"Η επικοινωνία του χειριστή ενός περονοφόρου με τον προμηθευτή ανταλλακτικών πρέπει να είναι όσο πιο ακριβής και λεπτομερής γίνεται".

Όταν ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Η δυσκολία στην αναζήτηση του σωστού ανταλλακτικού για ένα περονοφόρο που παρουσιάζει πρόβλημα στη λειτουργία του, είναι δυστυχώς στην αγορά των προμηθευτών πολύ συχνό φαινόμενο, το οποίο οφείλεται σε ποικίλους παράγοντες.

Άρθρο του κ. Τζων Άμποτ, sales manager της Interklark (έντυπο τεύχος Οκτωβρίου, LM 200)

Είναι σημαντικό να λειτουργούν τα περονοφόρα μιας επιχείρησης χωρίς διακοπές, ειδικά σε περιόδους αιχμής. Σε περίπτωση βλάβης, προς αποφυγή των καθυστερήσεων που παρατηρούνται πολύ συχνά και οι οποίες οφείλονται στην αναζήτηση του σωστού ανταλλακτικού, η επικοινωνία του χειριστή με τον προμηθευτή ανταλλακτικών πρέπει να είναι όσο πιο ακριβής και λεπτομερής γίνεται, ειδικότερα όταν ο χειριστής έχει ήδη στα χέρια του τη διάγνωση της βλάβης από κάποιον συνεργαζόμενο τεχνικό.

Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι ο χειριστής / πελάτης έχει διαθέσιμη μια περιγραφή από τον τεχνικό, όπως π.χ. ότι χρειάζεται σιαγόνα φρένων και αντλία φρένων. Στην επικοινωνία του με τον προμηθευτή, ο πελάτης πρέπει απαραίτητα να δηλώσει το συγκεκριμένο είδος των ανταλλακτικών που ψάχνει, το ακριβές μοντέλο του οχήματος και το σειριακό αριθμό του (serial number). Τα στοιχεία αυτά βρίσκονται στη μεταλλική πινακίδα που συνήθως είναι τοποθετημένη κοντά στο τιμόνι του οχήματος. Εκεί θα βρει και το έτος κατασκευής, που μπορεί επίσης να χρησιμεύσει στην αναζήτηση.

Σειριακοί «παραλλαγής»

Ο σειριακός αριθμός του οχήματος είναι απαραίτητος, γιατί ένας κατασκευαστής περονοφόρων μπορεί να παραλλάξει εν μέρει τα οχήματα ενός συγκεκριμένου μοντέλου. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Μπορεί κατ’ αρχήν το Χ μοντέλο του Ψ κατασκευαστή να παράγεται σε δύο διαφορετικά εργοστάσια, και το ένα να διαφοροποιείται από το άλλο σε κάποια από τα υλικά που χρησιμοποιεί. Οι δύο αυτές γραμμές παραγωγής χρησιμοποιούν διαφορετικούς σειριακούς αριθμούς για τα οχήματα που κατασκευάζουν.

Συμβαίνει επίσης, κάποιες φορές, η ίδια γραμμή παραγωγής να διαφοροποιήσει τα οχήματα που κατασκευάζει μετά από κάποιο χρονικό σημείο, οπότε μπορεί να λέμε ότι το Χ μοντέλο των σειριακών αριθμών 10.000 – 20.000 είναι διαφοροποιημένο από το ίδιο μοντέλο, αλλά για τους σειριακούς αριθμούς 0 – 9.999.

Φθορές και ασυνεννοησία

Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις που ο πελάτης δεν μπορεί να διακρίνει το σειριακό αριθμό. Η αναζήτηση ενός ανταλλακτικού με μόνο στοιχείο το μοντέλο μπορεί να έχει επιτυχία, αλλά κατά βάση είναι παρακινδυνευμένη. Σε τέτοιες περιπτώσεις επιστρατεύεται η φωτογράφιση. Ο πελάτης πρέπει να φωτογραφίσει το παλιό του ανταλλακτικό και, εάν είναι δυνατό, να αναφέρει και κάποιες μετρήσεις, ώστε ο προμηθευτής να μπορέσει να κάνει σύγκριση οπτική αλλά και των τεχνικών χαρακτηριστικών, προκειμένου να εντοπισθεί το σωστό ανταλλακτικό.

