Chris Tarry Υπέρ της απελευθέρωσης αλλά με πρόνοιες για χώρες με ιδιαίτερη γεωγραφία όπως η Ελλάδα τάσσεται ο διακεκριμένος σύμβουλος της αεροπορικής βιομηχανίας.
« Η απελευθέρωση των αερομεταφορών είναι πολύ σημαντική υπόθεση διότι ανανεώνει τις ελπίδες ανάπτυξης. Επομένως δεν είμαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για το αν η απελευθέρωση θα επιταχυνθεί, είμαι απλώς πραγματιστής» μας είπε χαμογελώντας ο γνωστός σύμβουλος αεροδρομίων, αεροπορικών εταιρειών αλλά και κυβερνήσεων κι οργανισμών Chris Tarry στο περιθώριο του ΑΤΝ forum.
Κρατώντας ισορροπίες ανάμεσα στους σκληροπυρηνικούς της απελευθέρωσης, όπως ο John Hanlon (των χαμηλού κόστους αερομεταφορέων) και των σκεπτικιστών (κυρίως εκπροσώπων της πανεπιστημιακής κοινότητας και μεγάλων αερομεταφορέων), ο Tarry θεωρεί ότι η απελευθέρωση συνδέεται άμεσα με το brand recognition για κάθε εταιρεία, άρα είναι μια αναπόφευκτη επιλογή.
«Η αεροπορική εταιρεία ήταν πάντα μια ‘σημαία’ για κάθε κράτος, που του έδινε το ‘δικαίωμα’ αν θέλετε να πετάει από κάποιους εθνικούς προς κάποιους διεθνείς προορισμούς. Αυτή η αγορά ανήκει στο παρελθόν καθώς ήδη από τη δεκαετία του ΄90, η απελευθέρωση των αιθέρων επέτρεπε στον οποιονδήποτε να πετάει απ΄ οπουδήποτε προς οπουδήποτε. Μόνο έτσι θα μπορούσαν να δημιουργηθούν αναγνωρίσιμες εταιρείες, πέρα από τις πέντε δέκα μεγάλες που ήξερε όλος ο πλανήτης» υποστηρίζει ο σύμβουλος.
Το ελληνικό ‘πρόβλημα’
Ο Chr. Tarry μετά από μια μακρά κι επιτυχημένη καριέρα ως επενδυτικός σύμβουλος στο City του Λονδίνου, ξεκίνησε το 2002 την εταιρεία CTAIRA η οποία παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε όλη τη γκάμα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις αερομεταφορές. Ταυτόχρονα παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις στο θεσμικό στίβο και φυσικά έχει γνώμη για τις νέες νομοθεσίες που διέπουν την αερομεταφορά στην Ευρώπη. Το Λ&Μ ζήτησε από τον Chr. Tarry να σχολιάσει το νέο νομικό καθεστώς της απελευθέρωσης σε συνδυασμό με την υποχρέωση των αεροπορικών εταιρειών προσφοράς καθολικής υπηρεσίας στους πολίτες. Είχε προηγηθεί η θέση του Tarry για τη Νορβηγία των αρκετών νησιών και την ομαλή συγκοινωνιακά και κερδοφόρα (για όσους ενεπλάκησαν επιχειρηματικά) σύνδεσή τους με την πρωτεύουσα.
«Δεν είναι λιγότερο δύσκολες οι συνθήκες στη Νορβηγία απ΄ ότι είναι στα ελληνικά νησιά, άρα θεωρώ ότι μέσω του διαλόγου μπορεί και στη δική σας περίπτωση να βρεθεί λύση έτσι ώστε και κάθε νησί να εξασφαλίσει τη σύνδεσή του με την πρωτεύουσα, αλλά και βιώσιμες να είναι όσες εταιρείες δραστηριοποιηθούν. Θα λειτουργήσει το σύστημα των παραχωρήσεων, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε άλλες περιοχές του κόσμου όπου υπάρχει πλούσια νησιωτική χώρα αλλά περιορισμένη κίνηση ορισμένους μήνες του χρόνου» μας είπε. Συμπλήρωσε μάλιστα πως αν οι ελληνικές εταιρείες, low cost ή εθνικές, καταφέρουν να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους κι αντέξουν στον ανταγωνισμό, θα μπορούσαν αυτές, κι όχι οι ανταγωνίστριές τους να πραγματοποιήσουν ‘έξοδο’ στην Ευρώπη, διεκδικώντας μερίδια αγοράς.
ΗΠΑ: απελευθέρωση τώρα!
Ο Tarry θεωρεί ότι αυτή τη στιγμή η απελευθέρωση των μεταφορών βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και εξανίσταται μάλιστα με χώρες όπως οι ΗΠΑ που ενώ τάσσονται υπέρ των ελεύθερων αγορών, οι ίδιες σηκώνουν ‘τείχη’ προστατευτισμού με δικαιολογίες που δεν έχουν υπόσταση. Όπως είναι γνωστό δεν επιτρέπεται στις ΗΠΑ η εξαγορά από μη εγχώρια εταιρεία ποσοστού άνω του 25% σε αμερικανική αεροπορική εταιρεία για λόγους …εθνικούς. Ήταν κάτι που ερχόταν σαν ιδεοληψία από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά αναθερμάνθηκε μετά τα τραγικά γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2011.
«Οι Αμερικανοί το θεωρούν αυτό ‘στρατηγική επιλογή’, κατά την άποψή μου όμως δεν είναι ενδεδειγμένη πολιτική για απελευθέρωση…» σχολιάζει με ελαφρώς ειρωνικό ύφος ο Βρετανός σύμβουλος. Όσο για την απρόσμενη επιτυχία των εταιρειών χαμηλού κόστους, ο Tarry θεωρεί πως η διείσδυσή τους στην αγορά δεν (θα) έχει να κάνει με τον αριθμό των επιβατών – που ούτως ή άλλως είναι μεγάλος- αλλά με το αν (θα) καταφέρουν να δημιουργήσουν κέρδη από τη δραστηριότητα αυτή.