Τη διήμερη εκδήλωση για την «Ευρωπαϊκή Ημέρα για τη Θάλασσα 2021» (European Maritime Day – ΕMD 2021) που ξεκινάει σήμερα στην Ολλανδία και ολοκληρώνεται αύριο, 21 Μαΐου, χαιρετίζει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς.
Το συνέδριο EMD 2021 διοργανώνεται στην πόλη Den Helder από το ολλανδικό υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων. Αποτελεί μέρος συνάντησης των «Αρχηγών των Ωκεανών» και παρέχει μια διαδραστική εμπειρία φυσικής ή διαδικτυακής παρακολούθησης και συζήτησης γύρω από την τρέχουσα κατάσταση ενός ευρέος φάσματος θεμάτων που αφορούν τη γαλάζια οικονομία και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ. Βασίλης Κορκίδης τονίζει το γεγονός ότι μεταξύ των «Αρχηγών των Ωκεανών» η ελληνική ναυτιλία ξεχωρίζει μακράν ως κυρίαρχος στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, με τον ελληνόκτητο στόλο να αποτελεί το 54,3% του ευρωπαϊκού και το 19,7% του παγκόσμιου.
Την Ελλάδα στην παγκόσμια κατάταξη ακολουθεί η Ιαπωνία με 11,47%, η Κίνα με 10,51%, η Σιγκαπούρη με 6,19%, το Χονγκ Κονγκ με 5%, η Γερμανία με 4,92%, η Κορέα με 3,91% και η Νορβηγία με 3,11%.
Με την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας, το Δ.Σ. του ΕΒΕΠ χαιρετίζει επίσης την εκστρατεία ενημέρωσης με τίτλο «Μια θάλασσα ευκαιρίες!», την οποία διεξάγει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η εκστρατεία της ΕΕΕ αφορά τις ευκαιρίες για επαγγελματική σταδιοδρομία που προσφέρει η θάλασσα και το ναυτικό επάγγελμα.
Με τρία ενημερωτικά βίντεο, η ΕΕΕ στέλνει ένα μήνυμα, καλώντας τους νέους της Ελλάδας να έρθουν κοντά στη ναυτιλία για να στελεχώσουν είτε ως αξιωματικοί είτε ως πληρώματα, όχι μόνο τα περισσότερα από τα 4.038 ελληνόκτητα πλοία, αλλά και τα δεκάδες χιλιάδες πλοία της διεθνούς ναυτιλίας, αξιοποιώντας την εξαίρετη φήμη που έχει ο Έλληνας ναυτικός.
Σκοπός είναι να αναδειχθεί, αφενός το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει ως μία ελπιδοφόρα, προσοδοφόρα, αλλά και σύγχρονη απασχόληση, και, αφετέρου, το προφίλ των κοινωνικών, οικονομικών και εργασιακών συνθηκών, οι οποίες το κατατάσσουν σήμερα ανάμεσα στα πλέον ανεπτυγμένα τεχνολογικά επαγγέλματα, με ανοδική πορεία και καταξίωση.
Το προφίλ του ελληνόκτητου στόλου
Ο ελληνόκτητος στόλος απαρτίζεται συνολικά από 4.038 πλοία, με μέσο όρο ηλικίας τα 12,1 έτη έναντι 14,5 που είναι ο μέσος όρος του παγκόσμιου στόλου. Η χωρητικότητά του είναι στους 350,4 εκ. τόνους dwt και στους 205,6 εκ. gross tonnage. Υπό ναυπήγηση βρίσκονται 158 πλοία συνολικής χωρητικότητας 18,4 εκ. τόνων dw και 13,01 εκ. τόνων gross tonnage.
Από το 2000 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 12%, όσον αφορά τον αριθμό πλοίων, και κατά 126% όσον αφορά τη χωρητικότητα (από τα 151 εκ. τόνους dw στα 350,4 εκ.). Ο στόλος αναπτύσσεται συνεχώς όχι μόνο με νεότευκτα πλοία, άλλα και με αγορές σύγχρονων second hand πλοίων.
Αναλυτικά:
- Τα τελευταία 20 χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου μειώθηκε κατά 46,3%, από τα 21,8 έτη στα 11,7.
- Ο μέσος όρος για τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια είναι τα 9,6 έτη, για τα φορτηγά τα 10,3 και για τα υγραεριοφόρα τα 7,5 έτη.
- Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 54,3% του στόλου των 27 κρατών-μελών της ΕΕ και το 19,7% του παγκόσμιου στόλου.
- Κάθε χρόνο, το 20%-25% των αγορών πλοίων γίνονται από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
- Το εισερχόμενο συνάλλαγμα έφθασε τα 17,3 δις ευρώ.
- Η ελληνόκτητη ναυτιλία απασχολεί 192.000 εργαζομένους.
- Ελληνικών συμφερόντων είναι το 11,5% των χημικών και product tankers, το 16,4% των bulk carriers, το 26,6% των crude oil tankers, το 12,2% των LNG και το 7% των container ships.
- Η συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας, με στοιχεία 2019, εκτιμάται στα 13,6 δις ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε όρους απασχόλησης εκτιμάται στο 8,5%.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περισσότερα από 200 ναυλομεσιτικά γραφεία που ασχολούνται με τις ναυλώσεις και με τις αγοραπωλησίες πλοίων, ενώ ο Πειραιάς είναι από τα σημαντικότερα λιμάνια επισκευής και εφοδιασμού, με πάνω από 800 υποστηρικτικές στη ναυτιλία επιχειρήσεις.
Ο εγγεγραμμένος στόλος στο ελληνικό νηολόγιο είναι 671 πλοία με 68,2 εκ. τόνους dw, αλλά με τη νέα δέσμη μέτρων του υπουργείου, στο μέλλον αναμένεται η ελληνική σημαία να προσελκύσει περισσότερα πλοία, αφού ο ελληνόκτητος στόλος είναι μοιρασμένος σε 32 εθνικά νηολόγια.
Το ΕΒΕΠ επισημαίνει επίσης τη σημασία και το ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για το ευρωπαϊκό αλλά και για το παγκόσμιο εμπόριο, υπενθυμίζοντας ότι τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη σημασία στο ρόλο αυτό, προασπίζοντας την ανταγωνιστικότητά της στο διεθνές περιβάλλον, δεδομένου ότι η ναυτιλία είναι μία δραστηριότητα παγκοσμιοποιημένη και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται.




