάζεται η μια συσκευή πάνω στην άλλη. Στο ψυγείο, για παράδειγμα, έχουμε τρία και τέσσερα επίπεδα στοιβάγματος.
Πώς διαμορφώνεται το κόστος των logistics στις ηλεκτρικές συσκευές; Φαντάζομαι πως ο όγκος παίζει καθοριστικό ρόλο.
– Στις «λευκές» ηλεκτρικές συσκευές, που είναι το κύριο αντικείμενο της δουλειάς μας, ο όγκος των προϊόντων είναι σημαντικά μεγαλύτερος απ’ ό,τι στις «μαύρες» συσκευές, όπως είναι οι τηλεοράσεις, τα hi-fi κ.ά. Από την άλλη πλευρά, οι τηλεοράσεις –όπως έχετε δει τελευταία– έχουν γίνει πια πολύ λιγότερο ογκώδεις και ελαφρύτερες? η αξία τους όμως είναι μεγάλη. Έτσι, ο δείκτης κόστους Logistcs / τζίρου δεν είναι πάντα το ασφαλές κριτήριο για να βγάλουμε συμπεράσματα για την κοστολογική επίδοση μεταξύ εταιρειών που διακινούν ανόμοια προϊόντα. Μια εταιρεία με «λευκά» και «μαύρα» προϊόντα μπορεί πράγματι να έχει χαμηλότερους δείκτες κόστους απ’ ό,τι μια εταιρεία που έχει μόνο –ή κατά κύριο λόγο– «λευκές» συσκευές. Σε μας το κόστος των logistics είναι της τάξης του 3% επί της αξίας του προϊόντος.
Πώς αντιμετωπίσατε την κρίση;
– Έχουμε μειώσει την επιφάνεια αποθήκης που νοικιάζουμε, καθώς και το ύψος του μισθώματος ανά τ.μ. Το αποτέλεσμα ήταν ότι το κόστος αποθήκευσης μειώθηκε κατά 50% σε σχέση με το 2011. Επίσης, ο αριθμός του προσωπικού –αμέσου και εμμέσου– έχει προσαρμοσθεί στις σημερινές απαιτήσεις. Οι ναύλοι έχουν επαναδιαπραγματευθεί, και σε αρκετές περιοχές έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Είστε υπεύθυνος και για τμήμα που αφορά τις πωλήσεις στην BSH. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο και γι’ αυτή τη λειτουργία;
– Τα τελικά σημεία πώλησης στη χώρα μας, ακόμα και σήμερα, είναι περισσότερα απ’ όσα έχει ανάγκη η αγορά. Ειδικά στον τομέα των παραδοσιακών σημείων πώλησης.
Πάντως ανακατατάξεις υπάρχουν. Έτσι δεν είναι;
– Η τάση είναι ότι οι μεγάλοι παίκτες μεγαλώνουν περισσότερο… Εμείς προς το παρόν δεν έχουμε κάνει καμία παρέμβαση στην αγορά, με την έννοια ότι εξυπηρετούμε τους πάντες, εκτός ίσως από πάρα πολύ μικρούς πελάτες, τους οποίους δεν εξυπηρετούσαμε ούτε και προ κρίσης. Ξέρετε, εμείς είμαστε υπέρ της ισορροπίας στην αγορά. Ο καταναλωτής χρειάζεται καλό προϊόν σε καλή τιμή.
Δεν θα ήταν πιο ωφέλιμο για σας εάν το κέντρο διανομής βρισκόταν πιο κοντά στο εργοστάσιο παραγωγής;
- Στο παρελθόν έγιναν πράγματι σκέψεις κι ενέργειες για τη συνένωση των δύο σημείων, επιλέχθηκε όμως να παραμείνουν έτσι τα πράγματα. Ένας πολύ σημαντικός λόγος είναι ότι το εργοστάσιο παράγει μόνο το 20% των προϊόντων του για την τοπική αγορά, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορά εξαγωγές, κυρίως στη δυτική Ευρώπη. Πιο σημαντικό λοιπόν για μας, όσον αφορά τις εξαγωγές, είναι το λιμάνι του Πειραιά.

Η μεταφορά των ηλεκτρικών συσκευών γίνεται με λαβιδοφόρα μηχανήματα. Τα προϊόντα δεν είναι τοποθετημένα σε παλέτες, αλλά η –ιδιαίτερα ενισχυμένη σε σχέση με άλλα προϊόντα– συσκευασία είναι το ίδιο το μέσο μεταφοράς.
Τι γίνεται με τις εξαγωγές;
– Η μεταφορά των προϊόντων γίνεται κυρίως μέσω θαλάσσης (40 ft sea containers), με συνδυασμένη μεταφορά (45 ft container on train). O στόχος είναι η μείωση τόσο του μεταφορικού κόστους όσο και της περιβαλλοντικής επίπτωσης.
Αυτό είναι κάτι που αφορά τη μεταφορά στη χώρα μας ή είναι μια πολιτική που υιοθετείται γενικά;
– Δεν αφορά μόνο τη χώρα μας? και έπειτα η εταιρεία λειτουργεί με παγκόσμια λογική. Η BSH μετράει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα συνολικά, και η περιβαλλοντική προστασία είναι μια από τις βασικές αρχές που έχει υιοθετήσει η εταιρεία εδώ και πολλά χρόνια. Η εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα, η αειφόρος ανάπτυξη και η περιβαλλοντική προστασία είναι αρχές που διακατέχουν κάθε δραστηριότητα της εταιρείας. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, οι εξαγωγές των προϊόντων προς τη δυτική Ευρώπη γίνονται μέσω ενός συστήματος σιδηροδρομικών και ποτάμιων μεταφορών, που –όπως γνωρίζετε– εκεί είναι πολύ δημοφιλείς και περιβαλλοντικά ασφαλέστερες.




