ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Σ.Ε. μιλά αποκλειστικά για τη νέα αντίληψη, τις ευρωπαϊκές προκλήσεις, τα έργα που υλοποιήθηκαν και κυρίως για τις πρωτοβουλίες έναρξης εμπορευματικών δραστηριοτήτων σε Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη και σε κομβικά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΟΣΕ ΞΥΠΝΗΣΕ ΚΑΙ ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΣΕ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 03/12/2017

 

Συνέντευξη στον Χ.Κ. Λαζαρόπουλο

Για πρώτη φορά στα χρονικά εμφανίζεται ένας διευθύνων σύμβουλος του Ο.Σ.Ε. με τόσο σαφείς και βαθιές γνώσεις για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού οργανισμού, το δίκτυο αλλά και τις απαιτήσεις της αγοράς.

Ο κ. Κωνσταντίνος Πετράκης δέχθηκε να μας μιλήσει με την προϋπόθεση ότι οι ερωτήσεις θα ήταν σκληρές. Σε αυτή τη δημοσιογραφική πρόκληση, όχι μόνο ανταποκριθήκαμε αλλά έχουμε τη χαρά να δημοσιεύουμε μια σειρά από ειδήσεις που αφορούν στις σχέσεις του Ο.Σ.Ε. με τις ιδιωτικές εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών που θα χρησιμοποιήσουν το δίκτυό του, στα σχέδια λειτουργίας Εμπορευματικών Κέντρων σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη, αλλά και στην προοπτική λειτουργίας της λεγόμενης «Σιδηροδρομικής Εγνατίας».

Η συνέντευξη που ακολουθεί έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως και στην τελευταία λέξη:

 

Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος αποτελεί έναν «κοιμισμένο γίγαντα» για την αγορά των εμπορευματικών μεταφορών είχε πει πριν από μερικά χρόνια ένας υπουργός Μεταφορών.

Βεβαίως από τότε πέρασε καιρός και ο «γίγαντας» άρχισε να αλλάζει σταδιακά προκειμένου να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες συνθήκες που προκάλεσαν η κρίση αλλά και οι αλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά των Logistics. Πώς θα σκιαγραφούσατε σήμερα την εικόνα του ΟΣΕ;

Ύστερα από μια μακρά περίοδο απαξίωσης, είμαι σε θέση να πω ότι… ο γίγαντας έχει ξυπνήσει! Έχει φτάσει πλέον η ώρα του ελληνικού σιδηροδρόμου. Απαλλαγμένος σε μεγάλο βαθμό από «αγκυλώσεις» του παρελθόντος, ο οργανισμός έχει επανεκκινήσει με φόρα τις μηχανές της ανάπτυξης παρουσιάζοντας ταυτόχρονα εικόνα εξωστρέφειας.

Η ανάπτυξη  του σιδηροδρόμου, βρίσκεται και  στις  βασικές προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας καθώς έχουν ολοκληρωθεί τα σημαντικότερα οδικά έργα.

 

Με βάση αυτά τα δεδομένα, ποια είναι η στρατηγική του Οργανισμού για τα επόμενα χρόνια όσον αφορά στις εμπορευματικές δραστηριότητες, στο συνδυασμό μεταφορικών μέσων και στην εντονότερη συνεργασία με τις επιχειρήσεις των Logistics όπως είναι οι 3PL, οι ναυτιλιακές και άλλες;

Ήδη ο ΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση πρόσβασης και με τη δεύτερη εταιρεία (μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που θα ενεργοποιηθεί στις εμπορικές μεταφορές και θα κάνει μεταφορές από τη Θεσσαλονίκη προς την Ειδομένη, τη Rail Cargo Goldair.

Το πρόγραμμα εξελίσσεται ομαλά κι είναι ένα στοίχημα το οποίο η σιδηροδρομική οικογένεια και η πολιτεία το έχει κερδίσει, προκειμένου να κλείσουν αυτά τα έργα, τα οποία εδώ 18-19 χρόνια υλοποιούνται και δεν τελειώνουν. Επιπροσθέτως, έως το τέλος του χρόνου «μικρές στοχευμένες παρεμβάσεις» θα επιτρέψουν την απευθείας έξοδο των εμπορικών τρένων από τον Πειραιά προς το Μενίδι και βορειότερα.

Τελειώνουμε σε λίγο τη διαδικασία ολοκλήρωσης χρήσης του Θριάσιου Πεδίου για τα τρένα στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς  από το λιμάνι βγαίνει ο μεγάλος όγκος προϊόντων.

