Με πλήθος συμμετοχών πραγματοποιήθηκε στις 19 Απριλίου το 20ό ναυτιλιακό συνέδριο «Navigator – The Shipping Decision Makers Online Week & Forum», το οποίο διοργάνωσε και φέτος η Navigator Shipping Consultants (Towage/ Agencies/ DA’s), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 30 χρόνων από την ίδρυσή της.
Η έναρξη των εργασιών έλαβε χώρα με την εβδομάδα των 5 θεματικών “κλειστών” συζητήσεων (Navigator Forum Online Week), στις 12-16 Απριλίου, μεταξύ, αφενός, 300 στελεχών από 200 πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες και, αφετέρου, των μελών του NAVIGATOR FORUM Advisory Board. Τα συμπεράσματα της Navigator Forum Online Week παρουσιάστηκαν στο 20ό Navigator – The Shipping Decision Makers Forum, στις 19 Απριλίου.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης κατά το χαιρετισμό του τόνισε την αναγκαιότητα για ρεαλιστική προσέγγιση του ζητήματος της μείωσης των ρύπων που παράγονται από τον κλάδο της ναυτιλίας και στη συνέχεια αναφέρθηκε στις συνεχιζόμενες προσπάθειες του Υπουργείου αναφορικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν τις αλλαγές πληρωμάτων.
Ο πρόεδρος της Navigator, Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος, καλωσορίζοντας το κοινό έκανε μια σύντομη αναδρομή στην πορεία της οικογένειας Μπεζαντάκου (η οποία μετρά μισό αιώνα στο χώρο της ναυτιλίας) και αναφέρθηκε στη δημιουργία και τις αξίες που διέπουν την εταιρεία, υποδεικνύοντας τον ανθρώπινο παράγοντα ως τον βασικό πυλώνα της ελληνικής ναυτιλίας, ο οποίος εξελικτικά πρέπει να αξιοποιεί την τεχνολογία και όχι να καθορίζεται από αυτή.
Η CEO κ. Δανάη Μπεζαντάκου τόνισε για μια ακόμα φορά τη σημαντικότητα των συνεργειών και του διαλόγου, παράγωγο των οποίων είναι το NAVIGATOR – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM.
Τα συμπεράσματα των “κλειστών” συζητήσεων της εβδομάδας 12-16/04/2021, παρουσίασαν τα μέλη του Advisory Board:
- Η Έλενα Αθουσάκη, Head of ESG, Sustainability & Climate Change – MOTOR OIL GROUP (#Decarbonisation), αναφέρθηκε στην ανησυχία που έχει προκληθεί σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί και τις αποφάσεις που πρέπει να πάρουν οι πλοιοκτήτες για να αντεπεξέλθουν, στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά των second – hand πλοίων και στην αναγκαιότητα στρατηγικής, διαφάνειας και διαλόγου με όλα τα συμβαλλόμενα μέρη και τους αρμόδιους οργανισμούς για την επίτευξη των United Nations Sustainable Development Goals.
- O Σεραφείμ Κάπρος, Director of MBA in Shipping –Πανεπιστήμιο Αιγαίου (#SupplyChain) υπέδειξε την ανάγκη εύρεσης «έξυπνων» και εναλλακτικών λύσεων για τη συνέχιση λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας και μίλησε για την παρουσία αυξημένης εξειδίκευσης στις ναυτιλιακές εταιρείες κατά την αξιολόγηση και παρακολούθηση αυτής.
- Ο Πάνος Θεοδοσόπουλος, Chief Digital Officer – OCEANKING (#SmartShipping) υπογράμμισε πως ο όρος «έξυπνη ναυτιλία» δεν αφορά μόνο το πλοίο, αλλά και το γραφείο. Στα κίνητρα επίτευξής της συμπεριέλαβε τον καταλυτικό ρόλο της πανδημίας, την εφαρμογή των νέων κανονισμών και τον αυξημένο αριθμό ψηφιακών λύσεων για την αποδοτικότερη λειτουργία των εταιρειών, ενώ στα εμπόδια ανέφερε την ελλιπή κατάρτιση των στελεχών και την κυβερνοασφάλεια.
