Του Θανάση Αντωνίου
Εφαρμογές που αλλάζουν για πάντα τον τρόπο που εφοδιάζονται τα καταστήματα λιανικής και πραγματοποιούνται τα ψώνια μας προωθούνται στο λιανεμπόριο.
Εντυπωσιακές τεχνολογίες ελέγχου των αποθηκών, σήμανσης και ιχνηλάτησης των προϊόντων – ακόμα και σε επίπεδο τεμαχίου – εφοδιασμού των καταστημάτων, τιμολόγησης των προϊόντων στο ράφι αλλά και πραγματοποίησης αυτής καθεαυτής της κορυφαίας πράξης της αγοράς (και της πληρωμής βεβαίως…) εισάγονται σταδιακά στον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς όλο και περισσότερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις επενδύουν χωρίς φόβο στην καινοτομία. Υπό την πίεση ασφαλώς της οικονομικής συγκυρίας η οποία απαιτεί περιστολή εξόδων, μείωση του κόστους της εργασίας και μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης των συναλλαγών στο ταμείο και των εργασιών στην αποθήκη.
Τρέχει η αγορά- έξω…
O Joachim Pinhammer, ανώτατο στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας Planet Retail και πρώην Marketing Director στο τμήμα Retail για τον κολοσσό της Wincor Nixdorf, γνωρίζει καλά τι συμβαίνει στα supermarket και το καλάθι της νοικοκυράς «Η κατάσταση είναι δύσκολη σε όλη την Ευρώπη, οι λιανέμποροι όμως συνεχίζουν να επενδύουν, αλλά υπάρχει σαφής μείωση του ύψους των δαπανών τους, επεσήμανε και διευκρίνισε ότι αναζητούνται πλέον έξυπνες λύσεις που προϋποθέτουν μεγαλύτερη ανάλυση δεδομένων, αυτοματισμούς και self service υπηρεσίες». Ο Γερμανός σύμβουλος επιχειρήσεων επισημαίνει ότι η πρώτη ανάγκη των σύγχρονων επιχειρήσεων είναι το ξεκαθάρισμα των θεμάτων που αφορούν τα του οίκου τους και ως πρώτα προσδιόρισε το warehouse management και η διαχείριση των δεδομένων. Η πιο δημοφιλής τεχνολογία μέσα στο κατάστημα είναι το self check out technology, η αγορά του οποίου αυξάνει κατά 21% το χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο και κατά 43% στην Ευρώπη.
Το νέο RFID
Το RFID αποτελεί μια από τις τεχνολογίες στις; οποίες αναφέρετε ο Joachim Pinhammer, σε αντίθεση όμως με το θερμό κλίμα που επικρατεί στον επιστημονικό χώρο για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, αυτός θέτει τον πήχη χαμηλά. «Το πρώτο κύμα του RFID πριν χρόνια είχε πολλά λάθη, τότε όμως όλοι πίστευαν ότι με κάποιο μαγικό τρόπο τα προβλήματα θα λύνονταν. Προβλήματα λύθηκαν αλλά μαγική λύση δεν υπήρξε και ούτε θα υπάρξει στο μέλλον. Τουλάχιστον όχι στον κλάδο των τροφίμων. Υπάρχουν όμως τομείς που μπορούν και πρέπει να γίνουν εφαρμογές με αποδοτικούς τρόπους» σχολιάζει. Αναφέρει μάλιστα ως παραδείγματα τη βιομηχανία ρούχων και την ασφάλεια αποθηκευτικών ή άλλων χώρων όπου οι τεχνολογίες RFID έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Αλλά και στα logistics υπάρχει δυνατότητα πολλών εφαρμογών, ειδικά σε επίπεδο παλέτας, ενώ θετικός είναι για τη χρήση των τεχνολογιών σήμανσης και ιχνηλάτησης στους τομείς των μεταφορών, του monitoring προϊόντων, ενώ για τον κλάδο των τροφίμων – ο οποίος υπάκουει σε διαφορετικές μεταφορικές και αποθηκευτικές λογικές- θεωρεί ότι το RFID μπορεί να λειτουργήσει σε επίπεδο transport unit level.
Όσο αφορά στην αποθήκη, εκεί ο Γερμανός τεχνοκράτης στέκεται στο μείζον ζήτημα της μείωσης εργατικού κόστους, το οποίο όμως πρέπει να συνδυαστεί με τους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής που διέπουν τις σύγχρονες εγκαταστάσεις. Αξιολογεί μάλιστα ως σημαντικό παράγοντα στη διαμόρφωση πολιτικών τα συνδικαλιστικά σωματεία τα οποία πιέζουν για μείωση του συνολικού βάρους που σηκώνουν οι εργαζόμενοι στη βάρδια τους και θεωρεί ότι η αποθήκη και η βιομηχανία του supply chain θα αντιμετωπίσει άμεσα νέες συνθήκες λειτουργίας. «Τα δημογραφικά στοιχεία δείχνουν ότι στο μέλλον θα είναι όλο και πιο δύσκολο να βρεις εργάτες αποθήκης, από την άλλη όμως η πλήρως αυτοματοποιημένη αποθήκη δεν είναι πάντα εφικτή…» προειδοποιεί.