Η στρατηγική του Οργανισμού στα επόμενα χρόνια εστιάζει στη δημιουργία των προϋποθέσεων για καθαρές και φτηνές μεταφορές, διεθνείς επενδύσεις, σημαντικό όγκο μεταφοράς εμπορευμάτων και μετατροπή της χώρας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο .Για την επίτευξη των στόχων αυτών, είμαστε ανοικτοί σε συνεργασία με επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στην υλοποίηση τους.

Έχουμε συνέχεια επαφές με τα λιμάνια και όλοι έχουν εκδηλώσει ένα μεγάλο ενδιαφέρον να αυξήσουμε την χωρητικότητα του δικτύου γιατί θέλουν να διακινήσουν περισσότερα προϊόντα. Για αυτό και εμείς κοιτάμε πως θα τελειώσουμε γρήγορα το πρόγραμμα συντήρησης που έχουμε και να παραδώσουμε ένα δίκτυο τέτοιου επιπέδου στις εταιρείες που θα θελήσουν να επενδύσουν.

 

Τι άλλαξε στον Οργανισμό μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ  τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τους εμπορικούς συνεργάτες;

Με αφορμή το ερώτημα σας, θα ήθελα για μια ακόμη φορά να επισημάνω τον σημερινό ρόλο του ΟΣΕ, μετά τη διάσπασή του στις εταιρίες ΕΕΣΤΥΥ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ (η οποία πρόσφατα παραχωρήθηκε στους ιταλικούς σιδηροδρόμους).

Ο κόσμος απευθύνεται στον ΟΣΕ για ο,τιδήποτε αφορά στον σιδηρόδρομο.

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ο ΟΣΕ έχει κρατήσει μέχρι στιγμής την διαχείριση των υποδομών, δηλαδή των γραμμών, των σταθμών και των συστημάτων. Έχει την ευθύνη να κρατά την γραμμή ασφαλή, αξιόπιστη και σε καλή κατάσταση ποιότητας ώστε να μπορούν τα τρένα να κυκλοφορούν.

Σχετικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία. Δηλαδή μισθώνει τα βαγόνια, πωλεί εισιτήρια και μεταφέρει τον κόσμο ή τα εμπορεύματα. Εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπάρχουν και άλλες ιδιωτικές εταιρίες εταιρείες που θα τις δούμε μόνο προς το παρόν σε εμπορευματικά τρένα.

Για τον ΟΣΕ, δεν έχει σημασία αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή κάποια άλλη εταιρία δραστηριοποιείται στο δίκτυο. Αυτό που μας απασχολεί είναι το να υλοποιήσει τις υποχρεώσεις της  και εμείς τις δικές μας.

 

Ο αείμνηστος καθηγητής Δημήτριος Τσαμπούλας είχε προτείνει την άμεση λειτουργία της γραμμής Νέου Ικονίου – Θριασίου και τη δημιουργία της αποκαλούμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας (Αλεξανδρούπολη – Ηγουμενίτσα). Αν και με καθυστέρηση, το πρώτο έργο έγινε και φάνηκε ότι η δημιουργία εμπορευματικών ροών σε άξονα σταθερής τροχιάς φέρνει οφέλη στους διεθνείς πελάτες του ΟΣΕ. Προοπτική για το δεύτερο, το οποίο ζητούν και όλες οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στη Μακεδονία και τη Θράκη, υπάρχει;

Τόσο από γεωπολιτική όσο και από τοπική άποψη, η Σιδηροδρομική Εγνατία  είναι πολύ σημαντικό έργο διότι συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Μεσόγειο περνώντας όλη τη Μακεδονία, Θράκη και Ήπειρο. Η εταιρεία που το αναλαμβάνει είναι διακρατική μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και θα προωθεί όλες τις επενδύσεις που χρειάζονται για να ολοκληρωθεί το έργο. Εμείς έχουμε ήδη αναθέσει την γραμμή που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα μέσα από τις λίμνες άρα θα αρχίσει να ολοκληρώνεται το πρώτο σκέλος από μια πιο εύκολη χάραξη, η οποία θα δώσει πιο γρήγορη και πιο εύκολη πρόσβαση. Επιπλέον όλες οι βιομηχανικές μονάδες ή τα βιομηχανικά πάρκα θα συνδεθούν σιδηροδρομικά . Αυτό είναι σημαντικό πιο πολύ για την οικονομία παρά για τον ΟΣΕ.

 

 

Επιτρέψτε μου να σταθώ στο θέμα της σιδηροδρομικής διασύνδεσης με τους βασικούς λιμένες. Ποια είναι τα σχέδια του ΟΣΕ για την Θεσσαλονίκη, με δεδομένο ότι σε σύντομο διάστημα θα δραστηριοποιηθεί ο ιδιώτης επενδυτής του ΟΛΘ; Θα υπάρχουν παράλληλες εξελίξεις και με την προοπτική μετατροπής του παλιού στρατοπέδου «Γκόνου» σε Εμπορευματικό Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών και agrologistics (όπως είχε προτείνει από το περιοδικό μας ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Γ. Τσιρώνης);

Ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι το μεγάλο στοίχημα για τον ΟΣΕ .Πέρα από τις επιβατικές μεταφορές, έχουμε ήδη ολοκληρώσει δύο σημαντικές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, που θα τις κάνουν πιο επικερδείς ανά τρένο. Η πρώτη είναι η λεγόμενη ενωτική γραμμή του Αξιού, η οποία επιτρέπει πλέον στα τρένα που έρχονται από τον νότο να μην μπαίνουν Θεσσαλονίκη και χάνουν χρόνο, αλλά να πηγαίνουν απευθείας στην Ειδομένη όπου βρίσκεται ο μεγάλος όγκος των εμπορευμάτων που διακινούνται. Δώσαμε μιάμιση ώρα κέρδος χρόνου τουλάχιστον.

Σε λίγο τελειώνει και η γέφυρα του Γαλλικού η οποία είχε πρόβλημα ευστάθειας λόγω εδάφους, έργο από το οποίο θα υπάρχει επίσης κέρδος χρόνου στις εμπορικές αμαξοστοιχίες, που κινούνται προς τα βόρεια σύνορά μας. Ως το τέλος του χρόνου ελπίζουμε ότι θα είναι λειτουργικό το νέο κομμάτι από την Τιθορέα στο Δομοκό.

Το ορεινό κομμάτι που γίνονται οι μεγάλες καθυστερήσεις, θα φύγει από τον βασικό άξονα και θα μπει μια καινούργια διπλή γραμμή, δύο μεγάλες σήραγγες, οι οποίες τρυπούν το βουνό, μειώνοντας την απόσταση. Το κέντρο βάρους είναι να εξασφαλίσουμε την καλύτερη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την νότια Ελλάδα ώστε να έρχονται όλα τα εμπορεύματα από το 2019 σε τρεισήμιση ώρες. Αυτό είναι μεγάλη υπόθεση και από εκεί και πέρα η διοχέτευση στο εξωτερικό δεν έχει να κάνει με τα ελληνικά δίκτυα αλλά με τις διακρατικές συμφωνίες , τις διατυπώσεις στα τελωνεία κ.ά.

 

Στο ίδιο πλαίσιο θα ήθελα να μας πείτε τι πρόκειται να γίνει στην Αλεξανδρούπολη όπου καταγράφεται έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τη λειτουργία εμπορευματικού κέντρου ειδικών φορτίων (χημικών, πετρελαιοειδών και αγροτικών προϊόντων);

Σε διαδικασία υλοποίησης είναι και η εκτροπή της σιδηροδρομικής Εγνατίας προς τη Βουλγαρία. Ένα έργο με μεγάλη γεωστρατηγική σημασία, αφού παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου και ενώνει με ασφαλέστερο, φθηνότερο και ταχύτερο δρόμο τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (Βάρνα, Μπουργκάς και Δούναβη) απευθείας με το Αιγαίο πέλαγος και τη Μεσόγειο, μέσω τριών ελληνικών λιμανιών, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Εχει όμως και μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον, καθώς εκτιμάται ότι ο νέος σιδηροδρομικός άξονας θα είναι κερδοφόρος ακόμη και αν εξυπηρετήσει μόνον το 5% των εμπορευμάτων που διακινούνται σήμερα μέσω Τουρκίας.

 

 

 

ΑΠΟΨΕΙΣ

Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ: ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

O κ. Γιάννης Καπετανάκης ξενάγησε το "L&M" στις εγκαταστάσεις της "Transcombi Express" στα Οινόφυτα....

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΑΘΑΝ. ΜΠΟΥΡΑ: ΕΚΤΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΑ LOGISTICS!

Ο αναπληρωτής τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της Ν.Δ. θίγει τα κακώς κείμενα της αγοράς και παρουσιάζει θέσεις προς τους επιχειρηματίες....

ΑΝΝΑ ΠΟΥΛΟΥ: Η ΕΠΕΛΑΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΑ LOGISTICS!

Η ειδική σύμβουλος σε θέματα δημοσίων σχέσεων και διαχείρισης “brand names” επιχειρήσεων παρουσιάζει τα συμπεράσματα διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Ισραήλ για τις προοπτικές στην παραγωγή...

Κλείσιμο [X]