- Η Δωροθέα Ιωάννου, Deputy Chief Operating Officer – The AMERICAN P & I CLUB, ανέφερε πως τα περισσότερα ατυχήματα και claims προκαλούνται λόγω ανθρώπινου λάθους. Ακόμα υπογράμμισε τη σημασία της ψυχικής υγείας των ναυτικών, καθώς το επάγγελμα είναι το δεύτερο σε θέση παγκοσμίως σε αριθμό αυτοκτονιών. Οι νέες γενιές πιθανότατα θα είναι οι πρώτες που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυξημένα επίπεδα τεχνολογίας και αυτονομία.
- Η Κατερίνα Σκουρτανιώτη, Managing Director- VENLYS Maritime Specialisation Services (#Human Element) συμπερασματικά ανέφερε ότι η αλληλεπίδραση με πολύπλοκα και πολύ προηγμένα συστήματα, καθώς και η επίγνωση της κατάστασης, η κριτική σκέψη και η αποτελεσματική επικοινωνία θα είναι μερικές από τις δεξιότητες που θα απαιτηθούν για να επιβιώσουν οι επικείμενες αλλαγές στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
- Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Managing Partner/Global Maritime Leader-MOORE GREECE (#Commercial &Finance) ανέφερε ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα επηρεάσουν και τα κριτήρια με τα οποία θα δανειοδοτούν οι τράπεζες, αφού και αυτές θα υπόκεινται σε «πράσινο» έλεγχο του χαρτοφυλακίου τους από τις εποπτικές αρχές τους, και αυτό θα αποτελέσει μια σοβαρή πρόκληση για τη ναυτιλιακή εταιρεία, στην προσπάθειά της να βρει τα κονδύλια που απαιτούνται για να ανανεώσει το στόλο της. Επίσης μίλησε για την ανησυχία των ναυτιλιακών εταιρειών για το χάσμα που δημιουργείται μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, αφού οι τραπεζικοί κανόνες που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φαίνεται να επηρεάζουν τόσο έντονα τις ασιατικές τράπεζες. Έτσι η μετατόπιση του κέντρου βάρους της ναυτιλίας προς την Ασία θα ενταθεί, γεγονός το οποίο θα θέσει επίσης σε κίνδυνο την αειφορία της ευρωπαϊκής αλλά και της ελληνικής ναυτιλίας.
* Χορηγός επικοινωνίας του 20ού Navigator ήταν τα περιοδικά της T-PRESS, Logistics & Management, Car & Truck και Μετάδοση Ισχύος.
Το πρόγραμμα του φόρουμ
Στο 20ό Navigator – The Shipping Decision Makers Online Week & Forum έδωσαν το «παρών» διεθνείς οργανισμοί, οι εκπρόσωποι των οποίων τοποθετήθηκαν τόσο σε θέματα της ναυτιλιακής και οικονομικής εν γένει επικαιρότητας, όσο και στα συμπεράσματα των κλειστών συζητήσεων. Τη συζήτηση συντόνισαν οι κυρίες Δανάη Μπεζαντάκου, CEO–NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS και Τζίνα Παναγιώτου, CVO – OCEANS ARENA, Concept Founder – IT’S ALL ABOUT SHIPPING.
Σύμφωνα με τη Margi Van Gogh, Shaping the Future of Mobility – Head of Supply Chain & Transport – World Economic Forum, οι βασικοί τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι: Η συμβολή στην κοινωνική ανάπτυξη, η επίδραση στο περιβάλλον, ο οικονομικός αντίκτυπος και η βιωσιμότητα. Ακόμα ανέφερε το ρόλο του LNG ως μεταβατικού καυσίμου και τη δημιουργία hub για την πραγματοποίηση αλλαγών πληρωμάτων και του υψίστης σημασίας εμβολιασμού των ναυτικών.
H Elaine Smith Genser, Responsible for Engagement and Partnerships Development – United Nations Joint SDG Fund ανέφερε πως η απανθρακοποίηση εκτός από πρόκληση αποτελεί και ευκαιρία, ενώ μίλησε για την έμφαση που δίνει η νέα γενιά επενδυτών στην προστασία του περιβάλλοντος. Τέλος σημείωσε πως οι χώρες τις Ασίας είναι ένα βήμα μπροστά από την Ευρώπη σε σχέση με τα μέτρα προς την απανθρακοποίηση.
