Απόστολος Θεοδωρόπουλος (Entersoft): «Η αλλαγή κουλτούρας είναι το μέλλον»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Ο γενικός διευθυντής του Supply Chain Management (SCM) Business Unit της Entersoft μιλάει για την επιτυχία και τις προοπτικές της στρατηγικής απόφασης εξαγοράς της Optimum από την Entersoft, αλλά και για τις τάσεις που «καλπάζουν» στο νέο κόσμο των Logistics 4.0.

Με περισσότερα από 25 χρόνια επιτυχημένης πορείας, η Optimum διαθέτει πελατολόγιο που περιλαμβάνει τα πλέον αναγνωρίσιμα στο ευρύ κοινό ονόματα της ελληνικής αγοράς, ενώ οι οικονομικοί δείκτες της το 2019 και το 2020 παρέμειναν θετικοί. Γι’ αυτό και η ολοκλήρωση της εξαγοράς της από την Entersoft στα τέλη του 2020 ήταν από τις ειδήσεις που προκάλεσαν αίσθηση στην ελληνική αγορά της Πληροφορικής και των Logistics.

Για το νέο σχήμα, για τις αλλαγές που προκάλεσε η πανδημία σε όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους (επομένως και στις εφοδιαστικές αλυσίδες τους), αλλά και για τις ανερχόμενες τάσεις στα logistics που θα επικρατήσουν άμεσα, μας μιλάει ο γενικός διευθυντής του Supply Chain Management (SCM) Business Unit της Entersoft κ. Απόστολος Θεοδωρόπουλος, σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο Logistics & Management.

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 2021)

LM Κύριε Θεοδωρόπουλε, θα ξεκινήσω με την εύλογη ερώτηση: Ποιο ήταν το κίνητρο για την πώληση του 100% των μετοχών της Optimum;

-Ήταν στρατηγική απόφαση με πολλά πλεονεκτήματα, τόσο για τους πελάτες μας όσο και για τους εργαζόμενους της Optimum. Η παγκόσμια αγορά αλλάζει συνεχώς και με ταχείς ρυθμούς, και όλο και περισσότερες επιχειρήσεις επιζητούν να έχουν πολλαπλές επιχειρησιακές λύσεις από ένα μόνο πάροχο, προκειμένου να διασφαλίσουν τη διαλειτουργικότητα και την ομοιογένεια στο υπολογιστικό τους περιβάλλον.

Στην Optimum εξειδικευόμαστε αποκλειστικά στα συστήματα διαχείρισης αποθήκης και στους αυτοματισμούς. Με την Entersoft δημιουργήσαμε μία μεγαλύτερη σουίτα λύσεων, την Entersoft SCM 360, η οποία καλύπτει ευρύτερες και ειδικές ανάγκες στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και παρέχει συμβατότητα με άλλες λύσεις, όπως είναι η ηλεκτρονική τιμολόγηση ή το CRM. Στον πυρήνα αυτής της σουίτας βρίσκεται το aberon.

Είμαστε πλέον σε θέση να προσφέρουμε στους πελάτες μας την επιλογή ενός ομοιογενούς περιβάλλοντος που εκτείνεται πέρα από τις λειτουργίες της αποθήκης, στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην εμπορική διαχείριση.

Θα ήθελα, ωστόσο, να επισημάνω πως στην απόφαση αυτή, εκτός από τους πελάτες μας, συνυπολογίσαμε τους ανθρώπους της Optimum και τις ευκαιρίες για επαγγελματική ανάπτυξη που τους ανοίγονται σε έναν μεγαλύτερο οργανισμό, όπως είναι η Entersoft.

– Μόλις συμπληρώθηκαν έξι μήνες από το γεγονός της εξαγοράς. Ως επικεφαλής της νέας, κοινής πλέον δραστηριότητας Supply Chain Management, ποια αίσθηση έχετε για την πορεία του νέου σχήματος;

-Από την πρώτη κιόλας στιγμή μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς, υπήρξε –πραγματικά– ενθουσιασμός στην αγορά. Ήταν εντυπωσιακό! Έξι μήνες μετά, συνεχίζουμε να εισπράττουμε θετική απόκριση και να αναπτυσσόμαστε σε όλους τους τομείς. Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον, και θεωρώ πως θα συνεχίσουμε την ανοδική μας πορεία τα επόμενα χρόνια,και με ακόμα μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης,  μέσα στον ραγδαία αναπτυσσόμενο όμιλο Entersoft.

