Τη διενέργεια γρήγορων, ασφαλών, προσιτών, εύχρηστων, κλιμακωτών και συστηματικών τεστ ανίχνευσης του κορονοϊού για όλους τους επιβάτες πριν από την αναχώρηση, ζητά η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), ως εναλλακτική λύση στα μέτρα καραντίνας. Προκειμένου να αποκατασταθεί η παγκόσμια εναέρια κινητικότητα, η οποία σημειώνει ήδη τεράστιες απώλειες εξαιτίας της πανδημίας, η IATA προτίθεται να συνεργαστεί με το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και με τις υγειονομικές αρχές για την ταχεία εφαρμογή αυτής της λύσης.
Τα διεθνή ταξίδια έχουν ήδη μειωθεί κατά 92% σε σχέση με το 2019. Πέρασε πάνω από μισός χρόνος από τότε που η παγκόσμια συνδεσιμότητα καταστράφηκε, όταν πολλές χώρες έκλεισαν τα σύνορά τους. Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ανοίξει προσεκτικά τα σύνορα από τότε, αλλά υπήρξε περιορισμένη απορρόφηση, επειδή είτε τα μέτρα καραντίνας καθιστούν τα ταξίδια ανέφικτα είτε οι συχνές αλλαγές στα μέτρα για την COVID-19 καθιστούν τον προγραμματισμό αδύνατο.
Ο Alexandre de Juniac, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το κλειδί για την αποκατάσταση της ελευθερίας της διασυνοριακής κινητικότητας είναι ο συστηματικός έλεγχος όλων των ταξιδιωτών πριν από την αναχώρηση. Αυτό θα δώσει στις κυβερνήσεις τη δυνατότητα να ανοίξουν τα σύνορά τους χωρίς περίπλοκα μοντέλα κινδύνου και χωρίς τα προβλήματα που προκαλούν οι συνεχείς αλλαγές στους κανόνες που επιβάλλονται για τα ταξίδια. Η αντι-Covid δοκιμή όλων των επιβατών θα δώσει σε όλους την ελευθερία να ταξιδεύουν με αυτοπεποίθηση, ενώ παράλληλα θα επιτρέψει σε εκατομμύρια ανθρώπους να επιστρέψουν στη δουλειά τους».
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της ΙΑΤΑ, το οικονομικό κόστος της κατάρρευσης της παγκόσμιας εναέριας κινητικότητας καθιστά άμεση προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις την επένδυση σε μια λύση δοκιμών που θα ανοίξει τα σύνορα. Ο ανθρώπινος πόνος και ο παγκόσμιος οικονομικός αντίκτυπος της κρίσης θα παραταθούν εάν η αεροπορική βιομηχανία, από την οποία εξαρτώνται τουλάχιστον 65,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, καταρρεύσει πριν από τη λήξη της πανδημίας. Και το ποσό της κυβερνητικής στήριξης που απαιτείται για την αποτροπή μιας τέτοιας κατάρρευσης διαρκώς αυξάνεται. Τα ήδη χαμένα έσοδα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 400 δισεκατομμύρια δολάρια και ο κλάδος των αερομεταφορών υπολογίζεται ότι θα έχει καθαρή απώλεια άνω των 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020, και μάλιστα σε ένα πιο αισιόδοξο σενάριο ανάκαμψης απ’ ό, τι στην πραγματικότητα συμβαίνει.
«Η ασφάλεια είναι κορυφαία προτεραιότητα της αεροπορίας. Είμαστε η ασφαλέστερη μορφή μεταφοράς, επειδή συνεργαζόμαστε με κυβερνήσεις για την εφαρμογή παγκόσμιων προτύπων. Με το οικονομικό κόστος που συνδέεται με το κλείσιμο των συνόρων να αυξάνεται καθημερινά και με το δεύτερο κύμα μολύνσεων να επεκτείνεται, η αεροπορική βιομηχανία οφείλει να συσπειρώσει τις κυβερνήσεις και τους παρόχους ιατρικών τεστ για να βρει ένα γρήγορο, ακριβές, προσιτό και εύκολο στη χρήση μοντέλο ελέγχων, που θα επιτρέψει στον κόσμο να επανασυνδεθεί με ασφάλεια και να ανακάμψει», τονίζει ο κ. de Juniac.
Έρευνα της ΙΑΤΑ δείχνει ότι η κοινή γνώμη συμφωνεί
Η έρευνα κοινής γνώμης της IATA* αποκάλυψε ισχυρή υποστήριξη για τις αντι-COVID δοκιμές. Περίπου το 65% των ταξιδιωτών που ερωτήθηκαν συμφώνησαν ότι δεν πρέπει να απαιτείται καραντίνα εάν ένα άτομο βγει αρνητικό στο τεστ. Η υποστήριξη των επιβατών για δοκιμές είναι εμφανής στα ακόλουθα αποτελέσματα της έρευνας:
- Το 84% συμφώνησε ότι πρέπει να απαιτηθούν δοκιμές σε όλους τους ταξιδιώτες.
- Το 88% συμφώνησε ότι είναι πρόθυμοι να υποβληθούν σε τεστ στο πλαίσιο της διαδικασίας ταξιδιού.
- Οι δοκιμές θα βοηθήσουν στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επιβατών στην αεροπορία. Οι ερωτηθέντες της έρευνας διαπίστωσαν ότι η εφαρμογή των μέτρων ελέγχου για όλους τους επιβάτες ήταν αποτελεσματική στο να τους κάνει να νιώθουν ασφαλείς, περισσότερο μάλιστα από τη μάσκα.
- Η διαθεσιμότητα ταχείας δοκιμής για COVID είναι ένα από τα τρία κορυφαία κριτήρια επιλογής προορισμού και αεροπορικής εταιρείας για τους ταξιδιώτες, μαζί με τη διαθεσιμότητα εμβολίου ή θεραπείας για το νόσο.