Η φωτογράφιση σήμερα είναι πολύ πιο εύκολη, χάρη στα κινητά τηλέφωνα με κάμερες υψηλής ανάλυσης. Υπάρχει όμως το ενδεχόμενο οι μετρήσεις που κάνει ο πελάτης να μην είναι σωστές ή, ακόμα κι αν είναι σωστές, τα νούμερα των χαρακτηριστικών να διαφέρουν από εκείνα ενός καινούργιου ανταλλακτικού, επειδή το παλιό έχει φθαρεί πολύ από τη μακροχρόνια χρήση. Ένας έμπειρος προμηθευτής πάντα υπολογίζει και την παράμετρο αυτή.

Επιπλέον, κάποιες φορές, έστω κι αν αυτό μπορεί να ακούγεται αστείο, ο πελάτης και ο προμηθευτής χρησιμοποιούν διαφορετική ορολογία για το ίδιο αντικείμενο. Ο ένας μπορεί να το λέει έτσι και ο άλλος αλλιώς, ή ακόμα μπορεί με την ίδια λέξη να εννοούν διαφορετικά αντικείμενα. Αυτός είναι ένας παράγοντας που μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και να καθυστερήσει τη διαδικασία αναζήτησης ενός ανταλλακτικού.

Εάν δεν μπορεί να βρεθεί το ζητούμενο ανταλλακτικό με τους παραπάνω τρόπους, η τελευταία λύση είναι το δείγμα. Αν δηλαδή ο προμηθευτής βρίσκεται σε κοντινή απόσταση, θα πρέπει ο πελάτης να τον επισκεφτεί με το παλιό ανταλλακτικό. Αν πάλι ο προμηθευτής είναι μακριά (π.χ. σε άλλη πόλη), τότε ίσως θα πρέπει ο πελάτης να το στείλει ταχυδρομικώς –αν και αυτό δεν συμφέρει όταν πρόκειται για ογκώδες ή βαρύ αντικείμενο.

«Πειραγμένοι» κωδικοί

Εννοείται πως ο καλύτερος και ασφαλέστερος τρόπος αναζήτησης ανταλλακτικού είναι με έναν από τους αυθεντικούς κωδικούς του, δηλαδή τους κωδικούς που έχουν δοθεί από τον ίδιο τον κατασκευαστή.

Δυστυχώς, όμως, δεν είναι δυνατό όλοι οι χειριστές να γνωρίζουν τους αυθεντικούς κωδικούς των ανταλλακτικών που χρειάζονται κατά καιρούς. Μόνο οι οργανωμένες εταιρείες με σύγχρονα μηχανογραφικά συστήματα κρατάνε τέτοια στοιχεία, και κυρίως για ανταλλακτικά που αγοράζουν συχνά.

Αυτός που θα μπορούσε επίσης να αναγνωρίζει αυθεντικούς κωδικούς είναι ο μηχανικός που υποστηρίζει τα περονοφόρα, με την προϋπόθεση, όμως, ότι είναι πολύ καλά οργανωμένος.

Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι, με την πάροδο του χρόνου, η αγορά αναγνωρίζει ένα ανταλλακτικό με διάφορους κωδικούς που δεν είναι μόνο οι αυθεντικοί. Μπορεί κάποιος προμηθευτής που πουλάει το συγκεκριμένο ανταλλακτικό σε ένα ευρύ πελατολόγιο να έχει καταφέρει να «περάσει» στην αγορά το δικό του κωδικό ως αναγνωριστικό αυτού του είδους. Με αυτό τον τρόπο, ένα ανταλλακτικό «φορτώνεται» με μεγάλο αριθμό κωδικών με τους οποίους μπορεί να αναγνωριστεί. Αυτό δυσκολεύει όμως την αναγνώριση, γιατί δεν μπορεί κάθε προμηθευτής να έχει στη διάθεσή του όλους τους κωδικούς που κυκλοφορούν για να τους συγκρίνει με τον κωδικό του ζητούμενου ανταλλακτικού, ώστε να το αναγνωρίσει.