– Τι είδους δυσκολίες αντιμετωπίσατε κατά τη μετάβαση στη νέα κατάσταση των πραγμάτων;

– Ευτυχώς, όχι πολλές! Όπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξε μια σύντομη περίοδος προσαρμογής και αναδιάταξης των ομάδων. Θεωρώ ότι με την Entersoft έχουμε πολλά κοινά σημεία σε επίπεδο κουλτούρας, και αυτό συνέβαλε σημαντικά στην ομαλή ενσωμάτωση των ανθρώπων. Πολύ γρήγορα δημιουργήσαμε δυνατές συνεργατικές ομάδες, που είναι ήδη ενεργές και αποτελεσματικές.

– Πιστεύετε ότι γενικότερα η αγορά ήταν προετοιμασμένη για μια παγκόσμια υγειονομική κρίση με τόσες επιπτώσεις;

– Σε περιόδους αυξημένης ανασφάλειας, οι επιχειρήσεις τείνουν να αναθεωρούν τη στρατηγική τους στους τρεις βασικούς άξονες, που είναι οι άνθρωποι, οι διαδικασίες και η τεχνολογία. Παρόλο που δεν υπήρξε προετοιμασία, θεωρώ ότι τα αντανακλαστικά των επιχειρήσεων ήταν εντυπωσιακά γρήγορα.

Ειδικά στην ελληνική αγορά, και σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήχθη το 2020 για λογαριασμό της Optimum, δύο στις τρεις επιχειρήσεις προγραμμάτισαν κάποια επένδυση εξαιτίας της τρέχουσας πανδημίας, είτε στο πλαίσιο της προσαρμογής στις νέες συνθήκες είτε για προληπτική αντιμετώπιση της επερχόμενης κρίσης.

Παρά την αβεβαιότητα για τις κοινωνικές εξελίξεις και τις δυσοίωνες προβλέψεις για την πορεία της αγοράς, η συντριπτική πλειονότητα των οργανισμών αντέδρασε ψύχραιμα, αναπτύσσοντας πλάνο επενδύσεων ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί.

Πιστεύω ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις επέδειξαν όχι μόνο αξιοσημείωτη ψυχραιμία και υπευθυνότητα, αλλά και εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να διαχειριστούν την κρίση.

 – Τι θα συμβουλεύατε σήμερα τους επιχειρηματίες που επλήγησαν από την πανδημία;

– Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε με την παραδοχή ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων επηρεάστηκε από την πανδημία, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό. Οι επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο, χρειάζεται να δουν την αρνητική συγκυρία ως μία ευκαιρία να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα, να αναθεωρήσουν διαδικασίες ή ακόμα και να επιταχύνουν την υιοθέτηση αλλαγών και πελατοκεντρικής κουλτούρας.

Επίσης, θα συμβούλευα να αναζητήσουν τρόπους άμεσης μείωσης του λειτουργικού κόστους, είτε με αύξηση του αυτοματισμού, είτε με αναθεώρηση των διαδικασιών, είτε με καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων.

– Ειδικότερα στην οργάνωση και στη διαχείριση των διαδικασιών της αποθήκης και των αποθεμάτων, ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν;

– Η μη αποτελεσματική διαχείριση των αποθεμάτων μπορεί να προκαλέσει αυξημένο κόστος λειτουργίας και μειωμένη ρευστότητα ή, στην αντίθετη περίπτωση, ελλείψεις ειδών.

