ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΕΒΕΠ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΛΟΓΩ ΚΟΡΟΝΑΪΟΥ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 24/02/2020

 

Έντονη ανησυχία για πανδημία με ισχυρές αναταράξεις στην οικονομία προκαλεί ο «κοροναϊός».

Εκτός από τις επιπτώσειις της επικίνδυνης νόσου για την παγκόσμια υγεία, έχουν τρομάξει και οι επενδυτές από τη ταχεία εξάπλωση του «κοροναϊού», καθώς αυξάνεται ανησυχητικά ο αριθμός των κρουσμάτων, αλλά και των θανάτων, με αποτέλεσμα, εκτός από τη τεράστια απώλεια ανθρώπινων ζωών, να παρατηρείται και μία ακατάσχετη οικονομική «αιμορραγία» στις αγορές της Ασίας. 

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. κ. Βασίλης Κορκίδης, επισήμανε: «...Εάν λάβουμε υπόψη μας το παράδειγμα της προηγούμενης επιδημίας του ιού SARS το 2003, τότε θα απαιτηθούν τουλάχιστον 10 έως 18 μήνες για την πλήρη αποκατάσταση των αναταραχών και των επιφυλάξεων γενικότερα, με το ενδεχόμενο απώλειας 3 εκατ. θέσεων εργασίας, κατάρρευσης τραπεζών και βεβαίως, σύμφωνα με τους αναλυτές, ένα τεράστιο κόστος δεκάδων δις δολαρίων. Τίποτα όμως δεν συνυπολογίζεται, ούτε κοστολογείται ακριβότερα από τις ανθρώπινες ζωές που δυστυχώς θα χαθούν...».

Η Moody’s, σε πρόσφατη ανάλυσή της, ανέφερε ότι η επιδημία του κοροναϊού μπορεί να αποδειχθεί χειρότερος «μαύρος κύκνος» από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 – 2009. Κανείς δεν είχε προβλέψει – ανέφερε ο οίκος – την έλευση δυνητικά καταστροφικής πανδημίας στις αρχές του 2020. Ήδη στις αρχές Φεβρουαρίου καταγράφηκε βουτιά 7,1% στις τιμές βιομηχανικών μετάλλων, με τον δείκτη στο χαμηλότερο επίπεδο, από τον Ιούνιο του 2018.

Οι αγορές παγκοσμίως, πάντως, έχουν κινηθεί πτωτικά τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ και η ίδια η Κίνα προετοιμάστηκε για ραγδαίες απώλειες, με την Λαϊκή Τράπεζα να ανακοινώνει στις αρχές του μήνα ότι θα διοχετεύσει ρευστότητα 1,2 τρισ. γουάν, περίπου 174 δισ. δολάρια, μέσω πράξεων αντίστροφης επαναγοράς στην ανοιχτή αγορά, μαζί με άλλα μέτρα για τη σταθεροποίηση της οικονομίας.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παρακολουθεί «σε πραγματικό χρόνο» τις εξελίξεις όσον αφορά στον νέο κοροναϊό στην Κίνα, ανέφερε εκπρόσωπος του διεθνούς οργανισμού, υπογραμμίζοντας ότι οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία θα εξαρτηθούν, κατά κύριο λόγο, από τη διάρκεια της επιδημίας που, όμως, δεν μπορούν να προσδιορίσουν ακόμη οι επιστήμονες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου κήρυξε συναγερμό για την παγκόσμια υγεία εξαιτίας του ιού, αλλά τάχθηκε κατά των περιορισμών στα ταξίδια και το εμπόριο. Ασαφές παραμένει ακόμη ποιοι άνθρωποι κινδυνεύουν περισσότερο από τον νέο ιό, κατά πόσο οι μολυσμένες επιφάνειες αντικειμένων μεταδίδουν εύκολα τον ιό, πόσο γρήγορα αυτός μεταλλάσσεται και αν θα αρχίσει μόνος του να εξαφανίζεται, όταν ο καιρός ζεστάνει. Αντίθετα, πολλοί ιοί, όπως της γρίπης, ευνοούνται στην εξάπλωσή τους από την πτώση της θερμοκρασίας.

Αλλά, ακόμη κι αν μπει «φρένο» στον ιό φέτος το καλοκαίρι, είναι πιθανό ένα δεύτερο ξέσπασμά του από το φθινόπωρο, σύμφωνα με τους επιστήμονες, κάτι που έχει συμβεί σε κάθε μεγάλη πανδημία γρίπης - όπως αυτές του 1918 και του 2009.

Ωστόσο, οι επιπτώσεις έχουν ήδη γίνει αισθητές στο διεθνές εμπόριο. Οι πρώτες σοβαρές αναταράξεις αφορούν τα πετρελαιοειδή και τον χάλυβα, καθώς η Κίνα είναι μεγάλος εισαγωγέας πετρελαιοειδών και εξαγωγέας χάλυβα. Στη ναυτιλία, πέραν του επηρεασμού της ναυλαγοράς, στα δεξαμενόπλοια και τα ξηρού φορτίου, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) κατέγραψε στις αρχές του μήνα το πρωτοφανές στην ιστορία του, -20 μονάδες. Οι αρρυθμίες στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων έγιναν εμφανείς, καθώς τα μέτρα για τον «περιορισμό» του κοροναϊού, με ολόκληρες πόλεις σε καραντίνα, μείωσαν το έμψυχο δυναμικό στα λιμάνια, ενώ δημιούργησαν επιπρόσθετες «φοβίες» για την εξάπλωση της νόσου μέσω των εμπορευμάτων.

