Στην υποβαθμισμένη περιοχή του Ασπρόπυργου, η βιομηχανική δραστηριότητα ακμάζει εν μέσω σοβαρών χρόνιων προβλημάτων, από την επίλυση των οποίων εξαρτάται το μέλλον της αλλά και η επιτυχία του υπερσύγχρονου διαμετακομιστικού κέντρου, η δημιουργία του οποίου ανακοινώθηκε πρόσφατα.
Άρθρο του κ. Σταύρου Θεοδωρόπουλου, εκτελεστικού προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής – Πειραιώς (ΣΒΑΠ – έντυπο τεύχος Οκτωβρίου 2023).
Ο Δήμος Ασπροπύργου, με πληθυσμό περίπου 45.000 κατοίκους, είναι μία πολύ μεγάλη αστική περιοχή στην οποία αναπτύσσεται σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα, σε «άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις». Με τις επενδύσεις που φιλοξενεί ο Ασπρόπυργος συμβάλλει σημαντικά στην εθνική οικονομία, όπως και στην απασχόληση.
Το Μάιο, μάλιστα, αναδείχθηκε η σημασία της περιοχής και ως διαμετακομιστικού κέντρου, με την ανακοίνωση για τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου συγκροτήματος εφοδιαστικής αλυσίδας και διαμετακομιστικού εμπορίου στις εγκαταστάσεις της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας, συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. Η επένδυση αυτή αναμένεται να δημιουργήσει περίπου 3.900 θέσεις εργασίας κατά την υλοποίησή της και 1.238 κατά τη φάση λειτουργίας της.
Χαρακτηριστικά, ο τέως υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνης Γεωργιάδης τόνισε μεταξύ άλλων: «…Το έργο θα μετατρέψει την περιοχή του Ασπροπύργου σε έναν τεράστιο κόμβο Logistics, που θα συμβάλει στην άνοδο της θέσης της χώρας μας ως προς τη σημασία της στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα…». Και ο τέως αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκος Παπαθανάσης συμπλήρωσε: «…Η trinodal αυτή επένδυση, με αξιοποίηση των δυνατοτήτων του προβλήτα, του τρένου και του αυτοκινήτου, ανοίγει νέες επενδυτικές ευκαιρίες και αναβαθμίζει την περιοχή του Ασπροπύργου…».
Με τη λειτουργία πλήθους βιομηχανιών και με το σχεδιασμό νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών όπως η παραπάνω, είναι φανερό ότι ο Ασπρόπυργος έχει δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης, οι οποίες όμως υπάρχει κίνδυνος να μείνουν στα χαρτιά ή να απαξιωθούν πολύ σύντομα, λόγω των πολύ σημαντικών προβλημάτων που μαστίζουν επί σειρά ετών την περιοχή και τα οποία απαιτούν άμεση επίλυση.
Συγκεκριμένα, τα κυριότερα ζητήματα που απασχολούν τον Ασπρόπυργο είναι τα εξής:
1) Η ανάγκη δημιουργίας περιβάλλοντος ασφάλειας και η καταπολέμηση της εγκληματικότητας με ενίσχυση συνδυασμένων μέτρων.
Απαιτείται διεξαγωγή περιπολιών της Αστυνομίας (η οποία πρέπει να «επανιδρυθεί» με αναδιατάξεις προσωπικού και με απόκτηση υλικοτεχνικού εξοπλισμού), κατάρτιση σχεδίου δράσης με λήψη προληπτικών μέτρων, έλεγχος της μικρής παραβατικότητας από τη Δημοτική Αστυνομία, ουσιαστική παρέμβαση της Οικονομικής Αστυνομίας για έλεγχο όχι μόνο των φορτηγών με τα παρανόμως διακινούμενα υλικά (καλώδια, λάστιχα, απόβλητα εκσκαφών κατασκευών & κατεδαφίσεων [ΑΕΕΚ] ή σκραπ) αλλά και της παράνομης απόθεσης αποβλήτων ΑΕΕΚ, καθώς και των τελικών αποδεκτών «αποβλήτων». Η αδιαφορία μέχρι σήμερα επιβραβεύει την ανομία και το περιβαλλοντικό έγκλημα.
2) Ο ολικός επανασχεδιασμός της καθαριότητας μέσω των πόρων του ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα χρειάζεται ενίσχυση του στόλου των οχημάτων και των μέσων αποκομιδής αστικών και βιομηχανικών απορριμμάτων, επανασχεδιασμός του συστήματος αποκομιδής με βιώσιμες λύσεις για τη διαλογή στην πηγή και για την τελική διάθεση, οργάνωση συστήματος για την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων, έλεγχος και απομάκρυνση οικοδομικών υλικών (ιδιαίτερα μπάζων από επικίνδυνα ρέματα) και, τέλος, συμμετοχή των κατοίκων και των επιχειρήσεων στο συνολικό σχεδιασμό και στην υλοποίηση των μέτρων καθαριότητας της πόλης.
3) Η αναβάθμιση των συγκοινωνιακών συνδέσεων και του οδικού δικτύου και οι επεμβάσεις συνολικής βελτίωσης του κυκλοφοριακού.