Εδώ η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Βελτιώνοντας τον προγραμματισμό των αποθεμάτων, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να αποφύγουν τόσο το overstock, όσο και τις ελλείψεις (stockout). Επίσης, έτσι μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την ικανοποίηση του πελάτη. Γενικά πιστεύω πως η εμπειρία του πελάτη θα διαμορφώσει σημαντικά τον τρόπο που λειτουργεί η εφοδιαστική αλυσίδα στο μέλλον.

– Κατά πόσο δείχνουν ενδιαφέρον οι σημερινοί επιχειρηματίες και τα στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας για την ουσιαστική αναβάθμιση του εξοπλισμού και των υπηρεσιών τους;

– Θα έλεγα κατά πολύ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν διαρκώς νέα εργαλεία, προκειμένου να βελτιώσουν την απόδοση και παραγωγικότητά της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η υγειονομική κρίση απέδειξε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν και να αντιδρούν γρήγορα στις αλλαγές, προκειμένου να παραμένουν ανταγωνιστικές.

–  Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πέρασαν πολύ δυναμικά στο προσκήνιο τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, εξαιτίας των παρατεταμένων περιορισμών που επέβαλε η Covid-19. Συμφωνείτε με την κυρίαρχη άποψη ότι η πανδημία λειτουργεί ως επιταχυντής για τα Logistics 4.0 και για την 4η Βιομηχανική Επανάσταση;

– Απολύτως! Η τρέχουσα πανδημία δημιούργησε μία τεράστια ευκαιρία για τις επιχειρήσεις, για να ξεπεράσουν την αναβλητικότητά τους, να αναθεωρήσουν τον τρόπο λειτουργίας τους και να επαναξιολογήσουν τις διαδικασίες που χρησιμοποιούν. Αυτό ισχύει γενικά για όλους τους κλάδους· ωστόσο η εφοδιαστική αλυσίδα και το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι κλάδοι που βρέθηκαν στο επίκεντρο των αλλαγών και χρειάστηκε να επιταχύνουν τη λήψη αποφάσεων και το ρυθμό των επενδύσεων.

– Πιστεύετε ότι η εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι μια τάση που θα επανέλθει στα προ της πανδημίας επίπεδα μετά το πέρας της τελευταίας, ή ότι είναι μια πραγματικότητα που παγιώνεται και θα κυριαρχήσει στη νέα εποχή;

– Πιστεύω ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει ευκολίες και ανέσεις στον καταναλωτή. Αυτό που λείπει από την ελληνική αγορά, σε σχέση με άλλες αγορές ανά τον κόσμο, είναι η εξοικείωση του καταναλωτή.

Με την πανδημία, περισσότεροι καταναλωτές και από διαφορετικά ηλικιακά στρώματα άρχισαν να χρησιμοποιούν συστηματικά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Θεωρώ πως με την εξοικείωση των τελευταίων μηνών δημιουργήθηκαν καινούργιες καταναλωτικές συμπεριφορές, που θα παγιωθούν και ενδεχομένως θα ενταθούν.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου χρειάζεται να εστιάσουν στο σχεδιασμό λειτουργιών και υπηρεσιών που θα βελτιώνουν και θα εμπλουτίζουν την εμπειρία του πελάτη.

– Πώς «χτίζεται» σωστά μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου σήμερα;

Πρόκειται για μία εξόχως ανταγωνιστική αγορά, όπου παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα, η ακρίβεια του αποθέματος και η χωρίς λάθη εκτέλεση των παραγγελιών με τον ελάχιστο χρόνο παράδοσης, επηρεάζουν τόσο τις άμεσες πωλήσεις όσο και την πιστότητα των πελατών.

Ο καταναλωτής γνωρίζει τι ακριβώς θέλει και έχει επιλογές: Αν δεν βρει το προϊόν που θέλει, θα το αναζητήσει αλλού. Θεωρώ πως η γρήγορη διεκπεραίωση και παράδοση των παραγγελιών, ακόμα και σε περιόδους με αυξημένο φόρτο, αλλά και η ευκολία στην επιστροφή προϊόντων, απαντούν σε δύο βασικά ζητούμενα των καταναλωτών.

Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα της Walker Sands, μόλις το 15% των καταναλωτών δηλώνει ικανοποιημένο από τους χρόνους παράδοσης που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα λιανικής εν γένει.

Η ανάγκη διαφαίνεται ξεκάθαρα, και οι συνθήκες που διαμορφώνονται είναι περίπου ίδιες: Όλο και μικρότερα μεγέθη παραγγελιών, όλο και μεγαλύτερος αριθμός παραγγελιών και ταυτόχρονα αυξανόμενες απαιτήσεις σχετικά με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων και τις επιστροφές.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι το κόστος logistics αυξάνεται αισθητά σε σχέση με την αξία του ίδιου του προϊόντος· πολλές φορές μάλιστα είναι μεγαλύτερο από αυτή. Η απάντηση στο γρίφο βρίσκεται σε έξυπνες τεχνολογίες που συνδυάζουν διαφορετικά μεταξύ τους στοιχεία της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τέτοιον τρόπο ώστε οι λειτουργίες logistics μιας επιχείρησης να εκπληρώνουν τους στόχους του χαμηλού κόστους και της υψηλής ποιότητας, αλλά κυρίως να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του πελάτη.

– Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων εξαρτάται τόσο από τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό τους όσο και από την υιοθέτηση «πράσινων» λύσεων και βέλτιστων πρακτικών, οι οποίες άλλωστε επιβάλλονται πλέον και νομοθετικά. Πώς μπορούν να συνδυαστούν αυτοί οι δύο στόχοι, και μάλιστα χωρίς να επηρεάσουν την κερδοφορία, που παραμένει ο πρωταρχικός στόχος κάθε επιχειρηματία;

– Ένα από τα μεγαλύτερα αλλά πλέον παραγκωνισμένα πλεονεκτήματα της πληροφορικής τεχνολογίας είναι η δυνατότητα βελτίωσης της περιβαλλοντικής ευθύνης των επιχειρήσεων. Αρκετές λύσεις που προσφέρονται αυτή τη στιγμή για τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, έχουν σχεδιαστεί προκειμένου να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα, είτε με βελτιστοποίηση των διαδικασιών και λειτουργιών τους είτε με αύξηση του αυτοματισμού. Αυτό συχνά επιφέρει ταυτόχρονη μείωση του λειτουργικού κόστους ή και αύξηση της παραγωγικότητας και κερδοφορίας στην επιχείρηση.

Καθώς η αγορά ωριμάζει, θεωρώ πως η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος θα ενταχθεί στους κρίσιμους επιχειρησιακούς δείκτες στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ωθώντας τους παρόχους να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τα προϊόντα που προσφέρουν. Η τεχνολογία ήταν και θα παραμείνει σύμμαχος των επιχειρήσεων στην προσπάθειά τους να παραμείνουν υπεύθυνες απέναντι στο περιβάλλον, στις τοπικές κοινότητες και στις επόμενες γενεές.

Οι πρώτες τρεις φάσεις εκσυγχρονισμού μέχρι το 2025

– Ποιες τάσεις βλέπετε να διαμορφώνονται στον κλάδο σας το επόμενο διάστημα;

– Κοιτώντας μπροστά, βλέπω τρεις φάσεις εκσυγχρονισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η πρώτη αφορά τη μετεγκατάσταση των εφαρμογών στο cloud (περίοδος 2021 – 2022).

Η δεύτερη αφορά την καθιέρωση αναπτυσσόμενων τεχνολογιών, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη και τα προηγμένα εργαλεία analytics (από το 2022 και μετά).

Στην τρίτη φάση, οι εταιρείες θα εφαρμόσουν αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως την υπεραυτοματοποίηση (από το 2023 και μετά). Μέχρι το 2025, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία και θα εφαρμόζουν λύσεις supply chain management (SCM) στο σύνολο των εφοδιαστικών τους αλυσίδων.

– Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, αυτή τη στιγμή, το διακύβευμα για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να περάσουν στην επόμενη μέρα και στη νέα εποχή;

– Κατά τη γνώμη μου, η αλλαγή κουλτούρας θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία των επιχειρήσεων στο μέλλον. Η πρόσφατη πανδημία κατέδειξε την ανάγκη για προσαρμοστικότητα και ευελιξία. Θεωρώ ότι οι επιχειρήσεις που αντιλαμβάνονται γρήγορα τις αλλαγές και προσαρμόζονται άμεσα σε αυτές, θα βγουν κερδισμένες.

