Φωτογραφίες: Παναγιώτης Τριτάρης
Η αγορά των αλλαντικών είναι μια ‘δύσκολη’ στη διαχείρισή της αλυσίδα παραγωγής, αποθήκευσης, διανομής και φύλαξης προϊόντων. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαία το ενδιαφέρον και ο χρόνος που επενδύεται σε αυτήν.
Η εταιρεία Διανομές Θεσσαλονίκης Α. Υφαντής ιδρύθηκε το 1995 και έχει ως αντικείμενο την εμπορία και διανομή τροφίμων. Ανήκει στον Όμιλο εταιριών Υφαντής κι αυτή την στιγμή διοικείται από τον Δημήτριο Μανδηλαρά. Το L&M Βρέθηκε πρόσφατα στην έδρα της στο Καλοχώρι, έξω από τη Θεσσαλονίκη και είχε την ευκαιρία να δει από κοντά τη σημαντική επένδυση που έχει πραγματοποιηθεί στην αποθήκη, αλλά και να συνομιλήσει με τον επικεφαλής αυτής της οργανωμένης μονάδας.
Η εταιρεία έχει έκταση 7.600 τ.μ. και αναπτύσσεται σε κτίσμα 1.850 τ.μ. με χωρητικότητα 1.400 κυβ. μ. για τρόφιμα συντήρησης και 450 κυβ. μ. για τρόφιμα κατάψυξης. Ο αριθμός των κωδικών συντήρησης είναι 374 της κατάψυξης είναι 74, ενώ αυτός της ξηρής αποθήκευσης είναι 48. Εβδομαδιαία πραγματοποιούνται 35-40 δρομολόγια με τα 10 φορτηγά της επιχείρησης και η διανομή εξυπηρετεί ένα μέρος της Βόρειας Ελλάδος, ενώ οι υπόλοιπες περιοχές εξυπηρετούνται από κατά τόπους αντιπροσώπους.
Η διαχείριση της αποθήκης ως προς την είσοδο των προϊόντων, την προετοιμασία της παραγγελίας, την φόρτωση και την διανομή εξαρτάται από το χώρο, την κατανομή εργασιών και το σύστημα εκπόνησης και ελέγχου των εργασιών.
Κύριες εργασίες
Συνοπτικά οι εργασίες μπορούν να ταξινομηθούν ως εξής:
1. Παραλαβή προϊόντων-4 άτομα: σε συνθήκες παραλαβής 10-13ο C , έλεγχος θερμοκρασίας προϊόντων, οπτικός έλεγχος, ζύγιση προϊόντων αντιπαραβολή με τιμολόγια αγοράς και καταγραφή παρτίδας προϊόντων (ιχνηλασιμότητα).
2. Αποθήκευση προϊόντων: σε συνθήκες θερμοκρασίας 1-5ο C για τα προϊόντα συντήρησης, 10-25ο C για προϊόντα ξηρής αποθήκευσης και -15 έως -20ο C για προϊόντα κατάψυξης. Οι παραπάνω θερμοκρασίες ελέγχονται με αυτόματο καταγραφικό θερμοκρασιών.
3. Παραγγελιοληψία: η λήψη παραγγελιών είτε από τους πωλητές της εταιρίας με ειδικό εξοπλισμό (μηχανάκια PDA) που συνδέεται αυτόματα με το ERP της εταιρίας και έτσι επιτυγχάνεται η αυτόματη λήψη της παραγγελίας από το προσωπικό της εταιρείας.
4. Εκτέλεση παραγγελίας- 7 άτομα : λήψη παραγγελίας μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών που υπάρχουν στο χώρο της αποθήκης, αυτόματα ζύγιση προϊόντων σε ζυγαριές συνδεδεμένες με τους H/Y,καταγραφή παρτίδας στο πρόγραμμα ERP της εταιρείας κατά την εκτέλεση της παραγγελίας, συσκευασία προϊόντων σε συνθήκες θερμοκρασίας 10-13ο C ,εισαγωγή έτοιμων παραγγελιών σε συγκεκριμένα ψυγεία το πολύ σε 30 λεπτά από την ετοιμασία τους.
5. Τιμολόγηση.
6. Φόρτωση-διανομή προϊόντων- 8 άτομα: ο κάθε οδηγός φορτώνει τις έτοιμες παραγγελίες στο φορτηγό του με την βοήθεια δύο ατόμων από το τμήμα αποθήκης –ανάλογα το δρομολόγιο του, σε συνθήκες θερμοκρασίας 10-13ο C και τις διανέμει σε θερμοκρασία ψύξης 1-5ο C και θερμοκρασία κατάψυξης -15 έως -20ο C. Οι θερμοκρασίες των φορτηγών καταγράφονται σε αυτόματα καταγραφικά θερμοκρασιών.
