Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Truck & Cargo Insurance δίνει το σύνθετο στίγμα του ασφαλιστικού κλάδου στη χώρα μας, με την εμπειρία των 25 χρόνων που διαθέτει στην αγορά της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.
Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Δεκεμβρίου 2023)
Τον κρίσιμο ρόλο της ασφάλισης εμπορευμάτων, εγκαταστάσεων και υπηρεσιών σε όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας αναλύει ο κ. Γιάννης Σαμολαδάς, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Truck & Cargo Insurance, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Logistics & Management.
Ο κ. Σαμολαδάς παρουσιάζει τη νέα πρωτότυπη (και ευφάνταστη) υπηρεσία που λανσάρισε πρόσφατα η εταιρεία του στην ελληνική αγορά, το μοναδικό και εξατομικευμένο «ασφαλιστικό μενού» για κάθε πελάτη, τονίζοντας τη σημασία της καινοτομίας και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.
Ακόμη, αναφέρεται στις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας και των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν έχουν αντιληφθεί ακόμα τα οφέλη της ασφαλιστικής κάλυψης έναντι των φυσικών καταστροφών, παρά τα ανεξίτηλα σημάδια που άφησαν πίσω τους φέτος οι πλημμύρες στη Θεσσαλία και οι τεράστιες πυρκαγιές στον Έβρο, όπως και οι ισχυροί σεισμοί που πλήττουν την Ελλάδα στην πορεία των χρόνων (συχνά με κόστος σε ανθρώπινες ζωές), περισσότερο από κάθε άλλη χώρα στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
LM Κύριε Σαμολαδά, δεδομένων των περίπλοκων συνθηκών στις οποίες ζούμε σήμερα, ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον ασφαλιστικό κλάδο; Τι σας ανησυχεί περισσότερο;
– Η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα είναι η ανάπτυξη της ασφαλιστικής συνείδησης του Έλληνα πολίτη, καθώς επίσης του Έλληνα επιχειρηματία της εφοδιαστικής αλυσίδας –και όχι μόνο.
Βλέποντας όλες αυτές τις καταστροφές, βιώνοντας την κλιματική αλλαγή του πλανήτη και την τάση της δεκαετίας για μεγαλύτερα και συχνότερα φαινόμενα υψηλής έντασης, αναρωτιέμαι γιατί δεν σπάει το τηλέφωνό μου ή γιατί δεν κάνουν ουρά έξω από τις ασφαλιστικές εταιρείες προκειμένου να ασφαλιστούν οι πολίτες και οι επιχειρηματίες! Με ανησυχεί πολύ το γεγονός ότι δεν έχουμε πάρει στα σοβαρά την αντιμετώπιση και τη διαχείριση των καταστροφικών κινδύνων που μας απειλούν.
– Ποιες αλλαγές διαπιστώνετε στο προφίλ και στις απαιτήσεις του πελατολογίου σας την τελευταία πενταετία, και ειδικότερα από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης και μετά;
– Η ενεργειακή κρίση δεν μπορούμε να πούμε ότι άλλαξε το προφίλ του πελατολογίου μας. Το ίδιο το πελατολόγιο, όμως, σίγουρα έχει αλλάξει. Έχει αποκτήσει πιο επαγγελματικό προφίλ, έχει μεγαλώσει σε όγκο, ενώ μεγαλώνουν όλο και περισσότερο οι απαιτήσεις του όσον αφορά την ασφαλιστική του κάλυψη αλλά και την εξυπηρέτησή του. Βέβαια αυτό είναι κάτι που μας ευχαριστεί και μας κάνει ως ασφαλιστές (και ως γραφείο) να γινόμαστε ακόμα καλύτεροι.
– Τι το διαφορετικό μπορεί να προσφέρει η Truck & Cargo Insurance έναντι του ανταγωνισμού και ποια είναι η θέση της σήμερα στην ελληνική αγορά;
– Μετά από 25 χρόνια παρουσίας, η Truck & Cargo Insurance σήμερα είναι leader στην ασφαλιστική αγορά, κατέχοντας το 18% στην ασφάλιση των φορτηγών δημόσιας χρήσης (δηλαδή περίπου 7.000 φορτηγών). Πραγματικά, λόγω της εξειδίκευσής μας και χάρη στο πάθος, στην αγάπη και στη βαθιά γνώση που έχουμε, διαφοροποιούμαστε από τον ανταγωνισμό, τον οποίο όμως σεβόμαστε, ενώ πολλές φορές εκπαιδεύουμε άλλες εταιρείες πάνω στις βέλτιστες πρακτικές.
Είμαστε εδώ 24 ώρες τη μέρα, 7 μέρες την εβδομάδα, 365 μέρες το χρόνο, δίπλα στον πελάτη μας ανά πάσα στιγμή, δίνοντάς του ποιοτικές συμβουλές και άμεση υποστήριξη τη στιγμή που τη χρειάζεται. Όπως λέμε σε περίπτωση ατυχήματος, θέλουμε ο πελάτης μας «να έχει καλό δρόμο» και όχι «να περιμένει στο δρόμο» για τη «φροντίδα ατυχήματος» της ασφαλιστικής του εταιρείας.
Τέλος, έχουμε λανσάρει την πρωτότυπη υπηρεσία «Τα καλύτερα στο πιάτο σας», μέσω της οποίας σε έναν κατάλογο-μενού σαν αυτόν ενός εστιατορίου, δείχνουμε τις υπηρεσίες που προσφέρουμε a la carte, δίνοντας έτσι στον πελάτη μας τη δυνατότητα να φτιάξει το δικό του «ασφαλιστικό πιάτο», επιλέγοντας μια από τις ιδανικές συνταγές για τις ασφαλίσεις των φορτηγών, των φορτίων και των αποθηκών του.
– Κύριε Σαμολαδά, ποια είναι η συνταγή για την επιτυχημένη ασφάλιση των φορτηγών, των φορτίων ή μίας αποθήκης;
– Καταρχάς, όπως σε κάθε μαγειρικό πιάτο, έτσι και στη δική μας περίπτωση, σπουδαίο ρόλο παίζουν τα υλικά. Εμείς ως «υλικά» χρησιμοποιούμε τα καλύτερα ασφαλιστικά προϊόντα, σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες της εγχώριας αλλά και της διεθνούς αγοράς.
Βάζοντας εξειδίκευση, επαγγελματισμό και πάθος, εκτελούμε την παραπάνω συνταγή σαν να είμαστε καταξιωμένοι σεφ, αναμειγνύοντας όλα τα υλικά σε ιδανικές αναλογίες και πασπαλίζοντάς τα με γνώση και εμπειρία. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παρουσιάσουμε το κατάλληλο ασφαλιστήριο στον πελάτη μας και να του πούμε «καλή σας ασφάλιση».
– Εξειδικεύεστε στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση για την εφοδιαστική αλυσίδα και στην ασφάλιση βαρέων οχημάτων. Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο κλάδο;
– Τι μου θυμίζετε τώρα… Το 1999 που ξεκίνησα, η μέση ασφάλιση ενός επιβατικού οχήματος στοίχιζε 35.000 δραχμές, ενώ τα ασφάλιστρα ενός φορτηγού δημόσιας χρήσης ανέρχονταν στις 150.000 δραχμές. Δηλαδή ασφαλίζοντας ένα φορτηγό ήταν σαν να ασφαλίζω τέσσερα επιβατικά. Επέλεξα λοιπόν το συγκεκριμένο κλάδο γιατί το όφελός μου ήταν τουλάχιστον τετραπλάσιο.
Εξάλλου, συνήθως, όταν κάποιος είχε ένα φορτηγό, έφερνε μετά κι ένα δεύτερο κι ένα τρίτο· και στη συνέχεια τα φορτηγά έφερναν τις ασφαλίσεις των φορτίων, τα φορτία έφερναν με τη σειρά τους τις ασφαλίσεις των αποθηκών, και πάει λέγοντας…
Έτσι ξεκίνησε λοιπόν το ταξίδι μας· μεγαλώσαμε μαζί με τους πελάτες μας και ήμασταν πάντα εκεί, για να δίνουμε συνεχώς τις λύσεις στις απειλές και στα προβλήματα που εμφανίζονταν με τα χρόνια.
– Κατά τη γνώμη σας, είναι επαρκείς οι καλύψεις που προτιμούν οι πάροχοι Logistics για την ασφάλιση των εμπορευμάτων που διαχειρίζονται;
– Οι μεγάλοι πάροχοι, πολυεθνικοί και μη, έχουν ασφαλιστήρια συμβόλαια με επαρκείς καλύψεις. Είναι όμως λίγο σύνθετο το ζήτημα. Με δυο λόγια, για να ξεκαθαρίσουμε κάπως το ασφαλιστικό τοπίο, ο πάροχος Logistics έχει ευθύνη όσον αφορά την αποθήκευση και την παρακαταθήκη των εμπορευμάτων. Δεν είναι υποχρεωμένος να ασφαλίζει τα ίδια τα εμπορεύματα, καθώς αυτή είναι υποχρέωση του αποθέτη. Όμως το σωστό είναι να υπάρχουν και οι δύο τύποι ασφαλίσεων.