«Πολυκαναλική» νοοτροπία και νέες δεξιότητες

– Γίνεται πολύ λόγος για την ανάγκη εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού σε νέες δεξιότητες, καθώς παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις στην εξειδικευμένη αγορά εργασίας. Σε τι πρέπει να εστιάσει ένας σύγχρονος logistician, αλλά και γενικότερα ένα επιχειρηματικό στέλεχος;

Χρειάζεται συνδυασμός δεξιοτήτων. Πιστεύω ότι για τον επαγγελματία των logistics η «πολυκαναλική» νοοτροπία σήμερα είναι απαραίτητη, καθώς οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν πλήθος καναλιών πωλήσεων (multichannel). Ταυτόχρονα, χρειάζεται στρατηγική σκέψη.

Σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που αλλάζει τόσο γρήγορα, ο σύγχρονος επαγγελματίας των logistics θα πρέπει να σκέφτεται δύο βήματα μπροστά, σχεδιάζοντας το μέλλον με ξεκάθαρη ανάλυση και σταθερότητα. Η ανάγκη για στρατηγική σκέψη σημαίνει επίσης το μετριασμό του ενθουσιασμού για τη νέα τεχνολογία, με καλή κρίση και αναλυτική αυστηρότητα. Η άσκοπη επένδυση σε μη αποδεδειγμένες ως αποτελεσματικές ή σε ανεπαρκώς εφαρμοζόμενες τεχνολογίες, μπορεί να είναι εξίσου καταστροφική για μια αλυσίδα εφοδιασμού, όσο και η μη εφαρμογή της τεχνολογίας.

Τέλος, τα συστήματα πληροφορικής αποτελούν ένα κρίσιμο σύνολο δεξιοτήτων. Όλο και περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν πλέον επιχειρησιακό λογισμικό, όπως Warehouse Management System (WMS), Routing, Transportation, Demand Planning κ.ά., ενώ οι επαγγελματίες της ψηφιακής εφοδιαστικής συχνά λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την προμήθεια και την εφαρμογή εξελιγμένων προϊόντων λογισμικού.

Η καλύτερη απόδοση μεταξύ διαφορετικών πλατφορμών μπορεί να απαιτεί γνώση API (σ.σ. Application Programming Interface: Διασύνδεση προγραμματισμού εφαρμογών) και εργαλείων που ήταν ξένα στον κλάδο μέχρι τώρα. Μεγάλο μέρος του λογισμικού logistics βασίζεται επίσης στο cloud, οπότε είναι επίσης χρήσιμο ο χρήστης να γνωρίζει τις βασικές αρχές της αρχιτεκτονικής SaaS (σ.σ. Software as a Service: Λογισμικό ως υπηρεσία).

– Μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας να συμβάλει στην ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και στον ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων και οργανισμών;

Κάθε εκπαιδευτικό σύστημα έχει πλεονεκτήματα και αδυναμίες. Η μεγαλύτερη αδυναμία του δικού μας εκπαιδευτικού συστήματος είναι, κατά τη γνώμη μου, η ελλιπής σύνδεση με τη σύγχρονη αγορά εργασίας, είτε πρόκειται για την ανάπτυξη των λεγόμενων soft skills είτε για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας ως μέρος των σπουδών. Προφανώς αυτό μπορεί να επιλυθεί· ωστόσο απαιτείται καλός σχεδιασμός και ασφαλώς πολιτική απόφαση.

 

 

Ελέγξτε επίσης

Φίλιππος Μενάγιας (Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη): «Εστιάζουμε στην εξέλιξη των φορτηγών χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών»

Ο Business Unit Director στο τμήμα Επαγγελματικών Οχημάτων και Μηχανημάτων του Ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη μιλάει …

Τα Περιοδικά μας