Να σημειωθεί ότι η πόλη στην οποία πρωτοεκδηλώθηκε η νόσος αποτελεί κόμβο για την εφοδιαστική, η οποία, με τη σειρά της, «νόσησε». Πλοία παραμένουν επί αρκετές ημέρες στη «ράδα» και δημιουργείται έντονος συνωστισμός στα κινεζικά λιμάνια.

Πιστοποιητικά ανωτέρας βίας για καθυστερήσεις σε λιμάνια και πλοία, αλλά και γενικότερα στην εφοδιαστική «επιστρατεύουν», σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες κινεζικές αρχές εξαιτίας των «αρρυθμιών» που προκάλεσε στις εμπορευματικές ροές η «επέλαση» του κοροναϊού και οι καραντίνες που τέθηκαν για την αποφυγή της εξάπλωσής του. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παρέχουν έγγραφα, όπως απόδειξη καθυστερήσεων ή ακυρώσεων για θαλάσσιες, αεροπορικές ή χερσαίες μεταφορές και συναφείς τελωνειακές διασαφηνίσεις, υποβάλλοντας σχετική αίτηση για τη χορήγηση του εν λόγω πιστοποιητικού. Να σημειωθεί ότι, σε πολλές περιπτώσεις διαμετακόμισης ισχύουν ρήτρες καθυστερήσεων που ήδη έχουν προκαλέσει «σοβαρούς πονοκεφάλους» στα συστήματα ασφαλιστικής και αντασφαλιστικής κάλυψης. Όπως είναι γνωστό, η «ανωτέρα βία» είναι μια νομική ρήτρα όταν ένα μέρος δεν μπορεί να εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων.

Ο κοροναϊός έπληξε και την κρουαζιέρα, αλλά και τον τουρισμό. Η εκδήλωση δύο κρουσμάτων σε κρουαζιερόπλοιο ιταλικών συμφερόντων σε λιμάνι της Ιταλίας ώθησε τις εταιρίες του τομέα να αναστείλουν προγράμματα κρουαζιέρας σε περιοχές της Κίνας, ενώ οι κινεζικές αρχές έχουν αναστείλει όλες τις οργανωμένες εκδρομές, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, με στόχο την πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Να σημειωθεί ότι πολλές αεροπορικές εταιρίες επίσης έχουν αναστείλει τις συνδέσεις τους με βασικά αεροδρόμια της Κίνας. Οι επόμενες ημέρες θα είναι ενδεικτικές και για την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά.

Θεωρείται αναπόφευκτο το ΧΑΑ να μην επηρεαστεί περαιτέρω, δεδομένου ότι οι αναλυτές δεν εμφανίζονταν αισιόδοξοι, αφού η «χασούρα» στα διεθνή χρηματιστήρια εκτιμάται στα 1,2 τρις δολάρια. Πληθώρα επιχειρήσεων σταματούν τις δραστηριότητές τους με την Κίνα, ενώ σε επιφυλακή βρίσκεται ο ΟΠΕΚ και ο ΟΟΣΑ, αφού η Κίνα, με 20%, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενδιάμεσων μεταποιημένων και τελικής κατανάλωσης βιομηχανικών αγαθών. Σε διεθνές και πάλι επίπεδο, οι χώρες των επτά ισχυρότερων βιομηχανικά χωρών (G7), θα συζητήσουν την αντιμετώπιση της πανδημίας με ενιαίο τρόπο, όπως ανακοίνωσαν Γερμανία και Η.Π.Α.

 

 

 

MANAGEMENT

ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ SUPPLY CHAIN INSTITUTE, ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

Σε ημερομηνία κατά την οποία δεν θα υφίσταται πλέον κίνδυνος για τη δημόσια υγεία από την εξάπλωση του κορονοϊού, μετατίθεται το συνέδριο Supply Chain Institute με θέμα «Sales & Supply Chain: Συνεργασ...

ΔΥΝΑΜΙΚΟ «ΠΑΡΩΝ» ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ SOLUTIONS VIΙΙ ΤΟΥ SUPPLY CHAIN INSTITUTE ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ένα συνέδριο πολύτιμο εργαλείο για όσους δραστηριοποιούνται στα Logistics διοργανώθηκε με εξαιρετική επιτυχία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά από το Supply Chain Institute με την επιστημονική υποστήριξ...

ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ "LOGITRANS 2020"

Από τις 11 έως τις 13 Νοεμβρίου, θα ανοίξει τις πύλες της η 14η Διεθνής Έκθεση Μεταφορών και Logistics, logitrans 2020, που διοργανώνει ο Εκθεσιακός Οργανισμός του Μονάχου σε συνεργασία με την EKO FAI...

Κλείσιμο [X]