Τέλος, υπάρχουν κάποια ανταλλακτικά (κυρίως είναι σετ κάθε είδους, όπως π.χ. σετ από τσιμούχες ή σετ εξαρτημάτων που συνοδεύουν κάποιον πίρο του συστήματος διεύθυνσης) που δεν αναγνωρίζονται 100% ούτε και με τον αυθεντικό κωδικό. Αυτό συμβαίνει γιατί κάθε προμηθευτής διαφοροποιεί τη σύνθεση του σετ, είτε γιατί έτσι το παραλαμβάνει από το δικό του προμηθευτή, είτε γιατί σύμφωνα με το δικό του πελατολόγιο το σετ πρέπει να περιλαμβάνει ένα Χ εξάρτημα ή να μη χρειάζεται κάποιο άλλο. Γενικά είναι καλό σε περιπτώσεις σετ να προηγείται μια διασταύρωση με φωτογραφίες.

Οι «παγίδες» στα μεταχειρισμένα περονοφόρα

Προβλήματα αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ χειριστή και προμηθευτή ανταλλακτικών εμφανίζονται κυρίως όταν τα προς επισκευή οχήματα είναι παλιά. Παρουσιάζονται επίσης σε περιπτώσεις που κάποια στιγμή έγινε μια επέμβαση ριζικής αλλαγής σε κάποιο σύστημα του περονοφόρου, η οποία όμως δεν καταγράφτηκε.

Το φαινόμενο αυτό είναι αρκετά συνηθισμένο στις βαλκανικές χώρες. Για παράδειγμα, κάποια επιχείρηση αγοράζει μεταχειρισμένο όχημα που υπέστη π.χ. αλλαγή κινητήρα· κι ενώ θα έπρεπε –βάσει του μοντέλου και του σειριακού αριθμού– να έχει τα Χ πιστόνια, αυτό έχει κάποια άλλα λόγω της αντικατάστασης του κινητήρα.

Προφανώς, αλλαγές τέτοιου μεγέθους αλλοιώνουν την εργοστασιακή σύνθεση του οχήματος, με αλυσιδωτές παρενέργειες και στα υπόλοιπα συστήματα (μετάδοσης κίνησης, σασμάν, φρένων κλπ.), οι οποίες παρενέργειες μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα παραπάνω βλάβες αλλά και να θέσουν σε κίνδυνο τους χειριστές και όλους τους εργαζόμενους στο χώρο που κινούνται.

Η αλλαγή ιστού, για παράδειγμα, μπορεί να προκαλέσει αλλαγή στο κέντρο βάρους του οχήματος και στη συμπεριφορά ανύψωσης φορτίων. Κατά συνέπεια, όταν αντιληφθεί κάτι τέτοιο ο χειριστής ή ο τεχνικός που υποστηρίζει τέτοια προβλήματα, ή ακόμα και όταν το όχημα είναι υπέργηρο, θα πρέπει η επιχείρηση να εξετάσει σοβαρά την περίπτωση αλλαγής με καινούργιο και πιο αξιόπιστο όχημα, προς το συμφέρον της τόσο από οικονομική άποψη όσο και από άποψη ασφάλειας στον εργασιακό χώρο.

Ελέγξτε επίσης

Νίκος Ροδόπουλος: «Οι 15 μέρες που άλλαξαν τον κόσμο»

Ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας, ούτε σε εμπόλεμη κατάσταση, δεν υπήρξε ταυτόχρονη καραντίνα της κοινωνικής …