Οι 8 στις 10 μικρές επιχειρήσεις της χώρας κρίνουν πως δεν είναι επαρκή τα κίνητρα που δίνονται σήμερα για ψηφιακές και πράσινες επενδύσεις, αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Ελλάδας (ΣΕΠΕ), τονίζοντας ότι, δεδομένου ότι υπάρχει διαθέσιμη πληθώρα τέτοιων κινήτρων, γίνεται σαφής η ανάγκη για ενίσχυση των σχετικών δράσεων διάχυσης και επικοινωνίας.
Παρά την έλλειψη κινήτρων, όμως, περισσότερες από 4 στις 5 μικρές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τη σημασία της ψηφιακής μετάβασης για την εξασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Μάλιστα, περισσότερες από 3 στις 5 δηλώνουν ότι διαθέτουν –σε ικανοποιητικό βαθμό– την απαραίτητη τεχνογνωσία.
Ψηφιακή ωριμότητα
Όπως διαπιστώνει έρευνα του ΕΒΕΑ σε συνεργασία με την εταιρεία Deloitte, ο βαθμός σημαντικότητας του ψηφιακού μετασχηματισμού εμφανίζεται ανάλογος του μεγέθους της επιχείρησης. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις φαίνεται να συγκαταλέγουν την ψηφιακή μετάβαση μεταξύ των πλέον κυριαρχικών στρατηγικών τους, ενώ οι μικρότερες φαίνεται να αναγνωρίζουν σε μικρότερο βαθμό τα οφέλη της ψηφιακής ωριμότητας.
«Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι οι μικροί επιχειρηματίες δεν επενδύουν τόσο εύκολα σε έργα με τα οποία δεν είναι εξοικειωμένοι, γεγονός που συνδέεται με την έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων των στελεχών και των εργαζομένων τους», αναφέρει η ίδια έρευνα.
Εξαγωγική δραστηριότητα
Ως προς την εξαγωγική τους δραστηριότητα, είναι θετικό ότι η πλειονότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχουν ή σκοπεύουν να αποκτήσουν εξαγωγική δραστηριότητα και εμφανίζονται πιο εξωστρεφείς από τις πολύ μικρές. Σε αυτό το πλαίσιο, περίπου 2 στις 3 εξαγωγικές επιχειρήσεις εξάγουν σε 1-10 αγορές σήμερα.
Σε επίπεδο κλάδου, ιδιαίτερα αναπτυγμένη εξαγωγική δραστηριότητα ή πρόθεση για απόκτησή της, έχουν οι επιχειρήσεις του χονδρικού εμπορίου και της μεταποίησης, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, των κατασκευών, των υπηρεσιών και των ΤΠΕ δεν έχουν ή δεν σκοπεύουν να αποκτήσουν εξαγωγική δραστηριότητα.
Ενίσχυση των επενδύσεων
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι εταιρείες κλήθηκαν να παραθέσουν τις προτάσεις τους για την ενίσχυση της ελληνικής επιχειρηματικότητας, από τις οποίες προέκυψε ως κύρια ανάγκη η μείωση της γραφειοκρατίας, ο εξορθολογισμός της φορολογίας, η αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων και η σταθεροποίηση του νομικού πλαισίου.
Επιπλέον, η ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση / τραπεζικό δανεισμό και η μείωση του κόστους χρηματοδότησης αναδεικνύονται σε εξίσου καθοριστικούς παράγοντες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παρατηρείται η ανάγκη, επίσης, για περισσότερες δυνατότητες ένταξης των επιχειρήσεων σε προγράμματα ανάπτυξης είτε για ψηφιακό επιχειρείν, είτε για πράσινη μετάβαση, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την επίτευξη του μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος τους στο μέλλον.