Μέσα στην κρίση
Αυτό το διάστημα οι εξελίξεις στο λιανεμπόριο είναι ραγδαίες και η δομή της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει αλλάξει δραματικά. Όπως επισημαίνει ο Δ. Μανδηλαράς «το κύριο ζήτημα σε μια αποθήκη και κυρίως προϊόντων που χρειάζονται ιδιαίτερες συνθήκες αποθήκευσης είναι ο εφοδιασμός της κατάλληλης ποσότητας προϊόντων έτσι ώστε και οι χώροι αποθήκευσης να επαρκεί και να μην υπάρχουν ελλείψεις».Όπως μας εξηγεί, λόγω της μικρής διάρκειας ζωής των προϊόντων που εμπορευόμαστε η ανανέωση τους είναι εβδομαδιαία.
Για να επιτευχθεί η σωστή παραγγελία προϊόντων προς τους προμηθευτές, στην εταιρεία Υφαντής χρειάζεται ο υπεύθυνος πρώτων υλών να γνωρίζει :αφενός μεν το στοκ που υπάρχει και αφετέρου την εβδομαδιαία πρόβλεψη πωλήσεων. «Για το στοκ βοηθάει η αυτοματοποίηση που υπάρχει στην εταιρεία ως προς τη λήψη και την εκτέλεση παραγγελίας σε συνδυασμό με την παρτίδα των προϊόντων (εφαρμογή ISO 22000)» μας είπε ο Δ. Μανδηλαράς και πρόσθεσε ότι «έτσι μπορούμε να γνωρίζουμε τι κωδικοί υπάρχουν στην αποθήκη και με τι ημερομηνίες λήξης». Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι οι προβλέψεις πωλήσεων πραγματοποιούνται από το τμήμα πωλήσεων.
Ζητήσαμε από τον Δημήτρη Μανδηλαρά να μας σχολιάζει την αξλια που αποκτά στις μέρες μας το ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά σε ευαίσθητους κλάδους όπως τα τρόφιμα. «Σαφέστατα το σημαντικό ρόλο παίζει το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας για την εφαρμογή της πολιτικής της και η συνεχής εκπαίδευση τους στους κανόνες ορθής βιομηχανικής πρακτικής όπως fifo, θερμοκρασίες, συσκευασία, ιχνηλασιμότητα κ.ά.» σχολιάζει ο επικεφαλής της μονάδας στο Καλοχώρι.
Περιβάλλον: πρώτη θέση
Ζητήσαμε από τον Δημήτρη Μανδηλαρά να μας πει δυο λόγια για τη σχέση που έχει η συγκεκριμένη παραγωγική μονάδα με την προστασία του περιβάλλοντος κι όπως το αναμέναμε, ο επικεφαλής είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης θιασώτης των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών αλλά και σαφέστατα προσανατολισμένος προς την εξοικονόμηση ενέργειας. «Η εταιρεία στο πλαίσιο μείωσης κόστους και στη μείωση ενεργειακής σπατάλης χρησιμοποιεί για την ψύξη των εγκαταστάσεων και των φορτηγών τα σύμφωνα με την νομοθεσία μέσα ψύξης όπως οικολογικό Freon» μας λέει ο Δ. Μανδηλαράς.
Μεγάλο ρόλο επίσης στις υπό υλοποίηση πολιτικές της εταιρείας παίζουν για το συνομιλητή μας η συντήρηση της κτιριακής υποδομής, η ανανέωση της μόνωσης με νέα υλικά για την επίτευξη μείωσης απωλειών ψύξης με συνέπεια μείωση λειτουργία μηχανών και άρα κατανάλωσης ρεύματος , καθώς και η ανανέωση του εξοπλισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Υφαντής προχώρησε πρόσφατα σε ανανέωση του στόλου της με νέας τεχνολογίας οχήματα τα οποία εγγυώνται μεγαλύτερες αποδόσεις με μικρότερη κατανάλωση ενέργειας- η ανανέωση του στόλου έγινε με φορτηγά DAF.
Κατηφορίζουμε από το Καλοχώρι, μια από τις λιγοστές πλέον περιοχές της Ελλάδας όπου ασκείται ακόμα βιομηχανική δραστηριότητα, σχεδιάζονται νέα προϊόντα – πάσης φύσης κι όχι μόνο τρόφιμα- και εκπονούνται εξαγωγικές πολιτικές,, έχοντας λίγη περισσότερη αισιοδοξία για το μέλλον αυτού του τόπου.