Ρεπορτάζ: Θανάσης Αντωνίου
Ο Αλέξανδρος Παρασκευάς βιάζεται να τελειώσει την παρουσίαση της εταιρείας Metro στο συνεδριακό χώρο των γραφείων προκειμένου να μας ξεναγήσει στους αποθηκευτικούς χώρους του Κέντρου Διανομής Οινοφύτων (ΚΔΟ) της χονδρεμπορικής και λιανεμπορικής αλυσίδας. Βρισκόμαστε στη θέση Κοκκινόχωμα και ξεναγούμαστε από το διευθυντή logistics, έναν πεπειραμένο επαγγελματία που έχει δουλέψει τόσο ως στέλεχος εταιρειών λιανικής και τροφίμων, όσο και ως ελεύθερος επαγγελματίας στον συμβουλευτικό κλάδο. Όση ώρα μας παρουσιάζει τα εξαιρετικά αποτελέσματα του ομίλου, αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν να στέκεται όρθια και μάλιστα ακμαία μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση μέσα σε τέτοια οικονομική θύελλα. «Έχουμε επικεντρωθεί σε είδη μπακαλικής, δεν πουλάμε τραπέζια, καρέκλες και γενικά πράγματα που δεν είναι είδη πρώτης ανάγκης . Πουλάμε είδη καθημερινής ανάγκης για κάθε ελληνικό νοικοκυριό κι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αντιστεκόμαστε στην κρίση και βγαίνουμε κερδισμένοι» μας εξήγησε ο Αλ. Παρασκευάς. Η εταιρεία αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αντίστασή της στην κρίση επιστρέφοντας μεγάλο μέρος των κερδών στις υποδομές. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου ανήλθε το 2010 σε 43,7 εκατ. ευρώ, σε 40 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ συνολικά την τριετία προσέγγισε τα 130 εκατ. ευρώ. Παράλληλα κατάφερε να δημιουργήσει στο ίδιο διάστημα 600 νέες θέσεις για την διετία 2010 και 2011.
Το ΚΔΟ Οινοφύτων
Το κέντρο διανομής της Metro δεσπόζει μέσα στην αχανή έκταση της Βόρειας Βιομηχανικής Περιοχής των Οινοφύτων παρά το γεγονός ότι δίπλα του λειτουργούν κολοσσιαίων επίσης διαστάσεων κέντρα λιανεμπορικών και εμποροβιομηχανικών εταιρειών. Όλα ξεκίνησαν το 2004 όταν η Metro ΑΕΒΕ αγόρασε έκταση 100.000 τ.μ, στα Οινόφυτα Βοιωτίας, με σκοπό την εγκατάσταση του νέου κέντρου διανομής. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο όμιλος εγκαινιάζει παρουσία του (τότε) υπουργού Ανάπτυξης Χρήστου Φώλια, ένα υπερσύγχρονο κέντρο που εντυπωσιάζει ακόμα και αυτούς που ασχολούνται με την εφοδιαστική αλυσίδα.
Ζητάμε από τον Αλέξανδρο Παρασκευά να μας εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους η μεγάλη λιανεμπορική επιχείρηση προχώρησε στη συγκεκριμένη επένδυση. «Η Metro ήθελε να πετύχει καλύτερη ποιότητα αγαθών και υπηρεσιών, αμεσότητα στην κάλυψη των αναγκών των καταστημάτων σε όλα τα σημεία της χώρας και άρα καθοριστική συμβολή στην επέκταση των δικτύων και μείωση των αποθεμάτων» μας είπε ο Αλ. Παρασκευάς. Υπάρχουν όμως κι άλλοι παράγοντες που οδήγησαν στο μεγαλόπνοο αυτό σχέδιο: η ευρεία διανομή προϊόντων μικρών τοπικών παραγωγών, οι ορθολογιστικές παραγγελίες προς τους προμηθευτές, η μεγαλύτερη πληρότητα φορτηγών και η μείωση των ελλείψεων, ενώ όπως συμβαίνει σε όλες τις αποθήκες των λιανεμπόρων, στόχος ήταν η μείωση ενδιάμεσου χρόνου από την παραγωγή στο ράφι διασφαλίζοντας καλύτερη ποσότητα και μεγαλύτερη φρεσκάδα.