– Πώς διαφοροποιούνται οι χρεώσεις ανάλογα με το είδος του εμπορεύματος, του φορτίου ή του οχήματος, και τι γίνεται με την αποθήκευση και τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών;
– Οι χρεώσεις, όπως τις λέτε εσείς (ή αλλιώς τα ασφάλιστρα, όπως τα λέμε εμείς), είναι τα χρήματα που παίρνει μια ασφαλιστική εταιρεία προκειμένου να δημιουργήσει αποθεματικό για να πληρώνει τις αποζημιώσεις και τις ζημιές. Ο σημαντικότερος παράγοντας καθορισμού του ασφαλίστρου είναι η επικινδυνότητα και η πιθανότητα ενός κινδύνου.
Όπως καταλαβαίνετε, άλλο είναι να μεταφέρουμε παλέτες με πλαστικά μπουκάλια νερού κι άλλο είναι να διακινούμε φάρμακα σε συγκεκριμένες θερμοκρασίες, καύσιμα ή πυροτεχνήματα. Σε κάθε περίπτωση, ανάλογα, διαμορφώνονται και τα αντίστοιχα ασφάλιστρα. Σε γενικές γραμμές όμως, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα έχει σχετικά χαμηλά ασφάλιστρα.
Όσον αφορά την αποθήκευση και τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών, βλέπουμε ότι η συγκεκριμένη αγορά στη χώρα μας είναι πολύ σωστά ρυθμισμένη, καθώς τηρείται κατά τη διαχείρισή τους η ευρωπαϊκή συμφωνία σχετικά με τις διεθνείς οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων (Accord european relatif au transport international des merchandises Dangereuses par Route [ADR]), ενώ η μεταφορά και η αποθήκευσή τους γίνεται με ασφαλή τρόπο.
– Στην εποχή της ψηφιοποίησης και των τεχνολογικών αλμάτων, πόσο εξοικειωμένη είναι πλέον η Truck & Cargo Insurance και ποιες καινοτόμες λύσεις έχει επιλέξει για την αναβάθμισή της;
– Η εταιρεία μας έχει την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση στο DNA της, και όλα αυτά τα χρόνια πορεύεται με σύμμαχο την καινοτομία. Όλα μας τα συστήματα είναι πελατοκεντρικά, και η τεχνολογία μάς βοηθάει να εστιάζουμε και να εξυπηρετούμε καλύτερα τους πελάτες μας: από το σύστημα CRM μέχρι την πληρωμή του ασφαλιστήριου συμβολαίου με κωδικό RF, και από την αυτόματη αποστολή στο e-mail οποιαδήποτε ώρα και ημέρα της εβδομάδας μέχρι την απομακρυσμένη πραγματογνωμοσύνη ή τη δήλωση ατυχήματος μέσω βιντεοκλήσης.
– Κάποτε οι καταναλωτές φοβούνταν τις παγίδες που κρύβουν τα λεγόμενα «ψιλά γράμματα». Πώς αντιμετωπίζετε αυτή την καχυποψία; Υπάρχει ακόμα;
– Δυστυχώς αυτή η καχυποψία υπάρχει ακόμα. Σε καμία περίπτωση βέβαια τα γράμματα δεν είναι ψιλά. Τα γράμματα είναι τόσο μεγάλα όσο όλα τα υπόλοιπα, αλλά πρέπει κάποιος να τα διαβάσει! Η ασφαλιστική εταιρεία πληρώνει αυτά που έχει συμφωνήσει μέσα στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο και όχι αυτά που νομίζει ο πελάτης ή που του έχει πει –λανθασμένα, ίσως, πολλές φορές– ο ασφαλιστής.
Οι ασφαλιστικές είναι επιχειρήσεις όπως όλες οι άλλες· δεν είναι ιδρύματα. Σκοπός τους είναι το κέρδος. Στα 25 χρόνια σχεδόν που είμαι στο χώρο, δεν έχω δει περιπτώσεις –ή μάλλον έχω δει ελάχιστες– που η ασφαλιστική εταιρεία δεν τηρεί αυτά που είναι γραμμένα και συμφωνημένα στο ασφαλιστήριο.
Αυτό που προτείνω στους αναγνώστες σας είναι να διαβάζουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιό τους μαζί με τον ασφαλιστή τους, να τον ρωτούν για όλες τις απορίες τους, κι επίσης να δέχονται τη συμβουλή ενός δικηγόρου, καθώς τις περισσότερες φορές τα κείμενα είναι νομικά.
