Γιάννης Σαμoλαδάς (Truck & Cargo Insurance): «Χρυσωρυχείο για τους χάκερ το e-commerce»

Στο ηλεκτρονικό εμπόριο αναγνωρίζουμε αφθονία πλεονεκτημάτων για τις επιχειρήσεις και τον καταναλωτή· ωστόσο ελλοχεύει και πληθώρα κινδύνων που απορρέουν από την ίδια τη φύση του.

Άρθρο του κ. Γιάννη Σαμολαδά, ιδρυτή των εταιρειών «Truck & Cargo Insurance» και «I.R.M.» (έντυπο τεύχος Μαρτίου 2021).

Οι ιστότοποι των ηλεκτρονικών καταστημάτων αποτελούν χρυσωρυχείο για τους παράνομους εισβολείς στον κυβερνοχώρο, καθώς εκεί μπορούν να παγιδεύσουν ευαίσθητο περιεχόμενο, με πιο σημαντικό τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών που χρησιμοποιούν κατά κόρον οι πελάτες.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, προσεγγίζοντας πλέον ένα παγκόσμιο κοινό, δεν περιορίζεται από γεωγραφικά σύνορα. Αποτελεί μία νέα βιομηχανία, με ένα προφίλ κινδύνου μοναδικό και αρκετά διαφοροποιημένο από το αντίστοιχο του παραδοσιακού εμπορίου.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, οι λιανικές πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου θα αυξηθούν σε 4,5 τρισ. δολάρια για το 2021, και θα αποτελέσουν περισσότερο από το 15% των συνολικών παγκόσμιων δαπανών.

Είναι επόμενο, λοιπόν, το e-commerce να είναι σήμερα μία από τις πλέον πολιορκημένες από τις κυβερνοεπιθέσεις βιομηχανίες, με το 33% όλων των κρουσμάτων να στοχεύουν στο συγκεκριμένο κλάδο.

Εκτός από την κλοπή στοιχείων πιστωτικών καρτών και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, οι χάκερ μπορούν επίσης να «ρίξουν» έναν ιστότοπο ηλεκτρονικών συναλλαγών, προκαλώντας διακοπή λειτουργίας, απώλεια εσόδων αλλά και πλήγμα στη φήμη της εταιρείας, η οποία ξαφνικά έρχεται αντιμέτωπη με εκατοντάδες ή χιλιάδες δυσαρεστημένους πελάτες.

Συναφείς κίνδυνοι

Εκτός από το cyber risk, υπάρχουν άλλοι τρεις κρίσιμοι κίνδυνοι στο ηλεκτρονικό εμπόριο:

  1. Η ευθύνη για το προϊόν ή την υπηρεσία που πωλείται (Product Liability), είτε είναι παιχνίδι είτε λογισμικό. Οποιαδήποτε δυσλειτουργία που μπορεί να οδηγήσει σε κάποιο είδος τραυματισμού ή απώλειας πόρων βαρύνει το ηλεκτρονικό κατάστημα, είτε είναι δικής του κατασκευής το προϊόν είτε το έχει προμηθευτεί από αλλού.
  2. Η επαγγελματική ευθύνη (Ρrofessional Liability). Αν γίνει λάθος κατά την περιγραφή του προϊόντος στον ιστότοπο του καταστήματος ή εάν παραδοθεί προϊόν με διαφορετικές προδιαγραφές από τις αρχικά αναφερόμενες, με αποτέλεσμα να χάσει χρήματα ο πελάτης, τότε μπορεί να επικαλεστεί την επαγγελματική ευθύνη και να ζητήσει αποζημίωση.
  3. Προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων (Data Protection) βάσει του GDPR. Ένα από τα συνηθέστερα λάθη των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι η ακούσια ή εκούσια διασπορά των προσωπικών στοιχείων των πελατών του. Κάθε e-shop οφείλει να έχει σε διακεκριμένο σημείο σαφή και αναλυτική αναφορά σχετικά με το είδος των πληροφοριών που συλλέγει, όχι μόνο από τους πελάτες αλλά και από τους επισκέπτες του. Σε αντίθετη περίπτωση, διατρέχει τον κίνδυνο της ευθύνης για την παραβίαση προσωπικών δεδομένων.

Τα τέσσερα βασικά ασφαλιστήρια

  1. Cyber insurance: Προστασία από τη διαρροή ή την απώλεια δεδομένων, η οποία μπορεί να προκαλέσει αλλεπάλληλα προβλήματα, οικονομικά και άλλα, καθώς και μεγάλο πλήγμα στην εταιρική φήμη του καταστήματος.
  2. Ασφάλιση αστικής ευθύνης προϊόντος: Κάλυψη έναντι αξιώσεων τρίτων για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές, οι οποίες προκύπτουν από τη χρήση ή από οποιοδήποτε ελάττωμα του συσκευασμένου προϊόντος το οποίο διατέθηκε στον πελάτη.
  3. Ασφάλιση γενικής αστικής ευθύνης: Καλύπτει το ηλεκτρονικό κατάστημα αν ο πελάτης τραυματιστεί από κάποιο προϊόν. Με μία επέκταση εργοδοτικής ευθύνης μπορεί να καλυφθεί και το προσωπικό του καταστήματος για εργατικό ατύχημα.
  4. Ασφάλιση εμπορευμάτων (Cargo Ιnsurance): Εάν το ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει προϊόντα ιδιοκτησίας του και συνεργάζεται με τρίτους για την αποθήκευση και τη διανομή τους, τότε η ασφάλιση φορτίου είναι απαραίτητη, προκειμένου να προστατεύσει την περιουσία του κατά τη διαδρομή της μέχρι τον τελικό παραλήπτη.

 

 

Ελέγξτε επίσης

Δημήτρης Κιούσης (ΠΕΕΔ): Παρέμβαση για την όζουσα πληγή του Ελαιώνα

Περίπου 400 επιχειρήσεις εθνικών διαμεταφορών εδρεύουν σε μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής, …

Τα Περιοδικά μας