Στην ‘καρδιά’ της επένδυσης της Metro βρίσκεται η πληροφοριακή τεχνολογία: ένα warehouse management system που δημιουργήθηκε εσωτερικά «διότι κανένα WMS δεν μπόρεσε να καλύψει τις ανάγκες μας», όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο συνομιλητής μας. Το κύριο χαρακτηριστικό του συστήματος, το οποίο φέρει τη σφραγίδα της ομάδας πληροφορικής, είναι ο πλήρης εναρμονισμός διαδικασιών και ροών δεδομένων από άκρη σε άκρη σε όλη την επικράτεια μέχρι και το τελευταίο σημείο που έχει η εταιρεία σημείο πώλησης. Η ομάδα σχεδιασμού έπρεπε να εξασφαλίσει πλήρη ιχνηλασιμότητα, επιστροφή της επένδυσης σε λιγότερο από ένα έτος και τη δυνατότητα για μελλοντικές επεκτάσεις και συμβατότητα με άλλα υποσυστήματα π.χ. τεχνική υπηρεσία, budgeting- forecasting. Τα βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν: α) οργάνωση των παραλαβών, β) διαχείριση αποθεμάτων, γ) αποστολές (Loadicator, Scanning serial shipping container code –SSCC), δ) έλεγχος και διαχείριση επιστροφών και ε) εγκατάσταση management information system.
Από τη σχεδίαση στην υλοποίηση
Η εγκατάσταση, η λειτουργία και η αξιοποίηση όλων των παραπάνω δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση μας εξηγεί ο υπεύθυνος του κέντρου διανομής της εταιρείας. «Το εξωτερικό περιβάλλον δεν μας βοήθησε διότι πέσαμε πάνω στις απεργιακές κινητοποιήσεις των φορτηγών δημόσιας χρήσης» θυμάται σήμερα το στέλεχος της Metro, ενώ μέγιστο πρόβλημα ήταν η πίεση του χρόνου σε μια περίοδο αυξημένων όγκων εργασιών καθώς πλησίαζαν τα Χριστούγεννα του 2010. Σημαντικό πρόβλημα ήταν επίσης το γεγονός ότι έπρεπε να εισαχθεί νέα τεχνολογία σε τμήματα που δεν είχαν εμπειρία σε φορητά τερματικά, με σκοπό οτιδήποτε «κινείται» να δηλώνεται στο σύστημα’.
Ο Αλ. Παρασκευάς είναι ιδιαίτερα περήφανος για το σύστημα το οποίο λειτουργεί σήμερα απρόσκοπτα. Τα αποτελέσματα τον δικαιώνουν, επιβεβαιώνουν μάλιστα ότι οι προσπάθειες μιας ολόκληρης ομάδας στελεχών κι εργαζομένων έπιασαν τόπο. Η αποθήκη της Metro έχει πλέον σωστά αποθέματα σε ποσοστό 99,8%, ενώ η παραγωγικότητα έχει αυξηθεί κατά 65%. Έχει επιτευχθεί μείωση των λαθών σε picking, απόθεμα και φορτώσεις, ενώ η πληρότητα των φορτηγών από το 85% σκαρφάλωσε στο 95%. Όταν τον ρωτάμε προς τα πού θα …κινηθεί στο άμεσο μέλλον μας υποδεικνύει την τεχνολογία voice picking και τα RFIDs την οποία θεωρεί εξαιρετική λύση για τόσο μεγάλες αποθήκες όπως αυτή της Metro.
