Αίσθηση και αγωνία για την επόμενη μέρα προκαλούν τα συμπεράσματα του 23ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της EEL, στο πλαίσιο του οποίου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας της EEL και του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις επιπτώσεις της πανδημίας στις αλυσίδες εφοδιασμού και στο ελληνικό επιχειρείν γενικότερα. Οι μετρήσεις είναι, αν μη τι άλλο, ανησυχητικές.
Άρθρο του κ. Νικόλα Ροδόπουλου, προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, προέδρου & διευθύνοντος συμβούλου OnLine Data A.E., μέλους Γενικού Συμβουλίου ΣΕΒ, επιστημονικού συμβούλου ΕΒΕΠ. (Από το έντυπο τεύχος L&M Δεκεμβρίου 2020).
Η ελεύθερη βούληση προσφέρει στον καθένα από εμάς την κορυφαία δυνατότητα να μπορούμε να εκφράσουμε την άποψή μας, να ασκήσουμε κριτική στις απόψεις άλλων και να αφορίσουμε ή να υποστηρίξουμε θερμά κάποιες άλλες. Ανεξάρτητα, όμως, της οποιασδήποτε συμπάθειας ή αντιπάθειας, η νηφαλιότητα μάς προσφέρει τη δυνατότητα να αντλήσουμε γνώση προς όφελος της ώριμης σκέψης και της προσωπικής εξέλιξης. Αυτό ακριβώς κάνει τα τελευταία τουλάχιστον έξι χρόνια η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL). Προσπερνώντας οποιεσδήποτε δηλώσεις υπερβολής, έχει προωθήσει τον τομέα των Logistics σε τέτοιο βαθμό, που πλέον είναι κτήμα όλης της κοινωνίας.
Επειδή δε, μιλάμε συνεχώς για «νίκες που το μέλλον θα φέρει», θα πρέπει κάποια στιγμή να αναζητήσουμε τις ατομικές μας ευθύνες, ως -ξεχωριστές μονάδες, ως πολίτες αλλά και ως επιχειρηματίες. Και οι τρεις αυτές ιδιότητες είναι απόλυτα συνυφασμένες με τη δημιουργία ενός υγιούς, δημιουργικού, νόμιμου και δίκαιου πλαισίου ανάπτυξης.
Η βασική ερώτηση που πρέπει να κάνουμε στον εαυτό μας, κατ’ ελάχιστον όσοι βρισκόμαστε ή βρεθήκαμε σε θεσμικούς ρόλους, είναι πώς θα βοηθήσουμε στη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου, ενός μοντέλου που θα υποστηρίζει το πλεόνασμα και δεν θα περιμένει δημόσιες επενδύσεις και κατανάλωση.
«Νέα κανονικότητα»
Στο 23ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics αποδείχθηκε για άλλη μια φορά ότι η καινοτομία είναι τρόπος σκέψης και όχι το τελευταίο μοντέλο στο κινητό τηλέφωνο. Μια σπονδυλωτή εβδομάδα εργασιών αποτύπωσε τις παγκόσμιες τάσεις της βιομηχανίας (ΗΠΑ και Ευρώπη), αλλά ταυτόχρονα έδωσε σημαντική τροφή για σκέψη μέσα από τη συμμετοχή εκπροσώπων της πολιτικής ζωής του τόπου.
Μάλιστα οι τοποθετήσεις του υφυπουργού Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη και του εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Νίκου Παππά, ότι «η εφοδιαστική αλυσίδα δεν πρέπει να είναι χώρος αντιπαραθέσεων», επιβραβεύουν τη συνολική προσπάθεια της EEL για παραγωγή πολιτικής, χωρίς συμμετοχή στην πολιτική.
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν από τους ειδήμονες, εκπροσώπους πολυεθνικών εταιρειών, δεν είναι ορατή η λεγόμενη «επιστροφή στην κανονικότητα». Αντί αυτής, θα υπάρξει είσοδος σε μια «νέα κανονικότητα», η οποία θα επηρεάσει βαθιά το επιχειρείν. Οι επιπτώσεις της νέας αυτής κανονικότητας είναι απροσδιόριστες προς το παρόν, αλλά πλήττουν ταυτόχρονα τόσο τους μεγάλους όσο και τους μικρούς οργανισμούς. Ο χάρτης της επιχειρηματικής γεωγραφίας αλλάζει.
Αυτή η αλλαγή δείχνει πως η 4η βιομηχανική επανάσταση (Industry 4.0) θα έρθει νωρίτερα ακόμα και σε χώρες όπως η Ελλάδα. Οι επενδύσεις σε πάγια (CAPEX) θα μειωθούν και ταυτόχρονα θα υπάρξει σημαντική πίεση για νέες, αυξημένες εργασιακές και γνωστικές δεξιότητες.