Εκ μέρους του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου συμμετείχε ο Γ.Γ. Guy Platten, ο οποίος αναφέρθηκε στον εμβολιασμό των ναυτικών, καθώς αυτός θα έχει επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, στις αλλαγές πληρωμάτων που απασχόλησαν και απασχολούν και στην προσπάθεια των κυβερνήσεων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Ακόμα χαρακτήρισε την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ως την «τέταρτη επανάσταση της πρόωσης» μετά τα πανιά, τον ατμό και το πετρέλαιο, ενώ πρόσθεσε πως μέσω των συνεργειών και του διαλόγου επιτεύχθηκε η επίλυση πολλών προβλημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Το δίκτυο οίκων ρυμουλκών και πρακτόρων
Το forum ολοκληρώθηκε με τις παρουσιάσεις εκπροσώπων στρατηγικών για τη ναυτιλία λιμένων του δικτύου οίκων ρυμουλκών και πρακτόρων της Navigator Shipping Consultants, οι οποίοι, λόγω της αδυναμίας διοργάνωσης δια ζώσης συναντήσεων, ενημέρωσαν τη ναυτιλιακή κοινότητα για το πώς αντιμετώπισαν τις προκλήσεις της πανδημίας, για τα επόμενα βήματα των εταιρειών τους και για θέματα που αφορούν την ανάπτυξη λιμένων, τις αλλαγές πληρωμάτων, την ανανέωση του στόλου ρυμουλκών παγκοσμίως κ.ά.
Παρουσιάσεις έκαναν οι εξής εκπρόσωποι του δικτύου: Jeff Horst, Vice President of Sales & Marketing – Foss Maritime Harbor Towing Company (Η.Π.Α./Δυτική Ακτή), Julian Oggel, Managing Director – Novatug & Counsel – Multraship (Βέλγιο & Ολλανδία), Diana Villarreal, Commercial Manager–COLTUGS TOWAGE & SALVAGE/ ULTRATUG (Χιλή, Περού, Εκουαδόρ, Κολομβία), Hugh Buchanan, Operations Director- AGENCIA MARITIMA NABSA S.A (Αργεντινή), Elisio Dourado, Towage Commercial Director – WILSON SONS (Βραζιλία), Sushil Mulchandani, Chief Executive Officer – JM BAXI & CO. (Ινδία), Jose Echeverria, General Manager – ILG LOGISTICS (Παναμάς) και Meera Kumar, Head of DIABOS Business Unit (DA’s Processing System)
Οι ομιλητές τόνισαν πως για την αποφυγή ατυχημάτων όπως αυτό του EVER GIVEN, είναι ιδιαίτερα σημαντική η λήψη των απαραίτητων μέτρων, η επιθεώρηση όλων των πλοίων πριν από τη διέλευση τους από κανάλι και η συνοδεία από ρυμουλκά για τα μεγαλύτερα πλοία. Σχετικά με τις αλλαγές πληρωμάτων ανέφεραν και εδώ την κόπωση των ναυτικών, η οποία είναι πολύ σοβαρή τόσο για την ψυχική τους υγεία, όσο και για την ορθή και αποτελεσματική διαχείριση του πλοίου.
Οι χορηγοί του συνεδρίου
H Navigator Shipping Consultants ευχαρίστησε όλους τους συμμετάσχοντες για την εμπιστοσύνη και για τη συνεργασία, καθώς και τους χορηγούς του συνεδρίου:
DNV– ERMA FIRST S.A. – FORTUNE TECHNOLOGIES S.A. – FRANMAN – GOLDEN CARGO – LAROS by PRISMA ELECTRONICS – ΜΑCGREGOR – MARICHEM MARIGASES – IRI/ THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY – MOORE GREECE – OCEANKING – PALAU SHIP REGISTRY – PENNINGTONS MANCHES COOPER GREECE – Τhe AMERICAN P&I CLUB – The SWEDISH CLUB – THOMAS MILLER BV GREEK BRANCH – VENLYS MARITIME SPECIALISATION SERVICES – V.SHIPS – WINGUSUITE CLOUD COMMUNICATIONS PLATFORM.