– Είστε ασφαλιστικός διαμεσολαβητής. Πώς ενεργείτε αν, για παράδειγμα, ο πελάτης σας καθυστερεί αναίτια να λάβει την όποια αποζημίωσή του;
– Σε αυτή την περίπτωση, ποιος μας είδε και δεν μας φοβήθηκε! Η ουσία στη δουλειά μας είναι η στιγμή της αποζημίωσης· η στιγμή που ο πελάτης μας έχει πάθει ζημιά, και βάσει του συμβολαίου που έχει με την ασφαλιστική πρέπει να αποζημιωθεί.
Συνήθως τα πράγματα πάνε ομαλά και υπάρχει ικανοποιητική εξέλιξη για όλες τις πλευρές. Κάποιες φορές ο πελάτης είναι παράλογος και θεωρεί λανθασμένα ότι θα πρέπει να αποζημιωθεί, καθώς ξεχνάει ή δεν θέλει να θυμάται τις εξαιρέσεις…
Αλλά κι από την άλλη πλευρά, μερικές φορές, κάποιοι έξυπνοι στα τμήματα ζημιών των ασφαλιστικών εταιρειών, ρίχνουν μία πρόταση στον πελάτη ή μια άρνηση στις καλύψεις, κι άμα πιάσει, έπιασε…
Στην πρώτη περίπτωση προσπαθούμε να εξηγήσουμε στον πελάτη ότι η ασφαλιστική εταιρεία δεν υποχρεούται να πληρώσει. Στη δεύτερη περίπτωση, όμως, εξαντλούμε την αυστηρότητά μας απέναντι στην ασφαλιστική.
Το «σιγά μη συμβεί σε μένα» ζει και βασιλεύει
– Αυξήθηκε η ζήτηση για ασφάλιση μετά τις καταστροφές στη Θεσσαλία;
– Δυστυχώς για όλους μας, η ζήτηση δεν έχει αυξηθεί· και αναρωτιέμαι τι άλλο θα πρέπει να δούμε! Καταλαβαίνω αυτά που όλοι λέγαμε παλιότερα με ευκολία: «σιγά μη μου συμβεί» ή «σε μένα θα τύχει;» ή «αυτά δε συμβαίνουν στην Ελλάδα»…
Έχοντας όμως περάσει μια πανδημία, έχοντας δει όλες αυτές τις καταστροφικές πυρκαγιές και πλημμύρες (με τελευταία τα γεγονότα στη Θεσσαλία), και βλέποντας ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες όχι μόνο στάθηκαν στο ύψος τους αλλά έστειλαν πραγματογνώμονες και έδωσαν άμεσα προκαταβολές, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να ξαναστηθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται, δεν ξέρω πλέον τι άλλο να πω…
– Η Ελλάδα είναι από τις πιο σεισμογενείς χώρες στον πλανήτη. Τελευταία, μάλιστα, αμφισβητείται έντονα η ανθεκτικότητα πολλών δημόσιων υποδομών. Τι γίνεται στον επιχειρηματικό τομέα; Έχει ζήτηση η ασφάλιση για σεισμό;
– Την κάλυψη του σεισμού τη συναντάμε κυρίως σε ενυπόθηκες ιδιοκτησίες, είτε επιχειρήσεις είτε κατοικίες, καθώς οι τράπεζες υποχρεωτικά ζητούν τη συγκεκριμένη κάλυψη. Από κει και πέρα, η ζήτησή της είναι σπάνια, κι αυτό είναι άξιο απορίας επίσης· αλλά θα σας εξηγήσω το λόγο αμέσως: Παρότι η έκταση της Ελλάδας είναι ίση με το 0,02% της συνολικής κατοικημένης επιφάνειας της Γης, η χώρα παράγει το 2% της παγκόσμιας σεισμικής ενέργειας και πάνω από το 50% όλης της Ευρώπης. Αυτό από μόνο του τα λέει όλα!
Αντί όλοι μας να έχουμε ως δεδομένη την κάλυψη και αποζημίωση από σεισμική καταστροφή στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο του σπιτιού ή της επιχείρησής μας, τσιγκουνευόμαστε και περιμένουμε κάποιον να μας υποχρεώσει γι’ αυτό, δηλαδή μια τράπεζα, ή το ίδιο το κράτος όταν πια θα έχει γίνει η ζημιά! Σημειωτέον ότι στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή τα ενεργά σεισμικά ρήγματα είναι 157, και από αυτά έχουν προέλθει πάνω από 570 σεισμοί έντασης άνω των 6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.
Οφείλω να αναφέρω πάντως, πως όσο μεγαλώνουν τα μεγέθη των επιχειρήσεων, τόσο πιο συχνά συναντάμε και την κάλυψη του σεισμού στα ασφαλιστήριά τους.