Είναι παράλογο να μην μπορεί ο εργαζόμενος να πάει και να φύγει από την εργασία του με τη χρήση των τακτικών μέσων συγκοινωνίας. Μια περιοχή όπως ο Ασπρόπυργος, που σήμερα προσφέρει πολλές καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, καθίσταται απροσπέλαστη για τη λειτουργία απογευματινής ή βραδινής βάρδιας, γιατί δεν εκτελούνται κανονικά τα δρομολόγια των λεωφορείων. Χρειάζεται πλήρης αναδιοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών και αύξηση των συνδέσεων με προαστιακό, μετρό, κύριες λεωφορειακές γραμμές και ΚΤΕΛ.
Απαιτείται επίσης αστυνόμευση για την ορθή λειτουργία των συγκοινωνιών, ώστε να εκλείψουν οι δικαιολογίες (που χρησιμοποιούνται σε άθλια μεν αλλά σπάνια περιστατικά) και η επίκληση της ασφάλειας των οδηγών των λεωφορείων, εξαιτίας των οποίων εγκαταλείπονται εκτεθειμένοι στους δρόμους χιλιάδες εργαζόμενοι της βιομηχανίας και της βιοπάλης, ημεδαποί και μετανάστες.
Μια άρτια δημοτική συγκοινωνία, που θα υλοποιούσε τις εν λόγω συνδέσεις και την οποία πρόθυμα θα στήριζαν οι επιχειρήσεις μας, θα πρόσφερε σημαντική βοήθεια τόσο στη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών όσο και στη διακίνηση και στην εύκολη πρόσβαση χιλιάδων εργαζομένων στις βιομηχανίες του Ασπροπύργου.
Επίσης είναι αναγκαία η ασφαλτόστρωση του οδικού δικτύου της πόλης και των βιομηχανικών περιοχών, καθώς και η τακτική συντήρησή του, με δεδομένη την ταυτόχρονη λειτουργία επιχειρήσεων και βιομηχανιών. Στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο κινούνται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι και βαρέα οχήματα. Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης για χρήση οδών αποκλειστικά από Ι.Χ. και για κυκλοφορία βαρέων οχημάτων σε ασφαλείς παρακαμπτήριες οδούς.
4) Η αναβάθμιση του περιβάλλοντος και η εφαρμογή χωροταξικών κανόνων.
Σύμφωνα με στοιχεία από το Πυροσβεστικό Σώμα, το διάστημα από τη 1η Μαΐου έως τις 31 Αυγούστου σημειώθηκαν 615 πυρκαγιές σε Ασπρόπυργο και Ελευσίνα, ενώ, συνολικά στην περιοχή, κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου 2022 – 2023 εκδηλώθηκαν 1.366 πυρκαγιές. Είναι σαφές ότι απαιτείται μείωση των ανεξέλεγκτων καύσεων, με την οργάνωση και τη λειτουργία (υπό την εποπτεία της δημοτικής αρχής) αυτόνομου τμήματος Πολιτικής Προστασίας, με σκοπό τη συνεχή επιτήρηση με ίδια μέσα (drone), και με τη συνδρομή και τη συνεργασία της Πυροσβεστικής, καθώς και της ελληνικής και της δημοτικής αστυνομίας.
Απαιτείται λήψη στοχευμένων μέτρων ανάπτυξης και εξυγίανσης της περιοχής της Νέας Ζωής, καθώς και συνεχής έλεγχος στις μη αδειοδοτημένες επιχειρήσεις που ρυπαίνουν και δεν τηρούν τους περιβαλλοντικούς κανόνες λειτουργίας.
Προτείνεται επίσης η αντιμετώπιση της άναρχης ανάπτυξης με τη μετατροπή των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων σε πάρκα εξυγίανσης, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές και τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.
Εξίσου αναγκαία είναι η αντιμετώπιση του υπαρκτού πλημμυρικού κινδύνου (π.χ. στο ρέμα της Γιαννούλας) με καθαρισμό των ρεμάτων από οικοδομικά υλικά και με γενικότερο επανασχεδιασμό της αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής, δεδομένου του περιορισμού των ρεμάτων και της ανάγκης απορροής και διοχέτευσης των ομβρίων από τα υπάρχοντα τεχνικά έργα.
Οι παραπάνω αναγκαίες παρεμβάσεις –και άλλες πολλές, βεβαίως– πρέπει να υλοποιηθούν στο πλαίσιο ενός ολιστικού σχεδιασμού μεσο-μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, και να μην εξετασθούν απλώς ως μια αποσπασματική θεώρηση για τη δημιουργία μιας «αποτελεσματικής» μεν αλλά ασύνδετης με τη λειτουργία της πόλης εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με την προσέγγιση αυτή θα αναδειχθούν οι προοπτικές, θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες ανάπτυξης και, πρωτίστως, θα επιλυθούν σταδιακά τα καθημερινά πολυσύνθετα προβλήματα των πολιτών και των επιχειρήσεων του Ασπροπύργου, ενώ θα υλοποιηθεί η τόσο απαραίτητη φροντίδα από την πολιτεία, στο πνεύμα του «κινήματος της καθημερινότητας με κανόνες» για το οποίο έκανε λόγο ο πρωθυπουργός στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ).