Δημήτρης Κιούσης (ΠΕΕΔ): Παρέμβαση για την όζουσα πληγή του Ελαιώνα

Περίπου 400 επιχειρήσεις εθνικών διαμεταφορών εδρεύουν σε μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής, σε συνθήκες που μόνο ευρωπαϊκό κράτος δεν θυμίζουν.

Άρθρο του κ. Δημήτρη Κιούση, προέδρου Δ.Σ. της  Πανελλήνιας Ένωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (έντυπο τεύχος Μαρτίου 2021)

Στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, δηλαδή γύρω από τις οδούς Αγίας Άννης, Ορφέως και Πέτρου Ράλλη, στη  λεωφόρο Κηφισού και στην περιοχή της λαχαναγοράς του Ρέντη είναι εγκατεστημένα περίπου 400 πρακτορεία μεταφορών, από τα οποία περνάει περίπου το 80% του οδικού μεταφορικού έργου της Ελλάδας.

Πάγιο και χρονίζον αίτημα του κλάδου είναι η απομάκρυνση και η μετεγκατάσταση των επιχειρήσεών του από την περιοχή του Ελαιώνα.

Οι λόγοι είναι προφανείς:  

  • Οι περισσότερες εγκαταστάσεις είναι ευτελούς κατασκευής και παραμένουν ασυντήρητες εδώ και δεκαετίες, καθώς ο νόμος δεν επιτρέπει να γίνει καμία επισκευή ή νέα κατασκευή στη συγκεκριμένη περιοχή.
  • Επιπλέον, η συνύπαρξη με άλλες ρυπογόνες και μετά δυσκολίας βιώσιμες εγκαταστάσεις (συνεργεία φορτηγών, μικρές βιοτεχνίες κλπ.) προκαλεί δυσλειτουργίες και πρόσθετα περιβαλλοντικά προβλήματα στο ήδη επιβαρυμένο λεκανοπέδιο.
  • Οι δημόσιες υποδομές, δρόμοι και ελεύθεροι χώροι, παρουσιάζουν επίσης σημαντικά προβλήματα, συμπληρώνοντας την αντιαισθητική εικόνα της υποβάθμισης. Εύλογα η κίνηση πολλών μικρών και μεγάλων φορτηγών προκαλεί συχνά κυκλοφοριακή συμφόρηση, απελευθερώνοντας ακόμα περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα.

Πέραν του άναρχου χωροταξικού πλαισίου, όμως, οι επιχειρήσεις διαμεταφοράς αντιμετωπίζουν το επίσης σοβαρό πρόβλημα του  περιορισμού της ευθύνης του εθνικού μεταφορέα.

Με βάση τον εμπορικό νόμο του 1836 (ο οποίος ισχύει κανονικά μέχρι σήμερα), ο εθνικός μεταφορέας (ο οποίος περιγράφεται ως «αγωγιάτης» στο νόμο) φέρει  εξ ολοκλήρου την ευθύνη για τα μεταφερόμενα εμπορεύματα, χωρίς κανένα περιορισμό. Αυτό αφορά   μόνο την εθνική οδική μεταφορά. Αντίθετα, σε όλες  τις υπόλοιπες κατηγορίες (διεθνή οδική, θαλάσσια, Courier, σιδηροδρομική και αεροπορική μεταφορά) η ευθύνη του μεταφορέα περιορίζεται από το νόμο αναλόγως. Για το λόγο αυτό η ΠΕΕΔ επισκέφθηκε πρόσφατα το γενικό γραμματέα Εμπορίου κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη, εξέθεσε τις απόψεις του κλάδου και ζήτησε νέα νομοθετική ρύθμιση.

 Η απογραφή των επιχειρήσεων και η μετεγκατάσταση

Μέχρι σήμερα, η πολιτεία δυστυχώς δεν έχει λάβει κανένα μέτρο. Γι’ αυτό και η ΠΕΕΔ πήρε πρόσφατα την πρωτοβουλία να κινήσει τις διαδικασίες δυναμικά, να χτυπήσει πόρτες στην κεντρική διοίκηση και να ζητήσει την αρωγή της για να αλλάξουν ριζικά τα πράγματα, ώστε οι δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις του κλάδου να δουν με αισιοδοξία το μέλλον τους.

Ήδη από τον Ιούνιο του 2020 η ΠΕΕΔ έχει έρθει σε επαφή με το Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας και με τους αρμόδιους συμβούλους των υπουργείων Ανάπτυξης, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  προκειμένου να θέσει επί τάπητος τα ζητήματα. Έχει τονίσει μάλιστα ότι ο εν λόγω κλάδος έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των City Logistics, γι’ αυτό και θα πρέπει να λάβει βοήθεια ώστε εκσυγχρονισθεί.

Στις αλλεπάλληλες συναντήσεις της με τους αρμόδιους της κρατικής μηχανής η ΠΕΕΔ έχει αναπτύξει τις θέσεις της σχετικά με τη μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων διαμεταφοράς, προτείνοντας, συγκεκριμένα την οριοθέτηση ενός ενιαίου χώρου με σύγχρονες προδιαγραφές, δηλαδή τη δημιουργία ενός «πάρκου μεταφορών», το οποίο θα οδηγήσει τον κλάδο στην ανάπτυξη τις επόμενες δεκαετίες. Ο χώρος αυτός θα πρέπει να έχει εύκολη πρόσβαση σε κεντρικές οδικές αρτηρίες και στο εθνικό οδικό δίκτυο, ενώ χρειάζεται επίσης να πληροί όλες τις προϋποθέσεις που απαιτεί  ο νόμος για την έκδοση άδειας λειτουργίας.

Επίσης, με σκοπό να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι ανάγκες του κλάδου για μετεγκατάσταση, η ΠΕΕΔ ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο την απογραφή των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα. Η απογραφή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου, έτσι ώστε η Ένωση να έχει στα χέρια της τα πρώτα επίσημα στοιχεία σχετικά με τις επιχειρήσεις του κλάδου.

 

Ελέγξτε επίσης

Μανώλης Μπαλτάς (Re.De-Plan A.E.): «Eco‐Logistics Park – Μια σύγχρονη λύση για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο»

  Από το 2006, οπότε και ασχολούμαστε ενεργά με τη χωρική οργάνωση της βιομηχανίας (αρχικά) …

Τα Περιοδικά μας