Αναμένοντας το μέλλον να φέρει νίκες, οι ευκαιρίες εξανεμίζονται η μία πίσω από την άλλη. Η σημερινή συγκυρία δημιουργεί ένα νέο προσδοκώμενο, μια ευκαιρία που μπορεί να είναι καταλυτική στην πορεία της πατρίδας μας.
Τα σημερινά ιδιαίτερα χαμηλά επιτόκια δανεισμού –χωρίς να ξεχνάμε ότι είναι αποτέλεσμα της ποσοτικής χαλάρωσης– είναι ένα ισχυρό εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, αλλά πάντα με μέτρο. Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να βελτιώσουμε την αποδοτικότητά μας, γιατί όταν θα πάψει να υπάρχει η ποσοτική χαλάρωση, τότε θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε –εάν βρεθούμε απροετοίμαστοι– μία πολύ επικίνδυνη κατάσταση, όπως εμφατικά ανέφερε ο κ. Διονύσης Χιόνης (καθηγητής Οικονομικών ΔΠΘ).
Είναι απαραίτητο να διαχειριστούμε σωστά και με ακριβή προγραμματισμό τα κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να μπορέσουν να απορροφηθούν από την ελληνική οικονομία. Το Ταμείο Ανάκαμψης, που εμφανίζεται τόσο ελπιδοφόρο, χρειάζεται την «τέχνη» της απορρόφησης. Η χρηματοδότηση ώριμων έργων είναι ένα απαιτητικό «βάσανο», και δεν πρέπει να στηριχθεί σε fast track διαδικασίες.
Μείωση πωλήσεων και κερδοφορίας τουλάχιστον 50%
Στην έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις επιπτώσεις της πανδημίας στις αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη μετά την Covid-19 εποχή, οι προβλέψεις των ελληνικών επιχειρήσεων δείχνουν μείωση πωλήσεων και κερδοφορίας 52 και 51% αντίστοιχα, με το 48% εξ αυτών να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, το 45% στη ρευστότητα και το 48% εξαιτίας των διαταραχών του εφοδιασμού. Ωστόσο την ίδια στιγμή, το 75% θεωρεί ότι η επαναφορά στην κανονικότητα –μετά τη λήξη του lockdown- θα γίνει σε περίοδο μικρότερη των 3 μηνών, ενώ μόνο το 18% δεν θα προχωρήσει στα επενδυτικά σχέδιά του.
Όσον αφορά τις επενδύσεις ειδικότερα, το υπόλοιπο 82% των επιχειρήσεων που θα εξακολουθήσουν να επενδύουν, χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη, το 42%, αναφέρει ότι θα κάνει επενδύσεις σε συγκεκριμένους τομείς με έμφαση στην τεχνολογία. Η δεύτερη, το 36%, θα συνεχίσει το αρχικό επενδυτικό πλάνο της και η τρίτη, το 4%, θα αυξήσει τις επενδύσεις της λόγω αναδυόμενων ευκαιριών.
Τα παραπάνω δεδομένα έρχονται συμπληρωματικά προς τη δήλωση του κ. Βασίλη Κορκίδη, προέδρου του ΕΒΕΠ, ότι το 1/3 των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε lockdown δεν θα ανοίξουν μετά την άρση του.
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας δυστυχώς επιβεβαιώνουν πως η πραγματική οικονομική κρίση θα έρθει μετά το lockdown, σε όσες εταιρείες επιβιώσουν από αυτό.
Πρώτη μέρα. Πάνω: Γ. Κεφαλογιάννης (υφυπ. Μεταφορών), Ν. Παππάς (εκπρ. ΣΥΡΙΖΑ), Γ. Ξηρογιάννης (αν. γεν. διευθ. ΣΕΒ). Κάτω: Ν. Κόλλιας (πρ. Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας), Αθ. Ζηλιασκόπουλος (πρ. Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Αλυσίδας), Ν. Ροδόπουλος (πρ. EEL).
Τελευταία μέρα. Πάνω: Ν. Ροδόπουλος (πρ. EEL), Δ. Οικονόμου (υφυπ. Περιβάλλοντος & Xωροταξίας), Στ. Πιτσιόρλας (τέως αν. υπ. Οικονομίας & Ανάπτυξης, πρόεδρος Ομίλου AVIAREPS). Κάτω: Γ. Μανιάτης (τέως υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής), Β. Κορκίδης (πρ. ΕΒΕΠ), Δ. Χιόνης (καθ. Οικονομικών ΔΠΘ).