«Έρχεται βαρυχειμωνιά – και δεν μιλάμε για τον καιρό…»

Δεν θα περιμέναμε πιο δραματική αυλαία, μετά από μια δεκαετή εθνική ταλαιπωρία. Απ’ όπου και να το κοιτάξεις, φτάνει στα όρια του σουρεαλιστικού· προσομοιάζει δε με πίστα ηλεκτρονικού παιχνιδιού όπου, ενώ έχεις παίξει τα πάντα και έχεις ρίξει σχεδόν όλες τις ρεζέρβες σου για 10 χρόνια, νομίζοντας ότι έχεις τελειώσει, ξαφνικά σου εμφανίζεται δράκος από την Ασία!

Άρθρο του κ. Λουκά Παπαχαραλάμπους, μηχανικού Παραγωγής & Διοίκησης (του Πολυτεχνείου Κρήτης), διευθύνοντος συμβούλου της Elikon Logistics IKE, αντιπροέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας και συντονιστή της Ομάδας Logistics του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου.

Η πανδημία δημιούργησε νέα δεδομένα σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, επομένως και στις μεταφορές. Σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, συνδεδεμένο σε μεγάλο βαθμό με δίκτυα ιντερνετικά και μεταφορικά, οι αναταράξεις ήταν πάρα πολλές. Θύμιζαν κάτι από απροσδόκητα εμφράγματα σε διάφορα σημεία του κόσμου. Η διαχείριση των διεθνών ροών –και κατά συνέπεια των διεθνών μεταφορών– έγινε παιχνίδι με πρωτοφανή σενάρια σε πολλές χώρες!

Από τον πανικό στην πτώση

Όσον αφορά την ευρωπαϊκή αγορά, αρχικά προκλήθηκε πανικός στην εξυπηρέτηση την περίοδο του πανευρωπαϊκού lockdown, αφού όλοι έσπευσαν προς αποθεματοποίηση: στην αγορά τροφίμων, στα φάρμακα και σε άλλα είδη πρώτης ανάγκης –αφήνω απ’ έξω το κλισέ με το χαρτί τουαλέτας. Ταυτόχρονα όμως έπεσε η κίνηση σε καταναλωτικά αγαθά όπως είναι ο ρουχισμός και η υπόδηση. Μόλις και μετά βίας ισορρόπησε το σύστημα τον πρώτο μήνα, αφού στον αγώνα για την εξεύρεση οχημάτων την κατάλληλη στιγμή και στην κατάλληλη τοποθεσία, προστέθηκαν οι διάφορες εθνικές απαγορεύσεις διέλευσης.

Ακολούθησε μια κάποια ισορροπία, και μετά μπήκαμε στο στάδιο της χαμηλής ζήτησης. Κανένας πια δεν κάνει μεγάλα όνειρα για τα επόμενα δύο χρόνια. Πρότζεκτ αναβάλλονται και οι παραγγελίες είναι πλέον μικρές –και κυρίως on the spot. Η μείωση τζίρου αναμενόμενη, όπως και η καθίζηση τιμών στον ήδη πολύ ανταγωνιστικό κλάδο των μεταφορών.

Η ανατάραξη είναι μεγάλη και η συνολική μείωση στο χώρο του διεθνούς εμπορίου έχει συμπαρασύρει σε μια τροχιά πτώσης τον κλάδο, η οποία ακόμη είναι δύσκολο να εκτιμηθεί. Τώρα βλέπουμε τη βαρυχειμωνιά που έρχεται και προσπαθούμε να προετοιμαστούμε. Εργαλεία αντιμετώπισης μπορούν να θεωρηθούν από τη μια τα διάφορα μέτρα των κυβερνήσεων για τη στήριξη των επιχειρήσεων, κι από την άλλη, σε επιχειρηματικό επίπεδο, η δραστηριοποίηση σε ποικίλες αγορές, το μεικτό χαρτοφυλάκιο προϊόντων και χωρών εξυπηρέτησης, αλλά κυρίως η ψηφιακή ετοιμότητα για τη μετάβαση στη νέα εποχή, στο digital logistics intregration.

Στο συγκεκριμένο θέμα οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν δρόμο να καλύψουν, και το μικρό τους μέγεθος δεν θα είναι καλός οδηγός στο ταξίδι αυτό. Η προτροπή μου είναι να τρέξουμε όλοι, μήπως και προλάβουμε.

Ανθεκτική η κεντρική Ελλάδα

Στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα, ειδικότερα, η αγορά κινήθηκε στους ρυθμούς που προανέφερα· ωστόσο ο βιομηχανικός τομέας έδειξε αξιοπρόσεκτη αντοχή. Φαίνεται μάλιστα να κεφαλαιοποιεί κάποια από τα οφέλη της αλλαγής στην οργάνωση παραγωγής σε παγκόσμιο επίπεδο, αφού ενδέχεται ο κόσμος στο μέλλον να μη στηρίζεται αποκλειστικά στην Κίνα για τη μεταποίηση.

Ήδη αρκετές εταιρείες καλλυντικών, ειδών καθαρισμού και διατροφής που βρίσκονται στην περιοχή είδαν τον κύκλο εργασιών τους να αυξάνεται. Βέβαια έχουμε και εκεί πολύ δρόμο για την αύξηση της τοπικής βιομηχανικής παραγωγής, καθώς υπάρχουν ακόμη οι γνωστές ελληνικές αγκυλώσεις-κόφτες στο δομημένο και εξωστρεφές επιχειρηματικό οικοσύστημα.

Αναμένοντας ένα χειμώνα «βαρύτερο» από όλους τους προηγούμενους μαζί, θα ήθελα να προτρέψω μέσα από το περιοδικό σας την κυβέρνηση να στηρίξει όσο μπορεί τις επιχειρήσεις που έχουν έως τώρα επιβιώσει. Όσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, θα πρότεινα να προσδεθούν σε συνεργατικά άρματα και να τρέξουν να προλάβουν τις αλλαγές της ψηφιακής εποχής. Πιστεύω ότι συσπειρωμένοι, όλοι μαζί, θα σταθούμε πιο εύκολα όρθιοι.

Ελέγξτε επίσης

Δρ Μάρκους Μάου (αντιπρόεδρος ELA): Μοιραία πλέον η αποσύνδεση του παγκόσμιου εμπορίου

Ο νέος αντιπρόεδρος του European Logistics Association μιλάει αποκλειστικά στο «L&M» για τα φλέγοντα ζητήματα …