Πρακτικές προκλήσεις
Το αίτημα της IATA για μαζικούς ελέγχους συνίσταται στην ανάπτυξη ενός τεστ που θα πληροί τα κριτήρια της ταχύτητας, της ακρίβειας, της προσιτής τιμής και της ευκολίας χρήσης και που θα μπορούσε να εφαρμοστεί συστηματικά υπό την εποπτεία των κυβερνήσεων και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Η IATA ακολουθεί αυτή τη θέση μέσω του ICAO, ο οποίος ηγείται της προσπάθειας ανάπτυξης και εφαρμογής παγκόσμιων προτύπων για την ασφαλή λειτουργία των διεθνών αεροπορικών υπηρεσιών εν μέσω της πανδημίας.
Η εξέλιξη των δοκιμών διαφόρων τεστ προχωρά ταχύτατα σε όλες τις παραμέτρους (ταχύτητα, ακρίβεια, προσιτή τιμή, ευκολία χρήσης και επεκτασιμότητα). Αναπτυσσόμενες λύσεις αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες. «Ζητώντας να καθιερωθεί μια σφαιρική προσέγγιση των δοκιμών για όλους τους επιβάτες πριν από την αναχώρηση, στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα για τις ανάγκες της αεροπορίας. Στο μεταξύ, κερδίζουμε πρακτικές γνώσεις από τα προγράμματα δοκιμών που υπάρχουν ήδη. Πρέπει να συνεχίσουμε με αυτά τα πολύτιμα προγράμματα που μας οδηγούν προς τη σωστή κατεύθυνση δημιουργώντας δοκιμαστική εμπειρία, διευκολύνοντας τα απαραίτητα ταξίδια και δείχνοντας την αποτελεσματικότητα των δοκιμών», δήλωσε ο de Juniac.
Η αντι-COVID δοκιμή πριν από την αναχώρηση είναι η προτιμώμενη επιλογή, καθώς θα δημιουργήσει ένα “καθαρό” περιβάλλον καθόλη τη διάρκεια της διαδικασίας ταξιδιού. Η δοκιμή κατά την άφιξη μειώνει την εμπιστοσύνη των επιβατών, εξαιτίας ενδεχόμενης καραντίνας στον προορισμό, σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος.
Θα υπάρξουν πολλές πρακτικές προκλήσεις για την ενσωμάτωση των δοκιμών στη διαδικασία ταξιδιού και για τη θέσπιση πρωτοκόλλων για την ασφαλή διαχείριση δοκιμών μεγάλης κλίμακας σε όλους τους ενδιαφερόμενους κλάδους.
«Η διαδικασία του ICAO είναι κρίσιμη για την ευθυγράμμιση των κυβερνήσεων με ένα ενιαίο παγκόσμιο πρότυπο που μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά και να αναγνωριστεί παγκοσμίως. Οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια, οι κατασκευαστές εξοπλισμού και οι κυβερνήσεις θα πρέπει στη συνέχεια να εργαστούν σε πλήρη ευθυγράμμιση, ώστε να μπορέσουμε να το κάνουμε αυτό γρήγορα. Κάθε μέρα που περνάει η αεροπορική βιομηχανία κινδυνεύει να χάσει περισσότερες θέσεις εργασίας και έσοδα», υπογραμμίζει ο κ. de Juniac.
Ποικίλες προτεραιότητες
Οι αεροπορικές μεταφορές δεν είναι ο μόνος τομέας με κρίσιμη ανάγκη για δοκιμές. «Οι ανάγκες του ιατρικού προσωπικού πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα. Και αναγνωρίζουμε ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οι χώροι εργασίας ορθώς ανταγωνίζονται επίσης για αποτελεσματικές δυνατότητες μαζικού ελέγχου. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να λάβουν υπόψη το οικονομικό ερέθισμα που μπορεί να προσφέρει μόνο η αεροπορία κατά την ιεράρχηση των πόρων δοκιμής. Για παράδειγμα, η αποκατάσταση της παγκόσμιας συνδεσιμότητας θα διατηρήσει τις ταξιδιωτικές και τουριστικές θέσεις εργασίας, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 10% της παγκόσμιας απασχόλησης και έχουν πληγεί περισσότερο από αυτήν την κρίση. Αυτό είναι πάνω από τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει η αεροπορία στη διευκόλυνση του παγκόσμιου εμπορίου και των επιχειρήσεων. Το άνοιγμα των συνόρων που υποστηρίζεται από συστηματικό έλεγχο όλων των επιβατών πριν από την αναχώρηση θα πρέπει να περιλαμβάνεται στον κατάλογο προτεραιότητας των κυβερνήσεων», καταλήγει ο κ. de Juniac.
*Η ταυτότητα της έρευνας της ΙΑΤΑ
Η έρευνα για λογαριασμό της ΙΑΤΑ διενεργήθηκε από τη Rockland Dutton Research & Consulting, η οποία ετοίμασε το ερωτηματολόγιο και την ανάλυση, λαμβάνοντας στοιχεία από τη βάση δεδομένων της Dynata. Περιλαμβάνει συνολικά 4.700 συνεντεύξεις επιβατών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο διαδίκτυο μεταξύ 25 Αυγούστου και 31 Αυγούστου σε 11 αγορές (Αυστραλία, Καναδάς, Χιλή, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, ΗΑΕ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες). Το μέγεθος του δείγματος ήταν 500 άτομα από κάθε χώρα εκτός από τη Χιλή, την Ιαπωνία, τα ΗΑΕ και τη Σιγκαπούρη όπου ήταν 300..