Πέρα από τα τερματικά και τις οθόνες
«Η ύπαρξη και μόνο ενός μηχανογραφικού συστήματος, όσο εξελιγμένο κι αν είναι αυτό δεν δίνει λύσεις- τη διαφορά την κάνουν οι άνθρωποι. Είναι σημαντικό μέσα σε ένα εξελιγμένο κέντρο διανομής να υπάρχει μια ισχυρή και αποφασισμένη διοικητική ομάδα η οποία θα μπορέσει να εμφυσήσει στους εργαζόμενους που καλούνται να φέρουν σε πέρας ένα μεγάλο έργο συνδυάζοντας το αίσθημα ιδιοκτησίας στον χώρο ευθύνης και την δέσμευση στο αποτέλεσμα μας λέει ο Αλ. Παρασκευάς καθώς περιδιαβαίνουμε τους διαδρόμους της αποθήκης. Στο κέντρο εργάζεται μια πολυπληθής ομάδα εργαζομένων, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν επί μακρόν στη χρήση εξελιγμένων πληροφοριακών συστημάτων και στην εκτέλεση σύνθετων καθηκόντων. «Δεν ήταν εύκολο να εμφυσήσεις το πνεύμα της ομαδικότητας στους εργαζομένους- το διαπίστωσα κάποια στιγμή όταν προσπαθούσα να τους πείσω να υιοθετήσουν ομοιόμορφο εταιρικό ντύσιμο. Αφού πείστηκαν ότι αυτό θα ήταν το ορθότερο, στη συνέχεια διεκδίκησαν τον καλύτερο δυνατό ιματισμό- εκεί κατάλαβα ότι είχα τους είχα ‘κερδίσει’ κι είχα πετύχει. Αυτό που μετράει περισσότερο είναι η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο που δουλεύει μαζί σου» μας λέει χαμογελώντας ο επικεφαλής της γιγαντιαίας αποθήκης.
Και μανάβικο παρακαλώ…
Μετά από μια μακρά περιήγηση στο θηριώδες συγκρότημα του Κέντρου Διανομής και μια επίσκεψη στο τμήμα μαναβικής – το ‘καμάρι’ του ομίλου καθώς η μαναβική στο άρτιο οργανωμένο τμήμα της αντιπροσωπεύει το 24% του όγκου των εργασιών στο ΚΔΟ- εγκαταλείπουμε τα Οινόφυτα και τη μεγάλη βιομηχανική περιοχή όπου κτυπά η καρδιά των logistics για δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις. Αναζητάμε την επιστημονική ουσία της επένδυσης, διότι η επιχειρηματική είναι προφανής. Η Metro έχει πετύχει ορισμένα εξαιρετικά νούμερα: το ποσοστό εξυπηρέτησης των παραγγελιών της ανέρχεται περίπου στο 93% (με σημαντικά περιθώρια εξέλιξης) ενώ η κεντρικοποίηση (ο τζίρος που πραγματοποιείται από τις παραγγελίες που εκτελεί η δική της αποθήκη) αγγίζει το 70%. Τα προβλήματα όμως δεν λείπουν και ο συνομιλητής μας δεν μπορεί παρά να είναι προβληματισμένος. «Η κρίση αγγίζει τους πάντες- είναι αναμενόμενο αυτό. Εκείνο που μπορώ να διακρίνω εύκολα αυτή τη στιγμή είναι ότι έχει πέσει δραματικά η μέση αξία του κιβωτίου που διακινούμε από τα 28 ευρώ που ήταν περίπου δύο χρόνια στα 21 ευρώ σήμερα» μας λέει ο υπεύθυνος του κέντρου. Ποιο είναι όμως το όνειρό του; Γιατί κάνει καθημερινά 150 χιλιόμετρα για να βρεθεί στο αποθηκευτικό κέντρο της αλυσίδας Metro; «Δεν θα μπορούσα να δουλέψω αλλού με τον τρόπο, την ένταση και την αποδοτικότητα που δουλεύω εδώ» μας λέει χαμηλόφωνα κι όταν του ζητάμε να μας ορίσει την ‘βέλτιστη αποθήκη’ μας λέει την τυπική ατάκα που ενώνει τους απανταχού logisticians: «η καλύτερη αποθήκη είναι αυτή που γεμίζει το πρωί και μέχρι το βράδυ είναι άδεια».